“Σφάζονται” Μπακογιάννης – Κραουνάκης – Ποια είναι η αλήθεια για τα πνευματικά δικαιώματα και το εξώδικο

 “Σφάζονται” Μπακογιάννης – Κραουνάκης – Ποια είναι η αλήθεια για τα πνευματικά δικαιώματα και το εξώδικο

«Πόλεμος» μεταξύ Σταμάτη Κροουνάκη και Κώστα Μπακογιάννη για το αν πληρώθηκαν τα πνευματικά δικαιώματα για τη συναυλία της… καρότσας της Πρωτοψάλτη στο κέντρο της Αθήνας. Ο Σταμάτης Κραουνάκης απέστειλε εξώδικο στις 29 Απριλίου, προς τον δήμαρχο Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη, επειδή το φορτηγό πέρασε και από το Μέγαρο Μαξίμου, προκειμένου να παίξουν κι ένα τραγούδι μπροστά στον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Ο συνθέτης κάνει λόγο για «πολιτική εκμετάλλευση, απόλυτα σκηνοθετημένη, όσον αφορά τα όσα έλαβαν χώρα έμπροσθεν του Μεγάρου Μαξίμου», χωρίς να επιρρίπτει ευθύνες στην Άλκηστη Πρωτοψάλτη ή στους υπόλοιπους μουσικούς που συμμετείχαν αφού όπως λέει «το ήθος και η επιθυμία προς προσφορά των συμμετασχόντων» κρίνεται αδιαπραγμάτευτη. «Η δύναμη, ερμηνευτική, επάρκεια και αξία της ερμηνεύτριας και εξαίρετης συναδέλφου Άλκηστης Πρωτοψάλτη επίσης αδιαμφισβήτη».

Εξώδικο Κραουνάκη στον Μπακογιάννη

Συνεχίζοντας, ο Σταμάτης Κραουνάκης σημειώνει στο εξώδικό του πως η στάση μπροστά από το Μέγαρο Μαξίμου δεν έγινε αυθόρμητα «αλλά λόγω αναγκαστικής κατευθυνόμενης πορείας και μάλιστα υπό την πλήρη σκηνοθετική σύμπραξη και παρουσία ΜΜΕ».

«Με μεγάλη απογοήτευση διαπίστωσα ότι στο πλαίσιο της ως άνω εκδήλωσης ερμηνεύθηκαν ορισμένα από τα τραγούδια – δημιουργήματά μου, δίχως προηγουμένως να έχω ερωτηθεί προς τούτο, πολλώ δε μάλλον δίχως να έχω παραχωρήσει την εκ του νόμου απαιτούμενη άδεια και συγκατάθεση […] Τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με την κραυγαλέα έλλειψη στοιχειώδους πρόνοιας και παράλειψης νομοθετικής δέσμευσης της πολιτείας δια την ενίσχυση όλων των καλλιτεχνών-δημιουργών μουσικών έργων, οι οποίοι έχουν πληγεί από την υγειονομική λαίλαπα επίθεση του Covid-19, έχουν προσβάλει την προσωπικότητά μου ως δημιουργού». Ο συνθέτης θεωρεί πως «η δημόσια εκτέλεση των μουσικών δημιουργημάτων του με κοινό χιλιάδες πολίτες, διεξήχθη παρά το νόμο μόνο και μόνο για πολιτική εκμετάλλευση».

«Επειδή η συμπεριφορά σας συνιστά προσβολή των πνευματικών δικαιωμάτων μου, επειδή οι συνθήκες της πανδημίας είναι επιβαρυντικές και πέραν του υπέρτατου αγαθού της υγείας είναι ορατή η ανάγκη εξασφάλισης των αναγκαίων προς το ζην και δια έναν έκαστο συνάδελφο μουσικό δημιουργό ο οποίος σήμερα δεν μπορεί να ενταχθεί στα χρηματοδοτικά μέτρα στήριξης και αντιμετώπισης των αρνητικών και τραγικά δυσμενών συνεπειών της υφιστάμενης υγειονομικής κατάστασης […] Διαμαρτύρομαι εντονότατα για την παράνομη συμπεριφορά σας και σας καλώ όπως απέχετε στο μέλλον από όμοιες ενέργειες».

Η εξώδικη διαμαρτυρία επικεντρώνεται στην πλήρη αδιαφορία της κυβέρνησης για την επιβίωση των ανθρώπων του Πολιτισμού. Επίσης η αποζημίωση που διεκδικεί, θα κατευθυνθεί σε πράξεις αλληλεγγύης προς καλλιτέχνες που αδυνατούν να εξασφαλίσουν τα προς το ζην.

Με το εξώδικο, ο Σταμάτης Κραουνάκης ζητά να ενημερωθεί εντός πέντε ημερών για το πόσο «το οποίον προτίθεστε να καταβάλλετε, ποσόν το οποίο να είστε βέβαιοι θα διατεθεί δια τους πάσχοντες και αδυνατούντες να εξοικονομήσουν τα αναγκαία καλλιτέχνες δημιουργούς»   Παράλληλα καλεί τον δήμο να μεριμνήσει από κοινού με το σωματείο Ελλήνων Δημιουργών προκειμένου να καλυφθεί το σύνολο των καλλιτεχνών – μουσικών δημιουργών. 

