Αγορά: Νέα πρόστιμα στον ορίζοντα με ονόματα- Ποιος κερδίζει, ποιος χάνει με τα νέα μέτρα

 Αγορά: Νέα πρόστιμα στον ορίζοντα με ονόματα- Ποιος κερδίζει, ποιος χάνει με τα νέα μέτρα

Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου Ανάπτυξης συνεχίζουν τους ελέγχους τόσο για αθέμιτη κερδοφορία όσο και για πλασματικές εκπτώσεις με αμείωτη ένταση, με την βοήθεια της τεχνολογίας, όπως είναι η τεχνητή νοημοσύνη. Μια ειδική ομάδα εξειδικευμένων ελεγκτών έχει την δυνατότητα να παρακολουθεί τις μεταβολές των τιμών σε καθημερινή βάση και σε χιλιάδες προϊόντα. Μάλιστα οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έρχονται νέα πρόστιμα τα οποία θα αφορούν πλασματικές εκπτώσεις σε εταιρείες που σε συγκεκριμένα προϊόντα ανέβασαν τις τιμές πριν τις εκπτώσεις για να τις κατεβάσουν κατά τη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου, με τους καταναλωτές ουσιαστικά είτε να μην έχουν καθόλου είτε να έχουν ένα μικρό όφελος.

Από τις αρχές Ιανουαρίου οπότε και ξεκίνησαν οι χειμερινές εκπτώσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου οπότε και θα ολοκληρωθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί τόσο της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή όσο και της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Ε) έχουν εξαπολύσει μπαράζ ελέγχων, τα αποτελέσματα των όποιων θα γίνουν γνωστά το επόμενο διάστημα, με την επιβολή προστίμων.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ στο imerisia.gr «οι έλεγχοι δεν πρόκειται να σταματήσουν και όσες επιχειρήσεις παραπλανούν τους καταναλωτές να ξέρουν ότι θα εντοπίζονται από τις ελεγκτικές υπηρεσίες και θα πληρώσουν πολύ μεγάλα πρόστιμα».

Στο «στόχαστρο» των ελεγκτών βρίσκονται και τα ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία προτιμούν όλο και περισσότεροι καταναλωτές για τις καθημερινές τους αγορές τόσο για αγαθά πρώτης ανάγκης όπως είναι τα τρόφιμα, όσο και για άλλα είδη όπως είναι οι ηλεκτρονικές συσκευές, τα ρούχα, τα υποδήματα και πολλά άλλα.

  • Μάλιστα, εφόσον τα πρόστιμα είναι πάνω από 50.000 ευρώ ή έχει υποβληθεί ήδη κατά το παρελθόν πρόστιμο στην ίδια επιχείρηση, ανεξαρτήτως ύψους προστίμου, το υπουργείο Ανάπτυξης θα δώσει στην δημοσιότητα και τα ονόματα των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα μάλιστα με ασφαλείς πληροφορίες της «Η» σε ορισμένες περιπτώσεις τα πρόστιμα που θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες θα ξεπερνούν σε ορισμένες περιπτώσεις τα 50.000 ευρώ.

  • Υπενθυμίζεται, ότι πριν από μερικούς μήνες, στα «δίχτυα» των ελεγκτών έπεσαν κάποιες επιχειρήσεις, στις οποίες επιβλήθηκαν υψηλά πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις ενώ γνωστοποιήθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης και τα ονόματά τους.

Την ίδια στιγμή γίνονται συνεχείς έλεγχοι σε όσους προμηθευτές έχουν ανακοινώσει ανατιμήσεις προϊόντων, οι οποίοι δεν θα έχουν την δυνατότητα να κάνουν προσφορές και εκπτώσεις για τα συγκεκριμένα προϊόντα για 3 μήνες. Σημειώνεται, ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου Ανάπτυξης γνωρίζουν ποιοι προμηθευτές έχουν ανακοινώσει ανατιμήσεις τους τελευταίους μήνες.

Βιομηχανίες και εμπορικές επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να ενημερώνουν, κάθε Τρίτη, το υπουργείο Ανάπτυξης όταν προχωρούν σε αυξήσεις τιμών. Πάνω σε αυτές τις ανακοινώσεις βασίζονται και οι ελεγκτές και πραγματοποιούν εξονυχιστικούς ελέγχους, με όσους παραβαίνουν την νομοθεσία να έρχονται αντιμέτωποι με «τσουχτερά» πρόστιμα που μπορεί να φτάσουν ακόμη και τα 2 εκατ. ευρώ.

