Βορίδης στο libre: Το νέο νομοσχέδιο απλουστεύει τις νόμιμες μετακλήσεις εργαζομένων από τρίτες χώρες

Ένα νέο νομοσχέδιο που θα προβλέπει διαφορετικά δεδομένα για τους νόμιμους μετανάστες, προαναγγέλλει μέσω του libre ο υπουργός Μετανάστευσης & Ασύλου, Μάκης Βορίδης. Όπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Βορίδης στη συνέντευξη που ακολουθεί στόχος είναι η ψήφιση του νέου νομοσχεδίου εντός του επόμενου διμήνου δηλαδή, πριν από τη θερινή διακοπή της Βουλής.
Ερωτώμενος για το θέμα της ενσωμάτωσης των μεταναστών, ο κ. Βορίδης τονίζει μεταξύ άλλων ότι η κυβέρνηση επιθυμεί «ένα πλαίσιο νόμιμης μετανάστευσης μέσα από το οποίο θα διασφαλίζεται πως όσοι επιθυμούν να εργαστούν στην Ελλάδα το πράττουν με σεβασμό προς τις αξίες και τους κανόνες της ελληνικής κοινωνίας».
Μιλά επίσης, για τα ασυνόδευτα ανήλικα εξηγώντας ότι «πουθενά στον σχεδιασμό της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του δημογραφικού δεν αναφέρονται οι μετανάστες ή τα ασυνόδευτα ανήλικα».
Συνέντευξη
–Κύριε υπουργέ, ας ξεκινήσουμε με ζήτημα της αγοράς εργασίας. Τι θα γίνει με το ζήτημα αυτό; Οι νόμιμοι μετανάστες δεν φαίνεται να είναι αρκετοί για να καλυφθούν οι ανάγκες σε τομείς όπως ο τουρισμός ή η αγροτική παραγωγή. Μήπως πρέπει να ξαναδείτε το θέμα με τα κριτήρια που κάποιος παράνομος μετανάστης μπορεί να νομιμοποιηθεί στην Ελλάδα;

Σωστά. Είναι γεγονός ότι υπάρχουν πραγματικές ανάγκες στην αγορά εργασίας, ιδιαίτερα σε τομείς όπως ο τουρισμός και η αγροτική παραγωγή. Αυτό που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι έχουμε εντοπίσει τις αρρυθμίες και εργαζόμαστε εντατικά για τη δημιουργία ενός νέου κανονιστικού πλαισίου, ενός σχεδίου νόμου που θα διορθώνει τις υπάρχουσες δυσλειτουργίες και θα επιτρέπει την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη κάλυψη των αναγκών αυτών μέσω νόμιμων διαδικασιών.
Ωστόσο, πρέπει να είμαστε σαφείς: η παράνομη μετανάστευση δεν μπορεί να αποτελεί λύση για τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Ένας μόνιμος μηχανισμός νομιμοποίησης παράνομων μεταναστών θα αναιρούσε την αποτρεπτική πολιτική που εφαρμόζουμε και θα έστελνε λάθος μήνυμα, ενθαρρύνοντας περαιτέρω παράνομες εισόδους στη χώρα.
Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε περαιτέρω τις υπάρχουσες δομές και να αναπτύξουμε νέους μηχανισμούς που θα αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά την παράνομη μετανάστευση
Αυτό το πλαίσιο θα απλοποιεί διαδικασίες και θα κάνει τις νόμιμες μετακλήσεις εργαζομένων από τρίτες χώρες, ταχύτερες και αποτελεσματικότερες. Άρα, ναι στη νόμιμη μετανάστευση με οργανωμένες διαδικασίες και σαφείς κανόνες που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας, χωρίς να υπονομεύουν τη νομιμότητα και την ασφάλεια, ξεκάθαρο όχι, στη νομιμοποίηση της παρανομίας.
–Κύριε Βορίδη, η μεταναστευτική πολιτική δεν είναι ζήτημα που ορίζεται μόνο από τους νόμους. Απαιτεί πολύ περισσότερα πράγματα όπως οργανωτικές δομές και μηχανισμούς που η χώρα μας δεν έχει. Μήπως εκτός από τους νόμους οφείλουμε να δούμε και τέτοιου είδους ζητήματα;
Η μεταναστευτική πολιτική απαιτεί πράγματι ισχυρές οργανωτικές δομές και αποτελεσματικούς μηχανισμούς. Ωστόσο, ο ισχυρισμός σας, ότι η χώρα μας στερείται τέτοιων δομών και μηχανισμών, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Από το 2019, η Ελλάδα έχει αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο σύστημα υποδοχής και ταυτοποίησης, με 30 δομές σε όλη τη χώρα και έξι Προαναχωρησιακά Κέντρα της Ελληνικής Αστυνομίας. Η ελληνική Υπηρεσία Ασύλου αποτελεί αντικείμενο μελέτης για πολλές ευρωπαϊκές χώρες, καθώς έχει επιτύχει σημαντικές βελτιώσεις στην ταχύτητα και την ποιότητα των αποφάσεων.
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο θα απλοποιεί διαδικασίες και θα κάνει τις νόμιμες μετακλήσεις εργαζομένων από τρίτες χώρες, ταχύτερες και αποτελεσματικότερες
Τώρα αν με ρωτάτε αν φτάνουν όλα αυτά, θα σας έλεγα ότι είναι μια βάση. Εξ’ άλλου, στόχος μας είναι να ενισχύσουμε περαιτέρω τις υπάρχουσες δομές και να αναπτύξουμε νέους μηχανισμούς που θα αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά την παράνομη μετανάστευση και θα βελτιστοποιούν τις διαδικασίες της νόμιμης μετανάστευσης.
Συνεπώς, η Ελλάδα διαθέτει ήδη ισχυρές οργανωτικές δομές και μηχανισμούς στον τομέα της μεταναστευτικής πολιτικής, και συνεχίζουμε να εργαζόμαστε για την περαιτέρω ενίσχυση και βελτίωσή τους.
–Εάν φτάσει στις ελληνικές ακτές ένα πλοίο γεμάτο με Παλαιστίνιους από τη Γάζα, τι θα κάνει η χώρα μας; Θα τους δεχτεί ή θα τους ζητήσει να επιστρέψουν στην πατρίδα τους;
Με όλο τον σεβασμό, η ερώτησή σας μαρτυρά μια ελλιπή κατανόηση της πραγματικότητας του μεταναστευτικού ζητήματος, των ισχυουσών διαδικασιών και –επιτρέψτε μου– της ίδιας της ουσίας της νομοθετικής μας πρωτοβουλίας.
Ας πάρουμε όμως το υποθετικό σας παράδειγμα. Ένα πλοίο με Παλαιστίνιους από τη Γάζα φτάνει στις ελληνικές ακτές. Τα πλοία, πλοιάρια, βάρκες που εισέρχονται παράνομα στη χώρα, δεν έχουν σημαία, ούτε έχουν προδηλώσει την ταυτότητα των επιβαινόντων τους. Γι’ αυτό και η είσοδος τους είναι παράνομη.
Θέλουμε να διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο νόμιμης μετανάστευσης μέσα από το οποίο θα διασφαλίζεται πως όσοι επιθυμούν να εργαστούν στην Ελλάδα το πράττουν με σεβασμό προς τις αξίες και τους κανόνες της ελληνικής κοινωνίας.
Το πρώτο στάδιο είναι επιχειρησιακό και αφορά αποκλειστικά το Λιμενικό Σώμα. Από εκεί και πέρα, και εφόσον η είσοδος δεν καταστεί δυνατόν να αποτραπεί, ξεκινά η διαδικασία σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό μας πλαίσιο. Έχουν τα πρόσωπα αυτά ταξιδιωτικά έγγραφα; Μπορούν να αποδείξουν την ταυτότητα και την καταγωγή τους;
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία – όπως άλλωστε δείχνουν όλα τα στοιχεία – όσοι εισέρχονται παρανόμως στην ελληνική επικράτεια το πράττουν χωρίς χαρτιά και αιτούνται διεθνούς προστασίας. Το αίτημα αυτό εξετάζεται, όπως ορίζει ο νόμος, από την Υπηρεσία Ασύλου. Αν προκύψει ότι πράγματι προέρχονται από εμπόλεμη ζώνη, όπως η Γάζα, τότε βεβαίως και θα τους χορηγηθεί καθεστώς πρόσφυγα. Αυτό είναι και το νόημα της διεθνούς προστασίας: να την απολαμβάνει όποιος πραγματικά τη δικαιούται.
–Η ενσωμάτωση ενός μέρους των μεταναστών σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία όπως είναι η ελληνική πως μπορεί να γίνει;