Στη συνέχεια ο Δήμος Αθηναίων ανακοίνωσε ότι ικανοποίησε άμεσα στις απαιτήσεις του καλλιτέχνη.

Η συναυλία είχε πραγματοποιηθεί στις 25 Απριλίου και όπως έγινε γνωστό ήταν μια επιθυμία της ίδιας της Άλκηστις Πρωτοψάλτη. Η κινούμενη μπάντα είχε ξεκινήσει από την Τεχνόπολη, με προορισμό τους πιο κεντρικούς δρόμους και γειτονιές της Αθήνας. Ιδιαίτερη εντύπωση και ποικίλα σχόλια είχε αποσπάσει η στάση μπροστά από το Μέγαρο Μαξίμου, όπου εκεί περίμενε την ερμηνεύτρια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Όμως ο ίδιος ο Σταμάτης Κραουνάκης με ανάρτησή του στο facebook διέψευσε ότι πληρώθηκε τα χρήματα.

Απάντηση έδωσε όμως αμέσως ο δήμος Αθηναίων καθώς δημοσιοποίησε την απόφαση για την πληρωμή του ποσού.

Ποια είναι τελικά η αλήθεια;

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στο ΈΘΝΟΣ ο Άρης Χατζηγεωργίου με έγγραφες αποφάσεις του Δήμου Αθηναίων που είναι αναρτημένες στη Διαύγεια, ο Δήμαρχος Κώστας Μπακογιάννης, αποφάσισε στις 30 Απριλίου 2020, δηλαδή πέντε μέρες μετά την συναυλία, να πληρώσει 797,32 ευρω στην Ειδική Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων (ΕΥΕΔ) μουσικού ρεπερτορίου. Πρόκειται, δηλαδή, για τον φορέα που δημιουργήθηκε μετά την θορυβώδη κατάρρευση της ΑΕΠΙ, ο οποίος συλλέγει πνευματικά δικαιώματα για κάθε μουσική που αναπαράγεται δημόσια και μοιράζει τα ποσά που συγκεντρώνονται στους καλλιτέχνες μέσα από έναν «κουμπαρά».

Το ποσόν αυτό καθορίστηκε από την ΕΥΕΔ η οποία ενημέρωσε σχετικά τον Δήμο Αθηναίων με επιστολή της στις 28 Απριλίου 2020. Εννοείται ότι η αμοιβή αυτή δεν αφορά ούτως ή άλλως δικαιώματα μόνο για τον Σταμάτη Κραουνάκη αλλά και για κάθε άλλον συνθέτη του οποίου τραγούδια παίχτηκαν στην κινητή συναυλία. Υπό την έννοια αυτή, δεν μπορεί να θεωρηθεί πληρωμή στον κ.Κραουνάκη και ούτε μπορεί να συνδεθεί με το εξώδικο που έφθασε στον Δήμο στις 29 Απριλίου.

Τυπικά δεν μπορούν να συνδεθούν το εξώδικο με την απόφαση ούτε και με το ένταλμα πληρωμής που εγκρίθηκε στις 11/5. Βέβαια, ο Σταμάτης Κραουνάκης είχε ήδη δημοσιοποιήσει την δυσαρέσκειά του για το γεγονός ότι παίχτηκαν τραγούδια του στην συναυλία και ειδικά ενώπιον του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Επίσης, τυπικά, ο Δήμος Αθηναίων δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι «απάντησε» μέσω των δημοσιευμάτων στις ιστοσελίδες καθώς δεν βγήκε κάποια ανακοίνωση και τα έγγραφα υπάρχουν στην Διαύγεια. Ενα ζήτημα είναι η ερμηνεία των εγγράφων και ένα άλλο η υπόνοια ότι μπορεί να διοχετεύθηκαν με κάποιο τρόπο σε μέσα ενημέρωσης.

Από την άλλη πλευρά, στο εξώδικό που έστειλε στον Δήμο Αθηναίων, το βασικό θέμα που θέτει ο δημιουργός είναι ότι δεν του είχε ζητηθεί η άδεια προκειμένου να παιχτούν τα τραγούδια του. Ο κ.Κραουνάκης λέει δηλαδή ότι θα έπρεπε να έχει ενημερωθεί και να δωσει την άδειά του και επειδή δεν συνέβη αυτο επιφυλλάσσεται να κινηθεί νομικά και να ζητήσει αποζημίωση προκειμένου να την διαθέσει σε καλλιτέχνες που υφίστανται τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας και της έλλειψης μέριμνας από την κυβέρνηση. Και τα ποσά που είναι δυνατόν να ζητηθούν σε τέτοιας μορφής αγωγές, είναι πολύ μεγαλύτερα από 800 ευρώ.

Σχετικά Άρθρα