Φίλης στο libre: Απάνθρωπη η περικοπή εισακτέων στα πανεπιστήμια – Η συμβουλή στους μαθητές ενόψει πανελλαδικών

 Φίλης στο libre: Απάνθρωπη η περικοπή εισακτέων στα πανεπιστήμια – Η συμβουλή στους μαθητές ενόψει πανελλαδικών

Σκληρή κριτική στην υπουργό παιδείας Νίκη Κεραμέως για το θέμα των σχολείων ασκεί ο πρώην υπουργός, τομεάρχης Παιδείας και βουλευτής Α’ Αθηνών του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, μιλωντας στο libre.

Συνέντευξη στον Γιάννη Μανακά

Όπως λέει, το υπουργείο παιδείας απέτυχε παταγωδώς στη διαχείριση της πανδημίας.

  • Δεν πήρε ουσιαστικά μέτρα, που θα διασφάλιζαν τη συνέχεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε συνθήκες υγειονομικής ασφάλειας, χωρίς να μείνουν κλειστά για τόσο μεγάλο διάστημα τα σχολεία, δημιουργώντας την covid – generation, μια γενιά με μαθησιακές, σωματικές και ψυχικές “χαρακιές”.

Το μήνυμα του κ. Φίλη πάντως σε αυτή την ταλαιπωρημένη γενιά και ειδικά στους μαθητές της φετινής Γ΄ Λυκείου είναι αισιόδοξο και αγωνιστικό: “Θαρσείν χρη. Μη μασάτε!”

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΦΙΛΗ:

Τα Λύκεια άνοιξαν μετά από πολύ καιρό. Πιστεύετε καλώς; Διατυπώθηκαν ισχυρές αντιρρήσεις ακόμη και εντός της Επιτροπής των Ειδικών. Πρέπει να ανοίξουν και οι υπόλοιπες βαθμίδες της εκπαίδευσης; Με ποιες προϋποθέσεις;

Τα νούμερα από την επιδημία δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά, αφού ακόμα και σήμερα καταγράφονται αυξήσεις του ιικού φορτίου στα λύματα πολλών μεγάλων ελληνικών πόλεων. Φαίνεται ότι έχουμε δρόμο. Συνεπώς, το άνοιγμα των λυκείων δεν γίνεται στην καλύτερη συγκυρία και το πραγματικό ερώτημα είναι αυτό με το οποίο καταλήξατε: «Με ποιες προϋποθέσεις».

  • Στην Ελλάδα τα σχολεία έχουν μείνει κλειστά το μεγαλύτερο διάστημα απ’ ό,τι σε ολόκληρη την Ευρώπη. Είμαστε «πρωταθλητές» – από τα κάτω! Κι αυτό δεν ήταν μοιραίο να συμβεί. Αποτελεί όμως απόδειξη της παταγώδους αποτυχίας κυβέρνησης και υπουργείου Παιδείας. Δεν θέλησαν να πάρουν πραγματικά μέτρα, που θα κόστιζαν συγκριτικά λίγο και θα αποτελούσαν ουσιαστική επένδυση στη μόρφωση και στην υγεία των παιδιών μας.

Οι Έλληνες μαθητές έχουν περάσει 22 στις 39 εβδομάδες σπίτι, με τον αριθμό φυσικά να ποικίλει ανάλογα με τη βαθμίδα. Τις περισσότερες στην Ευρώπη, πάντως. Πάμε για δύο χρόνια αποξένωσης μαθητών και φοιτητών από την τάξη. Οι επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική υγεία της υπό εκκόλαψη Generation Covid, πέρα από τα μαθησιακά προβλήματα, θα είναι -φοβάμαι- ανεπανόρθωτες. 

Τι έπρεπε δηλαδή να έχει γίνει; 

Αυτά που ζητούσαμε από το καλοκαίρι πέρσι. Μικρότερες και περισσότερες τάξεις, εν ανάγκη μικρότερο και εναλλασσόμενο ωράριο, προσλήψεις περισσότερων αναπληρωτών και βέβαια μονίμων εκπαιδευτικών, επιμόρφωση για τις ιδιαιτερότητες του τηλε-μαθήματος, ευελιξία ανά γεωγραφική ενότητα με βάση τα τοπικά δεδομένα, μαζικά τεστ υπό την ευθύνη του ΕΟΔΥ, κατά προτεραιότητα εμβολιασμούς των εκπαιδευτικών.

  • Αντίθετα, λειτούργησαν μια ολόκληρη χρονιά τα ειδικά σχολεία, με παιδιά που σε αρκετές περιπτώσεις δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τους κανόνες, χωρίς να εμβολιαστούν οι εκπαιδευτικοί τους.

