Ο Robert Reich περιγράφει τον πραγματικό ρόλο των πανεπιστημίων την ώρα που μαίνεται η “εξέγερση”

 Ο Robert Reich περιγράφει τον πραγματικό ρόλο των πανεπιστημίων την ώρα που μαίνεται η “εξέγερση”

Ξεφεύγουν οι διαδηλώσεις φιλοπαλαιστίνιων φοιτητών που συνεχίζονται εδώ και εβδομάδες στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. Τα περασμένα 24ωρα, η Αμερική βρέθηκε αντιμέτωπη με σκηνές βίας και αναταραχής, βλέποντας την κλιμακούμενη ένταση στα ανώτατα εκπαιδευτήρια να κορυφώνεται. Εντάσεις, συλλήψεις, χημικά εναντίον φοιτητών, συμπλοκές μεταξύ φιλοϊσραηλινών και φιλοπαλαιστινίων διαδηλωτών. Τα πανεπιστήμια από την πλευρά τους προχωρούν σε διακοπή των μαθημάτων και διαγραφές φοιτητών. Για όσα συμβαίνουν στα ελίτ πανεπιστήμια των ΗΠΑ γράφει σχετικά ο Ρόμπερτ Ράϊχ*

Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό τις προηγούμενες ώρες, στο πλαίσιο των αστυνομικών επεμβάσεων στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ένας αστυνομικός από το τμήμα της Νέας Υόρκης (NYPD) πυροβόλησε κατά λάθος με το όπλο του σε αίθουσα κατά τη διάρκεια της επιχείρησης εκκένωσης στην πανεπιστημιούπολη του Κολούμπια την Τρίτη, ωστόσο κανείς δεν τραυματίστηκε, ανέφερε το CBS News, επικαλούμενο το γραφείο του εισαγγελέα του Μανχάταν.

Για το ίδιο περιστατικό, η New York Post ανέφερε πως η σφαίρα από το όπλο του αστυνομικού κατέληξε σε τοίχο λίγα μέτρα μακριά. Ο αστυνομικός, ο οποίος δεν αναγνωρίστηκε, πλησίαζε σε ένα οδόφραγμα στον πρώτο όροφο του κτιρίου Χάμιλτον όταν το όπλο του, το οποίο χρησιμοποιούσε σαν φακό, εκπυρσοκρότησε, ανέφερε η αστυνομία. Ο πυροβολισμός καταγράφηκε στην κάμερα σώματος του αστυνομικού, η οποία παραδόθηκε στο γραφείο του εισαγγελέα του Μανχάταν.

Το επεισόδιο δεν ήρθε στο φως της δημοσιότητας μέχρι την Πέμπτη, όταν ο τοπικός ειδησεογραφικός οργανισμός «The City» έκανε λόγο, σε σχετικό ρεπορτάζ, για πυροβολισμό στο Χάμιλτον στη διάρκεια της αστυνομικής επέμβασης.

Πώς φτάσαμε ως εδώ;

Οι διαμαρτυρίες αυξήθηκαν μετά το στήσιμο σκηνών στον προαύλιο χώρο του Πανεπιστήμιου Κολούμπια στη Νέα Υόρκη που οδήγησε στη σύλληψη περισσότερων από 100 διαδηλωτών στις 18 Απριλίου. Από τότε οι φιλοπαλαιστινιακές διαδηλώσεις επεκτάθηκαν στα πανεπιστήμια σχεδόν όλης της χώρας μεταξύ αυτών σε κορυφαία ιδρύματα όπως το Χάρβαρντ, το Γέιλ, το Μπέρκλεϊ, το Πρίνστον και το UCLA.

Οι φοιτητές ζητούν από τα πανεπιστήμια να καταδικάσουν την επίθεση του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας και να διακόψουν τα συμβόλαια που διατηρούν με εταιρείες όπλων που προμηθεύουν το Ισραήλ για να μπορεί να πολεμάει. Περίπου 100 κολέγια των ΗΠΑ έχουν αναφέρει δώρα ή συμβόλαια από το Ισραήλ συνολικού ύψους 375 εκατομμυρίων δολαρίων τις τελευταίες δύο δεκαετίες, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του αμερικανικού Υπουργείου Παιδείας.

