Η κάθετη πτώση στις τιμές της ενέργειας δεν περνάει στα τρόφιμα – Τι δείχνουν οι νέοι τιμοκατάλογοι που φθάνουν στην αλυσίδα λιανικής

 Η κάθετη πτώση στις τιμές της ενέργειας δεν περνάει στα τρόφιμα – Τι δείχνουν οι νέοι τιμοκατάλογοι που φθάνουν στην αλυσίδα λιανικής

Η κάθετη πτώση των τιμών της ενέργειας, σχεδόν 60% σε σχέση με τον Δεκέμβριο, η μείωση στην χονδρεμπορική τιμή ρεύματος, αλλά και η πτώση του φυσικού αερίου στις διεθνείς αγορές, δεν επηρεάζουν την εικόνα σε τρόφιμα και άλλα είδη και αυτόν τον μήνα. Οι τιμοκατάλογοι που έχουν ήδη φτάσει σε αλυσίδες λιανικής παραπέμπουν, συχνά, σε διψήφια άνοδο τιμών που υπερβαίνει, σε συγκεκριμένους κωδικούς το 20%, ενώ οι προβολές και για το μέλλον δεν ευοίωνες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι περαιτέρω αύξηση 15,7% σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία τον Νοέμβριο πέρυσι, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2021, έναντι αύξησης 25% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών το 2021 με το 2020.

Βέβαια, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 7,4% τον Νοέμβριο 2022 σε σύγκριση με τον δείκτη του Οκτωβρίου 2022, έναντι μείωσης 2,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2021. Μπορεί, δηλαδή, να καταγράφεται μια επιβράδυνση, μια και ο πήχης σύγκρισης έχει ήδη μπει ψηλά από το περσινό ράλι, ωστόσο συνεχίζει “δυναμικά”, και βέβαια αναμένεται να λειτουργήσει προωθητικά στις τιμές “στο ράφια” τους επόμενους μήνες.

Σύμφωνα, δε, με την ΕΛΣΤΑΤ, η νέα αύξηση στον λεγόμενο «εισαγόμενο πληθωρισμό» οφείλεται:

α. Στην αύξηση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες εκτός ευρωζώνης κατά 19,1%, και

β. Στην αύξηση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες ευρωζώνης κατά 9,2%, όπου κι εκεί έχει “φρενάρει”.

Και μπορεί σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις ο γενικός πληθωρισμός, να οδηγείται σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα ωστόσο στον “παραπλευρο πληθωρισμό” των τροφίμων η κατάσταση δεν είναι ευοίωνη.

Τον Δεκέμβριο καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε:

  • Ψωμί και δημητριακά (18,1%), Κρέατα- γενικά (17,8%), Ψάρια- γενικά (2,4%), Γαλακτοκομικά και αυγά (25,6%), Έλαια και λίπη (21,7%), Φρούτα- γενικά (2,7%), Λαχανικά- γενικά (13,1%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (8,7%), Λοιπά τρόφιμα (14%), Καφέ- κακάο- τσάι (13,2%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (10,4%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (6,4%).

Συνολικά στο 15,5% ήταν η άνοδος στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.

Σχετικά Άρθρα