Τσίπρας: Μείξη παρωχημένου συντηρητισμού το νομοσχέδιο για την Παιδεία – Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έκανε συμβιβασμούς για την ΑΟΖ

 Τσίπρας: Μείξη παρωχημένου συντηρητισμού το νομοσχέδιο για την Παιδεία – Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έκανε συμβιβασμούς για την ΑΟΖ

Μιλώντας στη Βουλή, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας σημείωσε ότι πίσω από την “ επίπλαστη εικόνα εκσυγχρονισμού” που “ προσπαθεί επιμελώς να καλλιεργήσει”, “ κρύβεται μια αναχρονιστική αντίληψη για την εκπαίδευση, βαθιά συντηρητική που περιστρέφεται γύρω από τον πειθαναγκασμό”, τον “ επιθεωρητισμό” απέναντι στη διοίκηση της εκπαίδευσης, “ μια αποτυχημένη και παρωχημένη ιδεολογία για την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου, που βασίζεται στον νεοφιλελευθερισμό”. Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι νομοθετεί “ με το μυαλό στην τσέπη των σχολαρχών και των ιδιοκτητών και στο βούρδουλα των παλιών γυμνασιαρχών”. Όμως, υπογράμμισε, αυτοί που θα επηρεαστούν άμεσα από το νομοσχέδιο είναι η μεγάλη πλειοψηφία των νέων αυτής της χώρας.

Ο κ. Τσίπρας είπε ότι λίγο πριν να ανέβει στο βήμα ενημερώθηκε από τους συνεργάτες του ότι είχαμε ένα ανησυχητικό κρούσμα σε δημοτικό στην Ξάνθη όπου ένας εκπαιδευτικός που διδάσκει σε 4 διαφορετικά σχολεία στην περιοχή βρέθηκε θετικός σε κοροναϊό την Τρίτη. Θύμισε την κριτική που ασκούσε για το “ αχρείαστο ρίσκο” του ανοίγματος των δημοτικών για λίγες μέρες, σχολιάζοντας ότι το έκανε η κυβέρνηση για να δείξει μια εικόνα “ επιστροφής στην κανονικότητα”.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης τοποθετήθηκε σύντομα για τη συμφωνία οριοθέτησης της ΑΟΖ με την Ιταλία, που “ βασίζεται σε συμβιβασμούς”. Είπε ότι και η κυβέρνηση μπορούσε να είχε κάνει αυτούς τους συμβιβασμούς αλλά δεν τους έκανε και πως σήμερα όμως οι συνθήκες είναι διαφορετικές, υπάρχει το “ παράνομο” τουρκολιβυκό σύμφωνο, “ βρισκόμαστε στην ανάγκη να αποκτήσουμε μια εθνική στρατηγική” . Τόνισε ότι αυτή η παράνομη συμφωνία μας αναγκάζει να έχουμε μια συνολική εθνική στρατηγική, “θεωρώ λοιπόν θετικό το χθεσινό βήμα και προσφέρουμε απλόχερα τη στήριξη μας υπό την προϋπόθεση ότι θα ενταχθεί σε ενιαία εθνική στρατηγική: να συνδυαστεί με την εντατικοποίηση της προσπάθειας για συμφωνία για ΑΟΖ με την Αίγυπτο και να συνδυαστεί με την επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο για να δοθεί σαφώς το μήνυμα ότι η Ελλάδα αρχίζει να εξασκεί το κυριαρχικό αυτό της δικαίωμα…”.

Ασκώντας κριτική στον πρωθυπουργό, σημείωσε ότι “ είναι έλλειμμα εθνικό το ότι δεν υπάρχει διάλογος είτε δημόσια, είτε κατ’ ιδίαν, είτε σε επίπεδο συμβουλίου πολιτικών αρχηγών” και πως “ αυτός ο διάλογος και η ενημέρωση είναι επιβεβλημένη”. “ Θα είμαστε σταθερά εδώ ως πατριωτική δύναμη ευθύνης να απαιτούμε την επιστροφή της Ελλάδας σε σοβαρή στρατηγική για τη χώρα”, είπε.

