”Barbenheimer”: To φαινόμενο που ψύχρανε τις σχέσεις ΗΠΑ – Ιαπωνίας

 ”Barbenheimer”: To φαινόμενο που ψύχρανε τις σχέσεις ΗΠΑ – Ιαπωνίας

Διπλωματική κρίση μέσω της 7ης τέχνης προέκυψε ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, με αφορμή τον παροξυσμό του #Barbenheimer που έχει ταρακουνήσει το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη.

Ο όρος “Barbenheimer” ήταν το στο στοιχείο που προστέθηκε στον καμβά της εκτόξευσης των δυο ταινιών με αποτέλεσμα να κάνουν ρεκόρ εισιτηρίων από το πρώτο Σαββατοκύριακο προβολής.

Η «Barbie» της Γκρέτα Γκέργουιγκ και το «Oppenheimer» του Κρίστοφερ Νόλαν είναι  οι 2 πολυσυζητημένες ταινίες του καλοκαιριού, κάνοντας πρεμιέρα την ίδια μέρα στις ΗΠΑ προκαλώντας έτσι  έναν άτυπο αγώνα memes.

Η ταύτιση όμως των δυο ταινιών μόνο με ενθουσιασμό δεν έγινε δεκτή στην ιαπωνική αγορά.

 Το ιαπωνικό τμήμα της Warner bros αντέδρασε έντονα εναντίον του αμερικανικού τμήματος καθώς ο όρος “Barbenheimer” διακωμωδεί τον πυρηνικό βομβαρδισμό της Χιροσίμα και του Ναγκασάκι από τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Ήταν μάλιστα τέτοια η αντίδραση και η κινητοποίηση πολλών χρηστών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην Ιαπωνία με την πρεμιέρα της ταινίας Barbie στην ασιατική χώρα να τίθεται σε κίνδυνο.

‘’Θεωρούμε εξαιρετικά λυπηρό το γεγονός ότι ο επίσημος λογαριασμός των αμερικανικών κεντρικών γραφείων για την ταινία “Barbie” αντέδρασε στις αναρτήσεις των θαυμαστών του “Barbenheimer” στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Παίρνουμε αυτή την κατάσταση πολύ σοβαρά. Ζητάμε από τα κεντρικά γραφεία των ΗΠΑ να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα. Ζητούμε συγγνώμη από όσους προσβλήθηκαν από αυτή τη σειρά αλόγιστων αντιδράσεων. Warner Bros Japan’’.  έγραψε η Warner Bros. Japan σε δήλωση της στο Twitter.

Μετά τον σάλο που προκλήθηκε από το συγκεκριμένο trend και έντονη ενόχληση της Ιαπωνίας ήρθε η απάντηση της Warner bros Αμερικής η οποία απολογήθηκε  για τη δραστηριότητα  της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχετικά με το «Barbenheimer» που έχει προκαλέσει μεγάλη προσβολή ασιατική χώρα.

‘’Η Warner Brothers λυπάται για την πρόσφατη αναίσθητη δέσμευσή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το στούντιο ζητά μια ειλικρινή συγγνώμη’’

H  ταινία «Oppenheimer» δεν έχει κυκλοφορήσει στην Ιαπωνία ενώ ακόμη και σήμερα παραμένει γρίφος η ημερομηνία κυκλοφορίας.

Η κινηματογραφική παραγωγή πραγματεύεται το ζήτημα του εάν οι βομβαρδισμοί τελικά έσωσαν ζωές και έφεραν διεθνή ειρήνη.

Η ψυχρολουσία που προέκυψε στις τάξεις της ασιατικής χώρας φέρνει στο προσκήνιο για άλλη μια φορά την ευαισθησία πάνω στο ζήτημα των πυρηνικών  όπλων στην Ιαπωνία.

Εξάλλου 250.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν από τις δύο ατομικές βόμβες που έριξαν οι ΗΠΑ στη Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι το 1945.

Είναι αξιοσημείωτο ότι η ταινία Barbie αναμένεται να κυκλοφορήσει στην Ιαπωνία στις 11 Αυγούστου, πέντε μέρες μετά την 78η επέτειο της επίθεσης με ατομική βόμβα στη Χιροσίμα.

Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που που η ταινία Barbie εμπλέκεται με διπλωματικούς τριγμούς στη διεθνή σκακιέρα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η παρουσία ενός σε κάποιες από τις σκηνές στην ταινία  εξόργισε Βιετνάμ και Φιλιππίνες και η εταιρεία Warner Bros έσπευσε  για άλλη μια φορά να απαντήσει στις αντιδράσεις που προκλήθηκαν.

