Γκίκας στο libre: Παρά τα προβλήματα στις εκλογές οι πολίτες θα εκτιμήσουν την κυβερνητική σταθερότητα

Τον αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας στον νέο ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης, τη στρατηγική σημασία της ναυτιλίας, αλλά και τις κρίσιμες προκλήσεις στα θαλάσσια σύνορα και την νησιωτικότητα, αναδεικνύει στη συνέντευξη που ακολουθεί ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας.
Ο κ. Γκίκας μιλά για τη συμφωνία μεταφοράς LNG προς την Ουκρανία, την προοπτική των υδροπλάνων, τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών νότια της Κρήτης, καθώς και για τη σταθερότητα και τις πολιτικές αντοχές της κυβέρνησης ενόψει της επόμενης εκλογικής αναμέτρησης.
Συνέντευξη
–Κύριε Υφυπουργέ, η Ελληνική Ναυτιλία μετά και τη συμφωνία για τη μεταφορά LNG μέσω της Ελλάδας στην Ουκρανία έχει κυρίαρχο ρόλο. Πώς μπορεί η χώρα μας να εκμεταλλευτεί περαιτέρω τα οφέλη αυτής της συμφωνίας με τους Αμερικανούς κολοσσούς;

Η Ελλάδα καθίσταται πλέον ένας κομβικός ενεργειακός διάδρομος για την τροφοδοσία της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και της Ουκρανίας, με αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο. Αυτό δεν έγινε από τη μία στιγμή στην άλλη.
Έγινε γιατί η χώρα μας είναι αξιόπιστη με σημαντική διεθνή διπλωματική παρουσία, με στρατηγικές συμμαχίες, αλλά και διότι η γεωγραφική μας θέση μας επιτρέπει να διαδραματίζουμε πρωταγωνιστικό ρόλο στον νέο ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης.
Έχουν αδειοδοτηθεί κάποια υδατοδρόμια όπως για παράδειγμα της Κέρκυρας, των Παξών, της Πάτρας και γίνεται προσπάθεια αδειοδότησης υδάτινων πεδίων σε Ζάκυνθο, Κεφαλλονιά και Λευκάδα
Όπως γνωρίζετε με τις ΗΠΑ μας συνδέει μία στρατηγική εταιρική σχέση με σημαντική παρουσία Αμερικανών στην Ελλάδα, οι οποίοι έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για περαιτέρω επενδύσεις σε Ελληνικά λιμάνια, γεγονός που βοηθά την ανάπτυξη του ναυτιλιακού μας οικοσυστήματος, αλλά και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Παράλληλα, συμβάλλει στην περαιτέρω αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της χώρας μας.
–Εδώ και περίπου 25 χρόνια παραμένει σε εκκρεμότητα η αδειοδότηση υδροπλάνων στη χώρα μας. Δεν θα ήταν μια λύση κυρίως για τα απομακρυσμένα νησιά, αλλά και για την ανάπτυξη του τουρισμού: Γιατί δεν προχωράει αυτή η υπόθεση;
Θυμάμαι πριν από 20 χρόνια, το δίκτυο των υδατοδρομίων και υδροπλάνων στα Ιόνια Νησιά, που ήταν εξαιρετικά χρήσιμο και διευκόλυνε πάρα πολύ τις μετακινήσεις, αλλά και την συνοχή της Περιφέρειας. Εγώ προσωπικά το χρησιμοποιούσα αρκετά συχνά.
Με την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης, δυστυχώς τα υδροπλάνα αποχώρησαν.
Έκτοτε έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες που δεν τελεσφόρησαν, ίσως διότι οι επενδυτικές προτάσεις δεν ήταν βιώσιμες.
