Στοίχημα για την αγορά ο πασχαλινός τζίρος, αλλά η ακρίβεια “τρώει” το δώρο – Πόσο αυξήθηκαν τα βασικά είδη για το τράπεζι της Λαμπρής

 Στοίχημα για την αγορά ο πασχαλινός τζίρος, αλλά η ακρίβεια “τρώει” το δώρο – Πόσο αυξήθηκαν τα βασικά είδη για το τράπεζι της Λαμπρής

Σε βασικά είδη του του Πασχαλινού τραπεζιού οι τιμές είναι στα ύψη με τα γαλακτοκομικά και τα αυγά να παρουσιάζουν ανατιμήσεις 23,1%, τα κρεατικά 19,8%, τα έλαια και λίπη 17,5%. Τα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού είναι 17,8% ακριβότερα από πέρυσι. Υπό αυτό το πρίσμα το δώρο του Πάσχα μοιάζει… ασπιρίνη για να καλυφθούν οι ανάγκες σε συνδυασμό με τα αυξημλενα έξοδα για τις πασχαλινές αγορές.

Συνολικά με ρυθμό 14,3% κινούνται οι τιμές στην ομάδα διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης σε ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Επίσης άνοδος 3,7% καταγράφεται στην ομάδα αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

Χαρακτηριστικό, μάλιστα, της συγκυρίας που διέρχεται η αγορά είναι το ότι με βάση τα στοιχεία από τις κερδοφορίες των επιχειρήσεων, τουλάχιστον, τις μεγάλες, υπάρχει, πλην λίγων εξαιρέσεων, μια μεγάλη μεταφορά της αύξησης των τιμών στον τελικό καταναλωτή.

  • Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλη Κορκίδη, ο πασχαλινός τζίρος είναι ένα ακόμα στοίχημα για το σύνολο της αγοράς στην Αττική.

“Η πασχαλινή εορταστική περίοδος μπορεί να είναι μικρής διάρκειας, αλλά με αρκετή ένταση, καθώς ο καταναλωτής θα προμηθευτεί, έστω και τα αναγκαία, για να περάσει τις γιορτινές μέρες που προσδιορίζει το Ελληνικό Πάσχα” αναφέρει ο κ. Κορκίδης και συμπληρώνει ότι “οι καταναλωτές έχουν σαφώς αλλάξει συνήθειες, όπως αποτυπώνουν οι μελέτες, και αγοράζουν λιγότερα προϊόντα, ενώ ωθούνται στην επιλογή φθηνότερων λύσεων. Στρέφονται στο «καταφύγιο» των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων σημείωσε νέο ρεκόρ στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, με 17,7%, όσο ήταν δηλαδή και στην εποχή της βαθιάς οικονομικής κρίσης το 2012. Η προσθήκη των καλαθιών του «νονού» και το «πασχαλινό» έρχονται, σε συνδυασμό με την καταβολή έκτακτων ενισχύσεων στους συνταξιούχους και την αύξηση του κατώτατου μισθού, να συμβάλουν στη βελτίωση της αγοραστικής ικανότητας των νοικοκυριών, αλλά και της ψυχολογίας τους, που τόσο έχει ανάγκη η αγορά”.

Ωστόσο ο Βασίλης Κορκίδης σημειώνει ότι “πιο ακριβός, σε σχέση με πέρυσι το Πάσχα, αναμένεται να φτάσει φέτος στο τραπέζι των καταναλωτών ο παραδοσιακός οβελίας, τόσο λόγω της εκτόξευσης του κόστους παραγωγής για τους κτηνοτρόφους, όσο και της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου. Οι αυξήσεις στα τρόφιμα, που περιλαμβάνονται στο πασχαλινό τραπέζι, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα περιορίσουν την κατανάλωση και τον πασχαλινό τζίρο σε πολλούς άλλους κλάδους του λιανικού εμπορίου, όπως τα εποχικά δώρα, παιχνίδια, λαμπάδες, σοκολατοειδή, παιδική ένδυση και υπόδηση, που αποτελούν μεγάλο μέρος των πασχαλινών εορταστικών δαπανών, ενώ «φρενάρισμα» στον όγκο πωλήσεων παρατηρείται στις αγορές των σούπερ μάρκετ, σε αντίθεση με τον τζίρο.”

  • Να σημειωθεί ότι το φετινό δώρο του Πάσχα, θα πρέπει να έχει καταβληθεί στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα μέχρι και σήμερα τη Μεγάλη Τετάρτη 12 Απριλίου 2023, κάτι βέβαια που η εορταστική αγορά περιμένει “πώς και πώς” για “ζεσταθεί”.

Όπως σημειώνει ο κ. Κορκίδης “η αγορά, πάντως, ευελπιστεί να απορροφήσει μεγάλο μέρος του δώρου του Πάσχα, υπολογίζοντας να ξεπεράσει τη συνήθη υποτονική κίνηση των τελευταίων ετών και να ξεπεράσει τον περυσινό πασχαλινό τζίρο των 1,5 δις ευρώ. Πιο ακριβός, σε σχέση με πέρυσι το Πάσχα, αναμένεται να φτάσει φέτος στο τραπέζι των καταναλωτών ο παραδοσιακός οβελίας, τόσο λόγω της εκτόξευσης του κόστους παραγωγής για τους κτηνοτρόφους, όσο και της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου.”

Από την πλευρά του ο Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Νίκος Κογιουμτσής μιλώντας πριν λίγες μέρες στον τηλεοπτικό σταθμό Action 24 επισήμανε ότι παραδοσιακά η προεκλογική περίοδος επηρεάζει την εικόνα της αγοράς, καθώς παγώνει η κατανάλωση λόγω ανασφάλειας.

Αναφερόμενος στις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά λόγω της ακρίβειας, ο ίδιος σημείωσε: “Από έρευνα του Ε.Ε.Α. το 85% των ερωτηθέντων μας απάντησαν ότι έχουν μειώσει τις αγορές τους σε είδη ένδυσης και υπόδησης, ενώ την ίδια στιγμή το 55% έχει μειώσει αγορές και στα είδη πρώτης ανάγκης. Γι’ αυτό κρατάμε μικρό “καλάθι” για την πασχαλινή αγορά”

  • Στάθηκε ακόμη στα “καλάθια” της κυβέρνησης, τονίζοντας ότι δεν επαρκούν, ώστε να λύσουν ουσιαστικά το πρόβλημα της ακρίβειας.

“Έχουμε πει επανειλημμένα ότι πρέπει να μειωθεί ο ΦΠΑ στα βασικά είδη ανάγκης και ο ΕΦΚ στα καύσιμα. Αν η Πολιτεία είχε λάβει υπόψιν αυτά τα δυο μέτρα κάποιους μήνες πριν τα πράγματα δεν θα είχαν οδηγηθεί εδώ” υπογράμμισε ο Αντιπρόεδρος του Ε.Ε.Α.

Τέλος, συνέστησε να γίνεται έρευνα αγοράς από τους καταναλωτές και στα συνοικιακά καταστήματα, γιατί όπως εξήγησε ίσως εκεί οι πολίτες να βρουν προϊόντα όπου η σχέση ποιότητας – τιμής να είναι στο καλύτερο δυνατό επίπεδο.

Σχετικά Άρθρα