Στο μικροσκόπιο τα μέτρα Σκρέκα: Άμεσα το “φρένο” στις παραπλανητικές εκπτώσεις- Η προαναγγελία στο libre

 Στο μικροσκόπιο τα μέτρα Σκρέκα: Άμεσα το “φρένο” στις παραπλανητικές εκπτώσεις- Η προαναγγελία στο libre

Με στόχο την αντιμετώπιση της ακρίβειας και των παραπλανητικών εκπτώσεων η κυβέρνηση προχώρησε στην εξαγγελία νέων μέτρων σε 4 άξονες τα οποία ενισχύουν μεν το οπλοστάσιο σε μία δύσκολη μάχη, ωστόσο η αποτελεσματικότητά τους θα κριθεί στο πεδίο. Ήδη έχει αρχίσει να διατυπώνεται κριτική από την αξιωματική αντιπολίτευση ότι πρόκειται ουσιαστικά για παραδοχή αποτυχίας των ήδη εξαγγελθέντων μέτρων ενώ δεν λείπουν και οι φωνές που κάνουν λόγο για ατολμία.

Καταρχάς ένα από τα πιο άμεσα μέτρα αφορά το φρένο στις παραπλανητικές εκπτώσεις το οποίο είχε προαναγγείλλει ο Υπ. Ανάπτυξης σε συνέντευξή του στο libre. Ο κ. Σκρέκας σε ερώτηση του Χρόνη Διαμαντόπουλου είχε απαντήσει χαρακτηριστικά:

  • “Ο τρόπος που αποτυπώνονται οι εκπτώσεις και οι προσφορές στα σούπερ μάρκετ είναι κάτι το οποίο ελέγχεται από το υπουργείο Ανάπτυξης. Το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουμε σε μια σοβαρή νομοθετική μεταρρύθμιση που θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις προσφορές. Για παράδειγμα, δεν θα επιτρέπονται εκπτώσεις οι οποίες προσφέρονται σε προϊόντα τα οποία πριν από την έκπτωση έχουν ανατιμηθεί και άρα δεν είναι πραγματικές εκπτώσεις. Αυτή η προβληματική και εν πολλοίς παραπλανητική προβολή και επικοινωνία των προσφορών είναι διαχρονικό πρόβλημα το οποίο είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουμε”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ

Σήμερα ο κ. Σκρέκας μεταξύ των μέτρων που ανακοίνωσε ήταν και αυτό. Ειδικότερα ανέφερε:

  • “Δεν επιτρέπουμε στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σουπερμάρκετ. Προφανώς, για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους, επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες προς όφελος των καταναλωτών”.

Εξάλλου εντός της ημέρας εκδίδεται η σχετική υπουργική απόφαση που θα προβλέπει πως οποιαδήποτε εταιρεία κοινοποιήσει από σήμερα ανατίμηση στα σούπερ μάρκετ δεν θα μπορεί να προχωρήσει το επόμενο 3μηνο σε προωθητική ενέργεια στο συγκεκριμένο προϊόν.

Έτσι, με έναρξη την εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής, δεν θα μπορεί να κάνει προσφορές για ένα 3μηνο. «Πρόκειται για ένα μέτρο αποτρεπτικό για μια εταιρεία στο να προχωρήσει σε αδικαιολόγητη αύξηση τιμών. Διότι θα έχει 3 μήνες ανταγωνιστικό μειονέκτημα βαρύ, αφού δεν θα μπορεί να προχωρήσει σε προωθητικές ενέργειες», διευκρίνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κώστας Σκρέκας, υποστηρίζοντας πως ορισμένοι εκμεταλλεύτηκαν το ράλι του πληθωρισμού για να «φουσκώσουν» τις τιμές των προϊόντων και μετά να προχωρήσουν σε πλασματικές εκπτώσεις.

Η απαγόρευση των προωθητικών ενεργειών μετά από ανατιμήσεις θα είναι το μόνο μέτρο του νέου πακέτου με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα, καθώς θα εφαρμοστεί κατ αρχήν για το 2024.