Οι ροές προς τη νότια Κρήτη έχουν αυξηθεί πάνω από 200% σε σχέση με το 2024, την ίδια στιγμή που στο Ανατολικό Αιγαίο έχουν μειωθεί πάνω από 55%
Τα τελευταία χρόνια έχουν αδειοδοτηθεί κάποια υδατοδρόμια όπως για παράδειγμα της Κέρκυρας, των Παξών, της Πάτρας και γίνεται προσπάθεια αδειοδότησης υδάτινων πεδίων σε Ζάκυνθο, Κεφαλλονιά και Λευκάδα. Υπήρξαν κάποιες προτάσεις από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων για υδάτινα πεδία στα πιο πάνω νησιά, όμως τέθηκαν κάποια ζητήματα ασφαλείας και θα τροποποιηθούν. Πιστεύω σύντομα να έχουμε αδειοδότηση και για τα υδάτινα πεδία.
Πάντως κατά την άποψή μου το πιο βασικό πρόβλημα είναι η επένδυση που θα γίνει, να είναι σοβαρή, αξιόπιστη και βιώσιμη.
–Το Λιμενικό Σώμα επιχειρεί καθημερινά σε επίπεδο έρευνας και διάσωσης όσο και φύλαξης θαλασσίων συνόρων. Πριν από λίγες ημέρες ωστόσο είχαμε ένα ναυάγιο νότια της Κρήτης με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 18 μετανάστες. Θα μπορούσε να αποφευχθεί αυτό το ναυάγιο;
Το ναυάγιο νότια της Κρήτης είναι ακόμη ένα τραγικό παράδειγμα του πόσο αδίστακτα δρουν τα κυκλώματα των διακινητών, τα οποία στοιβάζουν ανθρώπους σε τρισάθλια σκάφη, για να διανύσουν 170 ναυτικά μίλια – σχεδόν 300 χιλιόμετρα – σε ανοιχτό πέλαγος, αδιαφορώντας πλήρως για την ανθρώπινη ζωή.
Αυτή η κατάσταση μπορεί να αντιμετωπιστεί ουσιαστικά, μόνο αν ελεγχθούν οι ροές στην Λιβύη, πριν δηλαδή αναχωρήσουν από τις ακτές, ώστε να μην βρισκόμαστε συχνά μπροστά σε τέτοια τραγικά φαινόμενα.
Η Ελλάδα όπως γνωρίζετε, συμμετέχει στην σημαντική επιχείρηση εντοπισμού και διάσωσης των παράνομων μεταναστών, νότια της Κρήτης, με την συνεργασία της FRONTEX. Για τον σκοπό αυτό, χρησιμοποιούνται ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος μεγάλης εμβέλειας, ένα επανδρωμένο αεροσκάφος, ένα Πλοίο Ανοιχτής Θαλάσσης, καθώς και τέσσερα παράκτια περιπολικά.
Παράλληλα, υπάρχει και το απαραίτητο προσωπικό πρώτης υποδοχής, το οποίο φροντίζει αυτούς τους ανθρώπους και στη συνέχεια τους προωθεί οργανωμένα σε δομές φιλοξενίας στην ενδοχώρα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Μετανάστευσης.
Παρά τα υπαρκτά προβλήματα πιστεύω ότι όταν έρθει η ώρα των εκλογών, οι πολίτες θα εκτιμήσουν αυτή την αξιοπιστία και την σταθερότητα που προσφέρει η κυβέρνησή
Από την άλλη πλευρά, η Ευρώπη χρηματοδοτεί τόσο τη Λιβύη όσο και την Αίγυπτο, στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας για τον έλεγχο των ροών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ροές προς τη νότια Κρήτη έχουν αυξηθεί πάνω από 200% σε σχέση με το 2024, την ίδια στιγμή που στο Ανατολικό Αιγαίο έχουν μειωθεί πάνω από 55%, ενώ συνολικά οι ροές σε επίπεδο χώρας, έχουν μειωθεί κατά περίπου 25% σε σχέση με το 2024.
