Πώς η βία από τα γήπεδα μεταφέρθηκε στους δρόμους- Τα περιστατικά που προκαλούν συναγερμό

 Πώς η βία από τα γήπεδα μεταφέρθηκε στους δρόμους- Τα περιστατικά που προκαλούν συναγερμό

Με αφορμή την δολοφονία του αστυνομικού των ΜΑΤ, Γιώργου Λυγγερίδη στον Ρέντη τα περασμένα Χριστούγεννα η κυβέρνηση έκλεισε τα γήπεδα για δυο μήνες και μέσω ενός νέου νομοσχεδίου επιχείρησε να βάλει φρένο στην οπαδική βία. Τα μέτρα της κυβέρνησης (κάμερες στα γήπεδα και ταυτοπροσωπία εισιτηρίων) έφεραν ένα κάποιοι αποτέλεσμα γιατί οι ΠΑΕ φοβούμενες ποινές τιμωρίας της έδρας τους που επιβάλλονται πλέον αυτομάτως από την νεοσύσταση ΔΕΑΒ συνεργάστηκαν και τα πρώτα αποτελέσματα είναι ικανοποιητικά και αισιόδοξα. Η βία στα γήπεδα περιορίστηκε, όμως βρήκε άλλο πεδίο. Μεταφέρθηκε στους δρόμους…

Δυο πρόσφατα άγρια περιστατικά προκαλούν προβληματισμό και ανησυχία αλλάζοντας τα δεδομένα. Το πρώτο ήταν η ομαδική επίθεση 50 ατόμων εις βάρος δυο τρανς στην Θεσσαλονίκη στην πλατεία Αριστοτέλους και το δεύτερο το μπαράζ εμπρησμών στου Ζωγράφου. Και τα δυο περιστατικά μπορεί να μην συνδέονται ευθέως, αλλά έχουν χαρακτηριστικά οπαδικής βίας.

Στο περιστατικό της Θεσσαλονίκης μια ομάδα ατόμων επιτέθηκε λεκτικά στα δυο τρανς άτομα. Φοβούμενοι για την ασφάλειά τους, μπήκαν σε κατάστημα εστίασης της περιοχής. Λίγο μετά, συγκεντρώθηκαν κι άλλα άτομα έξω από το εν λόγω κατάστημα και συνέχισαν να προπηλακίζουν . Οι δράστες πέταξαν και μπουκάλια, ενώ από θαύμα δεν υπήρχε τραυματισμός.

Την επόμενη ημέρα προπηλακίστηκε ο Στέφανος Κασσελάκης και τραυματίστηκε ένας από τους αστυνομικούς που τον συνόδευαν στον κινηματογράφο Ολύμπιον, από «ροπαλοφόρους» και «κρανοφόρους». Η αστυνομία συνέλαβε 21 άτομα, εκ των οποίων οι 10 ήταν ανήλικοι, ο μικρότερος 15 ετών, και οι 12 αλλοδαποί. Στην περίπτωση των επεισοδίων στου Ζωγράφου δεν έγινε καμία σύλληψη παρά το γεγονός ότι σημειώθηκαν εμπρησμοί για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες ημέρες. Ένας από τους συλληφθέντες στο θλιβερό επεισόδιο της Θεσσαλονίκης που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων έχει βεβαρυμένο ποινικό μητρώο και έχει απασχολήσει τις αρχές στο παρελθόν για οπαδική βία.