“Νομοθετείτε για την Παιδεία με το μυαλό σας στην τσέπη των σχολαρχών”

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Ερχόμαστε σήμερα να συζητήσουμε ένα θέμα που αφορά επί της ουσίας το μέλλον της χώρας.

Και είναι δεδομένο ότι στο θέμα της Παιδείας υπάρχουν μεταξύ μας σοβαρές διαφορές.

Κυρίως όμως υπάρχει μια ουσιαστική διαφορά ανάμεσα μας, στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε, συζητούμε και θέτουμε τα ζητήματα στο δημόσιο διάλογο.

Αυτή η διαφορά είναι πάνω και πέρα από τις απόψεις που έχει κάποιος πολίτης που τοποθετείται στην Αριστερά, τη Δεξιά ή το Κέντρο.

Και ειδικά στα ζητήματα της Παιδείας, αν δεν την βάλουμε στο επίκεντρο της συζήτησης, τότε οι πολίτες θα παρακολουθήσουν μια αντιπαράθεση η οποία θα είναι απολύτως άγονη.

Και εξηγούμαι:

Προσπαθείτε επιμελώς να καλλιεργήσετε μια επίπλαστη εικόνα εκσυγχρονισμού.

Ότι δήθεν επιχειρείτε πέρα και έξω από την ιδεολογική σας οπτική να προχωρήσετε σε αλλαγές που ορίζονται από όσα σας υποδεικνύουν οι ειδικοί, οι τεχνοκράτες και η διεθνής εμπειρία.

Και όσοι διαφωνούμε κάθετα με αυτές τις αλλαγές, είμαστε τάχα, στην καλύτερη περίπτωση αναχρονιστές, στη χειρότερη παράλογοι.

Πέραν του γεγονότος ότι η επιστροφή στη διαγωγή κοσμία, στο εξεταστοκεντρικό σχολείο και στις πολυπληθείς αίθουσες διδασκαλίας, μόνο εκσυγχρονισμός δεν είναι, υπάρχει και μια μεγάλη αντίφαση στο ίδιο το επιχείρημά σας, ότι τάχα ακολουθείτε τις οδηγίες κάποιων ειδικών και τεχνοκρατών.

Ποια είναι η γνώμη των ειδικών;

Καταθέσατε ένα νομοσχέδιο εν μέσω της πανδημίας, προφανώς για να προλάβετε τις αντιδράσεις, αλλά η μεγάλη πλειοψηφία των φορέων της εκπαίδευσης διαφωνεί.

Συγκεντρώσατε σχεδόν 15.000 σχόλια στη δημόσια διαβούλευση από εκπαιδευτικούς, γονείς, ακόμα και μαθητές.

Τα λάβατε υπόψην σας ;

Προφανώς τα αγνοήσατε.

Οι επίσημες ενώσεις των Δασκάλων, των Καθηγητών και των Γονέων, διατύπωσαν σοβαρότατες ενστάσεις.

Τις λάβατε υπόψην ;

Προφανώς τις αγνοήσατε.

Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής διατύπωσε σοβαρούς προβληματισμούς για σειρά ρυθμίσεων.

Την λάβατε υπόψην ;

Την αγνοήσατε και αυτή.

Ποιοι ήταν οι μόνοι που συμφώνησαν με το παρόν νομοσχέδιο;

Οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων και οι ιδιοκτήτες φροντιστηρίων.

Σας λέει κάτι αυτό ;

Σε εμάς λέει πολλά.

 Άρα, οι ειδικοί που η γνώμη τους έχει βαρύνουσα σημασία σε αυτή την περίπτωση, είναι μόνο αυτοί των οποίων η άποψη είναι άμεσα συνδεδεμένη με την αύξηση των δικών τους κερδών.

Πάμε στο δεύτερο αγαπημένο σας επιχείρημα.

Μας λέτε διαρκώς : Δεν έχετε ιδεολογικές αγκυλώσεις.

Μάλιστα.

Μας λέτε διαρκώς ότι προτείνετε πράγματα τα οποία είναι λίγο ως πολύ αυτονόητα.

Να σας πω λοιπόν, μερικά αυτονόητα πράγματα που θα έβρισκαν σύμφωνο κάθε Έλληνα πολίτη.

