Καραμανλής για Τέμπη: “Δεν έχω ποινικές ευθύνες – Ανέλαβα την πολιτική ευθύνη και παραιτήθηκα”

 Καραμανλής για Τέμπη: “Δεν έχω ποινικές ευθύνες – Ανέλαβα την πολιτική ευθύνη και παραιτήθηκα”

«Είμαι ο πρώτος που θέλω να χυθεί άπλετο φως στο τραγικό δυστύχημα», ανέφερε από το βήμα της Βουλής ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και αρνήθηκε ότι έχει ποινικές ευθύνες. «Οι ευθύνες που ανέλαβα γιατί το τραγικό γεγονός έγινε στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας, δεν είναι ποινικές», είπε και επιτέθηκε στην αντιπολίτευση ότι επέλεξε την ακραία και χυδαία εκμετάλλευση αυτής της τραγωδίας. Καταλόγισε φθόνο, χτυπήματα κάτω από τη μέση, χυδαιότητα και τοξικότητα στα κόμματα της αντιπολίτευσης, υποστηρίζοντας ότι θέλουν να κάνουν σημαία ευκαιρίας το δυστύχημα.

Ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι οι εικόνες που αντίκρισε, φθάνοντας αμέσως στο χώρο της τραγωδίας θα μείνουν χαραγμένες στη μνήμη του και πρόσθεσε ότι υπέβαλλε καθ’ οδόν την παραίτηση του «αναλαμβάνοντας την αντικειμενική πολιτική ευθύνη και για τις θητείες όλων των προκατόχων του και για τις παθογένειες προηγούμενων ετών».

«Οι κατηγορίες της αντιπολίτευσης προκλήθηκαν από άγνοια ή σκοπιμότητα. Η σύμβαση 717 αφορά τη σηματοδότηση 52 σταθμών, ανάταξη 3 κέντρων τηλεδιοίκησης και άλλες τεχνικές εργασίες. Συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης είχαν εγκατασταθεί από το 1985 ως το 2001 με 15 συμβάσεις, με προϋπολογισμό 250 εκατ. ευρώ. Τα συστήματα αυτά δεν τέθηκαν συνολικά ποτέ σε λειτουργία. 10 χρόνια μετά αποφασίζεται ότι πρέπει να δημοπρατηθεί έργο για την ανάταξη των συστημάτων. Η υπογραφή της σύμβασης έγινε τον Σεπτέμβρη του 2014. Με δεδομένο ότι η σύμβαση υπογράφεται Σεπτέμβρη του ’14, έχουν εκλογές τον Γενάρη και καινούργια διοίκηση, κυβέρνηση και υπουργό», είπε και πρόσθεσε: «Ενώ έπρεπε η σύμβαση να έχει ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβρη του 2016, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από τον Αύγουστο του 2016 ως και τον Μάρτιο του 2019 δίνει στο έργο έξι παρατάσεις. Όλες αυτές οι παρατάσεις είχαν χορηγηθεί με ρητή αναφορά ότι είναι χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου. Σημαίνει ότι ο κύριος του έργου, η ΕΡΓΟΣΕ, το Δημόσιο δηλαδή, αποδέχεται ότι έχει συνυπαιτιότητα για τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης. Η ΕΡΓΟΣΕ είχε διαπιστώσει από το 2016 προβλήματα στη διασύνδεση του εξοπλισμού και κρίνεται αναγκαία η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης το 2016, ύψους 13 εκατ. ευρώ και επιπλέον 14 μήνες για την υλοποίηση. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν ακυρώνει το έργο αλλά εγκρίνει δαπάνη επιπλέον 13,3 εκατ. ευρώ.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο εγκρίνει τη σύμβαση τον Ιούνιο του 2018, η ΕΡΓΟΣΕ δεν υπογράφει τη σύμβαση αλλά σταματά την υλοποίηση του έργου. Ο χρόνος που είχε προβλεφθεί να εκτελέσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το έργο είναι ο χρόνος για να συντάξουν τη συμπληρωματική σύμβαση. Ως τα τέλη του 2016 παραδίδονται από τον ΟΣΕ σε χρήση συστήματα σε 17 από 52 σταθμούς και όχι σε κέντρα τηλεδιοίκησης. Από αυτούς τους σταθμούς έπρεπε να ανασκευαστούν οι 10 λόγω μεγάλων τεχνικών προβλημάτων. Αυτό εννοούμε ότι είχε βαλτώσει το έργο επί ΣΥΡΙΖΑ».

