• 5 Δεκεμβρίου, 2020

‘Ενταση επ’ αόριστον: Στις διπλωματικές κινήσεις της Αθήνας η Άγκυρα απαντά με το Oruc Reis στα 6 μίλια

 ‘Ενταση επ’ αόριστον: Στις διπλωματικές κινήσεις της Αθήνας η Άγκυρα απαντά με το Oruc Reis στα 6 μίλια

Ημέρα σημαντικών εξελίξεων η σημερινή, κάπου μεταξύ Λευκωσίας και Καστελλορίζου, εξελίξεις που επισκιάζονται εκ των προτέρων πάντως από την είδηση της «Γενί Σαφάκ» και την τουρκική εξαγγελία ότι η navtex θα παραταθεί και το «Ορούτς Ρέις» θα παραμείνει κι άλλο στο επίμαχο πεδίο…

Από το πρωί στην πρωτεύουσα της Κύπρου ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι για μια νέα τριμερή συνάντηση, πριν από αυτήν όμως ο πρωθυπουργός θα έχει κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Νίκο Αναστασιάδη, ο οποίος από το βράδυ της Κυριακής έχει νέα δεδομένα μπροστά του.

Στο εξής, στις διακοινοτικές συνομιλίες θα έχει απέναντί του τον… Ερντογάν, με την προοπτική και τυπικής προσάρτησης των Κατεχομένων στη «μητέρα» Τουρκία να έρχεται όλο και πιο κοντά. Παραλλήλως ο Έλληνας πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση και με τον Πρόεδρο της Αιγύπτου πριν την έναρξη της τριμερούς.

Και αργά το απόγευμα, αν δεν αλλάξει κάτι στην πορεία ή την ταχύτητα πλεύσης, το «Ορούτς Ρέις» και τα συνοδά πολεμικά πλοία της Τουρκίας θα σπάσουν το νοητό φράγμα των 12 ναυτικών μιλίων από το Καστελλόριζο, με τον ελληνικό στόλο να είναι σε απόσταση αναπνοής…

Πλην όμως το τουρκικό ερευνητικό σκάφος δεν θα αποχωρήσει αύριο με τη λήξη της navtex -όπως Αθήνα και ευρωπαίοι εταίροι ήλπιζαν- αφού όπως έγινε γνωστό μέσω της φιλοκυβερνητικής εφημερίδας «Γενί Σαφάκ» η navtex θα παραταθεί στο «τρίγωνο» μεταξύ Κρήτης – Ρόδου –Καστελλορίζου.

Ακόμη δεν είναι γνωστό για πόσες ημέρες θα συνεχίσουν τα τουρκικά πλοία αυτές τις επικίνδυνες διαδρομές στην ελληνική εσχατιά, χθες πάντως η Αθήνα, εμμέσως πλην σαφώς, έδειξε το δρόμο στην Άγκυρα μέσω… Τιράνων. Αφού δεν μπορούν να επιλυθούν αλλιώς οι διαφορές των θαλάσσιων ζωνών, προσφυγή στη Χάγη. Οδός που, σύμφωνα με τους μετριοπαθέστερους υπολογισμούς δεν βγάζει απόφαση πριν την παρέλευση διετίας.

Αυτή, ίσως, ήταν και η σημαντικότερη κίνηση, καθώς οι άλλες δύο (τελωνειακή ένωση και εμπάργκο όπλων) δεν φαίνεται να πείθουν για την αποτελεσματικότητά τους, αντιθέτως, κατά την αντιπολίτευση, ήταν κινήσεις με στόχο τον εντυπωσιασμό και αποδέκτη την ελληνική κοινή γνώμη.

Χαρακτηριστικό ήταν, έτσι, το μπρος-πίσω της κυβέρνησης αναφορικά με την τελωνειακή ένωση Ε.Ε. – Τουρκίας, αφού όταν επισημάνθηκε ότι η τελωνειακή ένωση δεν είναι κάτι απλό, επικράτησαν δεύτερες σκέψεις.

Κι έτσι από τη θέση, «θα πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο συνολικής αναστολής της τελωνειακής ένωσης Ε.Ε. – Τουρκίας», κυβερνητικά χείλη διευκρίνιζαν στη συνέχεια ότι η Αθήνα δεν ζητεί συνολική αναστολή, αλλά καταγραφή των κεφαλαίων της τελωνειακής ένωσης που παραβιάζονται από τη γείτονα.

Ταυτοχρόνως η δημοσιοποίηση των εν εξελίξει ευρωπαϊκών εξοπλιστικών προγραμμάτων από τα οποία επωφελείται η Άγκυρα, το μόνο που θα καταφέρει στο τέλος της ημέρας είναι τη μεγέθυνση του αντι-ευρωπαϊκού κλίματος στην πατρίδα μας, αφού για πολλοστή φορά αποδεικνύεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ένωση επιμέρους συμφερόντων.

Τα όπλα δε, τα οποία πρόκειται να παραδοθούν στην Τουρκία από ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της προοδευτικής κυβέρνησης της Ισπανίας, θα αλλάξουν δραματικά τις ισορροπίες στο Αιγαίο, σε θάλασσα και αέρα.

Η ναυπήγηση έξι «αόρατων» υποβρυχίων γερμανικής σχεδίασης, η ναυπήγηση από την Ισπανία, ελικοπτεροφόρου πλοίου και η κατασκευή επιθετικών ελικοπτέρων βάσει ιταλικών σχεδίων προκαλούν έντονο προβληματισμό στο ελληνικό Πεντάγωνο.

Ίσως το επετειακό 2021, έτος συμπλήρωσης 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση, να είναι κάτι που έχει στο μυαλό του ο Ρ. Τ. Ερνογάν…

Νίκος Παπαδημητρίου