Είναι αυτονόητο, ότι τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά πρέπει να λειτουργούν με το μικρότερο δυνατό αριθμό μαθητών τόσο για παιδαγωγικούς όσο και για υγειονομικούς λόγους;

Είναι.

Εσείς όμως, αυξάνετε το όριο από τους 22 στους 25 μαθητές σε κάθε τάξη.

Είναι αυτονόητο ότι το 2020 ότι η διαγωγή ενός μαθητή δεν πρέπει να  έχει καμία θέση στο απολυτήριο του;

Είναι.

Εσείς όμως, προτείνετε την επαναφορά της διαγωγής στο απολυτήριο.

Είναι αυτονόητο ότι οι έφηβοι δεν πρέπει να γονατίζουν από την πίεση των διαρκών εξετάσεων που επιδρούν στην πρόκληση κρίσεων άγχους και καταθλιπτικού συναισθήματος;

Ειδικά σε μια χώρα όπου αυτό συμβαίνει  – σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής για 1 στους 3 εφήβους μέχρι 15 ετών;

Είναι.

Εσείς όμως, αυξάνετε τα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο από 4 σε 7.

Είναι αυτονόητο ότι πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα να αποτρέπει τη μαθητική διαρροή;

Είναι.

Εσείς όμως, επαναφέρετε την αποτυχημένη Τράπεζα Θεμάτων που εκτίναξε την αποτυχία στις εξετάσεις στο Λύκειο από το 4% στο 23% και οδήγησε σε μεγάλη αύξηση της μαθητικής διαρροής.

Ποια είναι λοιπόν τα αυτονόητα ;

Με τους ειδικούς της εκπαιδευτικής κοινότητας δεν είστε.

Με τους γονείς δεν είστε.

Με τους μαθητές δεν είστε.

Με τη στοιχειώδη κοινή λογική δεν είστε.

Σε ποια βάση λοιπόν συζητάμε σήμερα;

Πίσω από αυτή την εικόνα ενός δήθεν εκσυγχρονισμού και δήθεν ώριμων, αυτονόητων μεταρρυθμίσεων κρύβεται μια αναχρονιστική αντίληψη για την εκπαίδευση, βαθιά συντηρητική που περιστρέφεται γύρω από τον πειθαναγκασμό.

Μια εξίσου αναχρονιστική αντίληψη για την διοίκηση της εκπαίδευσης, που βασίζεται στον επιθεωρητισμό.

Και βεβαίως μια αποτυχημένη και πλέον, ειδικά μετά τη πανδημία, παρωχημένη ιδεολογία για την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου, που βασίζεται στον νεοφιλελευθερισμό.

Το σχέδιο σας για την Παιδεία, είναι μια μείξη παρωχημένου ελιτισμού και συντηρητισμού.

Νομοθετείτε για την Παιδεία με το μυαλό σας στην τσέπη των σχολαρχών και στο βούρδουλα των παλιών γυμνασιαρχών.

Όταν όμως νομοθετούμε, υπάρχει πάντα μια ομάδα, μια κοινωνική ή ηλικιακή κατηγορία συμπολιτών μας που θα επηρεαστεί άμεσα.

Και εδώ δε μπορείτε να αγνοείτε τη μεγάλη πλειοψηφία αυτών που επηρεάζονται από το σημερινό νομοσχέδιο.

Που είναι οι νέες και οι νέοι αυτής της χώρας.

Μιας χώρας της οποίας το δημογραφικό πρόβλημα παραμένει οξύτατο.

Ποιο είναι λοιπόν το μήνυμα σας προς αυτές τις γενιές;

Κάντε μάθημα στο δημοτικό ο ένας πάνω στον άλλον και ό,τι καταλάβατε, καταλάβατε.

