• 21 Ιουνίου, 2021

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου: Δυναμική επιστροφή – Τι θα δούμε το καλοκαίρι σε Ηρώδειο και Επίδαυρο

 Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου: Δυναμική επιστροφή – Τι θα δούμε το καλοκαίρι σε Ηρώδειο και Επίδαυρο

Με δέκα παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, με έργα που γράφτηκαν από Έλληνες θεατρικούς συγγραφείς για να ανέβουν στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, με μεγάλες ορχήστρες και διεθνείς μουσικούς στο Ηρώδειο και την Πειραιώς 260, επιστρέφει δυναμικά το καλοκαίρι του 2021 το Φεστιβαλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Ύστερα από σχεδόν ενάμιση χρόνο «πολιτιστικής ανομβρίας», όπως χαρακτήρισε η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου, το διάστημα της υποχρεωτικής απραξίας στον χώρο του Πολιτισμού, εξαιτίας των μέτρων κατά της πανδημίας, ο διάλογος, επιτέλους, ανοίγει. Οι τέχνες και οι καλλιτέχνες βρίσκουν ξανά τη θέση τους στη σκηνή περιμένοντας το κοινό τους.

Το Φεστιβάλ, παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν και φέτος καθώς και την υποχρέωση του υγειονομικού πρωτοκόλλου στις εκδηλώσεις, έρχεται με πολλές παραγωγές, ελληνικές και ξένες.

Ενα ενδιαφέρον πρόγραμμα, πλούσιο, ποικίλο, ανοιχτό, ερευνητικής και επίκαιρης θεματολογίας, πολυπρόσωπο και επιμηκυσμένο – ξεκινάει τον Ιούνιο και εκπνέει τον Οκτώβριο. Με δέκα παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (ο Ευριπίδης έχει την τιμητική του φέτος), ένα διευρυμένο πρόγραμμα στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου με έργα γραμμένα ειδικά γι’ αυτό από έλληνες θεατρικούς συγγραφείς αλλά και τον μεγάλο φεστιβαλικό χώρο της Αθήνας, την Πειραιώς 260 σε λειτουργία.

Οι αίθουσες που πέρσι έμειναν κλειστές, φέτος ανοίγουν και μάλιστα με πολλές παραγωγές ελληνικές και ξένες (θέατρο, μουσική, χορός, όπερα, εκθέσεις), ενώ αξιοποιούνται και οι υπαίθριοι χώροι της για εναλλακτικές λύσεις.

Κάποια από τα έργα του ελληνικού και του διεθνούς προγράμματος αντλούν τη θεματική τους από ζητήματα που συνδέονται με την έμφυλη ταυτότητα, ενώ άλλα που παρουσιάζονται όχι μόνο στα δύο αρχαία θέατρα της Επιδαύρου αλλά και σε χώρους της Αθήνας διερευνούν δραματουργικά το αρχαίο δράμα.

Πειραιώς 260
● Ο Πρόδρομος Τσινικόρης παρουσιάζει το «Somewhere beyond the cherry trees», παράσταση εμπνευσμένη από τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ. Θα δούμε, ακόμα, το έργο «Κλυταιμνήστρα» σε μουσική Γιώργου Κουμεντάκη και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Χατζή, τον «Αίαντα» του Σοφοκλή από τον Σίμο Κακάλα αλλά και μια «Οπερα ποδοσφαίρου» σε κείμενο Λευτέρη Βενιάδη και σκηνοθεσία Σοφίας Σιμιτζή. Η Σοφία Μαραθάκη σκηνοθετεί «Το δάσος», μια παράσταση με οικολογική στόχευση, η Κατερίνα Γιαννοπούλου τη «Χρονιά με τα 13 φεγγάρια» από την ομώνυμη ταινία του Φασμπίντερ, ο Εκτορας Λυγίζος το «Σχολείο γυναικών» του Μολιέρου.

