Το παρασκήνιο της αποχώρησης της Ryanair από την Αθήνα- Πώς έχασε μερίδιο στο “Ελ. Βενιζέλος” από Aegean και την ανερχόμενη Sky Express

 Το παρασκήνιο της αποχώρησης της Ryanair από την Αθήνα- Πώς έχασε μερίδιο στο “Ελ. Βενιζέλος” από Aegean και την ανερχόμενη Sky Express

Ακολουθώντας τη συνήθη επιθετική επικοινωνιακή πολιτική με την οποία περιβάλλει τις επιχειρηματικές της αποφάσεις, η Ryanair ανακοίνωσε εχθές το κλείσιμο για τη χειμερινή σεζόν τη βάση της στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Μια απόφαση την οποία η εταιρεία απέδωσε στις υψηλές χρεώσεις και την έλλειψη κινήτρων, όχι μόνο στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», αλλά και στα περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport. Αν και η εταιρεία διαχρονικά ασκεί πίεση για χαμηλότερες χρεώσεις, η σπουδή της να πάρει τα δύο αεροσκάφη της από την Αθήνα έχει, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, διαφορετικές αιτίες.

Μέσα στην πανδημία, η πραγματικότητα της αεροπορικής αγοράς άλλαξε, με τη Ryanair να δείχνει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα. Όμως στη χώρα μας σημειώθηκαν εξελίξεις «έκπληξη» στον κλάδο, που διαμόρφωσαν νέες συνθήκες στον ανταγωνισμό. Με την κυριαρχία της Aegean να είναι αναμφισβήτητη στο αεροδρόμιο της Αθήνας, καθώς διαθέτει μερίδιο άνω του 40%, η δεύτερη θέση άλλαξε χέρια μέσα στην τελευταία διετία.

Ενώ η Ryanair το 2019 είχε μερίδιο 15-16%, εφέτος έχει πέσει περί το 8%, ενώ χάρη στις μεγάλες επενδύσεις που έκανε σε νέα αεροσκάφη και προορισμούς εξωτερικού η ελληνική Sky Express από το 2,5% έχει σκαρφαλώσει στο 13%. Υπενθυμίζεται ότι ο αερομεταφορές συμφερόντων του επιχειρηματία κ. Ιωάννη Γρύλου προχώρησε μέσα στη διετία σε μία επένδυση, αξίας 700 εκατ. ευρώ.

Η μεγάλη αυτή αλλαγή στο μοίρασμα της πίτας στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» οδήγησε, όπως σχολιάζουν στελέχη της αεροπορικής αγοράς, στην απόφαση να σταλούν τα δύο αεροσκάφη της βάσης της Αθήνας σε άλλο αεροδρόμιο.

Η βάση της Αθήνας και ο περιορισμός των δρομολογίων

Το κλείσιμο της βάση από τις 29 Οκτωβρίου και για τη χειμερινή περίοδο δεν σημαίνει ότι η ιρλανδική εταιρεία χαμηλών ναύλων δεν θα πετάει από το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Για τον εφετινό χειμώνα, θα κάνει δρομολόγια σε 10 προορισμούς σε Δουβλίνο, Λονδίνο, Βρυξέλλες, Μιλάνο, Μπολόνια, Ρώμη (Φιουμιτσίνο), Βουδαπέστη, Κατοβίτσε, Βιέννη και Μάλτα. Όμως δεν θα σταθμεύει δύο αεροσκάφη της στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», περιορίζοντας τη διαθέσιμη χωρητικότητα της Ryanair στην Αθήνα κατά σχεδόν 60%.

Μεταξύ των δρομολογίων που σταματούν, είναι και μια βεντάλια δευτερευόντων προορισμών, μη εξυπηρετούμενων από άλλη εταιρεία, μεταξύ των οποίων Κατάνια, Άκαμπα, Βρότσλαβ, για τους οποίους από το 2019 και για τρία χρόνια η Ryanair αξιοποιούσε ένα ειδικό πρόγραμμα κινήτρων του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η λήξη του προγράμματος συνέβαλε προφανώς στη διακοπή των εν λόγω προορισμών, μειώνοντας προφανώς τη συνδεσιμότητα του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας.

