Απορίες μίας καθηγήτριας που διδάσκει σε δημόσιο σχολείο

 Απορίες μίας καθηγήτριας που διδάσκει σε δημόσιο σχολείο

Αντλώντας έμπευση από τον Μπρέχτ (Ερωτήσεις ενός εργάτη που διαβάζει) γράφω τούτες τις γραμμές έχοντας μπροστά μου, στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή, την παρουσίαση του νομοσχεδίου που έφερε προς «δημόσια διαβούλευση» η υπουργός παιδείας στις 22/4/2020. Η θέση μου δεν μου επιτρέπει να προχωρήσω σε “διαβουλεύσεις”, στην κοινωνική πυραμίδα δεν βρίσκομαι στο επίπεδο αυτών που αρθρώνουν λόγο επίσημο.

Σήμερα όμως η μέρα αφήνει το περιθώριο και στον εργαζόμενο να μιλήσει.Θα σχολιάσω λοιπόν μόνο αυτά για τα οποία έχω άμεση αντίληψη.

Ξεκινώ:

Θεσμοθέτηση Τράπεζας Θεμάτων στην Α΄ Λυκείου από το 2020-2021. Μα η Τράπεζα Θεμάτων προϋπήρχε και καταργήθηκε. Δεν λειτούργησε στην πράξη. Έχει διερευνηθεί σε βάθος το γιατί; Αν δεν υπάρχουν ποιοτικά στοιχεία τότε η εξαγγελία αποτελεί πυροτέχνημα.

Ενίσχυση :

1)Πληροφορικής; Μα ο ηλεκτρονικός υπολογιστής του σχολείου για τους περισσότερους εκπαιδευτικούς αποτελεί «άβατο». Τα περισσότερα δημόσια σχολεία δεν έχουν παραπάνω από ένα εργαστήρια πληροφορικής. Τεχνικός για την υποστήριξη των εργαστηρίων δεν υπάρχει. Διαδίκτυο στη σχολική αίθουσα ανύπαρκτο επίσης.Άρα άμεση ενίσχυση σε τεχνικό εξοπλισμό και τεχνική υποστήριξη των καθηγητών όλων των ειδικοτήτων θα περίμενα να διαβάσω.

2)Ξένες γλώσσες; Πώς θα μάθω την ξένη γλώσσα αν δεν έχω μία γλώσσα αναφοράς ως πυξίδα;Από το νηπιαγωγείο αγγλικά; Δίγλωσσοι είμαστε ή προτεκτοράτο; Δεν διδάσκονται ήδη οι μαθητές από το δημοτικό δύο ξένες γλώσσες;Γιατί παρόλα αυτά οι γονείς δεν εμπιστεύονται τα δημόσια σχολεία για την ξένη γλώσσα κι επιλέγουν φροντιστήρια ξένων γλωσσών; Αν αυτά κλείσουν οι εκπαιδευτικοί με το μπλοκ παροχής υπηρεσιών που απασχολούνται εκεί πως θα απορροφηθούν από το δημόσιο σχολείο, υπάρχουν τόσες θέσεις εργασίας;

3)Κλασικά γράμματα; Δηλαδή επαναφορά των Λατινικών; Δεν αρκεί η διδασκαλία των Λατινικών στο Πανεπιστήμιο; Οι αξίες του ρωμαϊκού πολιτισμού θα μεταλαμπαδευτούν στους μαθητές μέσω της μελέτης ενός ανθολογίου κειμένων;

4)Φυσική Αγωγή, μάλιστα, αλλά πού και πώς; Μήπως η φυσική αγωγή πρέπει να ενισχυθεί αλλά οι δραστηριότητές της πρέπει να μεταφερθούν εκτός του σχολείου σε προπονητικά κέντρα, σε δημόσια γήπεδα και στάδια, σε κλειστά γυμναστήρια;Σ’ ένα σχολείο με περιορισμένο προαύλιο αν γίνεται ο χαμός έξω και την ίδια ώρα μέσα ο μαθηματικός λύνει ασκήσεις κι ο φιλόλογος κάνει χρονικές αντικαστάσεις,ο μαθητής θα προσέχει στον πίνακα ή θα έλκεται από τις ιαχές του προαυλίου;

Ερευνητική Εργασία, ωραιότατα. Υπάρχουν σχολικές βιβλιοθήκες προσβάσιμες στο μαθητή και βιβλιοθηκονόμοι για να τις λειτουργούν ώστε οι μαθητές να μπορούν να συγκεντρώσουν και να μελετήσουν την αντίστοιχη με το θέμα τους βιβλιογραφία; Έχει προβλεφθεί κάτι τέτοιο;

Το κόντρα μάθημα, μεγάλο αγκάθι. Τέτοιο μάθημα ήταν η ιστορία Γενικής παιδείας της Γ΄ Λυκείου από τη στιγμή που έπαψε να εξετάζεται Πανελλαδικά. Κάθε φορά που ένας εκπαιδευτικός επιχειρούσε να μην αποτελεί το μάθημα αυτό κενό γράμμα, χρειάζονταν όχι μόνο γερά εφόδια για τη διδασκαλία του αλλά και γερά νεύρα για τη διαχείριση των μαθητών.Αν δεν αλλάξουν οι νοοτροπίες και δεν αντιμετωπιστεί η εκπαίδευση ως αξία κι όχι ως αγαθό επί τιμή τότε τα κόντρα μαθήματα έχουν ως αποτέλεσμα να ευτελίζεται το διδακτικό αντικείμενο και η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού.

Εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης; Δεν θα το σχολιάσω. Χρειάζονται πολλές διευκρινήσεις για να καταλάβουμε ποια προσόντα απαιτούνται για να αναλάβει κάποιος αυτό το έργο καθώς και πόσοι από την εκπαιδευτική κοινότητα τα διαθέτουν ή με ποιο τρόπο θα τα αποκτήσουν.

Η προβλεπόμενη αύξηση της αναλογίας των πρότυπων σε βάρος των πειραματικών σχολείων από μόνη της μας γυρίζει πίσω.Αν κάποιος είναι όντως άριστος γιατί το οφείλει στην προσωπική του συγκρότηση δεν χρειάζεται ανταγωνιστικό περιβάλλον για να προκόψει και να αποδείξει την αριστεία του.Μέσα σ’ ένα συνεργατικό κλίμα είναι το στοίχημα να ξεχωρίσει.

Πικρή διαπίστωση: Ένα νομοσχέδιο από μόνο του δεν αλλάζει την εικόνα του εκπαιδευτικού συστήματος. Αν δεν ενσκύψει κάποιος σοβαρά πάνω στο πρόβλημα, να συγκεντρώσει και να συγκρίνει τις μαρτυρίες όσων πραγματικά εμπλέκονται, αν δε στηριχθεί σε ποιοτικά δεδομένα ερευνών που θα έχουν διεξαχθεί με αυστηρές προδιαγραφές και αν δεν εξασφαλίσει πρώτα τους παράγοντες που θα επιτρέψουν την υλοποίηση των προτεινόμενων μέτρων τότε τα νομοσχέδια δεν φέρουν αποτέλεσμα. Όσο για τους πολίτες στις μέρες μας δεν είναι άτομα που κερδίζονται από συνθηματολογίες και εντυπώσεις.

Η Μαρία Τσούρτη είναι καθηγήτρια, MSc Διδακτική της Ιστορίας, Ιστορική Έρευνα και Νέες Τεχνολογίες

Πηγή: koutipandoras.gr

Σχετικά Άρθρα