Jackaroo… “τηγανισμένο” με την προσωπική ιστορία του Μιχάλη Μαντζουράνη… Από το ατύχημα στη συμφωνία με τη Vivartia
Jackaroo σημαίνει «γελαδάρης junior», ας πούμε για να ακούγεται περισσότερο εύηχο ο νούμερο 2 σ’ ένα αγρόκτημα στην Αυστραλία. Το Jackaroo όμως, το πετυχημένο project ταχυφαγείων του Μιχάλη Μαντζουράνη, εξελίσσεται και αναπτύσσεται τόσο γρήγορα που δεν θα του πάρει και πολύ καιρό να γίνει Ν1.
Η ιστορία του Μιχάλη Μαντζουράνη, για όσους βλέπουν τη σημερινή πορεία του που είναι σχεδόν το απόλυτο success story, δεν ήταν από την αρχή στρωμένη με… οικονομικά ροδοπέταλα και χρήματα που έρρεαν από τους επενδυτές.

Όμως τώρα όλα μοιάζουν λίγο πιο εύκολα. Στον Νέο Κόσμο, στο τέλος της οδού Φραντζή, απέναντι από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), βρίσκεται ένα Jackaroo. Από τη ώρα που ανοίγει μέχρι την ώρα που κλείνει οι ουρές είναι μεγάλες και πολλοί πιτσιρικάδες απολαμβάνουν τις γεύσεις των σάντουιτς στα σκαλιά του ΕΜΣΤ. Ίδια είναι η εικόνα και στα άλλα ταχυφαγεία της αλυσίδας.
“Η αρχή”
Πριν την ενασχόλησή του με την εστίαση, ο Μιχάλης Μαντζουράνης είχε εργαστεί στον χώρο της διαφήμισης. Αποφάσισε όμως να ακολουθήσει το πάθος του που ήταν η μαγειρική. Ως απόφοιτος σχολής μαγειρικής, εργάστηκε σε εστιατόρια όπως το “Γκολφ Γλυφάδας” και το “Πεντελικόν”.
- Το πρώτο κατάστημα που άνοιξε στην εστίαση ήταν το «ΜΠΑΡ ΜΠΕΕ ΚΙΟΥ» στον Πειραιά. Τα χρήματα προέρχονταν κυρίως από μια αποζημίωση που πήρε από ένα ατύχημα που είχε με τη μηχανή του. Το τροχαίο τον ταλαιπώρησε για περίπου τρία χρόνια, όμως τα χρήματα που έλαβε ως αποζημίωση ήταν αρκετά μόνο για να μπει η «μαγιά» για την επιχείρηση.
Όπως έχει διηγηθεί ο ίδιος ήταν «με μηδέν χρήματα, κανένα “μαξιλάρι”, σχεδόν με δανεικά». Η επιτυχία του «ΜΠΑΡ ΜΠΕΕ ΚΙΟΥ» ήταν μεγάλη και ο ίδιος δεν καθησύχασε. Δεν περιορίστηκε. Αφού πούλησε τα καταστήματα του ταχυφαγείου το 2017, έφτιαξε μια εταιρεία επεξεργασίας και εμπορίας κρέατος στο Μοσχάτο και αμέσως μετά το 2018 ξεκίνησε ένα νέο φιλόδοξο project το οποίο ονόμασε Jackaroo. Ξεκίνησε από την Κυψέλη και μέσα σε λίγα χρόνια κατέκτησε την Αθήνα και συνεχίζει να εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς.
- Η ιδέα βασίστηκε στο τηγανητό κοτόπουλο. Η επιτυχία του Jackaroo οδήγησε στην επέκταση της αλυσίδας, με πέντε καταστήματα στην Αττική και σχέδια -όχι επί χάρτου – για περαιτέρω ανάπτυξη.