  • Στην Θεσσαλονίκη η βία γιγαντώθηκε τα τελευταία χρόνια. Από το 2017 μέχρι φέτος καταγράφηκαν, μόνο στους δρόμους της πόλης, τουλάχιστον 11 σοβαρά περιστατικά, με το πιο πρόσφατο στον φετινό Αύγουστο. Τα περισσότερα από αυτά περιλάμβαναν συμπλοκές, μαχαιρώματα, πυροβολισμούς. Είχαμε και τρεις νεκρούς: τον Νάσο Κωνσταντίνου (2017), τον Tόσκο Μποζατζίσκι (2020) και τον Άλκη Καμπανό (2022). Ο θάνατος του τελευταίου προκάλεσε τη μεγαλύτερη αίσθηση στο πανελλήνιο, λόγω της πρωτοφανούς και απρόκλητης αγριότητας. Ακόμη, σημειώθηκαν πολλά βίαια επεισόδια στα γήπεδα με εμπλοκή των οπαδών από ομάδες της πόλης. Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα μπορούμε να αναφέρουμε τον τελικό του κυπέλλου το 2017 στο Βόλο, τη διακοπή του ντέρμπι ΑΕΚ – ΠΑΟΚ το 2018 και τον τελικό του κυπέλλου του 2022 στο ΟΑΚΑ….

Οι Σύνδεσμοι ήταν πάντοτε εκκολαπτήρια βίας. Καταφύγιο για την αλητεία, το περιθώριο και την εγκληματικότητα. Οι ομάδες έκαναν πάντα τα στραβά μάτια. Δεν ήθελαν να τα βάλουν μαζί τους.

Εκρηκτικό μείγμα

Δεν είναι –φυσικά- μόνο από τα γήπεδα η βία που διοχετεύτηκε στο δρόμο.

Το μείγμα στην Θεσσαλονίκη είναι εκρηκτικό από μια σειρά από παράγοντες που βάζουν φωτιά στο φυτίλι. Παραεκκλησιαστικές οργανώσεις, ακροδεξιοί οπαδικοί «λόχοι»,  αναρχικές ομάδες,  οπαδοί θεωριών συνομωσίας (με πιο χαρακτηριστικό το αντιεμβολιαστικό κίνημα με τους θεματοφύλακες του Συντάγματος

Όλα αυτά μπερδεύονται και πολλοί θεωρούν ότι το «εργαστήριο» που παράγει το κοινωνικό μίσος να εντοπίζεται στα σχολεία, κυρίως στα ΕΠΑΛ, εκεί που σημειώνονται διαρκώς συγκρούσεις καθώς φαίνεται ότι η διείσδυση της Χρυσής Αυγής παραμένει σημαντική αν θυμηθεί κανείς τα επεισόδια που κατά καιρούς έχουν γίνει στην Σταυρούπολη και στον Εύοσμο πριν από τρία χρόνια και ψάχνει τρόπο να εκφραστεί και με άλλες πολιτικές παρατάξεις.

Το θέμα είναι πολύ σύνθετο και δεν εξαντλείται σε εύκολες αναλύσεις.

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης ανακοίνωσε τη λειτουργία Παρατηρητηρίου Νεανικής και Οπαδικής Βίας, αλλά και ενημερωτικές παρεμβάσεις σε σχολεία.

«Τα φαινόμενα αυτά δεν πρόκειται να μας πτοήσουν», δήλωσε, αν και ο προβληματισμός είναι διάχυτος σε πολλούς παράγοντες της πόλης.

Και αυτό γιατί οι διαφορετικές ομάδες δεν δρουν ανεξάρτητα, επηρεάζονται η μια από την άλλη, αλληλοεπιδρούν όταν πρόκειται για ένταση και μίσος. Η κοινωνία κρύβει έντονη πόλωση στο εσωτερικό της, η οποία ξεσπάει κάθε τόσο με διάφορες αφορμές.

«Ιερός» πόλεμος και για αφίσα  

Ο ρόλος της εκκλησίας δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητος. Την ώρα που η κοινή γνώμη παρακολουθούσε άφωνη το μένος του όχλου κατά των δύο ανυπεράσπιστων τρανς ατόμων η Θεσσαλονίκη έγινε θέατρο ακόμη μιας σκοταδιστικής υπόθεσης.

Η αφίσα της ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά» προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις σε ακραίους και συντηρητικούς κύκλους με τον Μητροπολίτη Φιλόθεο να ζητά να μην αναρτηθεί στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ.

