Πόρισμα για τα Τέμπη: Ευθύνες σε ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Hellenic Train- Παραδοχή για μη λειτουργία της τηλεδιοίκησης και την πρόσληψη του σταθμάρχη

 Πόρισμα για τα Τέμπη: Ευθύνες σε ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Hellenic Train- Παραδοχή για μη λειτουργία της τηλεδιοίκησης και την πρόσληψη του σταθμάρχη

Σύμφωνα με πληροφορίες στο πόρισμα των Εμπειρογνωμόνων που εξέτασαν τα αίτια της θανατηφόρας σύγκρουσης στα Τέμπη που είχε ως αποτέλεσμα να σκοτωθούν 57 επιβάτες οι ειδικοί εντοπίζουν σωρεία λαθών σε ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΡΑΣ και Hellenic Train. Φυσικά δεν απουσιάζουν οι ευθύνες στον σταθμάρχη αλλά και στην ανύπαρκτη εκπαίδευσή του.

Ειδικότερα, στα χέρια του Γιώργου Γεραπετρίτη και της κυβέρνησης βρίσκεται από την Τρίτη το πόρισμα της τριμελούς επιτροπής που συστάθηκε για την τραγωδία στα Τέμπη. Το εν λόγω πόρισμα θα δοθεί στα κόμματα αλλά και στις εισαγγελικές αρχές που χειρίζονται την υπόθεση στη Λάρισα, ενώ οι πρώτες πληροφορίες θέλουν το πολυσέλιδο πόρισμα – σχεδόν 230 σελίδων – να κάνει επιμερισμό των ευθυνών με τελικό αποδέκτη τους πολιτικούς προϊσταμένους και εν τέλει τις σοβαρές παραλείψεις της κυβέρνησης.

Παράλληλα, εντοπίζονται ευθύνες για την τραγωδία σε ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΡΑΣ, στην Hellenic Train, ενώ διαπιστώνονται τραγικά λάθη στην πλευρά του σταθμάρχη.

Επίσης, μέσα στο πόρισμα γίνεται αναφορά πως πρέπει άμεσα να υπάρξει εκσυγχρονισμός του Σιδηροδρόμου στην Ελλάδα γιατί διαπιστώνονται χρόνιες παθογένειες. Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι χρειάζονται ριζικές αλλαγές μεταξύ των οποίων στις μετατάξεις, να αλλάξουν τα όρια ηλικίας και να γίνουν σημαντικές αλλαγές στην εκπαίδευση του προσωπικού κάτι που δεν έγινε το προηγούμενο διάστημα.

Δεν κλήθηκαν να καταθέσουν οι μηχανοδηγοί

Λίγο μετά την ανακοίνωση για το πόρισμα της επιτροπής Γεραπετρίτη για το δυστύχημα στα Τέμπη, ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας ξέσπασε: Δεν κλήθηκα να καταθέσω (είτε ως πρόσωπο – είτε να καταθέσουμε ως Σωματείο).

Αναλυτικά η ανάρτηση του Κώστα Γενιδούνια στο facebook:

«Αναμένοντας με ενδιαφέρον τη δημοσιοποίηση του πορίσματος, να δηλώσω ότι δεν κλήθηκα να καταθέσω (είτε ως πρόσωπο – είτε να καταθέσουμε ως Σωματείο) – παρότι το θεωρούσα λογικό – στην επιτροπή που όρισε η κυβέρνηση για τη διερεύνηση του δυστυχήματος. Το μόνο που μας ζητήθηκε ήταν να δώσουμε τα εξώδικα όπως και κάναμε».

Η ανακοίνωση της Επιτροπής για το δυστύχημα στα Τέμπη

Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, η οποία συστήθηκε και συγκροτήθηκε με την απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με αριθμό 71651/06-03-2023 (Β΄1310), παρέδωσε σήμερα, Τρίτη 18-04-2023 στον Υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για θέματα Υποδομών και Μεταφορών κ. Γεώργιο Γεραπετρίτη το Πόρισμά της, στο οποίο διερευνώνται και αναδεικνύονται τα συστημικά προβλήματα και οι δυσλειτουργίες αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έλαβε χώρα στις 28-02-2023 στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών.