Η φιλοσοφία του Μαντζουράνη επικεντρώθηκε στην ποιότητα των πρώτων υλών και την αυθεντικότητα των γεύσεων. Και αυτό φάνηκε και στην ανταπόκριση του κοινού. Το «παγκόσμιο ρεκόρ παραγγελιών» στην Wolt, είναι ενδεικτικό της επιτυχίας.
Μέσα σε μια μέρα, το κατάστημα Jackaroo στη Κυψέλη ξεπέρασε τις 1.621 παραγγελίες ενώ το πιο πρόσφατο ρεκόρ έγινε στο κατάστημα του Περιστερίου, το οποίο άγγιξε τις 2.008 παραγγελίες διανομής σε μία ημέρα. Απλά να σημειωθεί ότι η Wolt δραστηριοποιείται σε 28 χώρες.
- Η επιτυχία έφερε και μια μεγάλη συμφωνία με την εταιρεία Vivartia. Επιτυχία μέσω της οποίας είχε δρομολογηθεί η επέκταση του Jackaroo στην Κηφισιά, στην Γλυφάδα, στη Θεσσαλονίκη, την Κρήτη και την Πάτρα.
Η συμφωνία με τον όμιλο Vivartia προβλέπει την πώληση του 60% της εταιρείας έναντι ποσού 10.000.000€. Η συμφωνία υπογράφηκε στις αρχές Απριλίου, με τον Μαντζουράνη να παραμένει μέτοχος μειοψηφίας και επικεφαλής του brand, διατηρώντας τον στρατηγικό σχεδιασμό και τη διοίκηση της επιχείρησης.
Όπως είναι λογικό η συνεργασία με τη Vivartia παρέχει στην Jackaroo πρόσβαση σε πόρους και δίκτυα που θα υποστηρίξουν την περαιτέρω ανάπτυξή της, ενώ ο ιδρυτής της εταιρείας Μιχάλης Μαντζουράνης θα παραμείνει σε κεντρικό ρόλο.
Το εγχείρημα του Jackaroo δεν είναι εύκολο, ούτε απλό. Ενδεικτικά, χρειάζονται περίπου 60 τόνοι κοτόπουλο τον μήνα, για να καλυφθεί η ζήτηση στα υφιστάμενα καταστήματα. Αυτό σημαίνει ότι αν ανοίξουν νέα καταστήματα η ποσότητα έως το τέλος του χρόνου πρέπει να διπλασιαστεί. Από την άλλη τα υψηλής ποιότητας μηχανήματα, ανεβάζουν σημαντικά και το κόστος της επένδυσης.
Έτσι η μεγάλη ποσότητα κοτόπουλου που απαιτείται για την εξυπηρέτηση αυτού του τεράστιου όγκου παραγγελιών, είναι σε μεγάλο βαθμό εισαγωγής, σε ποσοστό περίπου 80%. Και αυτό γιατί η ελληνική βιομηχανία δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις ανάγκες της επιχείρησης.
Άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα είναι η εύρεση προσωπικού. Σύμφωνα με τον ιδρυτή του Jackaroo κάθε κατάστημα χρειάζεται σχεδόν 50 εργαζόμενους, με τους 35 έως 38 να απασχολούνται ανά βάρδια. Πρόκειται για ένα μεγάλο όγκο εργαζομένων, που δεν είναι εύκολο να βρεθούν.
Που έγκειται η επιτυχία του Jackaroo; Σύμφωνα με τον Μιχάλη Μαντζουράνη, οι πελάτες θέλουν τρία πράγματα. Το φαγητό τους να φτάσει γρήγορα στα χέρια τους, να είναι ποιοτικό και φυσικά να είναι ζεστό.

Το Crunchy Crunch Chicken, που αποτελείται από χειροποίητο ψωμάκι brioche με δύο κομμάτια παναρισμένου κοτόπουλου, διπλό cheddar, τραγανά πατατάκια Doritos, διπλό καπνιστό μπέικον, onion rings, τηγανητό αυγό, iceberg, μαγιονέζα και sweet chili sauce, είναι value for money και μια από τις αποδείξεις της επιτυχίας. Γι’ αυτό και το νεανικό κοινό του Jackaroo, παραμένει πιστό.
