Η Apple μένει πίσω στην κούρσα για την Τεχνητή Νοημοσύνη- Δείτε τους λόγους
Καθυστερήσεις, αποτυχίες και εσωτερικές συγκρούσεις φέρνουν την Apple σε μειονεκτική θέση στη μάχη για τα AI εργαλεία
Το 2018 φαινόταν πως οι προσπάθειες της Apple Inc. στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης έμπαιναν επιτέλους σε τροχιά. Εκείνη τη χρονιά, ο επικεφαλής λογισμικού της εταιρείας, Craig Federighi, συγκέντρωσε την ανώτατη διοίκησή του και ανακοίνωσε μια εντυπωσιακή πρόσληψη: η Apple είχε μόλις προσελκύσει τον John Giannandrea από την Google ως νέο επικεφαλής AI. Ο JG, όπως είναι γνωστός στον χώρο, είχε διευθύνει τις ομάδες αναζήτησης και τεχνητής νοημοσύνης της Google, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη πρωτοποριακών AI τεχνολογιών σε εφαρμογές όπως Photos, Translate και Gmail. Μαζί με την εξαγορά της βρετανικής DeepMind το 2014, η Google είχε αποκτήσει φήμη ηγέτη στο AI.
Για την ηγεσία της Apple, η πρόσληψη του Giannandrea δεν ήταν μόνο μια νίκη απέναντι στον μεγαλύτερο ανταγωνιστή. Ήταν και η ελπίδα για τη μεταμόρφωση της εταιρείας σε δύναμη στον χώρο του AI. Λίγο πριν τον θάνατο του συνιδρυτή Steve Jobs το 2011, η Apple είχε παρουσιάσει τη φωνητική βοηθό Siri—μια καινοτομία που αρχικά έμοιαζε βγαλμένη από επιστημονική φαντασία. Ωστόσο, σε λίγα χρόνια, ανταγωνιστές όπως η Google και η Amazon παρουσίασαν βοηθούς που ξεπερνούσαν σημαντικά τη Siri, η οποία δυσκολευόταν ακόμα και σε βασικές εντολές.
Ο σκωτσέζικης καταγωγής Giannandrea ανέλαβε να ενώσει όλα τα τμήματα AI της Apple κάτω από μία ομπρέλα. Πολλοί εργαζόμενοι αναφέρουν πως οι προκλήσεις της εταιρείας οφείλονταν εν μέρει στον κατακερματισμό των προσπαθειών AI, που ήταν διασκορπισμένες σε διαφορετικές ομάδες προϊόντων. Πλέον, η έρευνα μηχανικής μάθησης, οι δοκιμές και η Siri θα υπάγονταν στον ίδιο επικεφαλής, με τον Giannandrea να αναφέρεται απευθείας στον CEO Tim Cook.
Ο ενθουσιασμός του Federighi ήταν εμφανής κατά την ανακοίνωση: «Αυτό ακριβώς χρειαζόμασταν για το AI», είπε στο προσωπικό του. Εκτός από το έργο του στη Google—όπου θεωρούνταν ο πιο ισχυρός εκτελεστικός μετά τον CEO—ο Giannandrea είχε διατελέσει CTO στη Netscape. «Ποιον άλλον θα μπορούσες να πάρεις;» σχολίασε στέλεχος που συμμετείχε στη διαδικασία πρόσληψης.
Απογοήτευση και καθυστερήσεις στην εξέλιξη του AI
Επτά χρόνια μετά την άφιξη του Giannandrea, η αισιοδοξία έχει χαθεί. Το AI της Apple έχει μείνει ακόμη πιο πίσω. Μετά την εμφάνιση του ChatGPT της OpenAI το 2022, όλες οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες επιτάχυναν τις προσπάθειές τους για ανάπτυξη μεγάλων γλωσσικών μοντέλων (LLMs) και ενσωμάτωσή τους σε βοηθούς και εργαλεία. Η Apple λάνσαρε νέα χαρακτηριστικά τεχνητής νοημοσύνης, τα οποία όμως χαρακτηρίστηκαν κυρίως από καθυστερήσεις και χαμηλές προσδοκίες.