Οι καθηγητές ανέφεραν ότι οι διαδηλώσεις συντονίζονται από άτομα που βρίσκονται εκτός της φοιτητικής κοινότητας. Σε μια προσπάθεια αποκλιμάκωσης, οι διοικήσεις αποφάσισαν να διακόψουν τα δια ζώσης μαθήματα. Αυτή η κίνηση, ωστόσο, είχε ως αποτέλεσμα οι φοιτητές να στήσουν ακόμη περισσότερες σκηνές εντός των Πανεπιστημίων.

Όσον αφορά στο Κολούμπια οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των συντονιστικών επιτροπών και της Διεύθυνσης του πανεπιστημίου ναυάγησαν, με την πρύτανη να είχε δώσει διορία μέχρι το πρωί της Τετάρτης στους φοιτητές να αποχωρήσουν από τους χώρους του πανεπιστημίου. Οι φοιτητές απάντησαν ότι θα φύγουν μόνο δια της βίας.

Από τότε, περισσότεροι από 2.000 άνθρωποι έχουν συλληφθεί σε πανεπιστημιουπόλεις. Το πανεπιστήμιο Κολούμπια που «έσπασε» την κατάληψη με την επέμβαση της αστυνομίας ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι ζήτησε από την αστυνομία να παρέμβει για να «αποκαταστήσει την ασφάλεια και την τάξη», υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι η απόφαση αυτή ελήφθη «ως απάντηση στις ενέργειες των διαδηλωτών και όχι στον σκοπό που εκείνοι υποστηρίζουν». Η διοίκηση του Κολούμπια ζήτησε από τις αστυνομικές δυνάμεις να παραμείνουν για προστασία στον χώρο του πανεπιστημίου έως και τις 17 Μαΐου.

Ακολούθησε έφοδος της αστυνομίας στο Πανεπιστήμιο UCLA της Καλιφόρνια με σκοπό να διαλύσει τη συγκέντρωση φιλοπαλαιστίνιων διαδηλωτών. Οι αστυνομικοί απομάκρυναν τα ξύλινα οδοφράγματα που είχαν στήσει φοιτητές, έριξαν δακρυγόνα στο πλήθος που είχε κατασκηνώσει έξω από την πανεπιστημιούπολη και προχώρησαν σε συλλήψεις.

Σύμφωνα με τους New York Times διαδηλωτές έχουν συλληφθεί σε περισσότερες από 30 πανεπιστημιουπόλεις σε τουλάχιστον 21 πολιτείες, ενώ άλλα πανεπιστήμια έχουν βιώσει διαμαρτυρίες χωρίς συλλήψεις.

Αναλυτικότερα η κατάσταση στα αμερικανικά πανεπιστήμια

Πανεπιστήμιο Κολούμπια

Η αρχική διαμαρτυρία στο Κολούμπια έλαβε χώρα στις 17 Απριλίου, όταν οι φοιτητές έστησαν έναν σκηνές μπροστά από τη Βιβλιοθήκη Μπάτλερ της πανεπιστημιούπολης του Μανχάταν. Η διαδήλωση συνέπεσε με την παρουσία της πρόεδρου του πανεπιστημίου Nemat Shafik ενώπιον του Κογκρέσου για να ανακριθεί σχετικά με ανησυχίες όσον αφορά τον αντισημιτισμό στο σχολείο.

Η αστυνομία της Νέας Υόρκης κλήθηκε στην πανεπιστημιούπολη στις 18 Απριλίου για να διαλύσει τους φοιτητές και συνέλαβε περισσότερους από 100 διαδηλωτές. Άλλοι διαδηλωτές παρέμειναν εκεί για περισσότερο από μια εβδομάδα.

Στις 30 Απριλίου, δεκάδες διαδηλωτές κατέλαβαν το Hamilton Hall στην πανεπιστημιούπολη της Κολούμπια, υποσχόμενοι να μην φύγουν μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους. Κρέμασαν ένα πανό έξω από το κτίριο που έγραφε «Hind’s Hall» αναφερόμενος σε ένα 6χρονο κορίτσι, το Hind Rajab, το οποίο βρέθηκε νεκρό στη Γάζα λίγες μέρες αφότου είχε παγιδευτεί στα ισραηλινά πυρά.

Ώρες αργότερα, η αστυνομία εισέβαλε στο κτήριο μέσω ενός παραθύρου στο δεύτερο όροφο, εκκαθαρίζοντας την ιστορική αίθουσα όπου οι φοιτητές είχαν στήσει διαμαρτυρία το 1968 κατά του πολέμου στο Βιετνάμ.

