Ν/Σ άρσης απορρήτου: Αλλάζει το άρθρο 3 για τους λόγους εθνικής ασφάλειας μετά τις αντιδράσεις – Εξετάζεται και 2η τροποποίηση

 Ν/Σ άρσης απορρήτου: Αλλάζει το άρθρο 3 για τους λόγους εθνικής ασφάλειας μετά τις αντιδράσεις – Εξετάζεται και 2η τροποποίηση

Η θύελλα που έχει ξεσηκώσει το ν/σ για την άρση του απορρήτου των επικοινωνικών φέρνει και αλλαγές όμως όχι στα επίμαχα άρθρα. Παραμένει ως έχει σύφωνα με πληροφορίες το άρθρο που προβλέπει την συμπλήρωση τριετίας για την ενημέρωση κάποιου από την ώρα που τελειώνει η νόμιμη επισύνδεση για λόγους εθνικής ασφάλειας.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές «ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες» και είναι απαραίτητο χρονικό διάστημα όταν πρόκειται για την εθνική ασφάλεια ώστε να είναι πιο αποτελεσματικός ο ρόλος των μυστικών υπηρεσιών και να μην τίθεται σε κίνδυνο η διερεύνηση ξένων πρακτόρων που μπορεί να δρουν εντός ελληνικού εδάφους.

Δύο είναι τα άρθρα που θα τροποποιηθούν ύστερα από την κριτική που υπήρξε στο περιεχόμενο τους, σύμφωνα με πληροφορίες.

Το πρώτο αφορά τον χρόνο καταστροφή των αρχείων παρακολούθησης και το δεύτερο τον ορισμό της «εθνικής ασφάλειας».

  • Όσον αφορά το πρώτο οι ενστάσεις εστιάζουν στο γεγονός ότι δεν προβλέπεται ποιος φορέας ελέγχει τη διαγραφή ή την καταστροφή του υλικού και η εξάμηνη περίοδος διαγραφής απέχει πολύ από την 3ετή περίοδο για την ενημέρωση του παρακολουθούμενου, με αποτέλεσμα να υπάρχει ορατός κίνδυνος αφαίρεσης των απαραίτητων εργαλείων έννομης προστασίας. 

Το δεύτερο θέμα για το οποίο έχει υπάρξει συζήτηση και αναμένονται αλλαγές είναι τι σημαίνει «εθνική ασφάλεια» και τι πρέπει να εντάσσεται σε αυτόν τον ορισμό.

Το άρθρο 3 αναφέρει ότι λόγοι εθνικής ασφάλειας «είναι οι λόγοι που συνάπτονται με την προστασία των βασικών λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου και περιλαμβάνουν την πρόληψη και την καταστολή δραστηριοτήτων ικανών να επιφέρουν πλήγμα στις συνταγματικές, πολιτικές, οικονομικές ή κοινωνικές δομές της χώρας όπως, ιδίως, λόγοι σχετικοί με την εθνική άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία από άλλες υβριδικές απειλές, την προστασία του νομίσματος και της εθνικής οικονομίας, την προστασία από ανθρωπιστική κρίση, τη δημόσια υγεία και την προστασία του περιβάλλοντος».

Δυνητικά, δηλαδή, κάθε πεδίο της δημόσιας λειτουργίας μπορεί να ενταχθεί στον ορισμό της δημόσιας ασφάλειας και κατά συνέπεια να υπάρχει δυνατότητα άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών με αφορμή κάθε δραστηριότητα ενός προσώπου. Αυτό που τέθηκε στη δημόσια διαβούλευση είναι ο ορισμός της εθνικής ασφάλειας να έχει πιο αυστηρό πλαίσιο που θα αφορά την προστασία της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας, θέματα Ενόπλων Δυνάμεων, παρουσία ξένων πρακτόρων στη χώρα κλπ.

Ακέραιο αναμένεται να παραμείνει το άρθρο που αφορά τις νόμιμες επισυνδέσεις σε πολιτικά πρόσωπα. Από την πλευρά της κυβέρνησης τονίζουν ότι προβλέπει πολύ ισχυρές δικλείδες ασφάλειας και ισχυρές θεσμικές εγγυήσεις που αποτελούν και το ζητούμενο μετά την υπόθεση με την παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη. Θετικά εκφράστηκε σε συζήτηση με δημοσιογράφους και ο Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας, ο οποίος σε συνομιλία του με τους δημοσιογράφους δεν έκρυψε ότι προβληματίστηκε για τη διάταξη που αφορά στο ρόλο του εκάστοτε Προέδρου του Κοινοβουλίου στην έγκριση ή μη αιτήματος άρσης του απορρήτου ως προς το χρόνο της «παρέμβασης», πριν ή μετά τους εισαγγελείς, συμπλήρωσε ωστόσο, ότι συμφωνεί με τη διατύπωση της διάταξης, η οποία προσομοιάζει με τη διαδικασία άρσης ασυλίας.

Πηγή: iefimerida.gr

Σχετικά Άρθρα