–Να πάμε και στα τρέχοντα θέματα. Πιστεύετε ότι η Κυβέρνηση, με τόσα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει μπορεί να πετύχει άλλη μια τετραετία;

Από την αρχή της πρώτης μας θητείας, η κυβέρνηση κλήθηκε να διαχειριστεί πολλές και σοβαρές κρίσεις. Παρ’ όλα αυτά, σταθήκαμε με υπευθυνότητα και σοβαρότητα απέναντι στα προβλήματα και δώσαμε συγκεκριμένες λύσεις. Αυτό το αναγνώρισαν οι πολίτες και μας εμπιστεύτηκαν ξανά, δίνοντάς μας μία δεύτερη εντολή, με διευρυμένη πλειοψηφία, στις εκλογές του 2023.
Θα μου πείτε, είναι όλα καλά σήμερα; Προφανώς όχι. Όμως η Ελλάδα του 2025 δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα του 2019. Έχουμε κάνει άλματα μπροστά.
Μειώσαμε δραστικά την ανεργία, μειώσαμε πάνω από 80 φόρους, αυξήσαμε τους μισθούς, ενώ η οικονομία μας τρέχει με σχεδόν διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης. Στην εξωτερική πολιτική και στην Άμυνα, ενισχύσαμε τις διπλωματικές μας σχέσεις και τις συμμαχίες μας και ανακτήσαμε την αξιοπιστία της χώρας μας στην Ευρώπη. Παράλληλα υλοποιούμε το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα στην ιστορία των Ενόπλων Δυνάμεων, το οποίο έχει αυξήσει σημαντικά την αποτρεπτική ικανότητά τους.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης, είναι η εκλογή του Υπουργού Οικονομικών, Κυριάκου Πιερρακάκη, στη θέση του Προέδρου του Eurogroup. Πριν από δέκα χρόνια ήμασταν το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης και συζητούσαμε ακόμα και το ενδεχόμενο εξόδου από την Ευρωζώνη· σήμερα, ένας Έλληνας βρίσκεται στο τιμόνι του Eurogroup!!
Παρά λοιπόν τα υπαρκτά προβλήματα, – όπως η ακρίβεια – πιστεύω ότι όταν έρθει η ώρα των εκλογών, οι πολίτες θα εκτιμήσουν αυτή την αξιοπιστία και την σταθερότητα που προσφέρει η κυβέρνησή μας και θα μας εμπιστευτούν ξανά.
–Με ποιον σκοπεύει να συνεργαστεί για συγκυβέρνηση; Το ΠΑΣΟΚ του κ. Ανδρουλάκη, δεν φαίνεται διατεθειμένο να φθαρεί από μια νέα συνεργασία με την ΝΔ.
Η Νέα Δημοκρατία, μετά από 6.5 χρόνια διακυβέρνησης, εξακολουθεί να διατηρεί διπλάσιο ποσοστό από το δεύτερο κόμμα, δηλαδή το ΠΑΣΟΚ του κ. Ανδρουλάκη. Αυτό, αν το σκεφτεί κανείς, δεν είναι καθόλου αυτονόητο για μία κυβέρνηση που βρίσκεται στη δεύτερη θητεία της και υφίσταται φθορά.
Η Ελλάδα καθίσταται πλέον ένας κομβικός ενεργειακός διάδρομος για την τροφοδοσία της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και της Ουκρανίας, με αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο
Παρ’ όλα αυτά, παρά τα όποια λάθη και τις δυσκολίες, φαίνεται ότι η πλειοψηφία των πολιτών εξακολουθεί να αναγνωρίζει τόσο την προσπάθεια όσο και τα αποτελέσματα της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Αυτό μας κάνει αισιόδοξους για την επόμενη μέρα των εκλογών.
Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε ότι στη Δημοκρατία τον τελευταίο λόγο έχουν πάντα οι πολίτες, και αυτό που θα αποφασίσουν θα γίνει σεβαστό.