«Λυπούμαστε που οι διαδηλωτές επέλεξαν να κλιμακώσουν την κατάσταση με τις ενέργειές τους», ανέφερε το πανεπιστήμιο σε ανακοίνωσή του. «Αφού το Πανεπιστήμιο έμαθε στη διάρκεια της νύχτας ότι το Hamilton Hall είχε καταληφθεί, βανδαλιστεί και αποκλειστεί, δεν είχαμε άλλη επιλογή».

Ένα από τα άτομα που συμμετείχαν στη διαμαρτυρία αναγνωρίστηκε ως η Λίζα Φίθιαν, 63 ετών, μια βετεράνος ακτιβίστρια που η αστυνομία χαρακτήρισε «επαγγελματία ταραξία», ανέφερε το NBC News.

Σε μια συνέντευξη Τύπου στις 30 Απριλίου, ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης Έρικ Άνταμς καταδίκασε «εξωτερικούς παράγοντες που προσπάθησαν να κλέψουν αυτή την ιδιωτική διαμαρτυρία». Παραμένει ασαφές πόσοι εμπλεκόμενοι ήταν φοιτητές, καθηγητές ή άτομα που δεν σχετίζονται με το πανεπιστήμιο.

Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια (UCLA)

Η αστυνομία εκκαθάρισε την διαμαρτυρία των φοιτητών του UCLA σε μια μεταμεσονύχτια επιχείρηση και συνέλαβε τουλάχιστον 132 διαδηλωτές υπέρ της Παλαιστίνης νωρίς το πρωί της Πέμπτης. Η μαθητική εφημερίδα του σχολείου ανέφερε ότι «εκατοντάδες» συνελήφθησαν, συμπεριλαμβανομένων φοιτητών και μελών του διδακτικού προσωπικού.

Η επιδρομή έγινε αφότου στο UCLA “αντιδιαδηλωτές” «επιτέθηκαν βίαια» σε έναν φιλοπαλαιστινιακό καταυλισμό στην πανεπιστημιούπολη το βράδυ της Τρίτης.

Δεκαπέντε άτομα τραυματίστηκαν κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης στο UCLA , συμπεριλαμβανομένου ενός ατόμου που νοσηλεύτηκε, ενώ πολλές ειδήσεις ανέφεραν ότι φρουροί ασφαλείας και αξιωματούχοι επιβολής του νόμου στο σημείο αρχικά υποχώρησαν ή δεν κατάφεραν να επέμβουν.

Ο κυβερνήτης της Καλιφόρνια, Γκάβιν Νιούσομ, χαρακτήρισε τη βία «απαράδεκτη», ενώ η δήμαρχος του Λος Άντζελες, Κάρεν Μπας, ζήτησε «πλήρη έρευνα» για το περιστατικό.

Πανεπιστήμιο Έμορι

Το Έμορι μπήκε στο προσκήνιο την περασμένη εβδομάδα αφού οι φοιτητές έστησαν εκεί το δικό τους καταυλισμό.

Η αστυνομία που επενέβη χρησιμοποίησε δακρυγόνα και ξυλοκόπησε φοιτητές με ρόπαλα για να τους αναγκάσει να διαλυθούν. Τουλάχιστον 28 άτομα – 20 από τα οποία ήταν μέλη της κοινότητας του Πανεπιστημίου Έμορι – συνελήφθησαν στις 26 Απριλίου.

Σε ένα ευρέως κοινοποιημένο βίντεο, η πρόεδρος του τμήματος φιλοσοφίας, Noëlle McAfee, φαίνεται πως της περνούν χειροπέδες από την αστυνομία. Ζήτησε από το άτομο που ηχογραφούσε να ενημερώσει τους συναδέλφους της ότι είχε συλληφθεί.

Το CNN ανέφερε ότι η καθηγήτρια οικονομικών Caroline Fohlin συνελήφθη επίσης και κατηγορήθηκε για επίθεση εναντίον ενός αστυνομικού.

Το πανεπιστήμιο βρίσκεται τώρα υπό ομοσπονδιακή έρευνα για διακρίσεις κατά των μουσουλμάνων, σύμφωνα με μια πρόσφατη έκθεση του Guardian, με τους φοιτητές να ισχυρίζονται πως τους αποκαλούν τρομοκράτες και υποστηρικτές της Χαμάς.

