Πρώτο κουδούνι με αγιασμό και βιβλία, αύριο στις τάξεις-800 σχολεία δεν θα ανοίξουν-Κενά και καινοτομίες

 Πρώτο κουδούνι με αγιασμό και βιβλία, αύριο στις τάξεις-800 σχολεία δεν θα ανοίξουν-Κενά και καινοτομίες

(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Με τον καθιερωμένο αγιασμό ξεκινούν σήμερα Πέμπτη τα σχολεία για περίπου 1.370.000 μαθητές και 180.000 εκπαιδευτικούς. Η σημερινή μέρα θα έχει μόνο τον καθιερωμένο αγιασμό και τη παραλαβή των βιβλίων και τα μαθήματα θα ξεκινήσουν κανονικά αύριο Παρασκευή.

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πρόκειται να παρευρεθεί στον αγιασμό για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς στο 8ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Φιλαδέλφειας. O Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Τασούλας θα μεταβεί στην Τέλενδο για να παραστεί στην τελετή αγιασμού στο Δημοτικό σχολείο του νησιού. Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, βρίσκεται στην Ξάνθη, όπου θα επισκεφθεί και μειονοτικά σχολεία.

Η φετινή χρονιά θα ξεκινήσει με εκατοντάδες σχολεία (πάνω από 800) να μην ανοίγουν καθόλου λόγω έλλειψης μαθητών, με σχολεία που θα έχουν κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό διότι οι μέχρι τώρα προσλήψεις δεν κάλυψαν όλες τις ανάγκες, με σχολεία που έχουν σοβαρά κτιριακά προβλήματα, με σχολεία που ακόμη στεγάζονται σε κοντέινερ ή προκάτ αίθουσες. 

Η πρώτη φάση των προσλήψεων αναπληρωτών δεν κάλυψε τις ανάγκες και χιλιάδες διδακτικές ώρες θα χαθούν διότι οι μαθητές δεν θα έχουν όλους τους καθηγητές. Το υπουργείο Παιδείας υπόσχεται ότι η επόμενη φάση πρόσληψης αναπληρωτών δεν θα γίνει Οκτώβριο που συνήθως γίνεται, αλλά μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου». Όμως ήδη σε πάρα πολλές περιοχές υπάρχουν σοβαρά ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού.

Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής ξεκινά τη νέα σχολική χρονιά με πάνω από 1.300 κενά, προκαλώντας έντονη ανησυχία σε εκπαιδευτικούς και γονείς. Όπως αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί παρά τις 816 προσλήψεις αναπληρωτών στην Α΄ φάση, τα κενά παραμένουν περισσότερα από 900 την παραμονή του αγιασμού, με αποτέλεσμα πολλά σχολεία να μην μπορούν να καλύψουν ούτε το πρωινό πρόγραμμα, τα ολοήμερα υπολειτουργούν και η ειδική αγωγή να βρίσκεται σε οριακή κατάσταση.

Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, είχε δηλώσει πως «θα είναι δύσκολο να μην έχεις μια χρονιά με κενά. Είναι σύνθετη άσκηση», σημειώνοντας παράλληλα ότι θα καταβληθεί προσπάθεια για τη δεύτερη φάση πρόσληψης αναπληρωτών έως τις 25 Σεπτεμβρίου – αντί για τον Οκτώβριο, ως είθισται.

Η κατάσταση περιπλέκεται περαιτέρω από τις προβληματικές σχολικές υποδομές, με προκάτ αίθουσες και εργοτάξια στη θέση κανονικών σχολείων, ενώ γονείς και εκπαιδευτικοί καλούνται κυριολεκτικά να καθαρίσουν μόνοι τους τις τάξεις λίγο πριν την έναρξη. Οι τοπικοί φορείς ζητούν άμεση Β΄ φάση προσλήψεων και ουσιαστικές λύσεις, ώστε να διασφαλιστεί το δικαίωμα των μαθητών σε ένα πλήρες και ασφαλές σχολικό πρόγραμμα.

Το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί μία σειρά από αλλαγές τόσο στην Πρωτοβάθμια, όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα αναδιαρθρώνεται, ξεκινούν νέα μαθήματα και θεσμοί, καλλιεργούνται οι δεξιότητες ζωής. Από τους σχολικούς λαχανόκηπους στο δημοτικό έως τον επαγγελματικό προσανατολισμό στο γυμνάσιο και από τη σταδιακή εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου και το ψηφιακό φροντιστήριο έως την ενίσχυση της ειδικής αγωγής και της ψυχοκοινωνικής στήριξης των μαθητών, όλα συνθέτουν το νέο «πρόσωπο» του σχολείου ενώ πρεμιέρα κάνουν τα 12 Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία.

Δημογραφικό πρόβλημα και σχολεία

Για το σχολικό έτος 2025-26, αναστέλλεται η λειτουργία 41 Δημοτικών Σχολείων και 92 Νηπιαγωγείων στην Κεντρική Μακεδονία εξαιτίας της έλλειψης μαθητών, σύμφωνα με σχετική απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Αλέξανρου Κόπτση.

Συνολικά, φέτος κλείνουν περίπου 171 σχολεία στην Ήπειρο και την Κεντρική Μακεδονία λόγω μειωμένου μαθητικού δυναμικού ενώ γύρω στα 800 σχολεία σε όλη τη χώρα παραμένουν κλειστά κάθε χρόνο για τον ίδιο λόγο, σε ορεινές ή απομακρυσμένες περιοχές, νησιά και αλλού.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με απόφαση της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη, η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της κυβέρνησης, φέτος καταργούνται 9 Δημοτικά και 9 Νηπιαγωγεία. Συγχωνεύονται 12 Δημοτικά και 51 Νηπιαγωγεία. Μετονομάζονται λόγω συγχώνευσης των σχολείων υπαγωγής τους 5 Δημοτικά και 8 Νηπιαγωγεία. Ιδρύονται τρία Δημοτικά και ένα Νηπιαγωγείο. Υποβιβάζονται 43 Δημοτικά και 28 Νηπιαγωγεία. Προάγονται 14 Δημοτικά και 15 Νηπιαγωγεία.