Μεγάλες αλλαγές στις προσφορές στα σούπερ μάρκετ – Τι προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση που αποκάλυψε στο libre ο Κ. Σκρέκας

 Μεγάλες αλλαγές στις προσφορές στα σούπερ μάρκετ – Τι προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση που αποκάλυψε στο libre ο Κ. Σκρέκας

Η ακρίβεια συνεχίζει να ροκανίζει το εισόδημα των πολιτών, ενώ το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στο σούπερ μαρκετ όπου οι καταναλωτές «τρίβουν τα μάτια τους» με τις συνεχείς ανατιμήσεις. Η κυβέρνηση κάνει λόγο για εισαγόμενη ακρίβεια που προσπαθεί να τιθασεύσει με σειρά μέτρων, όπως το «market pass», το «καλάθι του νοικοκυριού» και τη «Μόνιμη Μείωση Τιμής»

Η αντιπολίτευση υποστηρίζει πως πρόκειται για αναποτελεσματικά μέτρα που δίνουν ψίχουλα στους πολλούς, και κατηγορεί την κυβέρνηση ότι «κλείνει το μάτι» στις πολυεθνικές και στις μεγάλες αλυσίδες των σουπερ μάρκετ. Όσο για τους πολίτες, ακόμη και αν αναγνωρίζουν καλές προθέσεις, τελικά διαπιστώνουν πως κάθε μήνα δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.

Τις τελευταίες ημέρες, πολύ κουβέντα γίνεται για τις προσφορές, όπως για το γνωστό 1+1. Αρκετές φορές, τα σουπέρ μάρκετ παραπλανούν τους καταναλωτές που συνήθως δεν ασχολούνται με τα ψιλά γράμματα, ούτε κάθονται να υπολογίσουν πόσα χρημάτα κερδίζουν.

Σκρέκας στο libre: Έρχεται νομοθετική ρύθμιση για παραπλανητικές εκπτώσεις στα τρόφιμα

Την ίδια ώρα πάντως όπως αποκάλυψε στο libre ο Υπουργός Ανάπτυξης η κυβέρνηση ετοιμάζει μια νέα παρέμβαση που έρχεται να αντιμετωπίσει ένα πάγιο “κόλπο” των σούπερ μάρκετ, το οποίο όλοι έχουμε διαπιστώσει αλλά κανείς δεν μπορεί να το αποδείξει. Δηλ. λίγο πριν από τις προσφορές να υπάρει αύξηση της τιμής ενός προϊόντος. Ή αλλιώς όπως λέγεται η παραπλανητική έκπτωση.

Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα δήλωσε στο libre ο Κώστας Σκρέκας υπάρχει στα σκαριά νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία θα μπαίνει τάξη σε διάφορες δυσλειτουργίες στην αγορά των τροφίμων λόγω παραπλανητικών εκπτώσεων.

«Για παράδειγμα, δεν θα επιτρέπονται εκπτώσεις οι οποίες προσφέρονται σε προϊόντα τα οποία πριν από την έκπτωση έχουν ανατιμηθεί και άρα δεν είναι πραγματικές εκπτώσεις. Αυτή η προβληματική και εν πολλοίς παραπλανητική προβολή και επικοινωνία των προσφορών είναι διαχρονικό πρόβλημα το οποίο είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουμε» δήλωσε ο Κώστας Σκρέκας μιλώντας στον Χρόνη Διαμαντόπουλο.

Επισημαίνει επίσης ότι «δεν υπάρχουν μαγικά χέρια που να δίνουν αυτόματες λύσεις σε πολύ δύσκολα προβλήματα που ταλαιπωρούν την ελληνική κοινωνία επί δεκαετίες», ενώ εκτιμά ότι στην κάλπη των ευρωεκλογών οι πολίτες θα εμπιστευτούν και πάλι την ΝΔ.

Λεχουρίτης (ΙΝΚΑ): ”Πλασματικές οι προσφορές στα σούπερ μάρκετ

”Είχαμε μια συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα και μεταξύ των θεμάτων που του θέσαμε ήταν οι πλασματικές προσφορές στο ράφι σε σχέση με το τι πληρώνουμε στο ταμείο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα ο υπουργός να συγκαλέσει μια σύσκεψη με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ για να συζητήσουμε το θέμα. Διότι αυτή η διαφορά από το ράφι στο ταμείο δεν έγκειται στους ελέγχους που κάνει η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.). Οπότε εμείς το αναφέραμε και είπαμε τι ελέγχους κάνει η ΔΙΜΕΑ όταν δεν ξέρει τι τιμή έχει έχει στο ράφι το προϊόν και τι τιμή πληρώνει ο καταναλωτής στο ταμείο; Από ότι έδειξε ο υπουργός έχει πρόθεση να βάλει μια σειρά εντελώς διαφορετικής αντίληψης από ότι είχε ο προκάτοχός του» υποστηρίζει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών.

Για ασφαλείς και οικονομικές αγορές, η Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας προτείνει:

1) Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα

2) Πριν την αγορά, να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις πληροφορίες που ο νόμος απαιτεί από τους εμπόρους να παρέχουν στο καταναλωτικό κοινό, όπως σαφείς γενικές πληροφορίες για την ταυτότητά του (επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση εγκατάστασης, τυχόν αριθμό εμπορικού μητρώου)

3) Όταν γίνεται αναφορά στην τιμή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, πρέπει να αναφέρεται η συνολική τιμή, στην οποία πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ο φόρος και όλα τα πρόσθετα έξοδα

4) Ο καταναλωτής μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης από την ηλεκτρονική σύμβαση αζημίως μέσα σε προθεσμία 14 ημερολογιακών ημερών και χωρίς να χρειάζεται να αιτιολογήσει την απόφασή του

5) Οι ρήτρες και όροι των ηλεκτρονικών συναλλαγών πρέπει να είναι κατά τέτοιο τρόπο διατυπωμένοι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να τους αναγνώσει πριν από τη σύναψη της σύμβασης

6) Αν η υποβολή της διαδικτυακής παραγγελίας από τον καταναλωτή απαιτεί την ενεργοποίηση εικονιδίου επιλογής, σε αυτό πρέπει να αναγράφεται με ευκρίνεια ότι η παραγγελία πραγματοποιείται με υποχρέωση πληρωμής

7) Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες

8) Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς και ιδίως το αν υπάρχουν χρεώσεις όπως π.χ. τόκοι

9) Κατά την ανακοίνωση μείωσης τιμής είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή ή τιμή αναφοράς βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση. Η τιμή αναφοράς είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Προσοχή: Στην πιθανή έκπτωση κατά τη Cyber Monday, ως χαμηλότερη τιμή αναφοράς είναι αυτή που εφάρμοσε ο έμπορος τη Black Friday (εφόσον την ημέρα εκείνη μείωσε την τιμή)

10) Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής

11) Αν το προϊόν που θα παραδοθεί έχει ελάττωμα, ο αγοραστής έχει δικαίωμα να ζητήσει διόρθωση ή αντικατάσταση χωρίς δική του επιβάρυνση, ή εναλλακτικά δικαίωμα μείωσης του τιμήματος ή υπαναχώρησης.

12) Να αποφεύγεται η ολοσχερής εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή

13) Προσέχουμε τις ενδεχόμενες «κρυφές χρεώσεις» όπως το κόστος της εμπορικής εγγύησης που τυχόν παρέχει ο προμηθευτής, το κόστος της μεταφοράς και εγκατάστασης, το κόστος της επιστροφής ελαττωματικού προϊόντος κλπ.

Σχετικά Άρθρα