Πανεπιστήμιο George Washington

Στην Ουάσιγκτον, οι μαθητές έστησαν τις σκηνές τους στην Πανεπιστημιακή αυλή πριν από μια εβδομάδα. Ο καταυλισμός επιβλέπεται από την αστυνομία του DC Metropolitan και δεν έχει ακόμη διαλυθεί.

Η εκπρόσωπος της ακροδεξιάς Λόρεν Μπόμπερτ από το Κολοράντο είπε σε πλήθος την Τετάρτη: «Ο δήμαρχος πρέπει να κάνει κάτι για να το ξεκαθαρίσει. Δεν γονατίζουμε στους τρομοκράτες που προκάλεσαν τις ταραχές και το χάος είναι πια στις πόλεις μας».

Πανεπιστήμιο Fordham, Νέα Υόρκη

Αστυνομικοί άρχισαν να συλλαμβάνουν διαδηλωτές το απόγευμα της Τετάρτης, ανέφεραν οι New York Times, προσθέτοντας ότι οι διαδηλωτές «δεν φαινόταν να αντιστέκονται».

Το τμήμα του πανεπιστημίου Students for Justice in Palestine (SJP) είχε οργανώσει μια μικρή κατασκήνωση στο κτίριο του Lobby Lowenstein.

Η πανεπιστημιακή εφημερίδα, το Fordham Ram, ανέφερε ότι όλοι οι φοιτητές που συμμετείχαν στον καταυλισμό είχαν συλληφθεί μέχρι τις 6.30 μ.μ. Το πανεπιστήμιο είπε ότι κάλεσε την αστυνομία με «μεγάλη λύπη» αλλά πρόσθεσε ότι είχε ζητήσει αστυνομική παρουσία μέχρι τις 22 Μαΐου.

Το κίνημα υπέρ της Παλαιστίνης της πόλης συγκεντρώθηκε εκ νέου σε τέσσερις διαφορετικές τοποθεσίες το απόγευμα της Τετάρτης, μεταξύ άλλων σε μια κοινή συγκέντρωση πανεπιστημίων της Κολούμπια και του Σίτι στην πανεπιστημιούπολη Cuny στο Χάρλεμ.

Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν, Μάντισον

Στο Μάντισον την Τετάρτη, ξέσπασε αναβρασμός όταν η αστυνομία με ασπίδες αφαίρεσε όλες τις σκηνές εκτός από μία στον καταυλισμό του πανεπιστημίου και χτύπησε τους διαδηλωτές. Τέσσερις αστυνομικοί τραυματίστηκαν, συμπεριλαμβανομένου ενός που χτυπήθηκε στο κεφάλι με skateboard, δήλωσαν οι αρχές.

Περισσότερες σκηνές ξεπήδησαν μέσα σε λίγες ώρες. Περισσότεροι από 30 άνθρωποι συνελήφθησαν αρχικά, αλλά η αστυνομία είπε ότι μόνο σε τέσσερις απαγγέλθηκαν κατηγορίες, για παρεμπόδιση των Αρχών.

Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, Τούσον

Η αστυνομία στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα στο Τούσον εκτόξευσε «μη θανατηφόρα» χημικά εναντίον διαδηλωτών και συνέλλαβε τέσσερα άτομα τα ξημερώματα της Τετάρτης, ανέφερε η Arizona Daily Star, για να διαλύσουν έναν καταυλισμό διαμαρτυρίας που είχε στηθεί. Τουλάχιστον ένας διαδηλωτής χτυπήθηκε με πλαστική σφαίρα.

Ο πρόεδρος του πανεπιστημίου, Ρόμπερτ Σι Ρόμπινς, είπε ότι η «ελάχιστη χρήση» από την αστυνομία σπρέι πιπεριού και πλαστικών σφαιρών για τη διάλυση της διαδήλωσης ήταν δικαιολογημένη και ισχυρίστηκε ότι οι αστυνομικοί δέχθηκαν επίθεση.

Οι φοιτητές διαφώνησαν με τις τακτικές της αστυνομίας, λέγοντας: «η χρήση βίας εναντίον ειρηνικών φοιτητών δεν δικαιολογείται ποτέ και δεν θα έχει ποτέ θέση στην πανεπιστημιούπολη μας».

Πανεπιστήμιο του Τέξας, Ντάλας

Το Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ντάλας επιβεβαίωσε ότι 17 διαδηλωτές είχαν συλληφθεί στην πανεπιστημιούπολη του από το απόγευμα της Τετάρτης, μετά την επέμβαση της αστυνομίας κατόπιν αιτήματος των στελεχών του πανεπιστημίου.