Αναφορικά με το πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου, ο πρώην υπουργός τόνισε πως στα τέλη του 2018 για το δίκτυο δεν είχαν εκπονηθεί και εγκριθεί οι μελέτες από την εταιρία, με συνέπεια να επιβληθεί δημοσιονομική διόρθωση τον Ιούνιο του 2019 έναντι ποσού 2,2 εκατ. ευρώ. «Μέχρι τον Ιούνιο του 2019 η κατάσταση έχει ως εξής: έχουν δοθεί έξι παρατάσεις για ολοκλήρωση της σύμβασης, με την ΕΡΓΟΣΕ να αναγνωρίζει ότι ευθύνεται το Δημόσιο για τις καθυστερήσεις. Η πρόοδος υλοποίησης του έργου ήταν χαμηλή, κατ’ όνομα 33% αλλά λειτουργικά, στην πραγματικότητα, κάτω από 18%. Ενώ είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο η πρώτη συμπληρωματική σύμβαση, δεν υπογράφεται από την ΕΡΓΟΣΕ. Οι ορθές μελέτες εφαρμογής δεν έχουν υποβληθεί και έχει επιβληθεί προσαρμογή 2,2 εκατ. ευρώ.

Αυτά παραλαμβάνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2019. Υπό την πίεση της ΕΔΕΛ οι μελέτες με υπογραφή δανειοπαρόχου υποβάλλονται το καλοκαίρι του 2019. Όμως οι νέες λύσεις υπερβαίνουν το κόστος της συμπληρωματικής σύμβασης που είχε συμφωνήσει η ΕΡΓΟΣΕ επί ΣΥΡΙΖΑ. Ισχυρίζεστε κακώς ότι δεν υπογράψατε συμπληρωματική γιατί δεν ήταν έτοιμη η υπογραφή της. Όταν ανέλαβα προχωρήσαμε σε συγκεκριμένες κινήσεις για να ξεβαλτώσουμε το έργο. Ζητάμε από την ανάδοχο και λαμβάνουμε τον 2/20 όλες τις μελέτες σύμφωνα με τεχνική περιγραφή της πρώτης συμπληρωματικής σύμβασης και χωρίς επιπλέον κόστος. Επαναυποβάλουμε τον Ιούνιο στο Ελεγκτικό Συνέδριο τον φάκελο πρώτης συμπληρωματικής με βάση επικυρωμένες μελέτες. Ορίζουμε εμπειρογνώμονα από ΤΕΕ και υπογράφεται η πρώτη συμπληρωματική σύμβαση», είπε.

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του που χειροκροτήθηκε από τους βουλευτές της ΝΔ είπε ότι αντιμετωπίζει τη διαδικασία με σεβασμό κι ότι δεν θα πέσει στη παγίδα προσωπικής και μικροπολιτικης αντιπαράθεσης. «Οφείλουμε την αλήθεια στους συγγενείς, όχι την πολιτική εκμετάλλευση», είπε και πρόσθεσε ότι επέλεξε να παραμείνει σιωπηλός όσο η Δικαιοσύνη επιτελεί το έργο της, «κάτι που υπαγόρευσε η ηθική και οι αρχές μου».

Αμέσως μετά την ομιλία του στους διαδρόμους της Βουλής Άδωνις Γεωργιάδης και Σταύρος Καλαφάτης τον πλησίασαν για να του εκφράσουν τη συμπαράστασή τους.

Σχετικά Άρθρα