Σιδηρόδρομος: Αυξάνεται κατά 95 εκατ. ευρώ η κρατική επιχορήγηση στον ΟΣΕ – Κόντρα στη Βουλή με Σταϊκούρα-Παππά

 Σιδηρόδρομος: Αυξάνεται κατά 95 εκατ. ευρώ η κρατική επιχορήγηση στον ΟΣΕ – Κόντρα στη Βουλή με Σταϊκούρα-Παππά

Τα 95 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο έως το τέλος της 4ετίας θα φτάσει η ετήσια επιδότηση του Δημοσίου στον ΟΣΕ με στόχο να βελτιώσει τα μεγάλα προβλήματα υποδομής και ασφάλειας που αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, η οποία υπερδιπλασιάζει το ποσό που λάμβανε ετησίως ο Οργανισμός έως και τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, που κόστισε τη ζωή σε 57 επιβάτες και εργαζομένους στον σιδηρόδρομο, ανακοίνωσε ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταικούρας κατά τη διάρκεια της διεξαγωγής της συζήτησης επί των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης.

Αν και ο ίδιος δε μίλησε για συγκεκριμένο ποσό, σύμφωνα με πληροφορίες του ethnos.gr η ετήσια επιχορήγηση θα είναι ύψους 95 εκ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι παγίως ο ΟΣΕ τα τελευταία χρόνια έως και τον περασμένο Μάρτιο λάμβανε επιδότηση που έφτανε μόλις τα 45 εκ. ετησίως. Το ποσό είχε ανακοινωθεί ότι θα αυξανόταν στα 70 εκ. ευρώ, αλλά τώρα και δεδομένου ότι καθημερινά βγαίνουν στην επιφάνεια και νέα προβλήματα που αφορούν την υποδομή, ανέβηκε ακόμα περισσότερο.

Σύμφωνα, πάντως, με τον νέο υπουργό, προϋπόθεση για να δίνεται αυτή η επιδότηση θα είναι να υπάρχει αυστηρή λογοδοσία για το πού πηγαίνουν οι πόροι και ποιες ακριβώς συντηρήσεις θα γίνονται, κάτι το οποίο δεδομένου ότι υπογραμμίζεται τώρα ως όρος, πιθανότατα δε γινόταν έως και το πρόσφατο παρελθόν.

Κόντρα για τον σιδηρόδρομο στη Βουλή

Προκειμένου να το ανακοινώσει βεβαίως αυτό ο κ. Σταικούρας, χρειάστηκε να λάβει τον λόγο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς, ο οποίος μίλησε για «εκκωφαντική σιωπή» της κυβέρνησης αναφορικά με τον σιδηρόδρομο. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια της δικής του ομιλίας την Πέμπτη που κράτησε 1 ώρα και 15 λεπτά, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης δεν είπε ούτε μία λέξη που να αφορά τις σιδηροδρομικές μεταφορές περιορίζοντας τις αναφορές του στις ράγες μόνο στα έργα του μετρό.

Αντιθέτως αναφέρθηκε στα ηλεκτρικά λεωφορεία και τα «πράσινα» ταξί αποφεύγοντας να μιλήσει για τον σιδηρόδρομο, ο οποίος και από την άποψη της βιωσιμότητας στις μεταφορές κρατά τα σκήπτρα των οικολογικών μετακινήσεων.

Από την πλευρά του ο νέος υπουργός το πρωί της Παρασκευής αναφερόμενος στις δέκα προτεραιότητες της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη δεύτερη τετραετία της κυβέρνησης που τώρα ξεκινά, επέλεξε να κάνει μία μάλλον γενικόλογη αναφορά παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει μόνο τέσσερις μήνες από τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία που γνώρισε η χώρα, η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη και η «αμαρτωλή Σύμβαση» 717 ερευνάται και από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.

«Η αναβάθμιση και αναδιάταξη του συστήματος, των υποδομών και της οργάνωσης του σιδηροδρομικού δικτύου, με τον βέλτιστο συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων», σημείωσε λακωνικά αναφερόμενος στις προτεραιότητες του υπουργείου.

Ο κ. Σταικούρας υπήρξε αρκετά πιο συγκεκριμένος στις υπόλοιπες εννέα προτεραιότητες του υπουργείου, για τις περισσότερες εκ των οποίων έδωσε και σαφή χρονοδιαγράμματα σε αντίθεση με τον σιδηρόδρομο, για τον οποίο επέλεξε να μην επαναλάβει τα χρονοδιαγράμματα που είχε ανακοινώσει ο κ. Γεραπετρίτης στην προηγούμενη κυβερνητική θητεία και έχουν ήδη καταστρατηγηθεί καθώς αν και τα έργα έχουν προχωρήσει, η σιδηροδρομική κυκλοφορία από τη Λάρισα προς βορά εξακολουθεί να γίνεται χωρίς την εφαρμογή τηλεδιοίκησης.

