Click away σε “θολά νερά”: Πώς λειτουργεί, γιατί είναι επιφυλακτικοί οι ειδικοί – Δερμιτζάκης: Φοβάμαι ότι θα αποτύχει

 Click away σε “θολά νερά”: Πώς λειτουργεί, γιατί είναι επιφυλακτικοί οι ειδικοί – Δερμιτζάκης: Φοβάμαι ότι θα αποτύχει

Πρεμιέρα σήμερα για το click away εν μέσω αντιδράσεων από τον εμπορκό κόσμο και επιφυλάξες των ειδικών για την εξάπλωση της πανδημίας. Το στοίχημα είναι να μην πλημμυρίσουν από κόσμο οι μεγαλύτεροι εμπορικοί δρόμοι της χώρας μας όπως είναι η οδός Ερμού στο Σύνταγμα. Απ’ την άλλη η παράταση της αναστολής της λειτουργίας του λιανεμπορίου έχει προκαλέσει τεράστια αναστάτωση στην αγορά με τους καταστηματάρχες να βλέπουν τις εισπράξεις του εορταστικού τζίρου να κάνουν φτερά.

Το click away αποτελεί εξαίρεση (για λίγους) με το επιχείρημα της υπερφόρτωσης των ταχυμεταφορών.

Ο εμπορικός κόσμος δείχνει να αντιλαμβάνεται την υγειονομική κατάσταση που βιώνει η χώρα όμως παράλληλα υπάρχει ανησυχία και για τα μέτρα που ανακοινώθηκαν. Αρκετοί καταστηματάρχες δηλώνουν ότι δεν θα ανοίξουν. “Το click away θα δημιουργήσει αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των επιχειρήσεων, γιατί μόνο το 17% των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων έχει e-shop” αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς

«Συστήματα τύπου click away, ραντεβού και ψηφιακές πωλήσεις, αποτελούν συμπληρωματικές μεθόδους και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την ολοκληρωμένη λειτουργία της αγοράς» ανέφερε (ΕΡΤ) ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης

Το διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας δηλώνει ότι διαμαρτύρεται για:

  • «την επινόηση και καθιέρωση αδοκίμαστων και αμφιλεγόμενων πρακτικών τύπου click away, που πρακτικά ευνοούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις και για τη μη εφαρμογή κανόνων ισοτιμίας, ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους κλάδους του λιανικού εμπορίου».

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία σημειώνεται πως η παραγγελία θα γίνεται είτε μέσω e-shop, είτε τηλεφωνικά, και η πληρωμή θα γίνεται είτε με ηλεκτρονικό τρόπο, είτε με POS, έξω από το κατάστημα. Η παραγγελία θα παραλαμβάνεται από ένα άτομο σε συγκεκριμένο χρόνο και με ηλεκτρονική απόδειξη.

Στη σειρά αναμονής έξω από τα μαγαζιά θα επιτρέπονται μόνο έως 9 άτομα και η απόσταση μεταξύ των πελατών θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 2 μέτρα.

  • Σε επιχείρηση που θα βρεθεί, σε έλεγχο, στο εσωτερικό της με πελάτη θα επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο -από 2.000 έως 50.000 ευρώ ανάλογα με τα τ.μ. – και θα επιβάλλεται ταυτόχρονα και αναστολή λειτουργίας από 15 έως 90 ημέρες.

Η υπηρεσία «click away» θα επιτρέπεται μόνο σε επιχειρήσεις που έχουν πρόσβαση στον δρόμο, άρα όχι σε κλειστά εμπορικά κέντρα και επιχειρήσεις που συστεγάζονται σε μεγάλα κτίρια, και θα πρέπει να έχουν, σε περίπτωση που τους ζητηθεί από τα ελεγκτικά συνεργεία, αναλυτική λίστα με τις προγραμματισμένες παραδόσεις της ημέρας.

Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν με το click away νοούνται ότι παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή και θα λαμβάνουν κανονικά όλα τα ωφελήματα και τα προστατευτικά μέτρα.

Διευκρινίσεις έδωσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα.

Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Σταμπουλίδη, τα μηνύματα θα είναι δωρεάν μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Ο κ. Σταμπουλίδης είπε (OPEN) ότι οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα θα μπορούν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις παραγγελίες μέσω click away.

Σε ό,τι αφορά στα sms για τους εμπόρους χωρίς ηλεκτρονικό κατάστημα, η πλατφόρμα του υπουργείου θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος για την επικοινωνία μεταξύ καταναλωτή και εμπόρου. Θα στέλνει ο καταναλωτής ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας, θα στέλνει και ο έμπορος αντίστοιχα. Θα ταυτοποιείται ο αριθμός παραγγελίας και μέσω της πλατφόρμας θα πηγαίνει στον καταναλωτή το sms για να μετακινηθεί και να παραλάβει το εμπόρευμα που έχει παραγγείλει. Οπότε, το sms που θα έπρεπε να στείλει η επιχείρηση στον πελάτη θα είναι δωρεάν, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.

Την ίδια ώρα αίσθηση προκαλεί ο καθηγητής Μανώλης Δερμιτζάκης ο οποίος μιλώντας στο newsit εξέφρασε φόβους πως σε περιοχές που έχουν πολλά μαγαζιά, θα δημιουργηθούν ουρές και θα είναι δύσκολο να κρατηθούν οι αποστάσεις. «Θεωρώ λοιπόν πως παρόλη την καλή πρόθεση, δεν θα «βγει». Κάτι ενδιάμεσο θα ήταν καλύτερη λύση» τόνισε ο Μανώλης Δερμιτζάκης, προτείνοντας να πηγαίνει ο κόσμος με ραντεβού στα μαγαζιά με ψώνια.

“Φοβάμαι οτιδήποτε κι αν ανοίξει, είναι επικίνδυνο. Αν με ρωτάτε αν είναι ασφαλές να ανοίξουν τα μαγαζιά, η απάντηση είναι όχι. Θεωρώ ότι έτσι όπως είναι αυτή τη στιγμή τα πράγματα, με την αστάθεια των κρουσμάτων, ακόμα και με τη σχετική μείωση που υπάρχει με πάρα πολύ αργό ρυθμό, είναι τόσο ασταθής η κατάσταση που υπάρχει ο κίνδυνος ακόμα και μικρές αλλαγές να οδηγήσουν τελικά σε αύξηση πάρα σταθεροποίηση της μείωσης”.

Ο καθηγητής Νίκος Σύψας και μέλος της επιτροπής λοιμωξιολόγων μιλώντας στον ΣΚΑΙ τόνισε ότι κάθε άνοιγμα ακόμη και μικρό επιφέρει αύξηση στη διασπορά του ιού που θα φανεί μέσα σε 15 ημέρες. 

Εάν δεν λειτουργήσει το click away και έχουμε συνωστισμό, τότε δεν θα έχουμε μόνο αύξηση, αλλά επιδημική έκρηξη, τόνισε ο κ. Σύψας και πρόσθεσε πως αυτός είναι και ο λόγος που οδήγησε τον υπουργό Ανάπτυξης να πει πως αν δούμε εικόνες Harrods, τότε το click away θα καταργηθεί.

Εάν από την άλλη λειτουργήσει click away, είναι το ελάχιστο δυνατό που μπορούμε να κάνουμε για να έχουμε κάποιου είδους αγορά τα Χριστούγεννα, συμπλήρωσε ο καθηγητής.

Σχετικά Άρθρα