Μονιμοποιείστε τη τηλεκπαίδευση ως διαδικασία εκπαιδευτική ;

Πάρτε κι άλλες εξετάσεις στο Γυμνάσιο για να στρώσετε;

Και κοιτάξτε να είστε φρόνιμοι, ήσυχοι και κόσμιοι γιατί θα γραφτεί στο απολυτήριο;

Ποιο είναι το μήνυμά σας σήμερα στους νέους ανθρώπους της χώρας μας ;

Πριν λίγες εβδομάδες βλέπαμε έκπληκτοι στις τηλεοπτικές οθόνες. στις πλατείες τα ΜΑΤ να τους ξυλοκοπούν την ώρα που τα δικά σας στελέχη είχαν δικαίωμα να κάνουν εγκαίνια σε άλλες πλατείες.

Και πριν κάποιους μήνες, στείλατε την αστυνομία σε κινηματογράφους σε κάποιους ανάγωγους νεαρούς που πήγαν να δουν το Τζόκερ.

Είναι για γέλια αλλά είναι ταυτόχρονα και για κλάματα.

Γιατί αυτά δεν ήταν ατυχήματα, αλλά αντικατοπτρίζουν τη καθόλου εκσυγχρονιστική αλλά νεοσυντηρητική και βαθιά παρωχημένη αντίληψη σας, για τις αγωνίες και τις ανάγκες της νέας γενιάς.

Μια αντίληψη που διαπερνά και το νομοσχέδιό σας.

Γιατί δε χωρά ούτε η δημιουργική σκέψη, ούτε η αμφισβήτηση, ούτε το ταλέντο, ούτε η φιλοδοξία τους, στο κλειστό ελιτίστικο σχήμα που έχετε φτιάξει στο μυαλό σας.

Για σας η διαδικασία της γνώσης πρέπει να είναι – όπως όλα άλλωστε στην κοσμοθεωρία σας – μια διαρκής κατάσταση ανταγωνισμού.

Στην οποία υπάρχουν πάντα νικητές και ηττημένοι.

Πάντα επιτυχημένοι και αποτυχημένοι.

Αλλά αντί να το πείτε έτσι ωμά, κυνικά, όπως ακριβώς το σκέφτεστε, προσπαθείτε να το ντύσετε με λέξεις και έννοιες που η πραγματική τους ουσία έχει τελείως άλλο νόημα.

Όπως η περίφημη πια  αριστεία.

Την οποία την εξευτελίσατε και ως έννοια με το που αναλάβατε κυβέρνηση.

Διορίσατε υπεύθυνο της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών έναν άνθρωπο χωρίς πτυχίο.

Και όταν ανακαλύψατε και σας το επισημαίναμε ότι δεν το επιτρέπει ο νόμος, αλλάξατε το νόμο.

Ακόμη τον περιμένω να με ενημερώσει. Ενημερώστε τον κ. Μητσοτάκη ότι είμαι ευγενικός με τους ανθρώπους που δεν έχουν πτυχίο.

Το ίδιο και με τον υφυπουργό της διασποράς.

Αυτός είχε την ευθιξία και παραιτήθηκε.

Και χτες βγήκε ο γγ του Τουρισμού από μόνος του και παραδέχτηκε ότι δεν έχει πτυχίο, για να προλάβει την αίτηση κατάθεσης εγγράφων που κατέθεσε βουλευτίνα του ΣΥΡΙΖΑ.

Αυτή είναι η fake προσήλωσή σας στην αριστεία ;

Θα τον διατηρήσετε στη θέση του τον κο Λούλη ;

Αν ναι, μη ξανάρθετε εδώ να μας κουνήσετε το δάχτυλο για την αριστεία.

Για 4 χρόνια μας βομβαρδίσατε με ψέματα, με καμπάνιες παραπληροφόρησης, με στερεότυπα, για να πείσετε ότι πολεμάμε την αριστεία και επιδιώκουμε την εξίσωση προς τα κάτω.

Όμως την ίδια ώρα που εσείς δήθεν υπερασπιζόσασταν την αριστεία, εμείς με συγκεκριμένο πλάνο, που ελάφρυνε τα εξεταστικά βάρη και ενίσχυε την πραγματική γνώση, δουλεύαμε για την ουσία της αριστείας στη γνώση.

Την τετραετία 2015-2019 λοιπόν, οι αριστούχοι μαθητές των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας αυξήθηκαν κατά 40.000 και έφτασαν τις 182.000.

Ένας στους τέσσερις μαθητές αρίστευσε σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας.

