Ενεργειακή κρίση: “Πάγωσαν” κυβέρνηση και… αποφάσεις αναμένοντας την ΕΕ – Οριστικά εκτός πλάνου η μείωση φόρων στα καύσιμα

 Ενεργειακή κρίση: “Πάγωσαν” κυβέρνηση και… αποφάσεις αναμένοντας την ΕΕ – Οριστικά εκτός πλάνου η μείωση φόρων στα καύσιμα

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Στερεύουν οι ελπίδες της κυβέρνησης για την λήψη ευρωπαϊκών αποφάσεων στην ενεργειακή κρίση καθώς φαίνεται πως η Γερμανία ροκανίζει το χρόνο.

Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα οι όποιες αποφάσεις για την υιοθέτηση της νομοθετικής πρότασης της Κομισιόν μετατίθεται για τις αρχές Νοεμβρίου κατά την τακτική Σύνοδο των Υπουργών Ενέργειας στις Βρυξέλλες.

Της Άννας Καραβοκύρη

Ο γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς θεωρεί ικανοποιητικό τον ενεργειακό εφοδιασμό της Γερμανίας εν όψει του ερχόμενου χειμώνα, καθώς η πληρότητα στις αποθήκες αερίου έφτασε σχεδόν στο 95%.

  • Ο πρωθυπουργός δήλωσε χθες πως «η Ελλάδα, στις 7 Οκτωβρίου, για πρώτη φορά κάλυψε επί πέντε ώρες τις ανάγκες ηλεκτροπαραγωγής εξολοκλήρου μέσω Ανανεώσιμων Πηγών. Η Ελλάδα αναδεικνύεται γρήγορα ως ηγέτης στις ΑΠΕ. Κατέλαβε την 7η θέση παγκοσμίως το 2021 σε ηλιακή και αιολική ενέργεια ως μερίδιο της συνολικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας».

Την ίδια στιγμή το ράλι τιμών στις τιμές των καυσίμων συνεχίζεται με το πετρέλαιο κίνησης να ξεπερνά την αμόλυβδη παρασύροντας και το πετρέλαιο θέρμανσης. Σε αυτό συνέβαλε μεταξύ άλλων και η διακοπή της οριζόντιας επιδότησης κατά 15 λεπτά. Από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης σημειώνουν πως «η επιδότηση στο diesel κίνησης κατά 15 λεπτά στο λίτρο καταργήθηκε προκειμένου ο περιορισμένος διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης κατά 25 λεπτά στο λίτρο, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αξιοπρεπής διαβίωση των καταναλωτών το χειμώνα που έρχεται».

Παράλληλα τονίζουν πως ο ενιαίος φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στα καύσιμα έχει μεγάλη σημασία για τη δημοσιονομική ισορροπία της χώρας αλλά και για την εξασφάλιση ενός βιώσιμου εμπορικού ισοζυγίου διότι αφενός αποτελεί σημαντικό έσοδο για το κράτος το οποίο στην συνέχεια διοχετεύεται στην κοινωνία ως μέτρα στήριξης και αφετέρου αποτελεί κίνητρο ελέγχου της κατανάλωσης καυσίμων.

  • Οι εισαγωγές πετρελαίου και των παραγώγων του επιβαρύνουν το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας υπέρμετρα όταν οι διεθνείς τιμές των καυσίμων είναι υψηλές. «Η μείωση του Ε.Φ.Κ. θα έδινε κίνητρο για αύξηση της κατανάλωσης, άρα και μεγάλης αύξησης των εισαγωγών που δεν θα αντικρίζονταν από εξαγωγές, δημιουργώντας υψηλό και μη βιώσιμο μεσοπρόθεσμα εμπορικό έλλειμμα» υπογραμμίζουν.

Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία  της Eurostat, η Ελλάδα στο πρώτο εξάμηνο του έτους κατατάσσεται στη δέκατη θέση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. ως προς το κόστος του ρεύματος για τα νοικοκυριά.

Συγκεκριμένα η τελική τιμή, μαζί με φόρους και επιδοτήσεις ήταν 23,05 σεντς ανά κιλοβατώρα, έναντι 19,74 σεντς κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Ακριβότερα από την Ελλάδα διαμορφώνεται η τιμή του ρεύματος για τον καταναλωτή, μεταξύ άλλων, στο Βέλγιο, στην Ιταλία, την Ισπανία και την Ιρλανδία. Σημειώνεται ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2022 δεν είχε ξεκινήσει ακόμα η εφαρμογή του Μηχανισμού ανάκτησης των υπερεσόδων από τους ηλεκτροπαραγωγούς και η διάθεσή τους για τη στήριξη των καταναλωτών.

Σχετικά Άρθρα