Σύμφωνα με τοπικά μέσα ενημέρωσης, στην επιχείρηση της αστυνομίας συμμετείχαν δεκάδες κρατικοί στρατιώτες. Ολόκληρος ο καταυλισμός διαλύθηκε μέσα σε περίπου 20 λεπτά και επιπλέον δυνάμεις επιβολής του νόμου παρέμειναν στην πανεπιστημιούπολη μέχρι περίπου τις 6 το απόγευμα.

Περίπου 100 διαδηλωτές φέρεται να συνεχίζουν τις διαδηλώσεις σε άλλο σημείο της πανεπιστημιούπολης.

Άλλη μια διαμαρτυρία καταυλισμού αλληλεγγύης στη Γάζα οργανώθηκε την Πέμπτη στο UT Arlington.

Το εμβληματικό πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο του Τέξας, στο Ώστιν, έχει επίσης δει δύο αστυνομικές καταστολές από τότε που δημιουργήθηκε ένας καταυλισμός φοιτητών την περασμένη εβδομάδα, ο οποίος έκτοτε διαλύθηκε από την αστυνομία και την ασφάλεια.

Τουλάχιστον 79 άτομα συνελήφθησαν τη Δευτέρα και στάλθηκαν στις φυλακές της κομητείας Τράβις.

Πανεπιστήμιο Τουλέιν στη Νέα Ορλεάνη, Λουιζιάνα

Δεκατέσσερα άτομα, μεταξύ των οποίων δύο φοιτητές, συνελήφθησαν τα ξημερώματα της Τετάρτης, όταν η αστυνομία κλήθηκε να εκκαθαρίσει έναν διήμερο καταυλισμό, ανέφερε ο ειδησεογραφικός ιστότοπος Tulane Hullabaloo. Αξιωματούχοι του πανεπιστημίου δήλωσαν ότι υποστηρίζουν «την ελευθερία του λόγου και την ελευθερία διαμαρτυρίας», αλλά ήταν αντίθετοι στην καταπάτηση, τη ρητορική μίσους και τον αντισημιτισμό.

Γιατί είναι λάθος η αντιμετώπιση των “πρυτανικών” αρχών; “Η μεγαλύτερη αξία της εκπαίδευσης είναι να βρίσκεις όσους διαφωνείς, να συζητάς μαζί τους και όχι να καταστέλεις την διαφορετική άποψη”

Μέσα από ένα συγκλονιστικό κείμενο, ο Robert Reich, καθηγητής, συγγραφέας και πρώην υπουργός Εργασίας των ΗΠΑ, αναλύει το γιατί τα πανεπιστήμια θα έπρεπε να αποτελούν φάρο αποδοχής των διαφορετικών προσεγγίσεων και απόψεων πάνω σε οποιοδήποτε ζήτημα, τονίζοντας, μάλιστα, πως ακόμα και αν δεν υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, το πανεπιστήμιο είναι “υποχρεωμένο” να δημιουργεί τέτοια ερεθίσματα στους φοιτητές ώστε να μπαίνουν στη διαδικασία να σκεφτούν, να αναλύσουν, να προβληματιστούν, να αμφισβητήσουν και, εν τέλει, να διαμαρτυρηθούν για οτιδήποτε θέλουν (πάντα μέσα σε ειρηνικά πλαίσια. Στέκεται σθεναρά αντίθετα στις αστυνομικές επεμβάσεις και προτρέπει τους καθηγητές να προχωρήσουν σε αμφισβήτηση των ανωτέρων τους (πράγμα που ήδη συνέβη στο Κολούμπια καθώς οι καθηγητές κατέθεσαν πρόταση μομφής κατά της προέδρου του πανεπιστημίου).

“Ένα από τα σημαντικότερα μαθήματα που προσπαθώ να μεταδώσω στους μαθητές μου είναι η αναζήτηση ατόμων με διαφορετικές απόψεις από τις δικές τους. Αυτό οφείλεται στο ότι η βασική ουσία της μάθησης εντοπίζεται στη δοκιμασία των ιδεών, των υποθέσεων και των αξιών κάθε ατόμου. Τι καλύτερο μέρος για να δοκιμάσει κανείς τις ιδέες, τις υποθέσεις και τις αξίες του από ένα πανεπιστήμιο;” γράφει ο Robert Reich και συνεχίζει:

“Φαίνεται πως η πρόεδρος του Πανεπιστημίου Columbia, Nemat Shafik, δεν συμφωνεί με αυτή την άποψη. Πρόσφατα, “υποτάχθηκε” στους Ρεπουμπλικάνους της Γερουσίας, υποσχόμενη να επιβάλει πειθαρχία σε καθηγητές και φοιτητές που διαδήλωναν για τις συνεχιζόμενες σφαγές στη Γάζα, όπου έχουν χάσει τη ζωή τους περίπου 34.000 άνθρωποι, κυρίως γυναίκες και παιδιά. Την επόμενη ημέρα κάλεσε την Αστυνομία της Νέας Υόρκης για να συλλάβει περισσότερους από 100 φοιτητές που συμμετείχαν σε μια ειρηνική διαδήλωση κατά των σφαγών.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ορισμένα ζητήματα: η διαδήλωση κατά αυτής της σφαγής δεν συνιστά έκφραση αντισημιτισμού. Δεν αποτελεί μισαλλοδοξία. Δεν απειλεί τους εβραϊκής καταγωγής φοιτητές. Αντιθέτως, είναι ακριβώς αυτό που θα έπρεπε να συμβαίνει σε ένα πανεπιστημιακό περιβάλλον – να τίθεται υπό αμφισβήτηση ένα πιθανό αδίκημα, προκαλώντας συζητήσεις και διαλογικές διεργασίες. Η εκπαίδευση βασίζεται στην πρόκληση σκέψης. Χωρίς τέτοιες προκλήσεις – δηλαδή, χωρίς να διεγείρεται, να ταράζεται, να προτρέπεται – ακόμη και οι νεανικοί νους μπορούν να παραμείνουν δέσμιοι παλαιών αντιλήψεων”.

Ο Robert Reich αναφέρεται και στον πόλεμο στη Γάζα λέγονας πως “ο πόλεμος του Ισραήλ εναντίον της Χαμάς είναι εξαιρετικά τρομακτικός και αποτελεί απόδειξη των ακραίων δυνατοτήτων των ανθρώπων για απάνθρωπες πράξεις. Οι φρικαλεότητες που διαπράττονται από και τις δύο πλευρές φανερώνουν τις σκληρές συνέπειες του μίσους. Αυτή η κατάσταση προσφέρει στους φοιτητές μια σημαντική ευκαιρία για αναστοχασμό, επανεξέταση των προκαταλήψεών τους και αμοιβαία μάθηση.

Ο ρόλος της εκπαίδευσης και του πανεπιστημίου: Αποδοχή στην διαφορετική άποψη, διάλογος επί των διαφωνιών και όχι καταστολή και επιβολή της “ορθής” άποψης

Σε ένα ιδανικό πανεπιστημιακό περιβάλλον, όπως αυτό που θα έπρεπε να υπάρχει στο Columbia, στο Yale ή σε άλλα πανεπιστήμια που ταράζονται από φοιτητικές διαμαρτυρίες, θα έπρεπε να υπάρχει μια έντονη ατμόσφαιρα διαλόγου και συζήτησης για τον πόλεμο. Διαφωνίες θα έπρεπε να είναι όχι μόνο αποδεκτές αλλά και να ενθαρρύνονται, διαδηλώσεις να είναι καλοδεχούμενες, και οι αντιπαραθέσεις να “προκαλούνται”. Οι διαφορές θα έπρεπε να εξετάζονται και να διερευνώνται σε βάθος.

Ο κεντρικός ρόλος ενός πανεπιστημίου είναι να διδάσκει στους φοιτητές πώς να μαθαίνουν και όχι να τους λέει τι να σκέφτονται. Πρέπει να προσκαλεί σε συζητήσεις και όχι να καταπνίγει τον διάλογο. Η αλήθεια είναι διαδικασία και μέθοδος, κάτι περισσότερο δυναμικό παρά στατικό. Απολαμβάνω όταν οι μαθητές μου διαφωνούν με κάτι που έχει ειπωθεί, ξεκινώντας με ένα “Διαφωνώ!” και στη συνέχεια εξηγώντας τους λόγους της διαφωνίας τους. Η διαφωνία δεν είναι δυσάρεστη, αντιθέτως, γεννά σκέψη και συζήτηση, προκαλώντας τους φοιτητές να επανεξετάσουν τις θέσεις τους και να ερευνήσουν πιο βαθιά τα θέματα.