Θεωρείτε πώς συνέβη τυχαία αυτό;

Ή μήπως αυτοί είναι δήθεν αριστούχοι και οι πραγματικοί αριστούχοι είναι μόνο όσοι επιβιώσουν από τον αγώνα επιβίωσης που οραματίζεστε για το σχολείο του μέλλοντος;

Να σας το πω απλά:

Η διαφορά μας είναι ότι εμείς δε θέλουμε καλά σχολεία ενώ εσείς θέλετε.

Η διαφορά μας εμείς οραματιζόμαστε ένα εκπαιδευτικό σύστημα όπου όλα τα σχολεία θα παρέχουν υψηλό επίπεδο γνώσης.

Είναι εφικτό αυτό;

Είναι, αν το προσπαθήσουμε, λέμε εμείς.

Με υποχρηματοδότηση, με κενές οργανικές θέσεις με χιλιάδες αναπληρωτές και ωρομίσθιους, όχι δεν είναι.

Κάνοντας όμως τη Δημόσια Παιδεία προτεραιότητα, δίνοντας στήριξη και εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, μειώνοντας τον αριθμό μαθητών ανά τάξη, επενδύοντας σε μια παιδεία ουσιαστικής εμβάθυνσης της γνώσης και όχι παροχής δεξιοτήτων.

Είναι εφικτό να βγάζουμε άριστους μαθητές και από τη Γκράβα και από το Δενδροπόταμο, και από το Οροπέδιο Λασιθίου και απο τα χωριά του Έβρου.

Εμείς θέλουμε να έχουν πραγματικές ευκαιρίες όλες οι νέες και οι νέοι σε αυτή τη χώρα.

Ανεξαρτήτως ταχυδρομικού κώδικα και κοινωνικής θέσης.

Για εσάς αυτά ίσως είναι ψιλά γράμματα.

Αλλά πάει πολύ να παριστάνετε ότι νοιάζεστε και για τα παιδιά των λαϊκών τάξεων, που όταν δε γίνονται ψυκτικοί στο Περιστέρι, μπορεί και να μπούν σε κάποιο πρότυπο σχολείο με εξετάσεις…

Θέλετε να θυμηθούμε τι κάνατε εσείς με τα ΕΠΑΛ και τι κάναμε εμείς ;

Προχθές συμπληρώθηκαν, πέντε χρόνια, από τη μέρα που δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ με την υπογραφή του τότε αναπληρωτή υπουργού Τάσου Κουράκη, που επανέφερε στην εκπαίδευση τους 2.700 εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ που είχαν κριθεί διαθέσιμοι για απόλυση το 2013 από τον κ. Αρβανιτόπουλο και τον κ. Μητσοτάκη, υπουργό, τότε, Διοικητικής Μεταρρύθμισης, στην κυβέρνηση Σαμαρά.

Αντίθετα με σας, εμείς αναβαθμίσαμε τα ΕΠΑΛ δίνοντας ξανά πρόσβαση στην τεχνική εκπαίδευση για χιλιάδες μαθητές τους, μεταξύ αυτών και ανθρώπων μεγαλύτερης ηλικίας που φοιτούν στα εσπερινά.

Εσείς όχι απλά δεν αλλάξατε άποψη, αλλά φέρατε και τώρα διάταξη ώστε να μην επιτρέπεται η φοίτηση σε όσους είναι πάνω από 17.

Την αποσύρατε, βέβαια κάτω από τη κατακραυγή που δημιουργήθηκε, αλλά και μόνο που το σκεφτήκατε αυτό, σε μια χώρα όπου 1 στους 4 πολίτες από 20 ως 49 χρόνων δεν έχει τελειώσει το Λύκειο δείχνει ότι η λογική σας είναι πραγματικά επικίνδυνη και εξαιρετικά αναντίστοιχη με τις πραγματικές ανάγκες της Δημόσιας Εκπαίδευσης στη χώρα.

Εμείς λοιπόν αναβαθμίσαμε τα ΕΠΑΛ και δρομολογήσαμε την επίλυση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων ΤΕΙ προηγούμενων ετών.