Ισχυρίζονταν μάλιστα ότι εμβολίαζαν κατά προτεραιότητα αστυνομικούς, νέα παιδιά στην πλειοψηφία τους, γιατί… τους έβρισκαν πιο εύκολα. Από μια υπουργό Παιδεία,ς που θέλει να τη σέβεται ο δάσκαλος, περίμενε κανείς να ορθώσει ανάστημα στην κυβέρνηση και να πεί «πρώτα οι εκπαιδευτικοί των ειδικών σχολείων», αλλά φεύ. Ζητάμε πολλά… 

Ως προς την αραίωση του μαθητικού πληθυσμού πάντως, η απάντηση από το υπουργείο παιδείας είναι ότι δεν μπορούσαν να χτιστούν σχολεία μέσα σε δυο μήνες… 

Αυτά που λένε είναι ανοησίες. Αυτό που προτείναμε, είναι σε κάθε πόλη μικρή ή μεγάλη, να αξιοποιηθούν κενές αίθουσες της εκκλησίας, των δήμων και άλλων φορέων, για να δημιουργηθούν περισσότερες τάξεις, εκτάκτως και προσωρινά, ως επείγον μέτρο. Και σε συνδυασμό με ένα αριθμό πρόσθετων αναπληρωτών να κάνουν τα παιδιά μάθημα με πολλαπλάσια ασφάλεια.

  • Παραπλανώντας, απαντούσαν ότι δεν μπορούσαν να προσλάβουν… 150.000 αναπληρωτές, τη στιγμή που σε συνδυασμό με τη μείωση του ωραρίου δεν χρειαζόταν ούτε το ένα δέκατο από αυτό. Λόγια λοιπόν, μήπως κατέθεσαν καμία μελέτη;

Από κει και πέρα, σήμερα πλέον, με τα λύκεια ανοιχτά, χρειάζεται επικέντρωση στο μάθημα και στην αναπλήρωση της χαμένης ύλης, αναστολή για ένα χρόνο των προαγωγικών εξετάσεων ανάμεσα στις τάξεις, μη εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων και κατάργηση (ας το ονομάσουν αναστολή, αν τους πειράζει) της περικοπής εισακτέων στο πανεπιστήμιο.

Μέτρο που δεν είναι μόνο λανθασμένο, είναι επίσης απάνθρωπο για τους μαθητές της Γ’ τάξης, μέσα σε τόσο ειδικές συνθήκες.

Τι θα είχατε να πείτε ειδικά στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου;

Θαρσείν χρη. Μη μασάτε! 

Πριν αφήσουμε το χώρο της εκπαίδευσης, τι ακριβώς συνέβη με τη σύμβαση Cisco; 

O συγκεκριμένος χειρισμός θα μείνει βαριά κηλίδα στην διακυβέρνηση Μητσοτάκη. Το κύριο είναι η εμπορική εκμετάλλευση των «μεταδεδομένων» μαθητών και εκπαιδευτικών, που όπως προβλέπει η σύμβαση περνούν στην δικαιοδοσία της εταιρείας. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα δεδομένα αυτά μπορούν να αποκαλύψουν ευαίσθητες πληροφορίες των χρηστών. Να θυμόμαστε ότι το 90% αυτών είναι ανήλικοι μαθητές.

  • Έπειτα, η υπουργός ισχυριζόταν ότι η εταιρία είχε δωρίσει ειδικά στη χώρα μας το λογισμικό τηλεκπαίδευσης. Ως γνωστό, η υπουργός αρνήθηκε να καταθέσει τη σύμβαση στη Bουλή, όπως είχε υποχρέωση.

Όταν τελικώς υποχρεώθηκε να το κάνει, διαπιστώθηκε ότι εδώ και καιρό είχε τερματιστεί η δοκιμαστική λειτουργία -στην οποία μάλιστα ίσως οφειλόταν η ταλαιπωρία των συμμετεχόντων- και είχε ξεκινήσει να τρέχει στα κρυφά η υποχρέωση καταβολής ενός υψηλού ποσού, δύο και κάτι… δωρεάν εκατομμυρίων ευρώ.

Το «ωραίο» είναι ότι η κα Κεραμέως δεν κρατούσε κρυφή τη σύμβαση μόνο από τα κόμματα, αλλά και από τους βουλευτές της ΝΔ, που τους άφηνε να γελοιοποιούνται στα ΜΜΕ, ισχυριζόμενοι για μήνες ότι «δεν παίρνει ούτε ένα ευρώ η Cisco». 

