Διπλώματα Οδήγησης σε ηλικιωμένους: ”Ανοίγει” ο ασκός του Αιόλου μετά και το τελευταίο θανατηφόρο δυστύχημα

 Διπλώματα Οδήγησης σε ηλικιωμένους: ”Ανοίγει” ο ασκός του Αιόλου μετά και το τελευταίο θανατηφόρο δυστύχημα

Γροθιά στο στομάχι αποτέλεσε η είδηση της περασμένης Τετάρτης με τον θάνατο του Υποπλοίαρχου του Πολεμικού Ναυτικού στη Λεωφόρο Μαραθώνος, όταν μια 88χρονη παραβίασε τον κόκκινο σηματοδότη με αποτέλεσμα να εμβολίσει το αυτοκίνητο του 49χρονου υποπλοίαρχου και πατέρα δυο παιδιών.

Το τραγικό δυστήχημα άνοιξε τον ασκό του αιόλου της συζήτησης για τα κριτήρια που ανανεώνεται το δίπλωμα οδήγησης σε ηλικιωμένους ανθρώπους και το αν κατά πόσο πρέπει να υπάρξει κάποια μεταρρύθμιση στο σύστημα αξιολόγησης πριν την ανανέωση του διπλώματος.

Ο  πρόεδρος του Σωματείου Επαγγελματιών Εκπαιδευτών Οδηγών, Νίκος Γρέντζελος περιγράφει στο libre το πλαίσιο ανανέωσης του διπλώματος οδήγησης μετά τα 65 έτη.

Όπως επισημαίνει ”Yπάρχουν δυο κατηγορίες διπλωμάτων, αυτά που δηλαδή που έχουν εκδοθεί μετά τις 18.01.2013 και λήγουν μετά από 15 χρόνια, ότι έχει βγει πριν από αυτή την ημερομηνία θέλει ανανέωση μετά τα 65 έτη.

Στα 65 μόλις πάει να ανανεώσει κάποιος περνάει από οφθαλμίατρο και παθολόγο αν δεν έχει βέβαια κάποια άλλη πάθηση και ανανεώνει έως 3 χρόνια”.

Την ίδια στιγμή όμως σύμφωνα με τον κ. Γρέντζελο αν όμως έχει κάποια πάθηση τον παραπέμπουν στον αντίστοιχο γιατρό και ενδεχομένως συρρικνωθεί το χρονικό διάστημα ανανέωσης.

Αυτή η διαδικασία ανανέωσης του διπλώματος οδήγησης συνεχίζεται ανά 3 χρόνια αν δεν συντρέχουν παθολογικά αίτια μέχρι τα 80 έτη.

Στην περίπτωση που κάποιος οδηγός επιθυμεί και μετά τα 80 χρόνια να ανανεώσει το δίπλωμα οδήγησης του, χρειάζεται ακόμα πιο ενδελεχή ιατρικό έλεγχο.

Ο κ. Γρέντζελος εξηγεί ”Στα 80 ο οδηγός περνάει από οφθαλμίατρο, παθολόγο, ορυλά και ψυχίατρο και μπορεί να του δώσει έγκιριση να ανανεώσει μέχρι 2 χρόνια”.

Και προσθέτει ότι ”αν κάποιος έχει προβλήματα υγείας μπορεί να του επιβληθούν κάποιοι περιορισμοί.”

Ο πρόεδρος του σωματείου εκπαιδευτών οδηγών θέλοντας να εξειδικεύσει τον όρο περιορισμό αναφέρει το εξής παράδειγμα με 80χρονους  που τους έχει επιβληθεί περιορισμός  όπως το να μην οδηγούν σε αυτοκινητόδρομο, να οδηγούν μέρα μόνο και το μέγιστο όριο ταχύτητας που μπορούν να πιάσουν είναι τα 60 χιλιόμετρα.

