Δημοτικά τέλη: “Βγαίνουν” από τους λογαριασμούς ρεύματος, θα εισπράττονται όπως ο ΕΝΦΙΑ

 Δημοτικά τέλη: “Βγαίνουν” από τους λογαριασμούς ρεύματος, θα εισπράττονται όπως ο ΕΝΦΙΑ
💡 AI Summary by Libre

Η κυβέρνηση σχεδιάζει να διαχωρίσει την είσπραξη των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ρεύματος, εφαρμόζοντας το μοντέλο του ΕΝΦΙΑ από το 2028.

Το νέο σύστημα προβλέπει απευθείας καταβολή των τελών στους δήμους μέσω ειδικού μηχανισμού, που θα απαιτήσει τεχνική προετοιμασία και συνεργασία με ΚΕΔΕ και υπουργεία.

Παράλληλα, τροποποιείται το εκλογικό σύστημα για τις αυτοδιοικητικές εκλογές ώστε να γίνεται πιο αναλογική η κατανομή εδρών στο δημοτικό συμβούλιο.

Η συζήτηση του νομοσχεδίου ολοκληρώνεται στη Βουλή, με στόχο την εφαρμογή του νέου πλαισίου από την 1η Ιανουαρίου 2028 και συγκεκριμένους κανόνες είσπραξης.

Στον διαχωρισμό της είσπραξης των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ρεύματος προσανατολίζεται η κυβέρνηση κατά το μοντέλο του ΕΝΦΙΑ από το 2028, όπως ανακοίνωσε στη Βουλή, ο υπουργός Εσωτερικών.

Παρεμβαίνοντας στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο Θεόδωρος Λιβάνιος κατέθεσε νομοτεχνική βελτίωση που στην ουσία προετοιμάζει το έδαφος για τη δημιουργία άλλου «καναλιού» είσπραξης των τελών από τους Δήμους.

Όπως εξήγησε, με τη σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΕ, και των υπουργείων Εσωτερικών, Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης προβλέπεται «να υπάρξει ένα σύστημα καταβολής δημοτικών τελών όχι μέσω της ΔΕΗ αλλά μέσω και άλλων τρόπων».

Απαραίτητη προϋπόθεση για το επόμενο αυτό βήμα είναι η δημιουργία του ανάλογου μηχανισμού είσπραξης από τους Δήμους, όπως με τον ΕΝΦΙΑ που πληρώνεται μέσω της ΑΑΔΕ. Σύμφωνα με τον υπουργό, πρόκειται για ένα αίτημα τόσο των εταιρειών ενέργειας, όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Αυτό για να οργανωθεί χρειάζεται χρόνος και εκτιμάται ότι η εφαρμογή του νέου σχεδίου θα ξεκινήσει ην 1η Ιανουαρίου 2028.

Η αλλαγή προβλέπει ότι:

  • τα δημοτικά τέλη θα μπορούν να εισπράττονται και εκτός λογαριασμών ρεύματος,
  • θα καθοριστεί ειδικό πλαίσιο μέσω Προεδρικού Διατάγματος,
  • θα απαιτηθεί συνεννόηση με την ΚΕΔΕ και τα αρμόδια υπουργεία,
  • η μετάβαση δεν θα γίνει άμεσα,
  • η απευθείας καταβολή θα μπορούσε να καταστεί εφικτή από τις αρχές του 2028.

Ορίζοντας εφαρμογής το 2028

Μιλώντας με κοινοβουλευτικούς συντάκτες, ο Θόδωρος Λιβάνιος εκτίμησε ότι η απευθείας καταβολή των δημοτικών τελών από τους πολίτες προς τους δήμους θα μπορούσε να καταστεί εφικτή από τις αρχές του 2028.

Η αλλαγή, εφόσον υλοποιηθεί, θα μεταβάλει ένα μοντέλο που συνδέει επί δεκαετίες τις δημοτικές χρεώσεις με την ηλεκτροδότηση ενός ακινήτου. Το νέο πλαίσιο αναμένεται να απαιτήσει τεχνική προετοιμασία από τους δήμους, καθώς και σαφείς κανόνες για τη βεβαίωση, την είσπραξη και την εξυπηρέτηση των πολιτών.

Πιο αναλογική κατανομή εδρών στους δήμους

Με δεύτερη νομοτεχνική βελτίωση, ο υπουργός Εσωτερικών προχώρησε και σε αλλαγή για τις αυτοδιοικητικές εκλογές που θα διεξαχθούν με το σύστημα του ενός γύρου.

Συγκεκριμένα, όταν ένας συνδυασμός εξασφαλίζει, μαζί με τις συμπληρωματικές ψήφους, ποσοστό κάτω από 42%, η πλειοψηφία που θα λαμβάνει στο δημοτικό συμβούλιο θα περιορίζεται.

Όπως ανέφερε ο κ. Λιβάνιος, αντί για μια κατανομή τύπου 15-10, μπορεί να διαμορφώνεται σε 14-11, με στόχο ένα ελαφρώς πιο αναλογικό σύστημα εκπροσώπησης και μικρότερη απόκλιση από τον κανόνα των τριών πέμπτων.

Η συζήτηση του νομοσχεδίου για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ολοκληρώνεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής με τη σχετική ψηφοφορία.

Σχετικά Άρθρα