Τελικά, μπορούμε να ταξιδέψουμε με ηλεκτρικό Ι.Χ στα νησιά;- Οι οδηγίες για τα πλοία της γραμμής και οι “παγίδες”

 Τελικά, μπορούμε να ταξιδέψουμε με ηλεκτρικό Ι.Χ στα νησιά;- Οι οδηγίες για τα πλοία της γραμμής και οι “παγίδες”

Τελικά, μπορεί ένας ιδιοκτήτης- οδηγός υβριδικού ή αμμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου να ταξιδέψει στα νησιά; Μπορείς, για παράδειγμα, να πας με ένα Tesla στη Μύκονο; Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει εκδώσει από το περασμένο φθινόπωρο μία εγκύκλιος, μία διορθωτική εγκύκλιος και κατευθυντήριες οδηγίες για το εάν και πως θα επιβιβάζονται τέτοια οχήματα στα πλοία της γραμμής. Πολλοί μιλούν για μπάχαλο και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες λειτουργούν ανά περίπτωση. Οι περισσότερες αρνούνται την επιβίβαση επικαλούμενες ατυχήματα που μπορεί να προκύψουν λόγω θερμικής διαφοράς που με τη σειρά του μπορεί να προκαλέσει αυτανάφλεξη. Τι συμβαίνει και τι πρέπει να γνωρίζετε.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξέδωσε κατευθυντήριες οδηγίες για την μεταφορά οχημάτων με μπαταρίες, με αφορμή την μεγάλη έξοδο του Πάσχα και επειδή με παλαιότερη εγκύκλιό του είχε προκαλέσει σύγχυση με αποτέλεσμα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, όπως προκύπτει και από μαρτυρίες επιβατών-οδηγών, να πράττουν κατά το δοκούν.

Στις οδηγίες αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι η εκδήλωση φωτιάς σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ενώ αυτό βρίσκεται σε γκαράζ πλοίου, μπορεί να θεωρείται ακραίο σενάριο, ωστόσο πρέπει να υπάρχει σχετική πρόβληεψη. Προκειμένου να περιοριστεί ο κίνδυνος, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει θέσει ορισμένους κανόνες που θα πρέπει να τηρούν τόσο οι κάτοχοι των οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων (AFV) όσο και τα πληρώματα των πλοίων.

Ειδικότερα, στα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά (PHEV), το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας κατά την επιβίβαση του οχήματος στο πλοίο δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 40%.
Επιπλέον, στα οχήματα λοιπών εναλλακτικών καυσίμων, όπως υγραερίου ή φυσικού αερίου, οι δεξαμενές τους να μην περιέχουν καύσιμο άνω του 50% της συνολικής τους χωρητικότητας.
Σε διαφορετική περίπτωση το πλήρωμα καλείται να μην επιτρέπει την είσοδο του οχήματος στο γκαράζ του πλοίου. Επίσης απαγορεύεται η φόρτιση των μπαταριών εντός του πλοίου.

Τι αναφέρουν οι οδηγίες:

Με γνώμονα την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την ασφαλή διακίνηση των επιβατών, το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής εξέδωσε κατευθυντήριες οδηγίες (14/11/2023 & 16/4/2024) προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, για τη μεταφορά οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων (AFVs) με τα πλοία της ακτοπλοΐας, με σκοπό την ενημέρωση, πρόληψη και τον περιορισμό πιθανών κινδύνων.

Σημειώνεται ότι στα AFVs περιλαμβάνονται: α) τα αμιγώς ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα που φέρουν συσσωρευτές (μπαταρίες) και β) τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγροποιημένα και συμπιεσμένα αέρια καύσιμα.

Οι κατευθυντήριες οδηγίες βασίστηκαν σε μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) και την μέχρι τώρα διεθνή εμπειρία καθώς το ζήτημα μεταφοράς AFVs με πλοία έχει απασχολήσει σχετικά πρόσφατα τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα.

Ως εκ τούτου και για λόγους πρόληψης, οι προαναφερόμενες οδηγίες προς τους οδηγούς των AFVs που θέλουν να επιβιβαστούν σε ακτοπλοϊκό πλοίο, αναφέρουν ότι:

α) στα αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα πρέπει να γίνεται έλεγχος της θερμοκρασίας των συσσωρευτών ενώ το επίπεδο φόρτισης θα πρέπει να είναι έως 40% της συνολικής χωρητικότητάς αυτών και

β) στα οχήματα λοιπών εναλλακτικών καυσίμων, όπως υγραερίου ή φυσικού αερίου, οι δεξαμενές τους να μην περιέχουν καύσιμο άνω του 50% της συνολικής τους χωρητικότητας.

Επισημαίνεται ότι υπάρχει υποχρέωση από τους επιβάτες – οδηγούς να ενημερώνουν άμεσα το πλήρωμα του πλοίου σε περίπτωση λήψης οποιασδήποτε ένδειξης συναγερμού από το όχημά τους.