Και ιδρύσαμε το Εθνικό Κέντρο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών το οποίο εσείς καταργείτε. 

Και μας λέτε ότι σας πονάει τόσο πολύ το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

Και κατηγορείτε μάλιστα την εκπαιδευτική κοινότητα ότι δεν την επιθυμεί.

Εγώ συναντήθηκα τη προηγούμενη εβδομάδα και με την ΟΛΜΕ και με την ΔΟΕ και κάναμε αναλυτική συζήτηση.

Κατάλαβα ότι κανείς δεν αρνείται την αξιολόγηση.

Δεν επιθυμούν την τιμωρητική αξιολόγηση που θέσπισε ο κ. Μητσοτάκης ώς υπουργός διοικητικής μεταρρύθμισης.

Τότε που δήλωνε ότι είναι υπερ των απολύσεων εκπαιδευτικών γιατί έπρεπε να είμαστε δίκαιοι στις απολύσεις.

Δεν επιθυμούν την επιστροφή του επιθεωρητή.

Αλλά αυτό που κατάλαβα εγω είναι ότι δεν αρνούνται την αξιολόγηση με στόχο την εξέλιξη του επιπέδου της παρεχόμενης γνώσης.

 Έχουν μάλιστα και συγκεκριμένες προτάσεις.

 Πολλοί εκπαιδευτικοί μάλιστα αγκάλιασαν τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού που ιδρύσαμε, την διεπιστημονική συγκρότησή τους, τη πρωτοκαθεδρία της αυτοαξιολόγησης της εκπαιδευτικής μονάδας, αλλά και την αξιολόγηση των 20.000 στελεχών, με κανόνες και παιδαγωγικά και διοικητικά κριτήρια.

Έχετε κάνει σημαία αυτές τις μέρες, τον προβληματισμό που κατέθεσε η ΚΟ μας  – τον ίδιο που μοιράζεται η επιστημονική και παιδαγωγική κοινότητα – σχετικά με την εκμάθηση των αγγλικών στα νηπιαγωγεία.

Να σας θυμίσω λοιπόν, ποιος καθιέρωσε τη διδασκαλία των αγγλικών από την πρώτη τάξη του Δημοτικού;

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016, κύριοι όψιμοι υπερασπιστές της γλωσσομάθειας.

Μη διαστρεβλώνετε λοιπόν τις θέσεις μας.

Δε διαφωνούμε λοιπόν με την εκμάθηση ξένων γλωσσών σε μικρές ηλικίες.

Εντούτοις σεβόμαστε την επιστημονική κοινότητα που έχει άλλη αντίληψη για το ρόλο των νηπιαγωγείων και τις ανάγκες που καλύπτουν στη μαθησιακή διαδικασία.

Και είναι αντίθετη με τη σχολειοποίηση της προσχολικής αγωγής, καθώς, σύμφωνα πάντα με τους ειδικούς, είναι άλλος ο ρόλος της γνωσιακής και κοινωνικής εκπαίδευσης των νηπιαγωγείων και των παιδικών σταθμών και άλλος του δημοτικού σχολείου.

Αλλιώς θα είχαμε οκτώ τάξεις στο δημοτικό και δε θα είχαμε ξεχωριστά τη προσχολική εκπαίδευση.

Και μιας και μιλάμε για ξένες γλώσσες.

Ανάμεσα σε πολλές ρυθμίσεις που αποσυντονίζουν την καθημερινότητα στα Πανεπιστήμια, καθιερώνετε Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών που θα οδηγούν σε πτυχία Πανεπιστημίων ισότιμων με τα υπόλοιπα πτυχία.

Δυστυχώς και εδώ έρχεστε δεύτεροι και καταϊδρωμένοι, εμείς ήμασταν αυτοί που τα καθιέρωσαν και μάλιστα το πρώτο θα λειτουργήσει από τον Σεπτέμβριο στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών.

Ρώτησε ο κ. Μητσοτακης αν θα διαφωνήσουμε να έλθουν ξένοι φοιτητές; Όχι δεν θα διαφωνήσουμε.

