Γιατί η Apple ζήτησε συγγνώμη… όπως και η Hyundai και άλλοι κολοσσοί

 Γιατί η Apple ζήτησε συγγνώμη… όπως και η Hyundai και άλλοι κολοσσοί

Μήνυμα συντριβής του Πολιτισμού και της Τέχνης; Ή απλώς άλλο ένα αποτυχημένο διαφημιστικό μήνυμα; Μάλλον το δεύτερο και δεν είναι η πρώτη φορά που ένας κολοσσός αναγκάζεται να απολογηθεί για τον λανθασμένο υπερβολικό τρόπο που επέλεξε να προωθήσει ένα καινούριο προϊόν. Ο αυτή τη φορα για την Apple η οποία ζήτησε συγγνώμη για τη διαφήμιση προώθησηης του νέο iPad, καθώς το μήνυμα κατηγορήθηκε πως υποτιμά και συνθλίβει τη δημιουργικότητα και την τέχνη. 

Στη διαφήμιση εμφανίζεται μια τεράστια πρέσα να συνθλίβει πληθώρα εργαλείων  μουσικής,  ζωγραφικής,  γλυπτικής,  συγγραφής  και να καταλήγει, μετά από σχεδόν ένα λεπτό ολικής καταστροφής, στη «γέννηση» του μικροσκοπικού, λεπτότερου iPad.

«Γνωρίστε το νέο iPad Pro: το λεπτότερο προϊόν που έχουμε δημιουργήσει ποτέ, την πιο προηγμένη οθόνη που έχουμε παραγάγει ποτέ, με την απίστευτη ισχύ του chip M4. Φανταστείτε μόνο όλα τα πράγματα που θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία του», έγραψε ο Τιμ Κουκ διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας τεχνολογίας.

Ωστόσο, η διαφήμιση προκάλεσε την αντίδραση μερίδας του καταναλωτικού κοινού, που την επέκριναν πως δεν ενσωματώνει, όπως διαφημίζεται, αλλά συνθλίβει τη δημιουργικότητα, αφανίζοντας όλα αυτά τα μέσα που προσφέρουν σε έναν άνθρωπο τη χαρά και την εμπειρία της δημιουργίας.

Ανάμεσα σε αυτούς που εξαπέλυσαν τα πυρά τους κατά του Κολοσσού ήταν και ο ηθοποιός Χίου Γκραντ, ο οποίος αναδημοσίευσε το βίντεο και έγραψε, «η συντριβή της ανθρώπινης εμπειρίας».

Ο αντιπρόεδρος επικοινωνίας μάρκετινγκ της Apple ζήτησε συγγνώμη εκ μέρους της εταιρείας, λέγοντας πως «η δημιουργικότητα είναι στο DNA μας εδώ στην Apple και είναι εξαιρετικά σημαντικό για εμάς να σχεδιάζουμε προϊόντα που ενθαρρύνουν τους δημιουργούς σε όλο τον κόσμο. Στόχος μας είναι να τιμούμε πάντα τους αμέτρητους τρόπους με τους οποίους οι χρήστες εκφράζονται και ζωντανεύουν τις ιδέες τους μέσω του iPad. Δεν πετύχαμε τον στόχο μας με αυτό το βίντεο και λυπούμαστε».

Δεν είναι η πρώτη φορά

Πάντως δεν είναι λίγες οι φορές που διαφημιστικές εταιρείες στην προσπάθειά τους να διαφημίσουν προκαλώντας ένα προϊόν έχουν καταφέρει τελικά το ακριβώς αντίθετο και έχουν κατηγορηθεί ακόμα και για ρατσισμό με αποτέλεσμα να αναγκαστούν ακόμα και να την αποσύρουν.

  • Πιο πρόφατο παράδειγμα “μαύρης” διαφήμισης αυτή της Hyundai  που ανάγκασε τελικά τους Κορεάτες να απολογηθούν δημόσια για την γκάφα τους.

Εν έτη 2013, λοιπόν, ο ιδιοκτήτης ενός Hyundai iX35 είναι έτοιμος να βάλει τέλος στη ζωή του, χρησιμοποιώντας τα καυσαέρια και ειδικότερα το διοξείδιο του άνθρακα που υπό κανονικές συνθήκες εκλύει ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης.

Για καλή του τύχη, βέβαια, το υδρογονοκίνητο Hyundai iX35 δεν εκπέμπει ρύπους παρά μόνο νερό και έτσι ο ιδιοκτήτης του κορεατικού SUV βρίσκεται στη… δυσάρεστη θέση να δώσει συνέχεια στη ζωή του.

Φυσικά, το μαύρο χιούμορ των Κορεατών δεν πέρασε απαρατήρητο, αναγκάζοντας τη Hyundai να ζητήσει συγνώμη, αποσύροντας το video το οποίο παρ’ όλα αυτά έμεινε στην ιστορία ως μια από τις πλέον αποτυχημένες προσπάθειες διαφήμισης ενός αυτοκινήτου ή έστω μιας τεχνολογίας συνυφασμένης με την αυτοκίνηση.

H&M

H H&M είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ένδυσης στον κόσμο. Στην προσπάθειά της όμως να διαφημίσει την νέα της κολεξιόν για τα παιδιά το περασμένο χειμώνα, υπέπεσε σε ένα μεγάλο σφάλμα που μόνο αρνητικά σχόλια προκάλεσε.