Η Επιτροπή διαβεβαιώνει ότι εργάστηκε εντατικά με αυξημένο αίσθημα ευθύνης από τις 06-03-2023 μέχρι σήμερα και άσκησε τα καθήκοντά της ανεξάρτητα και αμερόληπτα, αξιολογώντας με καθαρά επιστημονικά κριτήρια το σύνολο των στοιχείων που συνέλεξε από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.

Το Πόρισμα δεν ασχολείται με καταλογισμό ή και με επιμερισμό ευθυνών, αρμοδιότητα που σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον νόμο ανήκει μόνο στις αρμόδιες δικαστικές αρχές οι οποίες ήδη εργάζονται με γοργό ρυθμό προς την κατεύθυνση αυτή.

Κύριο μέλημα των Μελών της Επιτροπής ήταν, μετά την ανάλυση των συνθηκών του τραγικού δυστυχήματος να αναδειχθούν και να εντοπιστούν τα προβλήματα στην όλη διάρθρωση των εμπλεκομένων στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών, Φορέων, Οργανισμών και Αρχών και στην άσκηση των αρμοδιοτήτων φυσικών ή νομικών προσώπων και ιδίως να προταθούν λύσεις, που θα συμβάλουν – στο πλαίσιο και των λοιπών διερευνήσεων, μελετών, προτάσεων και πρωτοβουλιών των αρμοδίων προς τούτο Φορέων και Αρχών στη λήψη όλων των απαιτούμενων μέτρων που θα αποτρέψουν ίδια ή παρόμοια δυστυχήματα στο μέλλον.

Ειδικότερα, στο Πόρισμα προτείνεται μια δέσμη άμεσων, βραχυπρόθεσμων και μεσομακροπρόθεσμων μέτρων για την ασφαλή, εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.

Ευχή της Επιτροπής είναι το Πόρισμα να αξιοποιηθεί αποκλειστικά για τον παραπάνω σκοπό και σε κάθε περίπτωση να μην αποτελέσει αντικείμενο πολιτικής ή κομματικής εκμετάλλευσης ή αντιπαράθεσης, πρακτική που δεν συνάδει με το ερευνόμενο, τραγικό για όλους τους Έλληνες συμβάν.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ-ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΛΚΙΑΣ

Επίτιμος Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους
ΤΑ ΜΕΛΗ

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΠΡΟΦΥΛΛΙΔΗΣ

Καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΥΡΓΙΔΗΣ

Καθηγητής Σιδηροδρομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Τα σημεία που εκθέτουν την κυβέρνηση

Συγκεκριμένα, στο πόρισμα αναφέρεται ότι υπήρχε τοπικός πίνακας τηλεχειρισμού, κάτι που δεν συνιστά σύστημα τηλεδιοίκησης. Σημειώνεται δε, πως την ώρα του δυστυχήματος, θα έπρεπε να είναι σε εντεταλμένη υπηρεσία τρεις σταθμάρχες.

Επισημαίνεται ακόμη πως οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του συνόλου των συμβάσεων για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου αποτελεί ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα που οφείλεται σε όλους τους εμπλεκόμενους στις διαγωνιστικές διαδικασίες, αλλά και την κακή οργάνωση και εκτέλεση.

Επίσης, τονίζεται πως υπήρχαν προβλήματα στη σηματοδότηση στο τμήμα Λάρισα – Θεσσαλονίκη από τον Ιούλιο του 2019 με την ηλεκτρική πλευρική σηματοδότηση να παραμένει εκτός λειτουργίας εξαιτίας της πυρκαγιάς στο κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας στη θέση «Ζάχαρη».

Η διαχείριση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας γινόταν με τηλεφωνικό σύστημα αποκλεισμού με τους σταθμούς της Λάρισας και των Ν. Πόρων να αποτελούν τα δύο άκρα του τμήματος αποκλεισμού με εξασφάλιση ελεύθερης γραμμής.

Από την εκτίμηση των στοιχείων, η επιτροπή διαπιστώνει για τον διορισμό του μοιραίου σταθμάρχη, ότι το Τριμελές Όργανο αξιολόγησης της αίτησης μετάταξής του όφειλε να την απορρίψει λόγω έλλειψης του πρόσθετου απαιτούμενου προσόντος. Δηλαδή, της μη υπέρβασης του 48ου έτους ηλικίας και να μην παράσχει τη σύμφωνη γνώμη.

Σχετικά Άρθρα