Στο ερώτημα για τον αν είναι εφικτό να ελεγχθούν ενδεχόμενες παρατυπίες γιατρών στην έγκριση άδειας για μια ανανέωση ο κ. Γρέντζελος είναι κατηγορηματικός λέγοντας ότι ”Πολύ εύκολα μπορεί να ελεγχθεί μέσω ΑΜΚΑ αν έχει γίνει κάποια παρατυπία και ποιοι γιατροί δίνουν έγκριση για διπλώματα οδήγησης σε όσους έχουν προβλήματα”.

Για να καταλήγει ότι ”σε τέτοιες μεγάλες ηλικίες το λογικό είναι να περιοριστεί ο χρόνος”.

Ο ίδιος αναφέρει κάποιες ενδεικτικές λύσεις που θα μπορούσαν να δράσουν επιδραστικά και να λύσουν κάτα κάποιο τρόπο ένα από τα προβλήματα της ασφάλτου.

Συγκεκριμένα τονίζει ”Θεωρώ επίσης ότι θα έπρεπε να υπάρχει άμεση σύνδεση του ΑΜΚΑ με το υπουργείο Μεταφορών, διότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις ακόμη και μικρών ανθρώπων σε ηλικία που παίρνουν ψυχοφάρμακα. Γι αυτό δεν ενημερώνεται το σύστημα και έτσι υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο ένας οδηγός να έχει σοβαρό σύστημα υγείας και να είναι στο δρόμο. Πρέπει λοιπόν να γίνει άμεσα η παραπάνω σύνδεση ώστε αν κάποιος έχει πρόβλημα αδείας να του αφαιρείται αυτόματα το δίπλωμα”.

Ενώ προτείνει από μια ηλικία και μετά πρέπει να μπαίνουν ειδικές εξετάσεις για αυτές τις ηλικιακές κατηγορίες.

”Ένας τρόπος είναι να παιρνούν από δημόσιο νοσοκομείο ώστε να αξιολογούνται τα αντανακλαστικά τους.”

Πάντως παρόλο το τραγικό δυστύχημα είχε θύτη μια 88χρονη γυναίκα, τα στατιστικά  εξακολουθούν να δείχνουν ότι περισσότερα ατυχήματα αφορούν νέους ανθρώπους.

Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα, ότι πρώτη αιτία θανάτου από 15-24 έτη είναι τα τροχαία δυστηχήματα.

Άλλα στοιχεία που χρήζουν προσοχή όσον αφορά τον βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο είναι το 88% ατυχημάτων είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, το 50% συμβαίνουν σε κατοικημένες περιοχές και μόνο το 6% σε αυτοκινητόδρομους και δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Τέλος, το 80% των θανατηφόρων τροχαίων είναι οι άνδρες.

Για τα κριτήρια που πρέπει να πληρεί ένας ηλικιωμένος προκειμένου να ανανεώσει το δίπλωμα οδήγησης μίλησε στο libre  και ο πρόεδρος του Πανελλήνιου ιατρικού συλλόγου, Αθανάσιος Εξαδάχτυλος.

Υπογραμμίζει ότι ”τα κριτήρια είναι όταν πληρεί τις προϋποθέσεις υγείας που υπάρχουν, δηλαδή να βλέπει επαρκώς, να ακούει επαρκώς, αν ανταποκρίνεται επαρκώς, αν η υγεία του με λίγα λόγια του επιτρέπει και δεν πάσχει από κάποια σοβαρή νόσο που τον κάνει να χάνεται για κάποιο διάστημα”.

Ενώ στο ερώτημα για ενδεχόμενες στρεβλώσεις σε ιατρικές γνωματεύσεις απαντάει ότι ”Και στο παρελθόν υπήρχαν κάποιες στρεβλές περιπτώσεις όπως για παράδειγμα στη Ζάκυνθο που οδηγούσαν οι τυφλοί αλλά παρόλα αυτά ο νόμος δίνει τη δυνατότητα σε ανθρώπους μεγάλης ηλικίας να οδηγούν εφόσον μπορούν”.

Σχετικά Άρθρα