Ερώτηση 25 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για τηλεκπαίδευση: Τηλεφωνικές χρεώσεις, προβλήματα ασφαλείας και ταυτοποίησης των μαθητών στην πλατφόρμα

 Ερώτηση 25 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για  τηλεκπαίδευση: Τηλεφωνικές χρεώσεις, προβλήματα ασφαλείας και ταυτοποίησης των μαθητών στην πλατφόρμα

Mε ερώτησή τους στην Βουλή 25 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θέτουν το ζήτημα της τηλεκπαίδευσης.

Όπως σημειώνουν «συνεχίζονται τα προβλήματα της τηλεκπαίδευσης στην Βοιωτία, αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα, με τηλεφωνικές χρεώσεις, προβλήματα ασφαλείας στην πλατφόρμα και ταυτοποίησης των μαθητών που εισέρχονται».

Η ερώτηση κατατέθηκε από τη βουλευτή Βοιωτίας, Γιώτα Πούλου και του βουλευτή Θεσπρωτίας και Τομεάρχη Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Μάριου Κάτση προς τους υπουργούς Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ακολουθεί αναλυτικά η ερώτηση των 25 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ: «Οι έκτακτες συνθήκες που διαμορφώθηκαν από την υγειονομική κρίση έφεραν εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς αντιμέτωπους με πρωτόγνωρα και περίπλοκα προβλήματα.

Αιχμές Τζιτζικώστα για ολιγωρία της κυβέρνησης. “Η κατάσταση είναι τραγική, έπρεπε να ληφθούν μέτρα νωρίτερα”

Η διττή επιλογή του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων να αγνοήσει στην αρχή του νέου σχολικού έτους τις προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, οι οποίες εάν υιοθετούνταν θα εξασφάλιζαν συνθήκες απρόσκοπτης και ασφαλούς συνέχισης του εκπαιδευτικού έργου, αλλά και να προχωρήσει σε αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, άνοιξε τον δρόμο για τις αποτυχίες, τις προχειρότητες και τις τραγικές παλινωδίες που ακολούθησαν.

Η προφανής έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού από την πλευρά του Υπουργείου, όπως αποδεικνύεται εκ νέου από τα συνεχιζόμενα λειτουργικά προβλήματα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης, καθώς και από την εσπευσμένη απόφαση για διακοπή της λειτουργίας Δημοτικών Σχολείων, Νηπιαγωγείων και Παιδικών Σταθμών, δημιουργεί κλίμα διάχυτης ανασφάλειας στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας και υπονομεύει την προαγωγή του εκπαιδευτικού έργου.

Τα πιο πρόσφατα ερωτήματα που εγείρονται από την σταθερά προβληματική λειτουργία της τηλεκπαίδευσης στην Βοιωτία, αλλά και σε πολλές άλλες περιοχές σε ολόκληρη τη χώρα, αφορούν, πρώτον, στις χρεώσεις τηλεφωνικής σύνδεσης στην πλατφόρμα, δεύτερον, στην επιβολή αποκλειστικά απογευματινού ωραρίου στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και, τρίτον, στα κρούσματα που εμφανίστηκαν στο πλαίσιο της τηλεκπαίδευσης λόγω προβλημάτων ασφαλείας στην πλατφόρμα και της έλλειψης ταυτοποίησης μαθητών που εισέρχονται σε αυτή.

Πράγματι, σύμφωνα με καταγγελίες που προέρχονται από περιοχές της Βοιωτίας, αλλά είναι ενδεικτικές της κατάστασης που επικρατεί σε όλη την επικράτεια, η τελευταία φάση των προβλημάτων της τηλεκπαίδευσης περιλαμβάνει πλέον το πρωτοφανές και εντελώς απαράδεκτο φαινόμενο υπέρογκων χρεώσεων από τους παρόχους σταθερής και κινητής τηλεφωνίας σε οικογένειες μαθητών που, ελλείψει άλλου μέσου, καταφεύγουν στην τηλεφωνική σύνδεση με την πλατφόρμα.

Σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου, αν κάποιος μαθητής δεν διαθέτει ηλεκτρονικό υπολογιστή, τάμπλετ, κινητό τηλέφωνο, σήμα 3G/4G ή άλλη σύνδεση στο διαδίκτυο, μπορεί να χρησιμοποιήσει κατ’ εξαίρεση τη δυνατότητα «call-in», δηλαδή την κλήση από σταθερό τηλέφωνο.

Αυτό θα του επιτρέψει να συμμετέχει στο μάθημα, αλλά μόνο ως προς το ηχητικό σκέλος του, δηλαδή θα ακούει το μάθημα από το τηλέφωνο.

Το τηλεφωνικό νούμερο που καλεί ο μαθητής για να συνδεθεί είναι το 2119902394, δηλαδή δεν πρόκειται για κάποια γραμμή μηδενικής χρέωσης, αλλά για αριθμό σταθερού τηλεφώνου ιδιωτικού παρόχου.

Στην περίπτωση απουσίας προγράμματος απεριορίστων κλήσεων προς σταθερά έναντι προκαθορισμένου τιμήματος, η χρέωση από σταθερό τηλέφωνο μπορεί να αντιστοιχεί σε 0,18 ευρώ ανά λεπτό, δηλαδή σε 10,8 ευρώ ανά ώρα.

Ως εκ τούτου, για ωράριο π.χ. 5 διδακτικών ωρών (αν στην οικογένεια υπάρχουν μαθητές διαφορετικών βαθμίδων), το κόστος φτάνει τα 270 ευρώ το πενθήμερο και υπερβαίνει τα 1000 ευρώ τον μήνα.  

Επιπλέον, το ζήτημα της επιβολής αποκλειστικά απογευματινού ωραρίου, 2-5 μ.μ.,  στην τηλεκπαίδευση Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων δημιουργεί διάφορες δυσχέρειες τόσο σε γονείς όσο και σε εκπαιδευτικούς στην Βοιωτία, με αποτέλεσμα να έχουν διατυπωθεί ήδη αρκετά παράπονα.

Οι ευθύνες των συναρμόδιων Υπουργείων για αυτήν την κατάσταση είναι καθοριστικές, καθώς η απαράδεκτη ολιγωρία στην εξασφάλιση των απαραίτητων μέσων –υπολογιστών, τάμπλετ κλπ– , καθώς και στην αναβάθμιση του δικτύου, ώστε να είναι θέση να αντέξει τις εύλογες απαιτήσεις της κοινωνίας για συγχρονική τηλεργασία και τηλεκπαίδευση ή για παράλληλη τηλεκπαίδευση των μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και των φοιτητών.

Η διαδοχική τηλεκπαίδευση που επιβάλλει η κυβερνητική ανεπάρκεια, προκαλεί σημαντική αναστάτωση στον καθημερινό προγραμματισμό των νοικοκυριών, εμποδίζει την πραγματοποίηση παράλληλων δραστηριοτήτων από τα μέλη τους, ενώ συνιστά και μια άνευ προηγουμένου καταστρατήγηση του ωραρίου εργασίας για τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Τέλος, το ζήτημα των κενών ασφαλείας και της έλλειψης ταυτοποίησης των εισερχόμενων μαθητών, έχει προστεθεί εσχάτως στη μακρά λίστα των προβλημάτων της τηλεκπαίδευσης.

Τις τελευταίες ημέρες καταγράφονται σε διάφορες περιοχές της χώρας, μεταξύ των οποίων και στη Βοιωτία, περιπτώσεις κακόβουλων ενέργειων σε βάρος λογαριασμών χρηστών του συστήματος της τηλεκπαίδευσης που επιβαρύνουν περαιτέρω τη λειτουργία της και αμαυρώνουν την αξιοπιστία της.