Ο κ. Φιλόθεος με επιστολή του προς τη διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό, χαρακτήρισε την αφίσα «βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλη».

Μεταξύ άλλων στην επιστολή του ο ιεράρχης ανέφερει: «Τείνει, δυστυχῶς, νὰ καταστεῖ συνήθεια, τὰ τελευταῖα χρόνια, ἡ ἐκ μέρους διαφόρων “καλλιτεχνῶν” χρησιμοποίηση τῶν ἱερῶν Προσώπων τῆς Πίστης, ὄχι γιὰ νὰ ἀποδώσουν τὸν ἁρμόζοντα σεβασμὸ καὶ νὰ ἐκφράσουν τὴν πρέπουσα εὐλάβεια πρὸς Αὐτά, ἀλλὰ γιὰ νὰ “διαφημίσουν” έκδηλώσεις καὶ δημιουργήματα τέχνης. Αὐτὲς οἱ διαφημίσεις ὑπὸ τὸ πρόσχημα μιᾶς ἀμφίβολης καλλιτεχνικὰ γραφιστικῆς προσέγγισης, ἀγγίζουν – ἐνίοτε δὲ καὶ ὑπερβαίνουν- τὰ ὅρια τῆς κακόβουλης πρόκλησης καὶ τῆς κακοποιητικῆς πρόθεσης».

Πριν από την επίσημη αντίδραση της Εκκλησίας είχε προηγηθεί επίθεση από το κόμμα Νίκη με τον βουλευτή του κόμματος, Κομνηνό Δελβερούδη, να χαρακτηρίζει την αφίσα προκλητική και βλάσφημη.

«Η εν λόγω αφίσα προσβάλλει απροκάλυπτα τα χρηστά ήθη, βλασφημώντας το ιερό σύμβολο του σταυρού και τα ιερά πρόσωπα του Εσταυρωμένου Χριστού και της Παναγίας, ενώ το απαράδεκτο αυτό γεγονός φανερώνει ακόμα μία φορά πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη επαναφοράς των ποινικών διατάξεων για την κακόβουλη βλασφημία και την καθύβριση θρησκεύματος» είχε υποστηρίξει σε επίκαιρη ερώτηση προς τη Λίνα Μενδώνη.

Η Ελίνα Ψύκου, η σκηνοθέτις του ντοκιμαντέρ που εστιάζει στα δικαιώματα των γυναικών στη Ευρώπη έχει ήδη δώσει τη δική της απάντηση λέγοντας «το αρχικό σκεπτικό ήταν ένα σώμα (κορμί όπως λέει και ο τίτλος της ταινίας) που συνδυάζει τη γέννηση και τον θάνατο, τα ανθρώπινα πάθη, το γυναικείο και το ανδρικό βίωμα, δηλαδή τον άνθρωπο. Αυτή την ανθρωποκεντρική προσέγγιση κάποια άτομα τη βρίσκουν βλάσφημη. Όπως κι εγώ έχω το δικαίωμα και την απόλυτη ελευθερία να εκτυπώνω, να αναρτώ και να αφισοκολλώ το πόστερ της ταινίας μου και σε λίγες ημέρες να την προβάλω».

Σε ανάρτησή της, μάλιστα, έκανε λόγο για εκφοβισμό της και σημείωσε «για μια αφίσα που απεικονίζει την Παναγία, την όπως αποκαλούν μητέρα τους. Που την απεικονίζει σταυρωμένη (όπως ο Χριστός) και έγκυο στον Χριστό. Μάλλον στο μυαλό τους πάθη επιτρέπεται να περνάνε δημόσια μόνο οι άντρες. Οι γυναίκες ας κρατήσουν τα πάθη για το σπίτι. Και μάλλον είναι ντροπή να δείχνεις την Παναγία με γυμνό στήθος. Γυμνό μπορεί να είναι το γυναικείο στήθος μόνο στις ταινίες ενηλίκων που βλέπουν τα βράδια, όταν κοιμούνται τα παιδιά και κλείνουν τα φώτα για να μην τους βλέπει ο Θεός. Δε φοβόμαστε και αγαπάμε τους ανθρώπους».