 Καθιερώνοντας τα Προγράμματα αυτά, όμως, εμείς πήραμε κάθε μέτρο για να μηνυπονομεύσουν ούτε τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ούτε και να δημιουργήσουν ένα Πανεπιστήμιο με δύο διαφορετικές φιλοσοφίες ως προς τα προπτυχιακά τους προγράμματα.

Εμείς ήμασταν απόλυτοι: Μονάχα πολίτες χωρών εκτός ΕΕ θα μπορούν να εγγραφούν σε αυτά.

Εσείς συμπεριλαμβάνετε και πολίτες της ΕΕ.

Πρώτα διακεκριμένοι νομικοί επιχειρηματολόγησαν ότι αυτό αργά η γρήγορα θα ανοίξει τους ασκούς τους αιόλου, γιατί θα ζητήσουν να εγγραφούν στα προγράμματα αυτά και Έλληνες πολίτες, μιας και το Ενωσιακό Δίκαιο δίνει τα ίδια δικαιώματα σε όλους τους πολίτες των χωρών της ΕΕ.

Και άρα θα υπάρχουν Έλληνες φοιτητές που θα πληρώνουν δίδακτρα και θα παίρνουν πτυχία από τα Ξενόγλωσσα Προγράμματα και άλλοι που δεν θα πληρώνουν.

Αυτήν την κατάφωρη παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος έρχεται και καυτηριάζει με την έκθεση της Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.

Και εσείς ακόμη επιμένετε. Και μας κουνάτε και το δάχτυλο ότι δήθεν εμείς δε θέλουμε να έρχονται ξένοι φοιτητές με δίδακτρα.

Και κάτι ακόμα.

Επαναλαμβάνετε διαρκώς την τεράστια καινοτομία της τηλεκπαίδευσης.

Αφήνω εκτός την αλαζονεία σας σχετικά με την κριτική σχεδόν σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας για τις κάμερες στις αίθουσες.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, είναι πολύ σημαντική παράμετρος για την ενίσχυση του διδακτικού έργου.

Δεν μπορεί όμως να υποκαθιστά εν συνόλω το ρόλο του δασκάλου και κυρίως το ρόλο του σχολείου ως περιβάλλον κοινωνικοποίησης ενός παιδιού.

Αυτό που βιώνω και εγω στο σπίτι μου ως γονιός και φαντάζομαι και δεκάδες χιλιάδες γονείς σε όλη τη χώρα, δεν είναι μια θετική εμπειρία.

Παρά την πραγματικά αξιέπαινη προσπάθεια των εκπαιδευτικών, είναι μια εμπειρία κατάστασης έκτακτης ανάγκης.

Μια εξ ανάγκης επιβεβλημένη διαδικασία, αλλά όχι και μια διαδικασία που πρέπει να την αντιγράψουμε και να την μονιμοποιήσουμε.

 Είναι τεράστια τα προβλήματα, ειδικά για τους μικρότερους μαθητές και είναι πολύ μεγάλες οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πολλές οικογένειες, ιδίως όσοι γονείς εργάζονται, για να μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτή τη διαδικασία.

9 στους 10 εκπαιδευτικούς, σύμφωνα με σχετική έρευνα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, πιστεύουν πως μέσω τηλεκπαίδευσης αναπαράγονται ή και ενισχύονται οι κοινωνικές ανισότητες

Και ξέρετε γιατί;

Γιατί ανακάλυπταν πως μεγάλο μέρος των οικογενειών των μαθητών τους δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν, είτε γιατί δεν είχαν υπολογιστή ή σύνδεση Ιντερνετ, είτε γιατί είχαν ακατάλληλο εξοπλισμό, είτε γιατί δεν έχουν τις απαραίτητες δεξιότητες.

Και είναι, σας διαβεβαιώνω, μεγάλη η αγωνία στη σκέψη ότι αυτή η διαδικασία εκ περιτροπής, μια μέρα στο σχολείο, την άλλη εξ αποστάσεως, μπορεί να εφαρμοστεί και από Σεπτέμβρη.

Ας μη θριαμβολογούμε λοιπόν για πράγματα που είναι σύνθετα και δύσκολα στη καθημερινότητα των συμπολιτών μας.