Η φωτογραφία ενός παιδιού με την μπλούζα που έφερε πάνω το ρατσιστικό όπως πολλοί σχολίασαν σλόγκαν που έγραφε «Ο πιο cool πίθηκος της ζούγκλας», ήταν η αιτία για να δημιουργηθούν αλυσιδωτές αντιδράσεις από τους χρήστες των social media.

Σχεδόν όλοι οι χρήστες των social media θεώρησαν αυτή τη φωτογραφία άκρως ρατσιστική με αποτέλεσμα η σουηδική εταιρεία να αποσύρει τελικά τη διαφήμιση.

Pepsi

Πιθανώς το πιο σκανδαλώδες αποτυχημένο promotion έλαβε χώρα τον Απρίλιο του 2017, όταν η Pepsi αναγκάστηκε να αποσύρει την αμφιλεγόμενη διαφήμισή της με την Κένταλ Τζένερ.

Το διάσημο σούπερ μόντελ ήταν η καλύτερη πρωταγωνίστρια του νέου διαφημιστικού μηνύματος της Pepsi. Όμως, η διαφήμιση προκάλεσε τέτοια αντίδραση στα social media που ανάγκασε την εταιρεία να προχωρήσει στην απόσυρσή της, ζητώντας συγγνώμη από τους καταναλωτές και από το νεαρό μοντέλο.

Το σημείο που προκάλεσε τις αντιδράσεις είναι αυτό που η Κένταλ προσφέρει το αναψυκτικό της στον αστυνομικό, καθώς αυτό θυμίζει το στιγμιότυπο που κυκλοφόρησε από την πορεία «Black Lives Matter», τότε που μία νεαρή γυναίκα στάθηκε ακίνητη μπροστά από τρεις πάνοπλους αστυνομικούς.

Η διαφήμιση, σύμφωνα με την εταιρεία, ήταν μια προσπάθεια να προσεγγίσει τους Millennials, αλλά μετά από την έντονη κριτική που δέχτηκε, με δελτίο Τύπου ανακοίνωσε ότι την αποσύρει.

Nivea

Μία ακόμα διαφήμιση που προκάλεσε σάλο και αποσύρθηκε είναι αυτή της εταιρείας Nivea.

Η διαφήμιση προωθούσε μία από τις ενυδατικές λοσιόν της Nivea το 2017. Ωστόσο, αποσύρθηκε αφού οι χρήστες των κοινωνικών μέσων την χαρακτήρισαν «ρατσιστική».

Στην τηλεοπτική διαφήμιση πρωταγωνιστούσε μια σκουρόχρωμη γυναίκα που χρησιμοποίησε το προϊόν με το όνομα «Φυσικό Δίκαιο». Μετά την εφαρμογή της λοσιόν, το δέρμα της κοπέλας φαίνεται ορατά πιο ανοιχτόχρωμο.

Το βίντεο προβλήθηκε στην Γκάνα και χαρακτηρίστηκε «τρομακτικό» από τους κριτικούς, με πολλούς να χρησιμοποιούν το hashtag #PULLITDOWN στα κοινωνικά μέσα για να απαιτήσουν την απομάκρυνσή του.

Dove

Ανάμεσα στις εταιρείες που αναγκάστηκε να ζητήσει δημόσια συγγνώμη για το διαφημιστικό της και να το αποσύρει είναι και η Dove.

Στην επίμαχη διαφήμιση μία έγχρωμη γυναίκα εφάρμοζε το προϊόν της εταιρείας που ήταν ένα αφρόλουτρο. Στο τέλος της διαφήμισης… μετατρεπόταν σε λευκή!

Οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έσπευσαν να κατηγορήσουν την εταιρεία για ρατσισμό και η Dove απέσυρε τη διαφημιστική ανάρτηση. Λίγο αργότερα, η εταιρεία ζήτησε συγγνώμη, παραδεχόμενη πως χάθηκε το νόημα αυτού που ήθελε να αναδείξει, ότι δηλαδή τα αφρόλουτρά της μπορούν να χρησιμοποιηθούν από κάθε τύπο επιδερμίδας.

Adidas

Ένα ευχαριστήριο μήνυμα της Adidas ήταν αρκετό για να προκαλέσει πλήθος αρνητικών αντιδράσεων στα social media.

Η γνωστή εταιρεία αθλητικών

αναγκάστηκε να ζητήσει δημόσια συγγνώμη για το mail που απέστειλε στους συμμετέχοντες του μαραθωνίου της Βοστώνης το 2013, συγχαίροντας τους δρομείς «που επέζησαν» από τον αγώνα. Το σχετικό email της εταιρείας ανέφερε τα εξής:

«Συγχαρητήρια, που επιβιώσατε στο μαραθώνιο της Βοστώνης»! Το μήνυμα ωστόσο, ερχόταν μόλις τέσσερα χρόνια μετά τη βομβιστική επίθεση στον μαραθώνιο το 2013, όπου σκοτώθηκαν τρία άτομα και τραυματίστηκαν πάνω από 260 άνθρωποι. Το email χλευάστηκε και κατακρίθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκαλώντας την άμεση απάντηση και τη δημόσια συγγνώμη από την εταιρεία αθλητικών ενδυμάτων.

Σχετικά Άρθρα