Αντίθετα μόνιμου χαρακτήρα θα είναι τα άλλα δυο μεγάλα μέτρα που ανακοινώθηκαν:

  • Μείωση των εκπτώσεων των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφορά της διαφοράς στην τιμή του τελικού προϊόντος, για απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες.
  • Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι, καθώς θα επιτρέπονται πλέον πιστωτικά τιμολόγια μόνο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρα, για φρούτα, νωπά λαχανικά και κρέας.

Τα μέτρα αυτά, που αλλάζουν εμπορικές πρακτικές και πολιτικές 10ετιών θα εφαρμοστούν το αργότερο εντός Μαρτίου, καθώς χρειάζεται ένα εύλογο χρονικό διάστημα 40 – 50 ημερών για να εφαρμοστούν στο ράφι των σούπερ – μάρκετ, όπως είπε ο κ. Σκρέκας. «Οι μειώσεις των τιμών θα γίνουν αντιληπτές από τους καταναλωτές εντός του Μαρτίου», διευκρίνισε ο υπουργός, λέγοντας πως δίνεται ένα περιθώριο για να προσαρμόσουν οι προμηθευτικές εταιρείες τις εμπορικές τους πολιτικές και να περάσουν οι νέες τιμές στα ράφια. Πάντως, υποστήριξε πως «η σύγκριση ανάμεσα στην σημερινή τιμή και την τιμή μετά την εφαρμογή του μέτρου θα είναι εύκολη».

Κατ αρχήν το μέτρο για τον «κόφτη» στις εκπτώσεις, θα εφαρμοστεί ως μείωση 30% των εκπτώσεων που δίνουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ. Το μέτρο θα αφορά τις συνολικές εκπτώσεις, είτε δίνονται επί τιμολογίου, είτε με πιστωτικά τιμολόγια. Με βάση τα συνολικά στοιχεία της ΔΙΜΕΑ για την τελευταία κλεισμένη χρήση των εταιρειών θα προσδιοριστούν οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών, οι οποίες θα πρέπει να μειωθούν 30% και ισόποση αξία θα πρέπει να περάσει στις τιμές τιμοκαταλόγου, μειώνοντας τις τιμές προς τους καταναλωτές στο ράφι, περιέγραψε ο υπουργός Ανάπτυξης. Επί των νέων τιμών θα μπορούν να εφαρμόζονται οι προωθητικές ενέργειες για τον καταναλωτή.

Η μείωση 30% των εκπτώσεων με ταυτόχρονη μείωση τιμής είναι μόνιμο μέτρο και θα αφορά τις συνολικές εκπτώσεις που δίνει ένας προμηθευτής προς τα σούπερ μάρκετ. Απαντώντας σε ερώτηση για το πόσα προϊόντα θα μειωθούν, ο κ. Σκρέκας επιφυλάχθηκε να αναφέρει συγκεκριμένο αριθμό εξηγώντας πως «πρέπει να δούμε για όλες τις εταιρείες τι αθροίζουν. Σίγουρα εκατοντάδες προϊόντα». Επίσης διευκρινίστηκε πως τα προϊόντα στα οποία θα μειώνεται η τιμή με το μέτρο του «κόφτη» των προσφορών προς τα σούπερ μάρκετ 30% και μετά ανατίμηση δεν θα μπορέσει να κάνει προωθητικές ενέργειες

Αναφορικά με τα μέτρα για τα νωπά λαχανικά, κρέατα και φρούτα, ο κ. Σκρέκας διευκρίνισε πως αφορά όλο το λιανεμπόριο, όχι μόνο τα σούπερ μάρκετ αλλά και τα μανάβικα κλπ. «Από τον παραγωγό έως τα σούπερ μάρκετ ή τα καταστήματα ειδών μαναβικής ή κρεάτων, οι τιμές πρέπει να είναι καθαρές στα τιμολόγια των προμηθευτών», είπε ο κ. Σκρέκας, εξηγώντας πως το μέτρο είναι μόνιμο και όχι έκτακτο. «Οι τιμές θα πρέπει να είναι καθαρές στα τιμολόγια των προμηθευτών από τον παραγωγό μέχρι και τον λιανοπωλητή». Οι αλλαγές θα γίνουν με νόμο που θα ισχύει για όλους από εδώ και στο εξής με μόνιμο χαρακτήρα.

