BlueHorizon/Έγκλημα: Παρέμβαση εισαγγελέα για ευθύνες του λιμενικού στον πνιγμό του Αντώνη – “Δολοφόνοι” φώναζαν στην Κρήτη, αμείλικτα ερωτήματα, σάλος με Βαρβιτσιώτη

 BlueHorizon/Έγκλημα: Παρέμβαση εισαγγελέα για ευθύνες του λιμενικού στον πνιγμό του Αντώνη – “Δολοφόνοι” φώναζαν στην Κρήτη, αμείλικτα ερωτήματα, σάλος με Βαρβιτσιώτη

Πέρα από την άσκηση διώξεων σε τέσσερα μέλη του πληρώματος για το έγκλημα με τον πνιγμό του Αντώνη Καρυώτη η εισαγγελέας Πρωτοδικών Πειραιά έδωσε εντολή να διενεργηθεί κατ’ επείγουσα ποινική έρευνα από την Εισαγγελία για τις ευθύνες του Λιμενικού Σώματος προκειμένου να διαπιστωθεί αν εκπρόσωπός του ήταν στο σημείο ως όφειλε για να αποτρέψει την τραγωδία και τι έκανε ότνα το πλοίο απέπλευσε αφήνοντας αβοήθητο τον 36χρονο.

Σύμφωνα με όσα έχουν καταγραφεί όχι μόνο έριξαν στην θάλασσα τον Αντώνη Καρυώτη αλλά στη συνέχεια, το πλοίο δεν σταμάτηση τις μηχανές για να αρχίσει επιχείρηση διάσωσης κάτι πρωτόγνωρο για τα ναυτικά χρονικά, που παραβιάζει κάθε έννοια ναυτικού δικαίου αφού σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς και το εθιμικό δίκαιο η ασφάλεια του ανθρώπου στη θάλασσα είναι πρώτιστης σημασίας.

Οι τέσσερις συλληφθέντες – ο πλοίαρχος, ο ύπαρχος, ο αξιωματικός καταστρώματος και ο λοστρόμος πήραν προθεσμία για να απολογηθούν το προσεχές Σάββατο. Στον ύπαρχο ασκήθηκε ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο- που είναι κακούργημα. Αντιμέτωπος με κακούργημα είναι και ο καπετάνιος του πλοίου για επικίνδυνη παρέμβαση στις θαλάσσιες συγκοινωνίες. Στα δύο άλλα μέλη του πληρώματος, η ποινική δίωξη αφορά σε συνέργεια σε ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο.

Σημειώνεται πως ο καπετάνιος διώκεται με βάση τις νέες διατάξεις που ψηφίστηκαν μετά την τραγωδία των Τεμπών για επικίνδυνη παρέμβαση στις θαλάσσιες συγκοινωνίες που επίσης είναι κακούργημα ενώ οι ποινές που προβλέπονται για τα αδικήματα αυτά, είναι μέχρι ισόβια.

Ξεχειλίζει η οργή στην Κρήτη αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα στον απόηχο του σοκαριστικού εγκλήματος στο λιμάνι του Πειραιά

Το απόγευμα της Τετάρτης καταγράφηκαν σκηνές έντασης στο λιμάνι του Ηρακλείου, έξω από το αγκυροβολημένο πλοίο Blue Horizon, με τους συγκεντρωμένους πολίτες να φωνάζουν «δολοφόνοι».

Όπως φαίνεται τα λάθη του πληρώματος είναι εγκληματικά και τα βασικά σημεία που δείχνουν δολοφονία έχουν ως εξής:

  • Ακόμα κι αν ο 36χρονος Αντώνης Καρυώτης ανέβηκε στον καταπέλτη καθυστερημένα σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται η κίνηση του άνδρα του πληρώματος να τον σπρώξει ή να τον απωθήσει. Σύμφωνα με τους κανονισμούς έπρεπε να κάνει το ακριβώς αντίθετο, να τον τραβήξει εντός του καταστρώματος εξασφαλίζοντας την σωματική ακεραιότητα του 36χρονου. Ο ύπαρχος άρχισε να σπρώχνει τον νεαρό, χωρίς να έχει κανένα σχετικό δικαίωμα (αυτό λέγεται αυτοδικία), ενώ θα έπρεπε να ζητήσει την συνδρομή των λιμενικών αρχών οι οποίοι δεν φαίνονται στο σημείο.
  • Ο ύπαρχος (το άτομο που σπρώχνει τον Αντώνη) δεν ενημέρωσε μέσω του ασυρμάτου τον πλοίαρχο ως όφειλε για την απόπειρα επιβίβασης του 36χρονου, επιχειρώντας να τον απωθήσει προς την αποβάθρα, συνεκτιμώντας ή αδιαφορώντας ότι ήδη ο καπετάνιος άρχισε ήδη την διαδικασία αναχώρησης.
  • Η δικαιολογία που διακινείται ότι δεν είχε εισιτήριο δεν έχει καμία απολύτως βάση (ενώ δεν δικαιολογεί σε καμία περίπτωση την ανθρωποκτονία) αφού έκδοση εισιτηρίων μπορεί να γίνει και εντός του πλοίου. Αν και οι πληροφορίες επιμένουν ότι ο άτυχος 36χρονος είχε εισιτήριο.
  • Μετά την πτώση του Αντώνη Καρυώτη στη θάλασσα ο καπετάνιος ή κάποιος από τους αξιωματικούς του πλοίου κατά τρόπο ανεξήγητο δεν έδωσε εντολή να σταματήσει το πλοίο και να περισυλλέξουν τον 36χρονο κάτι που επίσης επιβάλλεται από τους κανόνες ναυσιπλοΐας.
  • Το πρώτο πράγμα που έπρεπε να κάνουν τα μέλη του πληρώματος μετά την πτώση ανθρώπου στην θάλασσα ήταν να σταματήσουν τις προπέλες για να μειωθούν τα κύματα, κάτι που επίσης δεν έγινε. Αντίθετα το πλοίο συνέχισε κανονικά το δρομολόγιο του με τις μηχανές στο φουλ σαν να μην συμβαίνει απολύτως τίποτα. Ο καπετάνιος δεν είδε ή αδιαφόρησε για την εικόνα από τις κάμερες που καλύπτουν τον καταπέλτη του πλοίου, ώστε να δει ότι στην άκρη του ήταν ο 36χρονος που επιχειρούσε να μπει στο πλοίο. Ο ύπαρχος που όμως είναι απολύτως σαφές ότι βλέπει τον 36χρονο να πέφτει στην θάλασσα, δεν αποφασίζεται σε συνεννόηση με τον καπετάνιο να σταματήσουν το πλοίο.
  • Στο βίντεο δεν φαίνεται να υπάρχουν κοντά στο περιστατικό άνδρες του λιμενικού παρά το γεγονός ότι υποχρεωτικά πρέπει να παρίστανται μέχρι το πλοίο να σηκώσει πλήρως τον καταπέλτη και να αποπλεύσει από τον προβλήτα.
  • Ο καπετάνιος του πλοίου ξεκινάει τον απόπλου παρά το γεγονός ότι δεν έχει σηκωθεί ο καταπέλτης και παρά το γεγονός ότι πάνω στον καταπέλτη βρίσκονται τουλάχιστον τρία άτομα: ο άτυχος Αντώνης και δύο μέλη του πληρώματος

Πέραν του καπετάνιου όλα τα εμπλεκόμενα μέλη του πληρώματος είχαν οπτική επαφή με συμβάν. Όσο για την απαγόρευση εισόδου του θύματος στο πλοίο έγινε με απόφαση του Υπάρχου, και όπως υποστηρίζει η εταιρεία «έγινε για λόγους ασφαλείας, καθώς το πλοίο ήταν σε διαδικασία απόπλου και η επιβίβαση είχε ολοκληρωθεί». Στην ίδια ανακοίνωση αποδέχεται, όμως, ότι «η βίαιη απώθηση του δεν δικαιολογείται σε καμία περίπτωση και για κανέναν λόγο».

Σύμφωνα με τους γνώστες, από τη στιγμή που ανέβηκε ο επιβάτης στον καταπέλτη και ενώ το πλοίο ήταν ήδη σε κίνηση έπρεπε να τον αφήσουν να περάσει και όχι να τον απωθήσουν προς σημείο που κινείτο, δηλαδή στον καταπέλτη που είχε αρχίσει να ανεβαίνει. Οι αρχές ερευνούν το γιατί τα δύο μέλη του πληρώματος έδειξαν αυτή την εμμονή να κατεβάσουν τον επιβάτη.

Το λάθος έγινε από την αρχή. Ο πλοίαρχος δεν έπρεπε να ξεκινήσει το πλοίο αν προηγουμένως δεν είχε ασφαλίσει ο καταπέλτης. Πρόκειται για μη τήρηση του άρθρου 22 του ΠΔ 177/2000 το οποίο στην παράγραφοι 11 αναφέρει ότι «η ασφάλιση του καταπέλτη και της θύρας ασφαλείας πρέπει να γίνεται πριν από τον απόπλου του πλοίου με ευθύνη του πλοιάρχου».