Τον Ιούνιο στο WWDC, η εταιρεία ανακοίνωσε το «Apple Intelligence», παρουσιάζοντάς το ως «AI για όλους»—παραπέμποντας στο αρχικό Mac του 1984 ως «ο υπολογιστής για όλους». Υποσχέθηκε εργαλεία για βελτίωση γραφής, περίληψη emails και ειδοποιήσεων, αλλά και δημιουργία εξατομικευμένων emoji (Genmojis) και εικόνων από περιγραφές. Επίσης προανήγγειλε μια νέα Siri με δυνατότητα ανάλυσης προσωπικών δεδομένων χρήστη για απαντήσεις σε ερωτήματα.
Κατά τη διάρκεια επίδειξης, ένας στενός συνεργάτης του Giannandrea ρώτησε τη Siri για τα ταξιδιωτικά σχέδια της μητέρας της—η απάντηση αντλήθηκε άψογα από emails και μηνύματα. Οι χρήστες θα μπορούσαν επίσης να χειρίζονται συσκευές μέσω Siri χωρίς να αγγίζουν την οθόνη. Ωστόσο, όταν το iPhone 16 κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο με σύνθημα ότι είναι «σχεδιασμένο για το Apple Intelligence», πολλά AI χαρακτηριστικά απουσίαζαν: τα πρώτα εργαλεία κυκλοφόρησαν με καθυστέρηση ενάμιση μήνα, ενώ τα Genmojis ήρθαν μόλις τον Δεκέμβριο. Η σημαντική αναβάθμιση ειδοποιήσεων ενεργοποιήθηκε μόλις τον Μάρτιο.
Όσον αφορά τη νέα Siri, στόχος ήταν ο Απρίλιος 2025 σύμφωνα με ανθρώπους που εργάζονται στην τεχνολογία. Όμως όταν ο Federighi δοκίμασε τη beta έκδοση iOS 18.4 στο δικό του κινητό λίγο πριν την κυκλοφορία, διαπίστωσε ότι πολλά χαρακτηριστικά—όπως η ανάκτηση αριθμού διπλώματος μέσω φωνητικής εντολής—δεν λειτουργούσαν πραγματικά. Οι παρουσιάσεις στο WWDC βασίζονταν σε βίντεο πρωτοτύπων που απεικόνιζαν τι ήλπιζε να πετύχει η εταιρεία.
Η κυκλοφορία αναβλήθηκε πρώτα για τον Μάιο και στη συνέχεια επ’ αόριστον, ενώ τα χαρακτηριστικά συνέχιζαν να διαφημίζονται στην τηλεόραση για το iPhone 16. Κάποιοι αγοραστές ξεκίνησαν συλλογικές αγωγές για παραπλανητική διαφήμιση—η εταιρεία αρνήθηκε να σχολιάσει τόσο τις αγωγές όσο και τις ερωτήσεις δημοσιογράφων.
Siri: Από όραμα σε κρίση
Η νέα Siri δεν θα είναι έτοιμη ούτε για το επόμενο WWDC, έναν χρόνο μετά την πρώτη ανακοίνωση της αναβάθμισης. Οι χρήστες καλούνται να αρκεστούν σε υποσχέσεις περαιτέρω ανάπτυξης του Apple Intelligence και κάποιες μη-AI αναβαθμίσεις λογισμικού που κάνουν πιο ομοιόμορφη την εμπειρία μεταξύ iPad, Mac και iPhone.
«Αυτό είναι κρίση», δηλώνει ανώτερο στέλεχος του τμήματος AI της Apple. Άλλος παρομοιάζει την κατάσταση με πλοίο που βουλιάζει εδώ και πολύ καιρό. Σύμφωνα με εσωτερικά δεδομένα που περιγράφονται στο Bloomberg Businessweek, η τεχνολογία της εταιρείας υπολείπεται κατά χρόνια των ανταγωνιστών.