Τα προσωπικά δεδομένα μαθητών, δασκάλων και καθηγητών είναι στη διάθεση κάθε αγνώστου που δύναται να εισέρχεται χωρίς καμία σοβαρή διαδικασία πιστοποίησης στις ψηφιακές τάξεις. Αυτό συμβαίνει διότι η σύνδεση στην πλατφόρμα για τους μαθητές μπορεί να γίνει χωρίς την καταχώρηση του πραγματικού ονόματος ή της ηλεκτρονικής διεύθυνσης του μαθητή στο “Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο”.

Η συμμόρφωση της πιστοποίησης εισόδου των μαθητών με τα πρότυπα της πιστοποίησης εισόδου των εκπαιδευτικών, μέσω των παραμέτρων και ηλεκτρονικών λογαριασμών και ταχυδρομείων του “Π.Σ.Δ.”, κρίνεται ως απολύτως απαραίτητη για την διασφάλιση ενός μίνιμουμ επιπέδου ασφαλείας.

Επομένως:

Επειδή η Κυβέρνηση, συνεχίζοντας την επίδειξη δυσανεξίας απέναντι σε οτιδήποτε δημόσιο, επέλεξε να μην αναβαθμίσει το “Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο” και να χρησιμοποιήσει τις υποδομές του, αλλά να καταφύγει στις υπηρεσίες ιδιωτικής εταιρείας, με αποτέλεσμα την μετ’ εμποδίων λειτουργία της τηλεκπαίδευσης.

Επειδή η δωρεάν και ισότιμη πρόσβαση στην δημόσια παιδεία αποτελεί συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα (άρθρο 16 του Συντάγματος) και τα φαινόμενα χρεώσεων για συμμετοχή στην τηλεκπαίδευση συνεπάγονται την κατάφορη παραβίασή του.

Επειδή η αποτυχία των συναρμόδιων Υπουργείων να υπολογίσουν τις χρεώσεις τηλεφωνικής σύνδεσης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης και η καθυστερημένη προσπάθεια εξασφάλισης ατέλειας είχαν ως αποτέλεσμα πολλές οικογένειες στην Βοιωτία, αλλά και σε ολόκληρη την χώρα, να έχουν χρεωθεί ήδη από τους παρόχους σταθερής και κινητής τηλεφωνίας με ποσά που φτάνουν σε αρκετές περιπτώσεις τα εκατοντάδες ευρώ.

Επειδή οι γενικόλογες εξαγγελίες της Κυβέρνησης για εκ των υστέρων προσπάθειες συνεννόησης με τους παρόχους σταθερής και κινητής τηλεφωνίας οφείλουν να εξειδικευτούν σε δέσμη συγκεκριμένων ενεργειών που θα εξαλείψουν κάθε φαινόμενο χρέωσης στο μέλλον, αλλά και θα ρυθμίσουν τις χρεώσεις που πραγματοποιήθηκαν ήδη ως αποτέλεσμα της κυβερνητικής αβελτηρίας.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης:

1. Ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθενται να λάβουν προκειμένου να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική, ισότιμη και δωρεάν συμμετοχή στην τηλεκπαίδευση των μαθητών που δεν μπορούν να έχουν παρά μόνο τηλεφωνική πρόσβαση σε αυτήν;

2. Σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν προκειμένου να μην καταβάλουν το κόστος της τηλεφωνικής συμμετοχής στο σύστημα της τηλεκπαίδευσης οι οικογένειες στην Βοιωτία, αλλά και στο σύνολο της επικράτειας, που έχουν ήδη χρεωθεί με σημαντικά ποσά από τους παρόχους  σταθερής και κινητής τηλεφωνίας;

3. Με ποιον τρόπο σκοπεύουν να διασφαλίσουν την προστασία των συμμετεχόντων στην τηλεκπαίδευση από κακόβουλες ενέργειες μη πιστοποιημένων χρηστών, καθώς και την πλήρη προστασία των προσωπικών τους δεδομένων;».

Σχετικά Άρθρα