Επίσης εμφανής στο βίντεο που καταγράφηκε το περιστατικό είναι η απουσία των λιμενικών αρχών κοντά στο πλοίο όπως προβλέπεται από το άρθρο 14 της υπουργικής απόφασης που ορίζει ότι στα καθήκοντα της λιμενικής αστυνομίας είναι «η λήψη των ενδεικνυόμενων μέτρων κατά τους κατάπλους και απόπλους των επιβατηγών πλοίων…ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή και ασφαλής διακίνηση των επιβατών και οχημάτων στους χερσαίους χώρους λιμένα και η επιβίβαση/αποβίβαση».

Η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού επισημαίνει : «είναι προφανές ότι ο 36χρονος επιβάτης ανήλθε στον καταπέλτη την στιγμή κατά την οποία το πλοίο είχε λύσει τους κάβους και ταυτόχρονα γινόταν η κίνηση για τη αναχώρηση του πλοίου (πρόσω). Η συνέχιση του επεισοδίου και η απώθηση του 36χρονου με σηκωμένο καταπέλτη είναι από πλευράς μέλους του πληρώματος πράξη αψυχολόγητη, επικίνδυνη και ισοδυναμεί με ολέθρια ενέργεια.

Ταυτόχρονα από το βιντεοσκοπημένο υλικό κατά την στιγμή που ο 36χρνος ήταν στην θάλασσα δεν προκύπτει η εφαρμογή της σχετικής διαδικασίας για την διάσωση του. Αυτό με την σειρά του αποτελεί μια ακόμη παράλειψη η οποία συμβάλει ως κρίκος μιας επικίνδυνης αλυσίδας γεγονότων στην απώλεια της ζωής του επιβάτη.

Παράλληλα οφείλουμε να υπογραμμίσουμε με τον πιο σαφή τρόπο ότι ευθύνες υπάρχουν και στους άνδρες του Λιμενικού Σώματος οι οποίοι κατά την αναχώρηση του πλοίου δεν ήταν παρόντες ως όφειλαν.

Εάν υπήρχαν όργανα του Λιμενικού Σώματος όπως έπρεπε να έχουν παρουσία – έλεγχο – εποπτεία δεν επρόκειτο να συμβεί αυτό το γεγονός.

Η ανθρώπινη αυτή τραγωδία αναδεικνύει επίσης τις σοβαρές ευθύνες ΥΕΝ – Λιμενικών Αρχών και Ναυτιλιακών εταιριών που επιτρέπουν το λύσιμο των κάβων και την αναχώρηση του πλοίου με τον καταπέλτη ανεβασμένο!».

Ο σάλος με τη δήλωση Βαρβιτσιώτη

Σκληρές ανακοινώσεις από ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ προκάλεσαν οι δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη ο οποίος επιχείρησε ουσιαστικά να εξισώσει θύμα και θύτες.

  • “Δηλώνουμε τον αποτροπιασμό μας για τη δήλωση του κ. Βαρβιτσιώτη που εξισώνει το θύμα με τους θύτες και θεωρούμε αυτονόητη την άμεση καταδίκη της από τον κ. Μητσοτάκη” αντιδρούσε η Κουμουνδούρου, ενώ αργότερα ζητούσε και την αποπομπή του από την κυβέρνηση.
  • “Οι δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας με τις οποίες εξισώνει προκλητικά τον θύτη με το θύμα, προκαλούν αλγεινή εντύπωση και περιμένουμε δημόσια αποδοκιμασία από την Κυβέρνηση” είχε δηλώσει και ο Νίκος Ανδρουλάκης.

“Σήμερα θρηνούμε και το χαμό του συνανθρώπου μας αλλά νομίζω θρηνούν και οι οικογένειες των μελών του πληρώματος τους δικούς τους ανθρώπους, οι οποίοι πήγαν να βγάλουν ένα μεροκάματο και δεν ξέρω για ποιους λόγους σήμερα κατηγορούνται για ανθρωποκτονία” ήταν η αρχική δήλωση του κ. Βαρβιτσιώτη, που “άναψε φωτιές”.

Μετά τον σάλο ανασκεύασε:

”Ο Αντώνης και η οικογένειά του είναι τα μεγάλα θύματα αυτής της τραγωδίας” τόνιζε και ζήτησε συγγνώμη που λόγω αυτού του λάθους, όπως είπε, δόθηκε η εντύπωση ότι εξισώνει τον θύτη με το θύμα.

“Σήμερα η Ελλάδα παρακολουθεί με φρίκη και σοκ αυτά τα βίντεο και μία συμπεριφορά που δεν είναι μόνο καταδικαστέα κι εγκληματική, αλλά προσβάλλει και την ποιότητα της ελληνικής ναυτοσύνης. Το να θεωρήσει κάποιος ότι εγώ εξισώνω το θύτη με το θύμα, είναι μία ακραία υπερβολή και να μην σας πω και προσπάθεια πολιτικής εκμετάλλευσης ενός τόσο τραγικού γεγονότος” δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας στο Mega.

Σχετικά Άρθρα