Βουλή: Πράσινο φως για τον “Θεμιστοκλή”-Πόσο θα κοστίσει η 4η “Belhara”-Πώς θα ψηφίσουν τα κόμματα

 Βουλή: Πράσινο φως για τον “Θεμιστοκλή”-Πόσο θα κοστίσει η 4η “Belhara”-Πώς θα ψηφίσουν τα κόμματα

Το “πράσινο φως” για τη προμήθεια της 4ης φρεγάτας “Belhara” (Μπελαρά) που θα φέρει την ονομασία “Θεμιστοκλής” αναμένεται να ανάψει σήμερα η Ολομέλεια, καθώς συζητείται και ψηφίζεται το νομοσχέδιο του Υπουργειου Εθνικής Άμυνας  “Έγκριση σχεδίων Συμβάσεων στον τομέα της άμυνας για την τροποποίηση των υπό στοιχεία 016B/21 και 017Β/21 Συμβάσεων για την προμήθεια φρεγατών τύπου «FDI HN» και την εν συνεχεία υποστήριξή τους”.

Με βάση την επεξεργασία στην Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο υπερψηφίζει η ΝΔ και καταψηφίζουν το ΚΚΕ και η Νέα Αριστερά, ενώ τα υπόλοιπα κόμματα επιφυλάχθηκαν να ξεκαθαρίσουν τη θέση τους σήμερα στην Ολομέλεια.

Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ αναμένεται να υπερψηφίσουν το νομοσχέδιο, ενώ η Νέα Αριστερά εξετάζει το ενδεχόμενο να καταθέσει αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας με στόχο να πάρουν θέση οι βουλευτές των “προοδευτικών” κομμάτων.

Μιλώντας στην Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων Νίκος Δένδιας είχε εκφράσει τη βεβαιότητα, φιλοδοξώντας στη διαμόρφωση μιας ευρύτερης πλειοψηφία ότι η “η Εθνική Αντιπροσωπεία θα στηρίξει την κυβέρνηση στην εθνική ανάγκη να ισχυροποιηθεί ακόμη περισσότερο το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό”, κάνοντας λόγο για την “πιο προηγμένη φρεγάτα το πλανήτη” που σημειωτέον μπορεί να φέρει βαλλιστικούς πυραύλους.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης εξέφρασαν έντονες επιφυλάξεις για το κόστος, καθώς αναβαθμίζονται και οι τρεις προηγούμενες, την μικρή συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας και τη στρατηγική αναγκαιότητα της επένδυσης. Ο Σταύρος Μιχαηλίδης (ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ) επισήμανε ότι το δικαίωμα προαίρεσης για την τέταρτη φρεγάτα χάθηκε, οδηγώντας σε πρόσθετο κόστος περίπου 70 εκατ. ευρώ, ενώ ζήτησε λεπτομερείς εξηγήσεις για τις τροποποιήσεις στο επίπεδο Standard 2++.

Ο Συμεών Κεδίκογλου από το ΠΑΣΟΚ τόνισε την ανάγκη προσεκτικής διαχείρισης, επισημαίνοντας ότι η προβλεπόμενη συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας πρέπει να προστατεύεται με ρήτρες και συμβάσεις, ενώ το  ΚΚΕ καταψήφισε το νομοσχέδιο, υποστηρίζοντας ότι η επένδυση εξυπηρετεί κυρίως τις ανάγκες του ΝΑΤΟ και τα σχέδια των ιμπεριαλιστών και όχι της εθνικής άμυνας.

Οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Λύσης, της Νίκης και της Πλεύσης Ελευθερίας επεσήμαναν τον υψηλό προϋπολογισμό του προγράμματος, την ανάγκη διασφάλισης της εγχώριας συμμετοχής και της μεταφοράς τεχνογνωσίας, ενώ ζήτησαν καλύτερη στρατηγική προγραμματισμού για την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ κατα την ακρόαση των εξωκοινοβουλευτικών φορέων οι εκπρόσωποι των ελληνικών ναυπηγείων και αμυντικών εταιρειών επισήμαναν την τεχνογνωσία και την ετοιμότητά τους να αναλάβουν έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας, τονίζοντας ότι η εμπλοκή της ελληνικής βιομηχανίας στο 25% της παραγωγής αποτελεί σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη του κλάδου.

Ο υφυπουργός Αθανάσιος Δαβάκης επισήμανε  ότι η παραγγελία της τέταρτης φρεγάτας συνιστά και αναπτυξιακό πρόγραμμα και διαβεβαίωσε ότι η ελληνική συμμετοχή θα προσμετράται σωστά και ότι οι υποεργολάβοι θα είναι ελληνικές εταιρείες, εξασφαλίζοντας μεταφορά τεχνογνωσίας και ανάπτυξη του εγχώριου αμυντικού οικοσυστήματος.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, η δαπάνη θα είναι συνολικού ποσού 982 εκατ. ευρώ περίπου και συγκεκριμένα:

922 εκατ. ευρώ για την προμήθεια της τέταρτης φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού και την αναβάθμιση των αρχικών τριών (3) φρεγατών (τροποποίηση της αρ.16Β/21 Σύμβασης),
60 εκατ. ευρώ για την Εν Συνεχεία Υποστήριξη των τεσσάρων φρεγατών καθώς και την επιμήκυνση της αρχικής περιόδου Εν Συνεχεία Υποστήριξης των τριών πρώτων φρεγατών (τροποποίηση της αρ.17Β/21 Σύμβασης).

Η ανωτέρω συνολική δαπάνη θα καταβληθεί τμηματικά από το τρέχον έτος έως και το έτος 2030 ως εξής:

– 409 εκατ. περίπου το έτος 2025,
– 141 εκατ. περίπου το έτος 2026,
– 247 εκατ. περίπου το έτος 2027,
– 126 εκατ. περίπου το έτος 2028,
– 31 εκατ. περίπου το έτος 2029,
– 28 εκατ. περίπου το έτος 2030.