Τιτανικός: Εικόνα από την περιοχή των ερευνών – Στο σημείο το γαλλικό ρομπότ Victor που φτάνει σε βάθος 6.000 μέτρων

 Τιτανικός: Εικόνα από την περιοχή των ερευνών – Στο σημείο το γαλλικό ρομπότ Victor που φτάνει σε βάθος 6.000 μέτρων

Ένα γαλλικό ρομπότ που μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων είναι καθ’ οδόν ώστε να βοηθήσει στον εντοπισμό του τουριστικού βαθυσκάφους τα ίχνη του οποίου χάθηκαν ενώ κατευθυνόταν προς το ναυάγιο του Τιτανικού. Το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του. Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλον τον άλλον εξοπλισμό που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου, στον βόρειο Ατλαντικό.

Το Victor 6000 αναμένεται να φτάσει αργά το βράδυ της Τετάρτης στην περιοχή, κάτι που σημαίνει ότι θα έχει ένα περιορισμένο χρονικό παράθυρο για να παράσχει βοήθεια. Το οξυγόνο στο αγνοούμενο βαθυσκάφος αναμένεται ότι θα τελειώσει το πρωί της Πέμπτης, τοπική ώρα (μεσημέρι, ώρα Ελλάδας).

«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το βαθυσκάφος από μόνο του», εξήγησε ο Ολιβιέ Λεφόρ, ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων του Ifremer, του γαλλικού ωκεανογραφικού ινστιτούτου στο οποίο ανήκει το ρομπότ. Θα μπορούσε όμως να συνδέσει τον «Τιτάνα», το αυτοκαταδυόμενο σκάφος βάρους 10 κιλών, με κάποιο πλοίο που θα το έβγαζε στη συνέχεια στην επιφάνεια.

Η επαφή με τον Τιτάνα, στον οποίο επιβαίνουν πέντε άτομα, χάθηκε λίγη ώρα αφότου ξεκίνησε την κατάδυση του στο ναυάγιο του Τιτανικού, την Κυριακή. «Το Victor είναι ικανό να κάνει οπτική έρευνα, με όλες τις κάμερες που διαθέτει. Είναι επίσης εξοπλισμένο με βραχίονες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να απεγκλωβίσουν το βαθυσκάφος, ένα έχει μπερδευτεί σε καλώδια ή άλλα αντικείμενα στον βυθό», είπε ο Λεφόρ.

Το Ifremer μετείχε στην ομάδα που εντόπισε το ναυάγιο του Τιτανικού το 1985. Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ, 77 ετών, που φέρεται ότι είναι μεταξύ των πέντε αγνοούμενων, εργαζόταν παλαιότερα για το Ifremer και ήταν ο κυβερνήτης της ναυαρχίδας του, του υποβρυχίου «Ναυτίλος» που χρησιμοποιήθηκε για να ερευνηθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.

Το Ifremer στέλνει στο σημείο το πλοίο Atalante, που μεταφέρει το ρομπότ, κατόπιν αιτήματος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. «Αυτή είναι η λογική των ναυτικών. Η στάση μας είναι: είμαστε κοντά, πρέπει να πάμε», εξήγησε ο Λεφόρ.

Μια ομάδα 25 ατόμων χειρίζεται το ρομπότ. «Μπορούμε να εργαζόμαστε ασταμάτητα επί 72 ώρες, δεν χρειάζεται να διακόπτουμε όταν πέφτει η νύχτα», πρόσθεσε.

Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέφερε νωρίτερα ότι ένα καναδικό αεροσκάφος, εξοπλισμένο για να εντοπίζει υποβρύχια, άκουσε θορύβους στην περιοχή του ναυαγίου, γδούπους που ακούγονταν ανά τακτά διαστήματα, κάθε περίπου 30 λεπτά. «Δεν ξέρουμε τι συνέβη. Οι θόρυβοι που ακούστηκαν μας δίνουν ελπίδα ότι το υποβρύχιο είναι στον πυθμένα και οι άνθρωποι είναι ακόμη ζωντανοί, όμως είναι πιθανά και άλλα σενάρια», είπε ο Λεφόρ. «Ακόμη και αν οι ελπίδες είναι ελάχιστες, θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους».

Στην αναζήτηση και σκάφος με σύστημα ανίχνευσης αντικειμένων στον πυθμένα

Στο μεταξύ, τρία πλοία έφτασαν το πρωί της Τετάρτης (21/06) για να συμμετάσχουν στην προσπάθεια αναζήτησης του εξαφανισμένου υποβρυχίου σύμφωνα με tweet από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ.

Ένα από τα σκάφη – το John Cabot – έχει «ικανότητες σόναρ πλευρικής σάρωσης» και συνοδεύει το Skandi Vinland και το Atlantic Merlin κατά την έρευνα, δήλωσε η USCG.

Το σόναρ πλευρικής σάρωσης είναι ένα σύστημα που χρησιμοποιείται για «ανίχνευση και απεικόνιση αντικειμένων στον πυθμένα της θάλασσας», σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA).

«Οι πολλαπλοί φυσικοί αισθητήρες του σόναρ – που ονομάζονται συστοιχία μετατροπέων – στέλνουν και λαμβάνουν ακουστικούς παλμούς που βοηθούν στη χαρτογράφηση του πυθμένα της θάλασσας ή στην ανίχνευση άλλων αντικειμένων», δήλωσε η NOAA. «Καθώς το πλοίο κινείται, η διάταξη μετατροπέων στέλνει σήματα και στις δύο πλευρές του, σαρώνοντας τον πυθμένα της θάλασσας σαν τη δέσμη σε σχήμα ανεμιστήρα ενός φακού. Οι πλευρικές σαρώσεις αναζητούν με σταθερές ταχύτητες και σε ευθείες γραμμές, επιτρέποντας στο πλοίο να χαρτογραφήσει τον πυθμένα του ωκεανού καθώς ταξιδεύει».

Ωστόσο, το σόναρ πλευρικής σάρωσης δεν μπορεί να μετρήσει το βάθος, επομένως χρησιμοποιείται συχνά σε συντονισμό με άλλα εργαλεία για τη δημιουργία μιας πιο εκτεταμένης έρευνας στον πυθμένα του ωκεανού, δήλωσε η NOAA.

Σχετικά Άρθρα