Μεγάλες αλλαγές στον ΚΟΚ: Τι προβλέπεται για όρια ταχύτητας, ποιες ποινές αυστηροποιούνται

 Μεγάλες αλλαγές στον ΚΟΚ: Τι προβλέπεται για όρια ταχύτητας, ποιες ποινές αυστηροποιούνται

Μία 15ετία και πλέον μετά την τελευταία αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, το 2007, και με καθυστέρηση τριών ετών από την πρώτη φορά που ανακοινώθηκε και από την παρούσα κυβέρνηση, η επικείμενη έλευση του νέου ΚΟΚ, το ανανεωμένο κυρωτικό πλαίσιο αναμένεται να αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση υπό τη μορφή νομοσχεδίου σε περίπου ένα μήνα από τώρα.

Μετά τη λήξη της διαβούλευσης, αναμένεται να ενσωματωθούν όσα σχόλια κριθεί απαραίτητο και στη συνέχεια το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση.

Όπως έχει επανειλημμένως δηλώσει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο νέος ΚΟΚ θα έχει αυστηρότερες ποινές και πρόστιμα για τις παραβάσεις που σχετίζονται άμεσα με την πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων, ενώ η βασική καινοτομία του θα είναι η αποσύνδεση των ποινών από το όχημα και η σύνδεσή τους κυρίως με τον οδηγό που υπέπεσε σε παράβαση.

Έτσι, η αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος θα περιοριστεί δραστικά, ενώ αντίθετα η ποινή της αφαίρεσης διπλώματος οδήγησης θα συνεχίσει να επιβάλλεται στις περιπτώσεις σοβαρών τροχαίων παραβάσεων.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του ethnos.gr, η υπερβολική ταχύτητα μαζί με ακόμα τέσσερεις παραβάσεις: την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, την οδήγηση ύστερα από την κατανάλωση αλκοόλ, την αντικανονική προσπέραση και τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους συμπληρώνουν την πεντάδα των παραβάσεων, οι οποίες σχετίζονται περισσότερο με την πρόκληση σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων και τους βαρείς ή και θανάσιμους τραυματισμούς και ως εκ τούτου θα τιμωρούνται ακόμα πιο αυστηρά από τον υπό διαμόρφωση νέο ΚΟΚ.

Βασικοί άξονες του νέου ΚΟΚ θα είναι:

η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας,

ο διαχωρισμός των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος,

η διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης των προστίμων

Η φιλοσοφία του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα στηρίζεται βασικά στην κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ως προς την επικινδυνότητά τους, καθώς όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στη Βουλή, θα θεσπιστούν αυστηρές ποινές που θα αφορούν παραβάσεις που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα: «Έως τώρα υπήρχε ένας εξισωτισμός προς τα κάτω. 

Αυτές οι πολύ σοβαρές παραβάσεις τιμωρούνταν πάνω κάτω σχεδόν το ίδιο με παραβάσεις λιγότερο επικίνδυνες. Ή πολλές φορές στο παρελθόν είχαμε και άλλα φαινόμενα, δηλαδή μερικές ποινές να είναι εξοντωτικές, με αποτέλεσμα τα όργανα της τάξης να έχουν δεύτερες σκέψεις να τις επιβάλλουν», είχε πει χαρακτηριστικά προαναγγέλλοντας ουσιαστικά και χαμηλότερα πρόστιμα για παραβάσεις που δε θεωρούνται τόσο σοβαρές.

Σε κάθε περίπτωση οι ποινές του νέου ΚΟΚ θα αφορούν κυρίως στον οδηγό και θα περιλαμβάνουν χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμούς ποινής κλπ και δε θα εστιάζουν στην αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας η οποία θα αφαιρείται σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις δεδομένου ότι με το ίδιο όχημα μπορεί να εξυπηρετείται και άλλο μέλος της οικογένειας.

Στο «παιχνίδι» θα μπουν και οι δήμοι καθώς θα θεσμοθετηθεί το Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, όπου και θα καταλήγουν τα χρηματικά ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ που στη συνέχεια θα κατανέμονται στους δήμους αποκλειστικά για την υλοποίηση δράσεων οδικής ασφάλειας. Βάσει της σχετικής πρόβλεψης, εάν οι δήμοι δεν μπορέσουν να τα χρησιμοποιήσουν, δεν θα παίρνουν τα χρήματα αυτά.

Μείωση των ορίων ταχύτητας

Στον νέο ΚΟΚ αναμένεται ύστερα από πολλές αναβολές ένταξής του σε προηγούμενα νομοσχέδια του υπουργείου, να συμπεριληφθεί και διάταξη που θα θεσπίζει τη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα την ώρα στις κατοικημένες περιοχές από τα 50 χλμ/ώρα που είναι σήμερα.

Η ρύθμιση αυτή θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμη από τους συγκοινωνιολόγους για την αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων και τη μείωση του αριθμού των νεκρών και των τραυματιών στην άσφαλτο.

Υπό συζήτηση και η αυστηροποίηση του πλαισίου για τους διανομείς

Υπό εξέταση είναι και η ενδεχόμενη ένταξη στον ΚΟΚ διατάξεων που αφορούν τα δίκυκλα οχήματα των διανομέων. Οι σχετικές υπηρεσίες έχουν πλέον αυξηθεί σημαντικά και μαζί με αυτές και τα τροχαία με θύματα διανομείς. Ο κ. Καραμανλής απαντώντας σε σχετική ερώτηση το καλοκαίρι στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου είχε δεσμευτεί για επικαιροποίηση και αυστηροποίηση των διατάξεων που αφορούν τη διανομή προιόντων στον νέο ΚΟΚ.

Να σημειωθεί ότι βάσει του νόμου που ψηφίστηκε το 2019, ο εργοδότης οφείλει να εφοδιάζει με τον κατάλληλο εξοπλισμό προστασίας τους εργαζόμενους που χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα, ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής δικής του ή των εργαζομένων κατά την εκτέλεση της εργασίας τους για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων.

Με απόφαση που θα ακολουθούσε των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών (αλλά δεν έχει ακόμα εκδοθεί), επρόκειτο να καθοριστούν τα πιστοποιητικά και τα προβλεπόμενα έγγραφα που οφείλει να διαθέτει ο εργοδότης, σχετικά με:

Την ορθή συντήρηση των οχημάτων

Το είδος και τις προδιαγραφές του εξοπλισμού προστασίας.

Τις προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου στα οχήματα.

Τον φορέα πιστοποίησης της ευστάθειας του οχήματος.

Την πρότυπη γραπτή εκτίμηση του επαγγελματικού κινδύνου για τις συγκεκριμένες δραστηριότητες.

Ηλεκτρονική διαδικασία για την παρακολούθηση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.

Παράλληλα με τον νέο ΚΟΚ τα υπουργεία Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης μελετούν από κοινού τον ανασχεδιασμό του συστήματος ποινών, του γνωστού point system με στόχο ο παραβάτης να γνωρίζει ότι οι προβλεπόμενοι πόντοι θα καταγράφονται σε εύλογο χρόνο.

Επιπλέον, θα γίνει εφικτή η άμεση online ενημέρωση των οδηγών για την καταγραφή των παραβάσεών τους και των πόντων που έχουν στο point system ακόμα και μέσω μηνύματος στο κινητό τους τηλέφωνο.

Η Τροχαία θα έχει τη δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης για την οδηγική συμπεριφορά όλων των οδηγών, ενώ θα συγκεντρώνονται στατιστικά στοιχεία για το είδος και τη συχνότητα της παραβατικότητας των Ελλήνων οδηγών.

Πηγή: ethnos.gr

Σχετικά Άρθρα