Η καθυστέρηση στην υιοθέτηση μιας κοσμογονικής τεχνολογίας δεν είναι πάντα καταστροφική για την Apple—η εταιρεία συχνά περιμένει τους άλλους να ανοίξουν τον δρόμο πριν λανσάρει δικές της εκδόσεις προϊόντων όπως MP3 players, smartphones ή wearables. Στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη αποτελεσμάτων Μαΐου 2025, ο Cook απέδωσε τις καθυστερήσεις στις απαιτήσεις ποιότητας και τόνισε την επέκταση των δυνατοτήτων Apple Intelligence σε γλώσσες όπως ισπανικά και κινέζικα.
Η επένδυση πόρων στο AI δεν απέδωσε καρπούς. Η Apple είχε λιγότερους υπαλλήλους αποκλειστικά στο AI σε σχέση με ανταγωνιστές όπως Google ή Microsoft και αγόρασε λιγότερες κάρτες γραφικών (GPUs) απαραίτητες για εκπαίδευση LLMs. Φέτος έγιναν σημαντικές αλλαγές στη διοίκηση: ομάδες όπως αυτή της Siri αφαιρέθηκαν από τον έλεγχο του Giannandrea λόγω προβλημάτων.
Eσωτερικές αντιφάσεις & χαμένες ευκαιρίες
Kάποιοι αποδίδουν τις δυσκολίες σε λάθη συγκεκριμένων στελεχών· άλλοι βλέπουν βαθύτερο πρόβλημα στη φιλοσοφία λειτουργίας της Apple: κλειστό οικοσύστημα, ετήσιες ενημερώσεις λογισμικού κι εμμονή στην τελειότητα δεν ταιριάζουν στην ταχύτατη εξέλιξη του AI.
Η Apple απέτυχε στο project αυτόνομου αυτοκινήτου, ξοδεύοντας δισεκατομμύρια μέσα σε μία δεκαετία χωρίς αποτέλεσμα λόγω αδυναμιών στο AI. Αποτυχία στο συγκεκριμένο πεδίο θα θέσει σε κίνδυνο μελλοντικά προϊόντα όπως γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας ή έξυπνες συσκευές που αναγνωρίζουν αντικείμενα.
Eddy Cue, αντιπρόεδρος υπηρεσιών και στενός συνεργάτης του Cook, έχει προειδοποιήσει συναδέλφους ότι η κυριαρχία της εταιρείας κινδυνεύει σοβαρά από το κύμα AI—εκφράζει φόβους πως το AI μπορεί να κάνει στην Apple ό,τι έκανε κάποτε το iPhone στη Nokia.
Siri: Από το όραμα Jobs στη στασιμότητα
O Steve Jobs, σύμφωνα με συνεργάτες του, δεν ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για μηχανές αναζήτησης ή έξυπνους βοηθούς· πίστευε πως αποστολή της Apple ήταν να “επιμελείται” τι θέλει ο πελάτης αντί να ψάχνει μόνος του.
Aρχικά όμως εντυπωσιάστηκε από τη Siri ως εφαρμογή App Store—τη θεώρησε πιθανό βασικό interface συσκευών Apple. Μετά από επίμονες διαπραγματεύσεις με τον δημιουργό Dag Kittlaus (τον οποίο κάλεσε σπίτι του επί τρεις ώρες), αγόρασε την εταιρεία παρά τις αρχικές αντιρρήσεις των ιδρυτών.
Mετά τον θάνατο του Jobs κυκλοφόρησε η Siri· τα πρώτα χρόνια περιορίστηκε σε βασικά tasks (καιρός, μουσική κλπ) χωρίς αξιοποίηση των πρώτων ερευνών machine learning της Apple που εστίαζαν αλλού (αναγνώριση προσώπου/δακτυλικών αποτυπωμάτων κλπ).
