• 1 Αυγούστου, 2021

Μητσοτάκης-Κεραμέως: Παρουσίασαν το πρόγραμμα για το “Νέο Σχολείο” – Διαμαρτυρία εκπαιδευτικών

 Μητσοτάκης-Κεραμέως: Παρουσίασαν το πρόγραμμα για το “Νέο Σχολείο” – Διαμαρτυρία εκπαιδευτικών

«Μέρος του προεκλογικού προγράμματος της ΝΔ αφορούσε το αντικείμενο της σημερινής συζήτησης. Πώς θα υλοποιήσουμε το σχολείο του μέλλοντος που θα έχει κεντρικό σκοπό να προσφέρει γνώση και δεξιότητες στους μαθητές ώστε να σας προετοιμάσουμε για ό,τι επιλέξετε να κάνετε στη ζωή σας. Είτε είναι πανεπιστημιακές σπουδές, είτε μεταλυκειακή εκπαίδευση, είτε οποιαδήποτε επαγγελματική διαδρομή» επισήμανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εκδήλωση για την παρουσίαση του “Νέου Αναβαθμισμένου Σχολείου”.

Τους τέσσερις άξονες του «αναβαθμισμένου σχολείου» παρουσίασε η Ν. Κεραμέως:

α) Από το Σεπτέμβρη εντάσσονται τα εργαστήρια δεξιοτήτων στο πρόγραμμα όλων των νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων, μετά την πιλοτική εφαρμογή τους σε 218 σχολεία. Έμφαση δίνεται στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, όπως κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, επίλυση προβλημάτων, συνεργασία μέσα από θεματικές, όπως σεβασμός του περιβάλλοντος, εκπαιδευτική ρομποτική, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα και άλλα. Η κ. Κεραμέως αναφέρθηκε, επίσης, στις δραστηριότητες στα Αγγλικά σε όλα τα νηπιαγωγεία, στα 123 νέα προγράμματα σπουδών στο «πολλαπλό βιβλίο», στις ψηφιακές δεξιότητες, που «χτίζονται πάνω στο κεκτημένο της τηλεκπαίδευσης». Περιέγραψε, πως, μεταξύ άλλων, 150 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν για διαδραστικούς πίνακες στα σχολεία.

β) Ίσες ευκαιρίες για όλους μέσα από την ενίσχυση της «ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους».Σχεδόν διπλασιάζονται τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, είπε η κ. Κεραμέως, 112 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν για τεχνολογικό εξοπλισμό στις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, ενώ αναπτύσσεται «οριζόντιο σχέδιο δράσης για τα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες».

γ) «Εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές με επαγγελματική προοπτική, μέσω της αναβάθμισης και ανάδειξης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης». Από το Σεπτέμβριο, προβλέπεται σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός στο ωρολόγιο πρόγραμμα, συνδέονται οι δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με “τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας”, ξεκινούν να λειτουργούν τα πρώτα έξι Πρότυπα ΕΠΑΛ. «Σήμερα ένας στους τέσσερις που σπουδάζουν στα ΙΕΚ είναι απόφοιτος Πανεπιστημίου, το 25% δηλαδή, ενώ το 2012 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 5%», εξήγησε η κ. Κεραμέως, γεγονός που υπογραμμίζει «την αναγκαιότητα για εναλλακτικές». Η υπουργός εξήγησε την εισαγωγή για πρώτη φορά του «παράλληλου μηχανογραφικού». Επιπλέον, σχεδόν 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης δρομολογούνται για την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

δ) «Ενδυνάμωση και ενίσχυση της θέσης των εκπαιδευτικών, περισσότερη αυτονομία στα σχολεία και αξιολόγηση με ρυθμίσεις που προβλέπονται στο νομοσχέδιο υπό κατάθεση», τόνισε η κ. Κεραμέως. Παρέχεται η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς «να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες πιο δημιουργικά, πιο ελεύθερα, πιο αυτόνομα, με παράλληλους μηχανισμούς αξιολόγησης και διαφάνειας», είπε η κ. Κεραμέως. Το νέο νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν σχολικά βιβλία, να δημιουργούν ομίλους, να αξιολογούν τους μαθητές τους με εναλλακτικούς τρόπους, πχ με εργασία ή να καλείται ο μαθητής να προετοιμάσει παράδοση μαθήματος, να αξιοποιούν τις σχολικές εγκαταστάσεις εκτός ωραρίου, να συνεργάζονται με φορείς, μεταξύ άλλων.

Οι εκπαιδευτικοί «αναβαθμίζονται», τόνισε η κ. Κεραμέως, με την ενίσχυση του ρόλου τους και τον πολλαπλασιασμό των θέσεων ευθύνης (συντονιστές, μέντορες, κ.α.) Καθιερώνεται σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών «με στόχο την ενδυνάμωσή τους».

  • Η πανδημία κατέδειξε πόσο σημαντική είναι η προσπάθεια αυτή, σημείωσε ο πρωθυπουργός και ευχαρίστησε ξεχωριστά κάθε δασκάλα, κάθε δάσκαλο, κάθε καθηγήτρια, κάθε καθηγητή που αγκάλιασαν τις προκλήσεις της τηλεκπαίδευσης. «Τα καταφέραμε χάρις την αφοσίωση δασκάλων, καθηγητών και μαθητών μας. Καταφέραμε και δεν έχουμε κενά στην ύλη. Ανακαλύψαμε και νέες δυνατότητες που μπορεί η τεχνολογία να μας δώσει» προσέθεσε και υπογράμμισε πως στο νέο σχολείο δεν μιλάμε μόνο για τα κτίρια, αλλά πρωτίστως για τον τεχνολογικό εξοπλισμό. «Το τι θέλουμε να μάθουμε δεν αφορά μόνο τη γνώση. Και η γνώση εξελίσσεται. Πιάνουμε το νήμα από τη δουλειά που ξεκίνησε το 2011 με τα προγράμματα σπουδών. Σκεφτείτε ένα παιδί που θα ξεκινήσει α’ δημοτικού το 2021, θα τελειώσει το σχολειό το 2033 και το πανεπιστήμιο το 2037. Και εμείς πρέπει να σκεφτουμε πώς θα είναι κόσμος» ανέφερε.