“70 κοτόπουλο, 30 μπιφτέκι“
«Όταν άνοιξε το πρώτο κατάστημα Jackaroo στον Πειραιά, δεν έφευγε τόσο πολύ το τηγανητό κοτόπουλο, όπως συμβαίνει τώρα», εξηγούσε ο ίδιος σε μια συνέντευξή του και συνέχιζε: «Πλέον πουλάμε περίπου 70% κοτόπουλο και περίπου 30% μπιφτέκι».
Που απευθύνεται ο Μιχάλης Μαντζουράνης και ποιο είναι τελικά το κοινό των καταστημάτων του; Όπως έχει πει ο ίδιος, το target group είναι από 16 έως και 25 χρονών.
Που έγκειται η επιτυχία; Τα Jackaroo διαθέτουν δική τους κάθετη παραγωγή, που σημαίνει ότι τα φτιάχνουν όλα οι ίδιοι. Από την άλλη, κάνουν όλες τις εισαγωγές για τις ανάγκες των καταστημάτων. Το κοτόπουλο μαρινάρεται στο εργαστήριο και διανέμεται παναρισμένο και φρέσκο στα καταστήματα για να τηγανιστεί. Επί της ουσίας αυτό είναι που διαφοροποιεί το Jackaroo από τον ανταγωνισμό.
Οι συνταγές είναι ένα άλλο κομμάτι, για το οποίο ο Μιχάλης Μαντζουράνης αισθάνεται περήφανος.
Σε μια από τις συνεντεύξεις που έχει δώσει ο Μιχάλης Μαντζουράνης, εξηγούσε: «Όταν ανοίξαμε το 2018 δεν υπήρχαν άλλα καταστήματα με τηγανητό κοτόπουλο, εκτός από μια μεγάλη αλυσίδα. Θέλω να πω ότι δεν υπήρχε άλλο κατάστημα που να κάνει τηγανητό κοτόπουλο σε αμερικάνικη μορφή, δηλαδή με αλεύρι, όπως το κάνουμε στο Jackaroo. Ήμασταν οι πρώτοι που χρησιμοποιήσαμε στο μενού μας ψωμί Lobster Roll. Είναι τόσο η καινοτομία των συνταγών, αλλά και το value for money και μας κάνει αγαπητούς στο κοινό μας. Δεν με φόβισε ο ανταγωνισμός, ούτε η σύγκριση με μεγάλους ανταγωνιστές, γιατί εκεί βρήκα ένα κενό».
“Τα προβλήματα με τις τιμές“
«Ο τομέας των πρώτων υλών από όπου και όπως και αν αναλυθεί, από την αύξηση των τιμών, μέχρι την ίδια την ποιότητα των πρώτων υλών ή ακόμα και την εύρεση μιας πρώτης ύλης, είναι μια κατάσταση που προκαλεί πονοκέφαλο στον κλάδο μας», σύμφωνα με τον ίδιο.
«Έχουν ακριβύνει πάρα πολύ τα προϊόντα, αυτή είναι η αλήθεια. Και μετά προκύπτουν και άλλες αυξήσεις: σε ρεύμα, άλλη μια μεγάλη πληγή, το ΦΠΑ και φυσικά οι εισφορές».
Ο Μιχάλης Μαντζουράνης, έχει όμως και άλλα σχέδια. Και σε αυτά περιλαμβάνεται κι ένα νέο concept εστιατορίου με εστίαση στο ελληνικό κρέας, που θα ανοίξει κοντά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, στην πλατεία Κοραή.
Έτσι κι αλλιώς όπως δηλώνει και ο ίδιος είναι στα μισά του δρόμου, οπότε το μέλλον προβλέπεται λαμπρό και επιτυχημένο. Για έναν νέο που ξεκίνησε το όνειρο του και το έχει μετατρέψει σε success story.