Δεν επιτρέπεται να γίνεται φόρτωση των οχημάτων AFVs που έχουν βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας τους και στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές τους (στην περίπτωση που αυτά δεν έχουν αφαιρεθεί). Η ευθύνη για την διασφάλιση ότι στο όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας, στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές του, βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών και η ακτοπλοϊκή εταιρία δύναται να το εξασφαλίσει με όποιο τρόπο αυτή ορίσει.

Η μοναδική προϋπόθεση για να μπει ένα ηλεκτρικό ή plug in hybrid αυτοκίνητο σε πλοίο είναι το ποσοστό φόρτισης να μην ξεπερνά το 40%. Όσον αφορά τη φόρτιση από κάποια διαθέσιμη πρίζα του πλοίου, η εγκύκλιος ξεκαθαρίζει ότι αυτό δεν επιτρέπεται.

Το χρονικό: Η εγκύκλιος, η “διόρθωση” και οι “παγίδες”

Όπως αναφέρεται σε προγενέστερο δημοσίευμα του GoCar.gr, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής είχε βγάλει τον Νοέμβριο του 2023 μία εγκύκλιο η οποία δημιούργησε σύγχυση στην αγορά. Ταυτόχρονα, έβαζε τρικλοποδιά στην πράσινη μετάβαση της χώρας και στις προσπάθειες για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2).

Επιπλέον, εκείνη η εγκύκλιος δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα σε όλους τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών και plug in hybrid αυτοκινήτων που μένουν σε νησιά, καθώς και σε όλες τις εταιρείες rent a car που διαθέτουν αυτοκίνητα τέτοιου είδους στην γκάμα τους.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/4a2e5c6a8e59b14ea8a4d11412b65efe.jpg

Τι έλεγε η προβληματική εγκύκλιος του Νοεμβρίου για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα πλοία

Σύμφωνα με εκείνη την εγκύκλιο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν μπορούσαν να μεταφερθούν με πλοίο, παρά μόνο με παρουσία συνοδού. Αυτό σημαίνει ότι κάποια εταιρεία rent a car δεν μπορούσε να μεταφέρει τα αυτοκίνητά της μαζικά από την ηπειρωτική χώρα, σε κάποιο νησί.

Επιπλέον, οι κάτοικοι των νησιών που είναι κάτοχοι ηλεκτρικού ή plug in hybrid αυτοκινήτου δεν μπορούσαν να το στείλουν μόνο του για service ή επισκευή, αλλά έπρεπε να το συνοδεύσουν με αποτέλεσμα να αυξάνεται κατακόρυφα το κόστος.

tesla-karavi-ploio

Η νέα εγκύκλιος λύνει το πρόβλημα της μεταφοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με πλοίο

Ευτυχώς οι άνθρωποι του Υπουργείου κατάλαβαν τα τεράστια προβλήματα που δημιουργούσε εκείνη η εγκύκλιος κι έσπευσαν να επανορθώσουν. Έτσι, προχώρησαν στην έκδοση νέας εγκυκλίου η οποία επιτρέπει την μετακίνηση των ηλεκτρικών και plug in hybrid αυτοκινήτων με πλοίο, θέτοντας απλά κάποιες προϋποθέσεις.

Οι προϋποθέσεις για να μπει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε πλοίο

Η μοναδική προϋπόθεση για να μπει ένα ηλεκτρικό ή plug in hybrid αυτοκίνητο σε πλοίο είναι το ποσοστό φόρτισης να μην ξεπερνά το 40%. Όσον αφορά τη φόρτιση από κάποια διαθέσιμη πρίζα του πλοίου, η εγκύκλιος ξεκαθαρίζει ότι αυτό δεν επιτρέπεται.

tesla-model-s-models-karavi-ploio

Η νέα εγκύκλιος προβλέπει και το ενδεχόμενο μεταφοράς ηλεκτρικού ή plug in hybrid αυτοκινήτου που έχει υποστεί ζημιά ή υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο ζημιάς. Συγκεκριμένα η εγκύκλιος αναφέρει «σε περίπτωση ζημιάς με ασάφεια ως προς τη βλάβη ή όχι του συσσωρευτή (μπαταρία), το όχημα δεν θα φορτώνεται και δεν θα μεταφέρεται. Η ευθύνη για την διασφάλιση ότι στο όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στους συσσωρευτές του βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών και ο πλοιοκτήτης δύναται να το εξασφαλίζει με όποιο τρόπο αυτός ορίσει».

Σίγουρα το θέμα της μεταφοράς των αυτοκινήτων που έχουν ζημιά χρήζει περαιτέρω ενασχόλησης, όμως η νέα εγκύκλιος διορθώνει πολλά από τα κακώς κείμενα της προηγούμενης, με κυριότερο την υποχρέωση συνοδού.

Σχετικά Άρθρα