Σε αυτό το πλαίσιο, είπε πως δεν μιλάμε μόνο για τη στείρα αποστήθιση και συμπλήρωσε: «Όταν έδινα εγώ εξετάσεις έπρεπε να μάθεις απέξω ένα βιβλίο. Έχει την ίδια σημασία σήμερα. Νομίζω πως όχι. Πρέπει να μάθουμε και άλλα πράγματα. Κριτική σκέψη, σύνθεση, αξιοποίηση διαφορετικών πηγών. Ζητήματα που έχουν να κάνουν με αυτό που αποκαλούμε συναισθηματική ευφυΐα. Όλες αυτές οι δεξιότητες είναι πολύ σημαντικές».

«Μεγάλη σημασία αποδίδουμε στις γλώσσες» προέταξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Το γεγονός ότι από την ηλικία των 4 μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα. Το νηπιαγωγείο ξεκινάει στα 4. Ξέρουμε ότι οι βασικές συνάψεις του εγκεφάλου έχουν διαμορφωθεί μέχρι τα πρώτα 6-7 χρόνια, αλλά το τι γίνεται έχει μεγάλη σημασία. Ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά. Να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα δημόσιο σχολείο και να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες να επιλέξουν τι θα κάνουν στη ζωή τους» υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Επίσης, δήλωσε ότι χαίρεται που το μάθημα του επαγγελματικού προσανατολισμού μπαίνει στο ωρολόγιο πρόγραμμα.

Περαιτέρω, επισήμανε πως δεν είναι τυχαίο ότι ένας τους τέσσερις που φοιτούν σε δημόσιο ΙΕΚ είναι απόφοιτοι πανεπιστημίου. «Επέλεξαν έναν άλλο δρόμο ο οποίος θα τους βοηθήσει περισσότερο να διαπρέψουν επαγγελματικά. Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι στο πανεπιστήμιο. Υπάρχουν επαγγέλματα δημιουργικά.

Σίγουρα είναι λάθος να σπρώχνουμε παιδιά σε τμήματα πανεπιστημίων που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση. Δεν θα θέλατε να πάτε σε τμήμα, στο οποίο μπήκατε τυχαία. Δεν είναι καλό ούτε για εσάς ούτε για τη δημόσια εκπαίδευση» συμπλήρωσε.

Τίποτα δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς τους δασκάλους, τους καθηγητές μας

«Τίποτα από όλα όσα μιλάω δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς τα στελέχη της εκπαίδευσης, τους δασκάλους, τους καθηγητές μας» ανέδειξε κατά την ομιλία του ο πρωθυπουργός.

«Όταν συζητούσαμε προεκλογικά το πρόγραμμά μας, πάντα έλεγα δώσε παραπάνω βαθμό ελευθερίας στα σχολεία» συνέχισε και αναφερόμενος στο νέο αναβαθμισμένο σχολείο είπε: «Κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα με το πολλαπλό βιβλίο. Τη δυνατότητα να επιλέξουν οι δάσκαλοι ποιο βιβλίο τους ταιριάζει καλύτερα. Τη δυνατότητα να εξετάζουν με διαφορετικούς τρόπους. Θα κάνει την τάξη ο δάσκαλος και ο καθηγητής πιο δημιουργική και πιο ευχάριστη. Δημιουργικότητα που συναντώ συνέχεια όταν συνομιλώ μαζί τους».

Διαμαρτυρία γονέων και εκπαιδευτικών

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι φωνές των διαδηλωτών και τα συνθήματα ακούγονταν καθαρά μέσα στην αίθουσα που γινόταν η παρουσίαση, με τον πρωθυπουργό να αναγκάζεται να κάνει αναφορά στην παράσταση διαμαρτυρίας. Βεβαίως, ο κ. Μητσοτάκης επέλεξε να αποδώσει τη διαμαρτυρία μόνο στο θέμα της αξιολόγησης, επαναλαμβάνοντας μεταξύ άλλων ότι η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα αλλά επιβράβευσης, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι μέσω αυτής «γινόμαστε καλύτεροι».

«Καθένας έχει δικαίωμα να διαδηλώνει. Θα ήθελα να τους φωνάξω μέσα και να συζητήσω μαζί τους γιατί τους ενοχλεί η έννοια της αξιολόγησης» ανέφερε. «Να σπάσουμε προκαταλήψεις που κρύβονται μόνο σε κούφια λόγια».

Επιπροσθέτως, επισήμανε πως «μπορούμε να συζητήσουμε για το πώς θα γίνει η αξιολόγηση. Ποιός θα αξιολογεί…», σημειώνοντας ότι «η αξιολόγηση συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο και στο χέρι μας είναι να την κάνουμε πράξη με τον πιο παραγωγικό και ουσιαστικό τρόπο. Η αξιολόγηση έχει και τον χαρακτήρα της επιβράβευσης. Ο δάσκαλος και καθηγητής που κάνει το κάτι παραπάνω, πιστεύω ότι θέλει μια αναγνώριση ότι δούλεψε σκληρά και προσέφερε κάτι περισσότερο. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεται η σπουδαία δουλειά.