Ο χάρτης φέρεται να απεικονίζει τη διαφιλονικούμενη Θάλασσα της Νότιας Κίνας για την οποία καραδοκούν η Κίνα και πολλές χώρες της Ασίας, ανάμεσά τους το Βιετνάμ και οι Φιλιππίνες που έχουν εξαγριωθεί.

Η Warner Bros  προσπαθώντας να δικαιολογήσει τις εικόνες και να μετριάσει τον σάλο που προκλήθηκε, περιέγραψε τον χάρτη που εμφανίζεται στην επερχόμενη ταινία της «Barbie» ως «παιδικό σχέδιο με κηρομπογιές» χωρίς νόημα.

Η απάντηση της αμερικανικής εταιρείας ήρθε τη στιγμή που το Βιετνάμ ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύσει την προβολή του φιλμ.

Η ταινία «Barbie» προκάλεσε ωστόσο αντιδράσεις και στις Φιλιππίνες λόγω της συμπερίληψης του αμφιλεγόμενου χάρτη που φαίνεται να παρουσιάζει την πολιτική της «Γραμμής των Εννέα Σημείων» της Κίνας.

Η Κίνα αποτελεί το μαύρο πρόβατο για Βιετνάμ και Φιλιππίνες καθώς διεκδικεί μεγάλο μέρος της Νότιας Σινικής Θάλασσας ή Θάλασσας της Νότιας Κίνας, αλλά στην οριοθέτησή της αντιτίθενται το Βιετνάμ και άλλες χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας.

Ο Χρήστος Μήτσης κριτικός κινηματογράφου μιλάει στο libre και εξηγεί πως το φαινόμενο ”Βarbienheimer” έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις με αποτέλεσμα εκτός από ρεκόρ πωλήσεων να προκαλεί και διπλωμικά επειδόδια.

”Η ιδεά της ταυτόχρονης εξόδου των δυο ταινιών της Barbie και του Oppenheimer φάνηκε σαν επικίνδυνο αστείο για τα αμερικανικά ταμεία. Ήταν δυο διαφορετικές ταινίες με εμπορικές προδιαγραφές που φάνηκε ότι θα κοντράρει η μία με την άλλη. Η μια είναι μια ροζ φεμινιστική σατυρική κωμωδία και το άλλο είναι ένα βαρύ βιογραφικό δράμα. Αυτή λοιπόν η κόντρα τελικά ευνόησε τις δυο ταινίες και εξελίχτηκε μέσω του ”Barbienheimer” σε ένα φοβερό trend. Αυτό το εκμεταλλεύτηκαν και ξαφνικά διαπιστώθηκε ότι γίνονταν διπλές κρατήσεις για τις ταινίες και όταν κυκλοφόρησαν στις αίθουσες κάνανε ρεκόρ ανοίγματος και οι δυο.

Όπως επισημαίνει ”η επιτυχία και των δυο ταινιών δείχνει την επίδραση του κινηματογράφου στην σύγχρονη πραγματικότητα.”

Σύμφωνα με τον κ. Μήτση το φαινόμενο που απλώθηκε μέσω και των social media, έφτασε στο σημείο να δημιουργεί ακόμα και διεθνλη επεισόδια, είτε όσον αφορά τις Φιλιππίνες και το Βιετνάμ που διαμαρτυρήθηκαν για ένα χάρτη που απεικόνιζε μια αμφισβητούμενη περιοχή ότι βρισκόταν στην κυριαρχία της Κίνας.

Ενώ επισήμανε και την  ενόχληση της Ιαπωνίας, η οποία διαμαρτυρήθηκε για το Barbienheimer, για το πως δηλαδή ταυτίζονται δυο ταινίες που η μια έχει έναν ανάλαφρο χαρακτήρα και η άλλη έχει ένα τόσο βαρύ θέμα όπως τον πατέρα της ατομικής βόμβας που είναι ένα δράμα για τους Ιάπωνες που φέρνει στο μυαλό τον βομβαρδισμό της Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι.

Ο κ. Μήτσης καταλήγει είναι ένα θέμα που πάντα κουβαλάει το σινεμά και είναι θετικό ότι δημιουργεί μια κοινωνική αναταραχή αλλά και ότι φέρνει τον κόσμο πίσω στις αίθουσες.

Σχετικά Άρθρα