Aργή προσαρμογή & χαμένες εξαγορές
Kορυφαία στελέχη λογισμικού είχαν ήδη πειστεί ότι το AI θα άλλαζε τα πάντα στο iPhone γύρω στο 2014, αλλά δυσκολεύτηκαν να πείσουν τον Federighi ότι άξιζε επένδυση κι εστίαση στον χώρο αυτόν.
Aκολούθησαν μικρότερες εξαγορές startups machine learning (Laserlike, Tuplejump κλπ), ενώ εξετάστηκε ακόμα κι αγορά της Mobileye Global έναντι περίπου 4 δισ., αλλά τελικά προτιμήθηκε από Intel έναντι 15 δισ. δολαρίων το 2017.
Tο μόνο απτό αποτέλεσμα από το project αυτοκινήτου ήταν o ειδικός επεξεργαστής Neural Engine που αργότερα πέρασε στα iPhone/iPad/other hardware δίνοντας δυνατότητα εκτέλεσης generative AI μοντέλων στις συσκευές Apple.
Eσωτερικές αντιστάσεις & αλλαγή στάσης μετά ChatGPT
O Cook, αν και συνήθως μακριά από ανάπτυξη προϊόντων, πίεζε έντονα για σοβαρότερη στροφή στο AI καθώς έβλεπε ότι Siri υστερεί ακόμη κι έναντι Alexa (Amazon).
Mετά τον ερχομό του Giannandrea το 2018, διαπιστώθηκε πως απαιτούνταν εκατοντάδες εκατ. δολάρια επιπλέον για εκτεταμένες δοκιμές/επισήμανση δεδομένων ώστε να εκπαιδευτούν αξιόπιστα τα μοντέλα machine learning—κάτι που επέτρεψε προσλήψεις κορυφαίων επιστημόνων αλλά όχι πλήρη κάλυψη των αναγκών.
Kρίσιμο σημείο αποτέλεσε η κυκλοφορία ChatGPT τέλη 2022: o Federighi χρησιμοποίησε γεννητική νοημοσύνη για δικό του project κι εντυπωσιάστηκε άμεσα· ξεκίνησαν συναντήσεις με OpenAI/Anthropic/Google ώστε να καλύψουν το χαμένο έδαφος στην εξέλιξη LLMs.
Aργοπορημένες συνεργασίες & προβλήματα υλοποίησης
Kαθώς πλησίαζε το WWDC 2024 έγινε σαφές ότι οι δυνατότητες generative AI ήταν περιορισμένες· chatbot δοκιμάστηκε εσωτερικά αλλά υπολειπόταν κατά τουλάχιστον 25% σε ακρίβεια έναντι ChatGPT σύμφωνα με στοιχεία της ίδιας της εταιρείας.
Aυτό οδήγησε στην ανάγκη σύναψης συνεργασιών: ο Giannandrea πίεζε υπέρ Google Gemini λόγω ανησυχιών για OpenAI (διατήρηση προσωπικών δεδομένων), αλλά επικράτησε άλλη άποψη κι ανακοινώθηκε routing αιτημάτων Siri προς ChatGPT στο WWDC—λειτουργία που υλοποιήθηκε μόλις Δεκέμβριο 2024 ως ένα από τα λίγα αξιόπιστα χαρακτηριστικά Intelligence.
Kάποιες κυκλοφορίες πέτυχαν (περιλήψεις email/writing tools), αλλά άλλα χαρακτηριστικά φάνηκαν βιαστικά ή ασταθή· τα Genmojis απαιτούσαν τόση επεξεργαστική ισχύ που προκαλούσαν υπερθέρμανση στα iPhones ενώ οι περιλήψεις ειδήσεων έκλεισαν μετά από λάθος τίτλους (πχ υπόθεση Luigi Mangione).