Πώς διαμορφώνονται οι τιμές

Το μέτρο της απαγόρευσης των προωθητικών ενεργειών εάν έχουν προηγηθεί αυξήσεις τιμών θα λειτουργήσει ως φρένο στις ανατιμήσεις λένε οι παράγοντες της αγοράς, με τους καταναλωτές να είναι στην πλευρά των κερδισμένων.

  • Επειδή όμως στο εμπόριο τίποτα δεν είναι «άσπρο – μαύρο» υπάρχει και το ενδεχόμενο να οδηγηθούμε σε μείωση των προσφορών, άρα σε βάθος χρόνου να μην αλλάξει κάτι σε επίπεδο τελικής επιβάρυνσης των καταναλωτών.

Υπάρχει και το μέτρο που προβλέπει ότι σε 12 κατηγορίες προϊόντων, όπως απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων, απορρυπαντικά για πλύσιμο ρούχων στο χέρι, απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων, απορρυπαντικά για πλύση πιάτων στο χέρι, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια σε υγρή μορφή, σαπούνια σε στερεά μορφή, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες, οι προμηθευτές θα πρέπει να μειώσουν την αρχική τιμή, μείωση η οποία θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να ισούται με το 30% του αθροίσματος των πιστώσεων, εκπτώσεων ή άλλων παροχών που χορηγήθηκαν στο λιανεμπόριο το 2023 επί της αρχικής τιμής της 31ης Δεκεμβρίου 2023.

  • Εδώ ορισμένα σούπερ μάρκετ θέτουν ζήτημα μείωσης του ήδη μικρού περιθωρίου κέρδους τους, ζητώντας από τους προμηθευτές να αυξήσουν τις παροχές, υπενθυμίζοντας ότι ο κλάδος είχε το 2022 καθαρή κερδοφορία 1,5% επί του κύκλου εργασιών.

Από την πλευρά της ελληνικής βιομηχανίας κάποιοι ήδη κάνουν λόγο για περιθωριοποίηση των «μικρών», καθώς δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για περισσότερες παροχές, π.χ. να συμμετέχουν στα διαφημιστικά φυλλάδια.

Υπάρχει βεβαίως και το σενάριο να αποδεχθούν την απώλεια και δεδομένου ότι η μείωση των τιμών είναι πιθανόν να οδηγήσει σε μία μικρή αύξηση του όγκου των πωλήσεων αντισταθμίζοντας έτσι την μείωση του μεικτού περιθωρίου.

  • Το εγχώριο καλάθι των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) κατέγραψε μεσοσταθμική ανατίμηση 9% για την περσινή χρονιά με βάση τα στοιχεία της NielsenIQ.

Στην κατηγορία των τροφίμων και ποτών η αύξηση των τιμών ήταν της τάξεως του 9%, με τη ζήτηση να παραμένει αμετάβλητη σε σχέση με το 2022. Η επίδοση αυτή κινείται κόντρα με την πορεία που κατέγραψε το 2023 ο δείκτης του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) των Ηνωμένων Εθνών που αποτυπώνει τις τιμές των τροφίμων παγκοσμίως. Σύμφωνα με τον FAO, ο δείκτης βρέθηκε κατά μέσο όρο στις 118,5 μονάδες τον τελευταίο μήνα του 2023, όντας μειωμένος κατά 1,5% από τον Νοέμβριο και κατά 10,1% από τον Δεκέμβριο του 2022. Η μείωση συνεχίζεται και εφέτος, με τον δείκτη να διαμορφώνεται κατά μέσο όρο σε 118 μονάδες τον Ιανουάριο, μειωμένος κατά 1% σε σχέση με τον Δεκέμβριο και κατά 10,4% σε σχέση με την αντίστοιχη τιμή του πριν από ένα χρόνο.

  • Αυξητική τάση επίσης στο +9% παρουσίασαν και οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, με την διαφορά ότι η πιο μετριοπαθής αύξηση των τιμών τόνωσε την κατανάλωση αυτών των κατηγοριών.

Την πιο υψηλή ωστόσο αύξηση πωλήσεων σε αξία την σημείωσαν τα προϊόντα οικιακής χρήσης στο σύνολό τους με τις τεμαχιακές πωλήσεις τους να αυξάνονται επίσης, κατά 0,8%.

Σχετικά Άρθρα