Πώς σχολιάζετε την κυβερνητική απόφαση για έκτακτη επιχορήγηση προς την Εκκλησία, με σκοπό την ενίσχυση του φιλανθρωπικού της έργου και την κάλυψη έκτακτων αναγκών λόγω του κοροναϊού;

Αντιλαμβάνομαι την ανάγκη, να καλυφθεί η μισθοδοσία των εργαζομένων – λαϊκών, καθώς η μη λειτουργία των εκκλησιών έχει οδηγήσει σε μείωση των εσόδων από το παγκάρι.

  • Η Εκκλησία ασκεί φιλανθρωπικό έργο, με χρήματα όμως που οφείλει να βρίσκει από τους πιστούς και από την αξιοποίηση της περιουσίας της. Τι νόημα έχει να δίνεται κρατικό χρήμα, για να ασκεί φιλανθρωπία η Εκκλησία;

Το δημόσιο οφείλει να σχεδιάζει και να εφαρμόζει το ίδιο την κοινωνική του πολιτική, να χτίζει ένα δίχτυ φροντίδας και προστασίας των αδύναμων και γενικώς όσων έχουν ανάγκη. Προκαλεί δε εντύπωση το γεγονός ότι η κυβέρνηση πήρε από τη Βουλή εν λευκώ εξουσιοδότηση, χωρίς να καθορίσει το ύψος της έκτακτης επιχορήγησης προς την Εκκλησία. Πρόκειται για παιχνίδια εξουσιών…  

Πώς κρίνετε τους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821; Τι πιστεύετε ότι θα έπρεπε να γίνει διαφορετικά;

Η επέτειος είναι αφορμή να σκεφτούμε συλλογικά την εθνική μας πορεία και το μέλλον της χώρας. Μιας χώρας μικρής, μέσα στην αβεβαιότητα της παγκόσμιας υγειονομικής, οικονομικής και οικολογικής κρίσης. Με τον πρόσθετο «ειδικό» επιβαρυντικό παράγοντα της «απρόβλεπτης» γείτονος.

Τι αποτελεί προτεραιότητα λοιπόν; Οι παρελάσεις και οι πανηγυρικοί είναι για μια στιγμή μόνο. Εκείνο που θα έπρεπε να μας απασχολεί είναι να συλλογιστούμε το μέλλον της Ελλάδας.

  • Να σχεδιάσουμε την κοινωνική πολιτική που πρέπει να αναληφθεί σε βάθος χρόνου, για την αντιμετώπιση της ανεργίας και την ισχυροποίηση και ανόρθωση του κράτους δικαίου.
  • Να σχεδιάσουμε πώς θα αποφύγουμε την απειλητική δημογραφική κρίση, γιατί μια πληθυσμιακά ισχνή Ελλάδα σε 50 χρόνια από σήμερα, συνιστά κοινωνική, οικονομική και εθνική απειλή.
  • Να ασχοληθούμε σοβαρά με το πώς θα εντάξουμε στον κορμό της χώρας τους χιλιάδες μετανάστες και πρόσφυγες που ζουν ήδη εδώ, ώστε να αποτελέσουν σύντομα χρήσιμο και παραγωγικό μέρος της. Ιδιαίτερα μάλιστα, όταν η διαδικασία της διαρκούς διεύρυνσης της έννοιας του πολίτη σφράγισε τα 200 χρόνια του ανεξάρτητου εθνικού βίου. 

Η Συμφωνία των Πρεσπών και η έξοδος της χώρας από τα μνημόνια με την κοινωνία όρθια, αποτέλεσαν μέρος του δρόμου για την εθνική αυτοπεποίθηση και τη δημοκρατική αναγέννηση της χώρας. Και σήμερα λοιπόν, πέρα από τους εορτασμούς, να αναζητήσουμε πολιτικές, που δεν θα διχάζουν την κοινωνία και θα την εντάσσουν βαθμιαία σε ένα ανώτερο επίπεδο οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης με δημοκρατία, αλληλεγγύη και σεβασμό στο περιβάλλον. 

Και επειδή μιλάμε για το μέλλον:

  • ο ρόλος των νέων είναι καθοριστικός. Δυστυχώς η κυβερνητική πολιτική τους αντιμετωπίζει ως «πλεόνασμα» και συχνά τους ενοχοποιεί για ζητήματα, για τα οποία ευθύνεται η ίδια. Και αυτό είναι -πιστεύω- το μεγαλύτερο σφάλμα και βαρίδι της διακυβέρνησης ΝΔ. 

Σχετικά Άρθρα