Σας χαρακτηρίζει γενικώς ως κυβέρνηση μια βιασύνη για να κεφαλαιοποιήσετε επικοινωνιακά ότι βρεθεί στο δρόμο σας, χωρίς να δίνετε την απαραίτητη βάση στις παραμέτρους.

Και να κλείσω με ένα ζήτημα που για μας είναι πολύ σημαντικό, γιατί είναι θέμα αρχής.

Είμαστε η μόνη κυβέρνηση που δρομολόγησε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στους κρίσιμους τομείς της Παιδείας και της Υγείας.

Μία από τις βασικές μας προτεραιότητες ήταν η ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής με μόνιμες προσλήψεις 4.500 εκπαιδευτικών.

Παραλάβατε αυτές τις ήδη δρομολογημένες προσλήψεις. Καθυστερήσατε σχεδόν ένα χρόνο.

Όπως καθυστερείτε και την απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ για μόνιμους διορισμούς 10.500 εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Και επιχειρήσατε να κάνετε και επικοινωνιακό παιχνίδι για να ανακοινωθούν οι πίνακες ενώ συζητιέται το νομοσχέδιο αυτές τις μέρες στη Βουλή.

Πόσο φτηνή αντιπολίτευση στην αντιπολίτευση.

Αλλά πήγατε και ένα βήμα παραπάνω.

Όχι μόνο αποπειραθήκατε να καρπωθείτε αυτή τη δράση στήριξης της ειδικής αγωγής, αλλά είπατε σε αυτή εδώ την αίθουσα ότι τις καταψηφίσαμε κιόλας.

Καταψηφίσαμε προσλήψεις που είχαμε νομοθετήσει και δρομολογήσει εμείς.

Σας καλώ να δείξετε στοιχειώδη σοβαρότητα.

Δεν την επιδείξατε ποτέ ως αντιπολίτευση, δείξτε τουλάχιστον λίγη σοβαρότητα για όσο θα βρίσκεστε στα κυβερνητικά έδρανα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θα ευχόμουν ειλικρινά σήμερα να είχαμε μια βάση συζήτησης για ένα τόσο μεγάλης εθνικής σημασίας ζήτημα.

Αλλά αυτό το νομοσχέδιο φοβάμαι ότι είναι μια συντηρητική και αντιπαιδαγωγική στροφή που θα μας φέρει πολλά χρόνια πίσω.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, αντί να καινοτομεί όπως διέδιδε, νομοθετεί απλά ξηλώνοντας ό,τι προοδευτικό νομοθετικό έργο και επαναφέροντας τις βασικές αρχές της αποτυχημένης προηγούμενης θητείας της υπό τον κ. Σαμαρά.

Για τη ΝΔ, η Παιδεία είναι μια αρένα ιδιωτικών συμφερόντων και άκρατου ανταγωνισμού.

Μία αποθέωση του ατομισμού και μια διαδικασία εξαντλητικής σωματικής και ψυχικής πίεσης για κάθε νέα και κάθε νέο.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ και την Προοδευτική Συμμαχία, η Παιδεία είναι το όχημα της συλλογικής μας εξέλιξης.

Είναι η μεγαλύτερη επένδυση μιας κοινωνίας στο ίδιο της το μέλλον.

Είναι οι βάσεις που μπορεί να δώσει σε κάθε νέα και νέο, ένα κράτος που ενδιαφέρεται για τη συλλογική του πρόοδο και ευημερία.

Είναι ένα δημόσιο αγαθό, κοινό για κάθε πολίτη, ανεξαρτήτως καταγωγής, κοινωνικής θέσης και τόπου κατοικίας, που γεννιέται και ζει στην Ελλάδα του 21ου αιώνα.

Και άλλες κυβερνήσεις που ένιωθαν ισχυρότερες από εσάς, εξεπλάγησαν από τους αγώνες.

Και θα το προστατέψουμε με κάθε τρόπο.

Από μια συντηρητική κυβέρνηση που υποτίθεται κοιτά το μέλλον, αλλά τελικά οι ιδέες και οι αντιλήψεις της παραπέμπουν  στην μακρινή δεκαετία του 1950. 

Σχετικά Άρθρα