«Ενώ η Ελλάδα βίωσε τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία, δεν ακούσαμε κουβέντα από τον κ. Μητσοτάκη για τα σχέδια της κυβέρνησης για τον σιδηρόδρομο. Κανένας απολογισμός, κανένας σχεδιασμός, καμία συγγνώμη. Γιατί υπάρχει αυτή η εκκωφαντική σιωπή για τον σιδηρόδρομο; Ο κ. Καραμανλής εγκατέλειψε τον σιδηρόδρομο. Ο κ. Σταϊκούρας πρέπει να απαντήσει. Υπάρχει σχέδιο να κλείσει ο σιδηρόδρομος ως μέσο μεταφοράς; Παραμένει στο τραπέζι η ιδιωτικοποίηση της συντήρησης των σιδηροδρόμων»;

Τις ερωτήσεις αυτές απηύθυνε στον κ. Σταικούρα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και έως πρότινος αρμόδιας τομεάρχης Μεταφορών, Νίκος Παππάς.

«Υπάρχουν δύο σχολές σκέψης, μία που εκπροσωπείτε εσείς και είναι αυτή που εδράζεται σε αυταπάτες, ψευδαισθήσεις και μουσαμάδες, ενώ εμείς μιλάμε με έργα, υπευθυνότητα, σοβαρότητα και ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα», απάντησε ο κ. Σταικούρας, ο οποίος αφού ενημέρωσε για την αύξηση της ετήσιας κρατικής επιχορήγησης προς τον ΟΣΕ, δεσμεύτηκε ότι: «Όλοι μας σε συστηματική βάση θα λογοδοτούμε εντός και εκτός Βουλής για την υλοποίηση αυτής της προτεραιότητας».

Οι δέκα προτεραιότητες για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Οπως ανέφερε ο κ. Σταικούρας, δέκα είναι οι προτεραιότητες για το υπουργείο αυτήν την τετραετία και συγκεκριμένα:

1η Προτεραιότητα: Η υλοποίηση εμβληματικών έργων υποδομής, ώστε η Ελλάδα να συνδέει και να ενώνει, να μην αποκλείει, ούτε να απομακρύνει. Στα έργα αυτά συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων το μετρό Θεσσαλονίκης, η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), κλπ

2η Προτεραιότητα: Η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων: Υλοποιείται η ανανέωση του υφιστάμενου γερασμένου στόλου των λεωφορείων, με την προμήθεια 650 νέων οχημάτων μηδενικών ρύπων, ηλεκτρικών και φυσικού αερίου, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα νέα λεωφορεία – όπως ανέφερε – αναμένεται να ενταχθούν στους στόλους των δύο πόλεων στις αρχές του 2024, αντί για το 2023, όπως αρχικά προγραμματιζόταν. Επίσης, πιθανότατα εντός του 2023 θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, κυρίως ηλεκτρικών, αργής και ταχείας φόρτισης, που προγραμματίζεται να συγχρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ.

3η Προτεραιότητα: Η αναβάθμιση και αναδιάταξη του συστήματος, των υποδομών και της οργάνωσης του σιδηροδρομικού δικτύου, με τον βέλτιστο συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

4η Προτεραιότητα: Η αναβάθμιση του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και η αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Η σύμβαση για το σύστημα ελέγχου αναμένεται να υπογραφεί το 2ο εξάμηνο του 2023, και ο χρόνος υλοποίησης είναι 2 έτη. Επίσης θα εισαχθεί, μέσα στο 2ο εξάμηνο του 2023, νομοσχέδιο για το νέο οργανισμό της Υ.Π.Α, ενώ θα δρομολογηθούν πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της λειτουργίας της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας.

5η Προτεραιότητα: Η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας

Προωθείται η κύρωση ενός Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου, με όραμα εναρμονισμένο προς τις στρατηγικές και τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ο.Η.Ε., και με κεντρικό στόχο τη μείωση των ατυχημάτων κατά 30% ως το 2025 και κατά 50% ως το 2030.

Το Στρατηγικό Σχέδιο, σύμφωνα με τον υπουργό, περιλαμβάνει 44 δράσεις και 200 μέτρα οδικής ασφάλειας, μεταξύ άλλων:

  •  τη σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας,
  • την υλοποίηση Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής Οδικής Ασφάλειας,
  • την ανάπτυξη Συστήματος Διαχείρισης Παραβάσεων για την ψηφιακή καταγραφή των οδικών παραβάσεων,
  • την ανάπτυξη Ψηφιακής Υποδομής Ταυτοποίησης Οχημάτων.

6η Προτεραιότητα: Η ενίσχυση της αεριοκίνησης, της ηλεκτροκίνησης και της υδρογονοκίνησης. Ανάμεσα σε άλλες πρωτοβουλίες, έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη του Εθνικού Σχεδίου Ηλεκτροκίνησης, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, και δρομολογείται το νέο θεσμικό πλαίσιο για την υδρογονοκίνηση. Στόχος είναι να τεθούν σε λειτουργία 11.000 δημόσια προσβάσιμοι φορτιστές σε κοινόχρηστους χώρους αστικών κέντρων έως τις αρχές του 2026.

