Σχέδιο Ισπανίας, Γαλλίας, Πορτογαλίας για μεταφορά υδρογόνου – Κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού

 Σχέδιο Ισπανίας, Γαλλίας, Πορτογαλίας για μεταφορά υδρογόνου – Κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού

Σε κοινή συμφωνία για τη μαζική ροή υδρογόνου – που θεωρείται το καύσιμο του μέλλοντος – στην Ευρώπη κατέληξαν την Παρασκευή η Γαλλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία στο πλαίσιο τριμερούς συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στο περιθώριο της EUMED-9, της Συνόδου των χωρών του Ευρωπαϊκού Νότου, στο Αλικάντε της Ισπανίας.

Οι τρεις χώρες αποφάσισαν την κατασκευή μέχρι το 2030 ενός υποθαλάσσιου αγωγού που θα μεταφέρει τεράστιες ποσότητες υδρογόνου από την Ιβηρική Χερσόνησο στην Ευρώπη.

Ο αγωγός στοχεύει στην ενεργειακή ανεξαρτητοποίηση της ΕΕ, ένας στρατηγικός στόχος που επιταχύνθηκε βίαια από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, τον περασμένο Φεβρουάριο.

Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ είπε ότι ο αγωγός, που έχει λάβει την ονομασία H2Med, θα είναι ικανός να μεταφέρει περίπου δύο εκατομμύρια μετρικούς τόνους υδρογόνου στη Γαλλία ετησίως, το οποίο από εκεί θα διοχετεύεται στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η ποσότητα αυτή ισοδυναμεί με το 10% των εκτιμώμενων αναγκών της ΕΕ σε υδρογόνο.

Το έργο αναμένεται να έχει κόστος ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ και θα συνδέσει πρώτα δύο εργοστάσια, το ένα στη βόρεια Πορτογαλίας και το άλλο στη βόρεια Ισπανία, και στη συνέχεια θα περιλαμβάνει έναν αγωγό κάτω από τη Μεσόγειο Θάλασσα με έκταση από το βορειοανατολικό ισπανικό λιμάνι της Βαρκελώνης έως τη Γαλλική Μασσαλία.

Η ανακοίνωση έγινε έπειτα από την συνάντηση κορυφής μεταξύ του Σάντσες, και του Γάλλου και Πορτογάλου ομολόγων του, Εμάνουελ Μακρόν και Αντόνιο Κόστα και της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην πόλη Αλικάντε της ανατολικής Ισπανίας.

«Σήμερα, η Ιβηρική Χερσόνησος γίνεται μια σημαντική ευρωπαϊκή ενεργειακή πύλη προς τον κόσμο», δήλωσε ο Φον ντερ Λάιεν σε κοινή συνέντευξη Τύπου.

«Το υδρογόνο αλλάζει το (ενεργειακό) παιχνίδι για την Ευρώπη», δήλωσε η ντε Λάιεν.

Ο Εμάνουελ Μακρόν δήλωσε από τη μεριά του ότι ο H2Med, βασίζεται σε μια επικαιροποιημένη πρόταση, σε αντίθεση με μια παλιότερη πρόταση για μεταφορά φυσικού αερίου στα Πυρηναία Όρη, η οποία είχε τότε απορριφθεί από τη γαλλική πλευρά. «Θα ακολουθήσει μια νέα πορεία μέσω της Μεσογείου και θα βασιστεί σε μια τεχνολογία του μέλλοντος, η οποία είναι το υδρογόνο», επεσήμανε ο Μακρόν.

«Θα επιτρέψει επίσης αργότερα άλλες ευρωπαϊκές διασυνδέσεις προς κάποιες άλλες χώρες που θα θέλουν να πάρουν στα χέρια τους αυτό το υδρογόνο», πρόσθεσε.

Η Πορτογαλία, η Ισπανία και η Γαλλία κατέληξαν σε ευρεία συμφωνία για το προσχέδιο τον Οκτώβριο. Ελπίζουν να παρουσιάσουν στην Κομισιόν το σχέδιο που συμφωνήθηκε σήμερα έως τις 15 Δεκεμβρίου, ώστε να λάβει το πράσινο φως για χρηματοδότηση από την ΕΕ, η οποία μπορεί να καλύψει έως και το 50% του συνολικού κόστους.

«Ενισχύουμε τη στρατηγική αυτονομία και την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε μια στιγμή που η αλληλεγγύη μεταξύ των Ευρωπαίων είναι απαραίτητη για τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης από χώρες που χρησιμοποιούν την ενέργεια ως εκβιαστικό εργαλείο», είπε ο Σάντσεθ, αναφερόμενος στη Ρωσία.

Είπε ότι με το έργο, «φιλοδοξούμε να αποτελέσουμε σημείο αναφοράς όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως, στον τομέα του υδρογόνου».

Ο πρόεδρος της Κομισιόν διεμήνυσε επίσης ότι η ΕΕ σχεδιάζει να παράγει 10 εκατομμύρια μετρικούς τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου μέχρι το 2030 με προοπτική επέκτασης σε 10 ακόμη εκατομμύρια τόνους.

Σχετικά Άρθρα