Η ενσωμάτωση των μεταναστών στην ελληνική κοινωνία είναι ένα σημαντικό ζήτημα που απαιτεί σαφείς προϋποθέσεις. Όπως έχω δηλώσει κατά την ανάληψη των καθηκόντων μου, η Ελλάδα είναι μια χώρα με βαθιές πολιτισμικές ρίζες, συγκεκριμένα ήθη και έθιμα, και μια ιστορική συνέχεια που οφείλουμε να διαφυλάξουμε.
Η ενσωμάτωση δεν είναι απλώς μια διαδικασία παροχής δικαιωμάτων, αλλά μια συνειδητή επιλογή συμμετοχής στην ελληνική κοινωνία. Αυτό σημαίνει ότι όποιος επιθυμεί να ενσωματωθεί πρέπει να αναγνωρίζει και να αναλαμβάνει πλήρως τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, να σέβεται τους συνανθρώπους του, τη θρησκεία μας και τις παραδόσεις μας.
–Άλλο ένα σοβαρό ζήτημα είναι τα ασυνόδευτα ανήλικα που φτάνουν στην χώρα μας. Γιατί το δημογραφικό δεν μπορεί να μην γίνει οξύ πρόβλημα εάν αυτά τα παιδιά γίνουν Ελληνόπουλα;
Η ερώτησή σας συγχέει δύο διακριτά και εξαιρετικά σοβαρά ζητήματα. Το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας και τη διαχείριση των ασυνόδευτων ανηλίκων που φτάνουν στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει τη θέση της και για τα δύο.
Το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας είναι σύνθετο και απαιτεί στοχευμένες πολιτικές που στηρίζουν τις οικογένειες και δημιουργούν συνθήκες που ενθαρρύνουν την απόκτηση παιδιών από τους Έλληνες πολίτες.
Η ιδέα ότι το δημογραφικό μπορεί να λυθεί μέσω της μετανάστευσης δεν αποτελεί μέρος της κυβερνητικής πολιτικής.
Όσον αφορά τα ασυνόδευτα ανήλικα, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου αντιμετωπίζει το ζήτημα με απόλυτο σεβασμό και υπευθυνότητα. Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε την ασφάλειά τους, ενώ παράλληλα τηρούμε τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας μας.