Τα πανεπιστήμια θα πρέπει να ενθαρρύνουν αυτή τη διαδικασία. Θα πρέπει να προστατεύουν τις μη δημοφιλείς απόψεις, να καλούν και να υποδέχονται ομιλητές με απόψεις που μπορεί να ενοχλήσουν πολλούς φοιτητές, και να δημιουργούν ένα περιβάλλον όπου το να ενοχλείσαι σημαίνει ότι είσαι προσεκτικός και ανοιχτός σε νέες ιδέες. Επίσης, οι ειρηνικές διαδηλώσεις θα πρέπει να ενθαρρύνονται και όχι να καταστέλλονται, καθώς ποτέ δεν είναι αποδεκτό να καλείται η ένοπλη αστυνομία για να συλλάβει ειρηνικούς διαδηλωτές.

Τέλος, τα πανεπιστήμια οφείλουν να καταβάλλουν προσπάθειες για να ανεχθούν εκφράσεις που μπορεί να δημιουργούν άβολα συναισθήματα σε ορισμένους ανθρώπους. Το να χαρακτηρίζεται κάθε προσβλητικός λόγος ως “μισαλλόδοξος” και να απαγορεύεται, αφαιρεί έναν θεμελιώδη πυλώνα της εκπαίδευσης. Φυσικά, κάθε έκφραση έχει τα όριά της. Εκφράσεις που στοχεύουν συγκεκριμένους φοιτητές, τους διασύρουν ή με άλλο τρόπο προσπαθούν να τους βλάψουν ατομικά δεν προάγουν τη μάθηση, αλλά αποτελούν μορφή εκφοβισμού και δεν θα πρέπει να επιτρέπονται.

Τα πανεπιστήμια έχουν την υποχρέωση να παρέχουν ένα περιβάλλον όπου οι φοιτητές μπορούν να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και να εκφράζονται ελεύθερα. Αυτό συμβαίνει μέσω της συζήτησης, της διαλεκτικής και της ανταλλαγής ιδεών. Είναι ζωτικής σημασίας να διατηρηθεί αυτός ο πυρήνας ακαδημαϊκής ελευθερίας, ακόμη και αν αυτό σημαίνει την υπεράσπιση απόψεων που μπορεί να μην είναι δημοφιλείς ή ευρέως αποδεκτές.

Ο ρόλος των καθηγητών και των πανεπιστημιακών αρχών δεν περιορίζεται μόνο στη διδασκαλία των ακαδημαϊκών μαθημάτων, αλλά επεκτείνεται και στην καλλιέργεια ενός περιβάλλοντος όπου οι φοιτητές μαθαίνουν να αμφισβητούν, να ερευνούν και να αναπτύσσουν την προσωπική τους φωνή. Το να προσφέρουν την ευκαιρία για ανοιχτή συζήτηση και να προστατεύουν την ελευθερία του λόγου είναι κεντρικά στοιχεία της αποστολής τους.

Με την πίεση της σύγχρονης εποχής και την αυξανόμενη εμπλοκή χρηματοδοτών στις πανεπιστημιακές υποθέσεις, η ανεξαρτησία των πανεπιστημίων μπορεί να αμφισβητηθεί. Καθίσταται επομένως ακόμη πιο κρίσιμο τα πανεπιστήμια να διαφυλάξουν την ακαδημαϊκή ελευθερία και να αντιστέκονται στις πιέσεις που επιδιώκουν να περιορίσουν την ελεύθερη έκφραση.

Η ενίσχυση της διαλογικής διαδικασίας στα πανεπιστήμια δεν είναι μόνο θέμα ακαδημαϊκής αριστείας, αλλά και θέμα δημοκρατικής υγείας. Πρέπει να ενθαρρύνεται η συμμετοχή σε ειρηνικές διαδηλώσεις, καθώς αυτές αποτελούν μέσο για την άσκηση δημοκρατικών δικαιωμάτων και αναπόσπαστο μέρος της μάθησης στο πώς λειτουργεί η κοινωνία.

Τελικά, τα πανεπιστήμια οφείλουν να είναι φάροι της γνώσης και της ελευθερίας, όπου οι νέοι μαθαίνουν όχι μόνο να σκέφτονται αναλυτικά και κριτικά, αλλά και να δρουν ως υπεύθυνοι πολίτες. Μέσω της προώθησης του ανοικτού διαλόγου και της προστασίας της ελευθερίας του λόγου, τα πανεπιστήμια μπορούν να συμβάλλουν στη δημιουργία μιας πιο δίκαιης και κατανοητικής κοινωνίας.