● Τέσσερις νέες παραγωγές εντάσσονται στο πλαίσιο του Κύκλου 1821 που εστιάζουν σε συγκρούσεις ενεργές από την εποχή της Επανάστασης ώς σήμερα. Καλλιτέχνες από το θέατρο και τον χορό δημιουργούν ανατρεπτικά έργα πάνω σε διαφορετικές πτυχές της ιστορικής επετείου του ’21. Ο Ανέστης Αζάς σχολιάζει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις με τη «Δημοκρατία του Μπακλαβά», ο Παντελής Φλατσούσης το «Εθνικό ντεφιλέ». Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου φέρνει την «Εσμέ», ένα ξεχασμένο δραματικό ειδύλλιο του Σπυρίδωνα Περεσιάδη σε σκηνοθεσία της Μαρίνας Βρόντη. Η χορογράφος Λενιώ Κακλέα συμμετέχει στον Κύκλο 1821 με την καινούργια δουλειά της που έχει τίτλο «Age of Crime».

● Ο Γιάννης Παπαδόπουλος έρχεται στην Πειραιώς με το νέο του έργο για τζαζ πιάνο τρίο και κλασικό κουαρτέτο εγχόρδων «Fourth Stream Music», ενώ οι ομάδες SUM και Latinitas Nostra παρουσιάζουν μια συναυλία-περφόρμανς.

● Ο Τάσος Βρεττός παρουσιάζει την εγκατάσταση «The Feel.Backstage» ερευνώντας το αθέατο κομμάτι της BDSM σκηνής και του ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβισμού.

● Ενα μέρος του προγράμματος για τον Χορό στο Φεστιβάλ αφιερώνεται στη χιπ χοπ χορευτική σκηνή της Ελλάδας και του εξωτερικού, ανοίγοντας μια νέα θεματική ενότητα υπό τον τίτλο Layers of Street. Ο χορός στην Πειραιώς 260 μιλά για το σήμερα, σημειώνει ο σύμβουλος του Φεστιβάλ για τον Χορό Ηλίας Χατζηγεωργίου. «Μέσα από πολλές διαφορετικές αναγνώσεις και με πολύ διαφορετικές εκκινήσεις και ερμηνείες, εστιάζει στο παρόν, τολμώντας να δει το μέλλον. Το μέλλον του και το δικό μας μέλλον. Ο χορός στο Φεστιβάλ φέτος μιλά για τον έρωτα, τον φόβο, την εξουσία, τη μετανάστευση, τις ρίζες, την κοινωνική αποστασιοποίηση, τη συναισθηματική απομόνωση, τη δύναμη και την ελευθερία».

Ηρώδειο
● Στο Ηρώδειο, όπως πάντα, μεγάλες Ορχήστρες, μουσικά σύνολα, σολίστες από την ελληνική και την παγκόσμια σκηνή. Ενας μεγάλος μαέστρος, ο Ζούμπιν Μέτα με την Ορχήστρα Maggio Musicale της Φλωρεντίας και τον βιολιστή Πίνχας Ζούκερμαν, παρουσιάζει ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στη μουσική του Μπραμς.

Επίσης η Χορωδία Μοντεβέρντι, συνοδευόμενη από τους English Baroque Soloists, υπό τη διεύθυνση του σερ Τζον Ελιοτ Γκάρντινερ, ερμηνεύει «Τα κατά Ιωάννην Πάθη» του Μπαχ.

● Στον Κύκλο τζαζ θα δούμε τον Γιαν Γκαρμπάρεκ αλλά και τον κορυφαίο δεξιοτέχνη στο ούτι Ανουάρ Μπραχέμ. Ακόμα ο Γάλλος τραγουδιστής και βίντεο σκηνοθέτης Woodkid, ο Ισλανδός Olafur Arnalds, ο Αγγλος παραγωγός ελεκτρόνικα και τέκνο μουσικής Max Cooper αλλά και ο Μπράιαν Ινο σε μια μουσική συνομιλία με τον αδελφό του, Ρότζερ Ινο.

