Σενάρια αλλαγής εκλογικού νόμου με όριο 5% για είσοδο στη Βουλή – Διαφορετικές απόψεις συνταγματολόγων

 Σενάρια αλλαγής εκλογικού νόμου με όριο 5% για είσοδο στη Βουλή – Διαφορετικές απόψεις συνταγματολόγων

Πληθαίνουν τα σενάρια για νέο εκλογικό νόμο με λίστα και όριο 5% για την είσοδο ενός κόμματος στη Βουλή και την Ευρωβουλή. «Για όλα τα εκλογικά ζητήματα αυτή τη στιγμή δεν έχω υπόψιν μου κάποια σχετική συζήτηση. Σε κάθε περίπτωση, αυτά δεν είναι της παρούσης. Όταν θα υπάρχει κάτι ανακοινώσιμο θα ενημερωθείτε αρμοδίως» απάντησε χθες ο νέος κυβερνητικός εκπρόσωπος, στην πρώτη ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.

Η συζήτηση, έχει αρχίσει και φουντώνει τόσο στο ενδοκυβερνητικό παρασκήνιο, όσο και μεταξύ των συνταγματολόγων, για την ανάγκη ή μη αποτροπής εισόδου ακραίων και περιθωριακών κομμάτων που θέλουν να καταστούν ρυθμιστές του συστήματος, στη βουλή.

Οι συνταγματολόγοι διατυπώπουν διαφορετικές απόψεις για το πόσο αυτό είναι εφικτό.

«Καταρχήν, ήδη το γεγονός ότι προβλέπεται ένα ποσοστό για να μπορέσει κανείς να συμμετάσχει στην κατανομή των εδρών και να βγάλει βουλευτή δεν θεωρήθηκε ποτέ αντισυνταγματικό. Διερωτώμαι λοιπόν γιατί η αύξηση του ορίου από το 3 στο 5% θα μπορούσε να δικαιολογηθεί αντισυνταγματική», σημείωσε μεταξύ άλλων ο καθηγητής ο ομότιμος καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Αντώνης Μανιτάκης στην ΕΡΑ.

  • «Πιστεύω ότι είναι συνταγματικό και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Από τη στιγμή που έχουμε δεχθεί ότι είναι συνταγματικό η ενισχυμένη αναλογική, από τη στιγμή που έχουμε δεχθεί ότι ακόμα και η πριμοδότηση με 30 ως 50 βουλευτές στο πρώτο κόμμα χάριν της κυβερνησιμότητας, το τονίζω, για να έχουμε κυβέρνηση, έχει γίνει αποδεκτό και λειτουργεί στην πράξη δεκαετίες τώρα και δεν έχει προκύψει κανένα θέμα της συνταγματικότητας με την επίκληση του επιχειρήματος της ισότητας, δεν βλέπω γιατί αυτή η αύξηση απλώς του ορίου από το 3 στο 5% παραβιάζει την αρχή της ισότητας και δεν την παραβιάζει ούτως ή άλλως το ποσοστό 3%».

Ο συνταγματολόγος στο συνταγματικό δίκαιο κ. Γ. Σωτηρέλης, εκτιμά ότι το όριο του 5% εντείνει την κρίση εκπροσώπησης στη χώρα και την ισότητα της ψήφου και ότι αν τεθεί τέτοιο όρο, τότε θα πρέπει να επανέλθει και η απλή αναλογική.

Ο νομικός κ. Σπ. Βλαχόπουλος, σε άρθρο του (Το Βήμα), αναφέρει ότι στη Γερμανία που υπάρχει ως όριο το 5%, υπάρχει ταυτόχρονα και η στενή περιφέρεια και η διπλή ψήφος. Εάν ένα κόμμα κερδίσει τρεις στενές περιφέρειες στη Γερμανία τότε εκπροσωπείται στη Βουλή και ας μην πιάσει το όριο του 5% στην επικράτεια της Γερμανίας.

Για να εφαρμοστεί από την επόμενη εκλογική αναμέτρηση, η όποια αλλαγή του εκλογικού νόμου, απαιτεί πλειοψηφία 2/3, δηλαδή 200 ψήφους στο Κοινοβούλιο. Με δεδομένη τη νέα σύνθεση του Κοινοβουλίου, εκτιμάται βασίμως ότι κάτι τέτοιο θα ήταν από δύσκολο έως αδύνατο, οπότε οι όποιες αλλαγές τυχόν προωθηθούν, θα μπορούν να εφαρμοστούν από τις μεθεπόμενες εκλογές, όπως ακριβώς προβλέπει και το Σύνταγμα.

Στον χώρο της κεντροδεξιάς, πάντως, πολλά κυβερνητικά και κομματικά στελέχη πιστεύουν ότι θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η πιθανότητα ανόδου του ορίου εξασφάλισης κοινοβουλευτικής παρουσίας για τα κόμματα που λαμβάνουν μέρος στις εκλογές από το 3% που είναι σήμερα, στο 5%, ώστε οι συνθήκες για να εξασφαλίζει οποιοσδήποτε πολιτικός σχηματισμός όλα τα προνόμια που απορρέουν από τη συγκρότηση κοινοβουλευτικής ομάδας να γίνουν πιο απαιτητικές, έως και απαγορευτικές για όσους δεν διαθέτουν ισχυρές και αξιόπιστες προϋποθέσεις.

Ορισμένοι, μάλιστα, θεωρούν ότι η εφαρμογή μιας τέτοιας ρύθμισης θα μπορούσε να ξεκινήσει άμεσα, ακόμα και από τις Ευρωεκλογές που θα γίνουν στην αρχή του επόμενου καλοκαιριού, πιθανότητα με επαναφορά τη λίστα εκλογής και κατάργηση της απευθείας εκλογής των νέων Ευρωβουλευτών. Το τελευταίο, πάντως, απαιτεί εξαντλητική συζήτηση και ουσιαστικές διαβουλεύσεις μεταξύ των κομμάτων, πριν καταλήξει σε συγκεκριμένη πρόταση προς κατάθεση και ψήφιση.

Με πληροφορίες από ieidiseis.gr