Ο υπουργός Ανάπτυξης υποστήριξε πως οι καθαρές τιμές θα δώσουν καθαρή εικόνα στο τιμολόγιο και καλύτερη διαφάνεια στα νωπά τρόφιμα, μέχρι τον τελικό λιανοπωλητή. Συνδυαστικά τα μέτρα θα οδηγήσουν σε χαμηλότερα επίπεδα τις τιμές, «θα προσεγγίσουμε το μέσο όρο της Ευρώπης», υποστήριξε ο υπουργός Ανάπτυξης. Η εφαρμογή των μέτρων θα ελέγχεται με συνεργεία της ΔΙΜΕΑ και ηλεκτρονικούς ελέγχους στα eshops.

Στην αγορά του βρεφικού γάλακτος επιβάλλεται πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους. Το πλαφόν ορίζεται ως άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για την συγκεκριμένη κατηγορία και εμπορικού κέρδους 7%. Όπως αποκάλυψε η «Η» από το πρωί, η λύση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους ήταν στο τραπέζι. Ο στόχος είναι να μειωθούν οι τιμές στο βρεφικό γάλα. Το πόσο θα μειωθούν θα φανεί μετά την εφαρμογή του πλαφόν. Ωστόσο όπως εκτίμησε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, θα υπάρξουν σίγουρα σημαντικές μειώσεις στα ράφια. Για τον υπολογισμό του μεικτού περιθωρίου κέρδους θα ληφθεί υπόψη το λειτουργικό κόστος των εταιρειών για την τελευταία κλεισμένη οικονομική χρήση.

  • Ήδη 2 από τις 4 εταιρείες που διακινούν βρεφικό γάλα έχουν ελεγχθεί, είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και ήδη έχει ξεκινήσει ο έλεγχος και για τις άλλες 2 εταιρείες. Προβληματισμό πάντως προκαλεί, πως 4 εταιρείες ελέγχουν το 80% της αγοράς στην χώρα…

Όπως δήλωσε ο υπουργός, από τον Σεπτέμβριο, οπότε και κοινοποιούν οι εταιρείες τους νέους τιμοκαταλόγους διαπιστώνεται μείωση τιμών. «Οι σταθμισμένες μεταβολές τιμών προιόντων στα σούπερ μάρκετ δείχνουν πως είναι αρνητικές», είπε ο κ. Σκρέκας και εξήγησε πως: «η σταθμισμένη αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ είναι αρνητική. Έχουμε μειώσεις των τιμών τους τελευταίους τρεις μήνες κυρίως από τον Σεπτέμβριο και μετά, όταν υποχρεώθηκαν οι εταιρείες να ανακοινώνουν τις ανατιμήσεις των προϊόντων. Για όσους ανακοπίνωσαν ανατιμήσεις η ΔΙΜΕΑ έχει αποστείλει ελέγχους και αν βρεθούν ίχνη αθέμιτης κερδοφορίας θα επιβληθούν πρόστιμα».

Από σήμερα ξεκινούν οι συσκέψεις στο υπουργείο με τους εκπροσώπους της αγοράς για να ενημερωθούν για τα νέα μέτρα. Πρόκειται για δίκαια μέτρα, όπως υπογράμμισε ο υπουργός, για να λήξουν οι συνθήκες που επέτρεπαν να θολώνει ο ανταγωνισμός και δυσκόλευαν το κριτήριο του καταναλωτή να επιλέξει.

Σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα, ,από τους ελέγχους της ΔΙΜΕΑ προκύπτει ότι η αγορά συμμορφώνεται, αλλά συνεχίζονται και εάν διαπιστωθεί ότι κάποιος είναι υπότροπος το πρόστιμο διπλασιάζεται.

Σχετικά Άρθρα