● Τη σταθερή θέση τους στο Ηρώδειο κρατούν η Λυρική Σκηνή και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Παρούσα και η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, ενώ το ελληνικό ρεπερτόριο εκπροσωπείται από την Ελευθερία Αρβανιτάκη, τον Παύλο Παυλίδη, τη Λένα Πλάτωνος κ.ά.

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

● Περισσότερες από ποτέ φέτος οι παραγωγές στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Δέκα παραστάσεις (Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή) από τον Ιούνιο μέχρι και το τέλος Αυγούστου – ανάμεσά τους μια παγκόσμια πρεμιέρα: ο Τόμας Οστερμάιερ και η Σαουμπίνε παρουσιάζουν το «ödipus/οιδίποδας» της Maja Zade, έργο γραμμένο πάνω στον «Οιδίποδα Τύραννο».

● Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός σκηνοθετεί το άγνωστο σατυρικό δράμα του Σοφοκλή «Ιχνευταί», η Αργυρώ Χιώτη κάνει την πρώτη της σκηνοθεσία στην Επίδαυρο με τους αριστοφανικούς «Βατράχους», η Νικαίτη Κοντούρη σκηνοθετεί τις «Βάκχες» του Ευριπίδη.

● Το Εθνικό Θέατρο συμμετέχει με δύο παραστάσεις, τις «Φοίνισσες» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσxου και «Ιππής» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου. Σκηνοθετούν επίσης ο Γιώργος Νανούρης («Ιφιγένεια εν Ταύροις» του Ευριπίδη), ο Αρης Μπινιάρης («Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου), ο Γιάννης Κακλέας («Ορέστης» του Ευριπίδη). Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την «Ελένη» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου.

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
● Ο προγραμματισμός για το Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου εκτείνεται έως τα τέλη Αυγούστου ξεκινώντας με το διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα Πάροδος τις τρεις πρώτες εβδομάδες του Ιουνίου. Ενας νέος θεματικός κύκλος εγκαινιάζεται στο θεατράκι με τίτλο «CONTEMPORARY ANCIENTS». Πρόκειται για ανάθεση συγγραφής νέων έργων, εμπνευσμένων από το αρχαίο δράμα, σε συγγραφείς, ειδικά για το ανέβασμά τους στη Μικρή Επίδαυρο.

Ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, με αφορμή τις «Τραχίνιες» του Σοφοκλή, γράφει το «Σπίτι με τα φίδια» που σκηνοθετεί η Ελένη Σκότη, ο Γιάννης Μαυριτσάκης με αφετηρία τις «Βάκχες» του Ευριπίδη γράφει την «Κρεουργία» που σκηνοθετεί ο Γιώργος Σκεύας, η Αμάντα Μιχαλοπούλου με αφετηρία τον «Ιππόλυτο» γράφει «Η Φαίδρα καίγεται» που σκηνοθετεί ο Γιάννης Καλαβριανός, η Αλεξάνδρα Κ* με αφετηρία τη «Μήδεια» του Ευριπίδη γράφει το «Γάλα, αίμα» που σκηνοθετεί ο Γιάννος Περλέγκας.

● Οι αναθέσεις επεκτείνονται στη Μικρή Επίδαυρο και στον χορό με το νέο έργο του Ευριπίδη Λασκαρίδη αλλά και στα Εικαστικά με την καινούργια δουλειά της Αιμιλίας Παπαφιλίππου.

● Στον χώρο και δύο μουσικά γεγονότα: Τζαζ και παραδοσιακή μουσική από τους Πέτρο Κλαμπάνη και Πετρολούκα Χαλκιά. Ο Γαλλο-Ιρανός πολυοργανίστας Keyvan Chemirani και το συγκρότημά του συναντούν τη λύρα του δεξιοτέχνη Σωκράτη Σινόπουλου.