Θεματοφύλακες του Συντάγματος

Οι αποκαλύψεις που βγήκαν στο φως της δημοσιότητας φανέρωσαν ότι πρόκειται για μια ακροδεξιά ομάδα με εκπαίδευση στρατιωτικού τύπου, με όπλα, ενώ κάποιοι από τους εκπαιδευτές σχετίζονταν με την οργάνωση Ιερός Λόχος. Ο επικεφαλής των «Θεματοφυλάκων» είχε πλούσιο ακροδεξιό και φασιστικό παρελθόν, καθώς σε προηγούμενες εκλογές ήταν υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος με τη “Ελληνική Αυγή” (παράταξη της Χρυσής Αυγής στις αυτοδιοικητικές εκλογές) στην Πιερία και στη συνέχεια ήταν μέλος της οργάνωσης «Έλληνες για την πατρίδα» του Η. Κασιδιάρη.

Επίσης, ηγετικό στέλεχος της ακροδεξιάς ομάδας είναι γνωστός γυναικοκτόνος που πριν εννιά χρόνια είχε δολοφονήσει τη γυναίκα του με μαχαίρι στη Λέσβο. Είχε καταδικαστεί πρωτόδικα σε ισόβια, αλλά όταν η υπόθεση πήγε στο Εφετείο η έδρα αποδέχτηκε τον ισχυρισμό του ότι ήταν «εν βρασμώ ψυχής» (…) με αποτέλεσμα να κυκλοφορεί ελεύθερος.”

Οι 11 δράστες του περιστατικού στο σχολείο της Πιερίας, ουσιαστικά, αποτελούσαν ένα συνονθύλευμα ετερόκλητων ατόμων από όλη τη χώρα, ηλικίας από 40-75 ετών, με το μόνο κοινό τους στοιχείο να είναι η εμμονή τους κατά της πανδημίας, του εμβολιασμού και των μέτρων προστασίας.

  • Είναι χαρακτηριστικό ότι από τους 11, οι δύο ήταν γυναίκες, μια δασκάλα χορού από τη Μεθώνη και μια νοικοκυρά από την Αλεξάνδρεια Ημαθίας, ενώ μόνο τρεις από αυτούς έχουν παιδιά που πήγαιναν στο συγκεκριμένο σχολείο.

Την «ψεκασμένη ομάδα» συμπλήρωναν  ένας 54χρονος απόστρατος αστυνομικός από τα Τρίκαλα, ένας 40χρονος άνεργος από το Ίλιον Αττικής, δύο αγρότες από το Αιγίνιο και τον Πλαταμώνα και ένας 75χρονος συνταξιούχος από τη Νάουσα.

Οι αυτοαποκαλούμενοι Θεματοφύλακες του Συντάγματος αποτελούσαν ομάδα ανθρώπων, οι οποίοι σύμφωνα με την ιστοσελίδα τους, εξαιρούνται «από μάσκες, πρόστιμα, τεστ, εμβόλια, και οτιδήποτε είναι Αντισυνταγματικό» ενώ έχουν δικαίωμα και υποχρέωση βάσει της Ιερής Δήλωσης που υπέγραψαν, να καταγγείλουν οτιδήποτε παράνομο δουν να γίνεται στη χώρα…

Όλοι τους καταδικάστηκαν με ποινές έως πέντε χρόνια, αλλά μέχρι πρόσφατα η δράση τους ήταν δεδομένη καθώς έφτασαν στο σημείο να κάνουν… περιπολίες στο κέντρο της Θεσσαλονίκης με φάρους πάνω στα αυτοκίνητα!

Όσο πιο γραφικοί, τόσο πιο επικίνδυνοι….

Σχετικά Άρθρα