Siri υπό αμφισβήτηση – Eσωτερική γκρίνια & ευθύνες
Tα νέα χαρακτηριστικά Siri διαφημίζονταν πολύ πριν είναι έτοιμα· στελέχη διαφωνούν έντονα αν πρέπει καν να δοθεί έμφαση στα chatbots ή αν οι καταναλωτές ζητούν απλά καλύτερο interface για χειρισμό συσκευών κι όχι “αντικαταστάτες ανθρώπων”. Ο ίδιος ο Giannandrea εμφανίζεται δύσπιστος ως προς τη χρησιμότητα των chatbots ευρείας κατανάλωσης κι επιμένει πως οι περισσότεροι χρήστες θέλουν δυνατότητα απενεργοποίησης τέτοιων λειτουργιών.
Tον Μάρτιο 2025 επιβεβαιώθηκε επίσημα νέα καθυστέρηση στη Siri· διαφημίσεις αποσύρθηκαν από YouTube/TV ενώ ο τότε επικεφαλής Robby Walker παραδέχθηκε στους μηχανικούς ότι παρά τη μεγάλη προσπάθεια “δεν φτάσαμε ποτέ στη Χαβάη”—οι αναβαθμίσεις δουλεύουν μόνο στα δύο τρίτα των περιπτώσεων κι άλλες προτεραιότητες προηγούνται πλέον στα επόμενα releases λογισμικού.
Mέλη ομάδας δηλώνουν πως υπάρχουν εκατοντάδες bugs («είναι σαν whack-a-mole») ενώ κύριο πρόβλημα είναι ότι πρέπει να συνυπάρξουν παλιά υποδομή Siri (για βασικές λειτουργίες) με νέα υποδομή (για requests βασισμένα σε προσωπικά δεδομένα)—μια λύση ανάγκης που δημιούργησε περισσότερα προβλήματα παρά λύσεις.
Eσωτερικές συγκρούσεις & κουλτούρα παραγωγής προϊόντων
Eντός Apple o Giannandrea έχει δεχθεί μεγάλο μέρος ευθυνών τόσο λόγω αργού ρυθμού όσο κι επειδή δεν διεκδίκησε μεγαλύτερα budgets· χαρακτηρίζεται χαμηλών τόνων τεχνοκράτης κι όχι “πωλητής” ή σκληρός manager όπως άλλοι επικεφαλής ομάδων παραγωγής στην εταιρεία.
Aλλοι θεωρούν ότι δεν ασκούσε αρκετή πίεση στους μηχανικούς ενώ κάποιοι ενοχλήθηκαν ακόμη κι από πρακτικές όπως δωρεάν κουπόνια φαγητού στους developers Intelligence όταν άλλοι υπάλληλοι πληρώνουν κανονικά στα γραφεία Cupertino—aπόδειξη διαφορετικής αντιμετώπισης μιας ομάδας που “καθυστέρησε ένα χρόνο αλλά πήρε δωρεάν lunch”.
Kάποιοι πιστεύουν πως o συντηρητισμός Giannandrea πηγάζει τόσο από χαρακτήρα όσο κι από φιλοσοφία: θεωρεί ότι δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος από OpenAI/Google/Meta αλλά κι ότι οι καταναλωτές θέλουν κυρίως λειτουργικό βοηθό συσκευών αντί chatbot συνομιλητή.
Eξωτερικοί παράγοντες – Προμήθειες GPUs & marketing hype
Tην ίδια στιγμή ευθύνη έχουν κι άλλα στελέχη όπως οι Greg Joswiak/Tor Mhyren (marketing/διαφήμιση) που υπερ-διαφήμισαν ανώριμα χαρακτηριστικά αλλά κι ο πρώην CFO Luca Maestri που κρατούσε συντηρητική στάση στις προμήθειες GPUs: καθώς Amazon/Microsoft αγόραζαν μαζικά κάρτες γραφικών παγκοσμίως αφήνοντας την Apple πίσω—κάτι ασυνήθιστο για μια εταιρεία που παραδοσιακά εκμεταλλεύεται τη δύναμη αγοράς της στις προμήθειες hardware παγκοσμίως.
Διαβάστε το αρχικό άρθρο εδώ.