Ακρίβεια: Στα ύψη τα γαλακτοκομικά, σε απόγνωση οι καταναλωτές – Τα μέτρα της κυβέρνησης

 Ακρίβεια: Στα ύψη τα γαλακτοκομικά, σε απόγνωση οι καταναλωτές – Τα μέτρα της κυβέρνησης

Η ακρίβεια αποτελεί σημαντικό πρόβλημα για τη συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων σύμφωνα με τη νέα μεγάλη έρευνα από την PulseRC σε συνεργασία και για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, στην Περιφέρεια Αττικής. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 95% των συμμετεχόντων συμφωνεί ότι υπάρχει σήμερα πρόβλημα αυξήσεων τιμών και ακρίβεια. Από όσους απάντησαν ότι υπάρχει πρόβλημα αυξήσεων τιμών και ακρίβεια το 87% το χαρακτηρίζει «Πολύ» ή «Αρκετά» σημαντικό. 

Τα βασικά αγαθά (φαγητό, τρόφιμα, ποτά, σούπερ μάρκετ) από 6 στους 10 συμμετέχοντες και η ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση) από 3 στους 10 είναι οι δύο κατηγορίες εξόδων που εξακολουθούν να προβληματίζουν περισσότερο τα ελληνικά νοικοκυριά. Χαρακτηριστικό είναι, επίσης, πως 1 στους 3 συμμετέχοντες (34%) απάντησε ότι δεν έκανε διακοπές. 

Από τους υπόλοιπους, 1 στους 4 (26%) απάντησε ότι ξόδεψε περίπου τα ίδια χρήματα (σε σύγκριση με τις περσινές του διακοπές), ενώ το 18% απάντησε ότι ξόδεψε «περισσότερα» χρήματα στις φετινές διακοπέ τους (σε σύγκριση με πέρυσι) – άλλοι τόσοι ξόδεψαν «λιγότερα». 

Οι αυξήσεις τιμών και οι επιπλέον χρεώσεις είναι ο κύριος λόγος (κατά το 62%) για όσους ξόδεψαν περισσότερα χρήματα στις διακοπές τους. Την ίδια στιγμή η κλιματική κρίση και οι συνέπειές της απασχολούν («Πολύ» και «Αρκετά») 8 στους 10 συμμετέχοντες.

Σε υψηλό βαθμό (αν και κάπως μικρότερο, 65%) απασχολεί και τους επιχειρηματίες/επαγγελματίες («Πολύ» και «Αρκετά»). Για το σύνολο των συμμετεχόντων ο «ανθρώπινος παράγοντας άμεσα» κατά 81%, η «Πολιτεία» κατά 75% και η «κλιματική κρίση» κατά 61% ευθύνονται («Πολύ» ή «Αρκετά») για την πρόκληση τόσο σοβαρών φυσικών καταστροφών στη χώρα μας.

Ποια κατηγορία εξόδων σάς προβληματίζει περισσότερο;

Βασικά αγαθά (φαγητό, τρόφιμα, ποτά, σούπερ μάρκετ) 59%

Ενέργεια (ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση) 30%

Υγεία, εκπαίδευση 3%

Ρούχα, παπούτσια, ηλ. Συσκευές 2%

Διασκέδαση, ταξίδια, ψυχαγωγία 1%

Άλλη 1%

Δεν απαντώ 4%

Πόσα χρήματα ξοδέψατε στις φετινές διακοπές;

Περισσότερα 18%

Τα ίδια 26%

Λιγότερα 18%

Δεν έκανα διακοπές 34%

Δεν γνωρίζω/δεν απαντώ 4%

Τι αφορούν τα μέτρα της κυβέρνησης

Η τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου για την «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2121 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 όσον αφορά στις διασυνοριακές μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών)» προβλέπει τρεις ρυθμίσεις:

– την υποχρέωση ανακοίνωσης των ανατιμήσεων προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ,

– την επισήμανση προϊόντων με δέσμευση μείωσης τιμής στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «Μόνιμη Μείωση Τιμής» και

– την δημοσιοποίηση των τιμών φρούτων και λαχανικών. 

Συγκεκριμένα η τροπολογία προβλέπει ότι τα σούπερ μάρκετ με κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να ανακοινώνουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης οποιαδήποτε αύξηση τιμής από προμηθευτή καταναλωτικών προϊόντων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή εκείνων που παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση και στόχος του μέτρου είναι η παρακολούθηση της εξέλιξης των τιμών χονδρικής πώλησης των προϊόντων για τον έγκαιρο σχεδιασμό δημόσιων πολιτικών αντιμετώπισης των ατελειών της αγοράς.

Στην περίπτωση μη συμμόρφωσης των επιχειρήσεων, το πρόστιμο θα είναι 50.000 ευρώ για κάθε απόκρυψη στοιχείων.

Επίσης τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να ενημερώνουν για τις ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων και το υπουργείο Ανάπτυξης θα ανακοινώνει τις ενδεικτικές τιμές στους καταναλωτές, μέσω των ιστοτόπων του υπουργείου Ανάπτυξης και της γενικής γραμματείας Εμπορίου, καθώς και του e-katanalotis.

Για τους παραβάτες το πρόστιμο θα είναι 20.000 ευρώ, εκτός αν η παράλειψη της ανακοίνωσης τιμών οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας ή αντικειμενικούς λόγους τεχνικής αδυναμίας.

Επιπλέον, θεσμοθετείται η σήμανση προϊόντων με δέσμευση μείωσης τιμής. Σε αυτή την περίπτωση οι επιχειρήσεις, οι βιομηχανίες και οι χονδρέμποροι καταναλωτικών προϊόντων θα μπορούν να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» εφόσον μέχρι την 30ή Νοεμβρίου 2023, στείλουν έγγραφη δέσμευση προς το υπουργείο Ανάπτυξης για μείωση τιμών, τουλάχιστον 5% – εξαιρουμένων των προωθητικών ενεργειών – για τους επόμενους έξι μήνες.

Η δέσμευση των επιχειρήσεων για την «Μόνιμη Μείωση Τιμής» περιλαμβάνει: τον μοναδικό κωδικό (“barcode”), την επωνυμία, το είδος και το περιεχόμενο του προϊόντος, ανά μονάδα μέτρησης, την αντισυμβαλλόμενη επιχείρηση και τη δέσμευση για τη μείωση της τιμής πώλησης.

Τα προϊόντα που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία, θα φέρουν ετικέτα με ευκρινές ειδικό σήμα στο ράφι ενώ οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ θα είναι υποχρεωμένες να μεταφέρουν πλήρως τις μειωμένες τιμές πώλησης των προμηθευτών τους στον τελικό καταναλωτή. Σε περίπτωση μη τήρησης της έγγραφης δέσμευσης το πρόστιμο θα ανέρχεται στις 50.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος.

Η χρήση του ειδικού σήματος, από σούπερ μάρκετ σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα τιμωρείται με πρόστιμο 2.000 ευρώ ανά κατάστημα και ανά κωδικό προϊόντος.

Σχετικά Άρθρα