7η Προτεραιότητα: Η υλοποίηση επενδύσεων σε αρδευτικά δίκτυα

Τα μεγάλα αρδευτικά έργα του Υπουργείου, τα οποία έχουν ήδη δημοπρατηθεί, είναι αυτά της περιοχής Βάλτου – Αμφιλοχίας, στο Μπραμιανό της Ιεράπετρας, το φράγμα Ενιπέα και το φράγμα του Ταυρωνίτη. Σε αυτά προστίθενται 63 μεγάλα αρδευτικά έργα, προϋπολογισμού 784 εκατ. ευρώ, που βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης, η υλοποίηση των οποίων θα επιταχυνθεί.

8η Προτεραιότητα: Η υποστήριξη ανέπαφων πληρωμών

Το έργο αφορά στην εισαγωγή της χρήσης τραπεζικών καρτών και κινητών τηλεφώνων για μετακινήσεις με μέσα μαζικής μεταφοράς. Μέσο κομίστρου θα αποτελεί η ίδια η τραπεζική κάρτα, είτε σε μορφή πλαστικού είτε ενσωματωμένη στο κινητό τηλέφωνο. Το σύστημα, μέσω τακτικών εκκαθαρίσεων που θα πραγματοποιεί, θα είναι σε θέση να χρεώνει τους επιβάτες το φθηνότερο οικονομικό πακέτο που είναι διαθέσιμο, βάσει της πολιτικής κομίστρου του ΟΑΣΑ.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι η εν λόγω δυνατότητα η οποία θα εξυπηρετήσει πολύ το επιβατικό κοινό και θα μειώσει κατά ένα ποσοστό και την εισιτηριοδιαφυγή στα οδικά μέσα, η οποία ενίοτε δεν οφείλεται σε τάση αλλά στην αδυναμία εύρεσης σημείου πώλησης εισιτηρίων, επαναλαμβάνεται ως επωδός από όλους τους υπουργούς Μεταφορών εδώ και χρόνια, χωρίς ωστόσο έως τώρα να έχει υλοποιηθεί.

9η Προτεραιότητα: Η ψηφιοποίηση εργασιών

Με χρηματοδότηση από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, θα αναβαθμιστεί το ΕΣΗΔΗΣ δημοσίων έργων, θα δημιουργηθεί νέο πληροφοριακό σύστημα απλούστευσης των διαδικασιών διαχείρισης των μητρώων συντελεστών παραγωγής δημόσιων και ιδιωτικών έργων, θα δημιουργηθεί εθνικός ψηφιακός χάρτης απαλλοτριώσεων καθώς και ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την κεντρική και ενιαία παρακολούθηση και διαχείριση όλων των απαλλοτριώσεων του Υπουργείου, ολοκληρωμένο πληροφοριακό ψηφιακό σύστημα διαχείρισης τεχνικών έργων και πόρων του Υπουργείου, καθώς και το Μητρώο Υποδομών Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, για τη διαχείριση όλων των σημείων φόρτισης στην επικράτεια.

10η Προτεραιότητα: Η ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης στην Ελλάδα, η οποία αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την δημιουργία ανθεκτικών και βιώσιμων έργων, με στόχο τη βελτίωση των διαδικασιών ανάθεσης μελετών, κατασκευών και συντήρησης έργων, αποτρέποντας λάθη, υπερβάσεις χρόνου και κόστους, σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής αυτών.

Τα έξι εμβληματικά έργα της 4ετίας

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Εντός του 2024 θα παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς το μετρό της πόλης, προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, το οποίο αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 300.000 μετακινούμενους ημερησίως.

Εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του 2023, θα έχει οριστικοποιηθεί και η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του, ώστε η ωρίμανση της δημοπράτησης της – κατά προτεραιότητα – επέκτασης προς τα βορειοδυτικά να προχωρήσει μέσα στην τετραετία που ξεκινάει. Σύντομα, μετά την παράδοση του βασικού έργου, θα παραδοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Ε-65: Στο σύνολό του αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην τετραετία, ενώ το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα εκτιμάται ότι θα παραδοθεί έως τις αρχές του 2024.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ: Οι εργασίες ξεκίνησαν, τον Μάρτιο του 2022, και έχει σημειώσει πρόοδος υλοποίησης άνω του 15%. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.

ΟΔΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΚΤΙΟ – ΑΜΒΡΑΚΙΑ: Αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023.

ΒΟΡΕΙΟΣ ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΚΡΗΤΗΣ: Τα πρώτα εργοτάξια εγκαταστάθηκαν μέσα στο 2022. Όλα τα μέτωπα θα έχουν ανοίξει εντός του 2024. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και το Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί. Εντός της τετραετίας αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους. Στο μεταξύ, θα δρομολογηθεί και η κατασκευή του τμήματος Χανιά – Χερσόνησος.

Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας: Είναι σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες, και η πρόοδος είναι σχεδόν στο 50%. Όπως ανέφερε ο κ. Σταικούρας, ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα, και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής. Ο δεύτερος είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.

Σχετικά Άρθρα