Το ακαδημαικό προσωπικό να “καθαιρέσει” τους προέδρους των πανεπιστημίων

Σύμφωνα με τον Robert Reich, το ακαδημαϊκό προσωπικό του Πανεπιστημίου Columbia έχει κάθε δικαίωμα — και, κατά τη γνώμη μου, καθήκον — να προστατεύσει την ειρηνική ελεύθερη έκφραση στο Columbia με μια ψηφοφορία μη εμπιστοσύνης (πρόταση μομφής) κατά της προέδρου, επιδιώκοντας τον τερματισμό της προεδρίας της.

Το ακαδημαϊκό προσωπικό του Columbia και άλλων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων που τώρα κατακλύζονται από διαδηλώσεις εναντίον αυτών που συμβαίνουν στη Γάζα θα πρέπει να κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να χρησιμοποιήσουν τις προκλήσεις, τις δυσκολίες και τις δυσφορίες που προκύπτουν ως ευκαιρίες για μάθηση αντί για καταστολή.

Τελικά οι καθηγητές στο Κολούμπια κατέθεσαν πρόταση μομφής κατά της προέδρου επειδή κάλεσε την Αστυνομία

Η ένωση καθηγητών πανεπιστημίου του Κολούμπια κατέθεσε πρόταση μομφής κατά της προέδρου του Κολούμπια Minouche Shafik γιατί κάλεσε την Αστυνομία για να σπάσει την κατάληψη των φιλοπαλαιστίνιων διαδηλωτών και φοιτητών.

Συγκεκριμένα σε ανακοίνωσή της, η Αμερικανική Ένωση Καθηγητών του Πανεπιστημίου (AAUP) επέκρινε την απόφαση της Shafik, του διοικητικού συμβουλίου του πανεπιστημίου και άλλων αξιωματούχων του Κολούμπια να καλέσουν αστυνομικούς της Νέας Υόρκης για να απομακρύνουν τις φοιτητικές διαμαρτυρίες στις 30 Απριλίου.

«Αυτά τα αδικήματα κορυφώθηκαν με την τρομακτική επίθεση της αστυνομίας εναντίον των φοιτητών μας, η οποία τώρα με ντροπή προβάλλεται για να τη δει όλος ο κόσμος», έγραψε η ένωση, προσθέτοντας ότι φοιτητές, καθηγητές και προσωπικό παραμένουν αποκλεισμένοι από την πανεπιστημιούπολη.

«Η ψήφος δυσπιστίας είναι ο μόνος τρόπος για να ξεκινήσουμε την ανοικοδόμηση της διαλυμένης κοινότητάς μας και να αποκαταστήσουμε τις βασικές αξίες του Πανεπιστημίου, όπως η ελευθερία του λόγου, το δικαίωμα στην ειρηνική συνάθροιση και η κοινή διακυβέρνηση», αναφέρουν οι καθηγητές.

* Ο Robert Bernard Reich, γεννημένος στις 24 Ιουνίου 1946, είναι Αμερικανός καθηγητής, συγγραφέας, δικηγόρος και πολιτικός σχολιαστής. Εργάστηκε στις διοικήσεις των προέδρων Τζέραλντ Φορντ και Τζίμι Κάρτερ , και υπηρέτησε ως Γραμματέας Εργασίας από το 1993 έως το 1997 στο υπουργικό συμβούλιο του προέδρου Μπιλ Κλίντον . Ήταν επίσης μέλος του συμβουλευτικού συμβουλίου οικονομικής μετάβασης του Προέδρου Μπαράκ Ομπάμα .

Ο Ράιχ είναι Καθηγητής Δημόσιας Πολιτικής στο Goldman School of Public Policy στο UC Berkeley από τον Ιανουάριο του 2006. Ήταν παλαιότερα λέκτορας στη Σχολή Διακυβέρνησης John F. Kennedy του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ και καθηγητής κοινωνική και οικονομική πολιτική στο Heller School for Social Policy and Management του Πανεπιστημίου Brandeis . Το 2008, το περιοδικό Time τον ονόμασε ένα από τα δέκα καλύτερα μέλη του υπουργικού συμβουλίου του αιώνα, και την ίδια χρονιά η Wall Street Journal τον τοποθέτησε στην έκτη θέση στη λίστα με τους πιο σημαντικούς επιχειρηματίες στοχαστές.

Σχετικά Άρθρα