Το νέο σχήμα κινήτρων

Ένα νέο σχήμα αναπτυξιακών κινήτρων είναι έτοιμος να λανσάρει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, για την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών και τη χειμερινή σεζόν. Η αγορά ανέμενε ένα τέτοιο νέο σχήμα και την περσινή σεζόν, που όμως δεν ήρθε. Για την εξέλιξη πάντως οι αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη ενημερωθεί εδώ και εύλογο διάστημα, οι πληροφορίες όμως συντείνουν ότι η Ryanair δεν επέδειξε αντίστοιχη διάθεση παρά τις προσπάθειες επικοινωνίας.

Εντωμεταξύ, εχθές, μετά την ανακοίνωση της Ryanair, με την οποία η εταιρεία έβαλε στο στόχαστρο και τον υπουργό κ. Βασίλη Κικίλια, πηγές του Υπουργείου Τουρισμού γνωστοποίησαν πως θα παρουσιαστεί ολοκληρωμένο σχέδιο επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν. Αυτό θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και την παροχή κινήτρων σε αεροπορικές εταιρείες και tour operators που ενδιαφέρονται να συνεχίσουν τη δραστηριότητα τους στην Ελλάδα και μετά τον Οκτώβριο.

Στην ανακοίνωσή της η Ryanair αναφέρεται στις προτάσεις που έχει καταθέσει στις ελληνικές αρχές και επί των οποίων, όπως σημειώνει, δεν έχει λάβει καμία απάντηση. Αυτές περιλαμβάνουν διπλασιασμό των επισκεπτών που φέρνει στη χώρα μας από 5 σε 10 εκατ. μέσα στην επόμενη πενταετία, με περισσότερος από 2,5 εκατ. επιπλέον επιβάτες εκτός της θερινής αιχμής ετησίως, επιμηκύνοντας εμπράκτως την τουριστική σεζόν. Εκτιμά δε πως η πρότασή της θα αυξήσει τα τουριστικά έσοδα έως και 1 δισ. ευρώ ετησίως και θα δημιουργήσει 4.000 τοπικές θέσεις εργασίας.

Απογοήτευση

«Είμαστε απογοητευμένοι που ανακοινώνουμε το κλείσιμο της βάσης μας στην Αθήνα στα τέλη του Οκτώβρη του 2022 για τη χειμερινή περίοδο, αλλά η ελληνική κυβέρνηση απέτυχε να ανταποκριθεί στα φιλόδοξα σχέδια ανάπτυξης της Ryanair προσφέροντας ένα ανταγωνιστικό σχήμα ανάκαμψης με ανταγωνιστικές χρεώσεις για τα αεροδρόμιά της, μετά την πανδημία, όπως έχουν ήδη κάνει η Κροατία, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και άλλες χώρες», σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Eddie Wilson, βάζοντας στο κάδρο και το γερμανικό μονοπώλιο που διαχειρίζεται τα παραχωρημένα ελληνικά αεροδρόμια.

«Σε μια εποχή που άλλες κυβερνήσεις και αεροδρόμια μειώνουν τις χρεώσεις και υιοθετούν σχέδια τουριστικής ανάκαμψης, η ελληνική κυβέρνηση εξακολουθεί να εφαρμόζει έναν καταδικαστικό φόρο ανάπτυξης αεροδρομίων ύψους 12 ευρώ ανά επιβάτη, καθιστώντας το κόστος πρόσβασης στην Ελλάδα μη ανταγωνιστικό», αναφέρει η εταιρεία.

Η πρακτική της γρήγορης εισόδου-εξόδου σε μια αγορά, μόλις παρουσιαστεί σε άλλη υψηλότερο περιθώριο κέρδους, είναι διαχρονικά ο δρόμος που ακολουθεί η ιρλανδική εταιρεία για τις επιχειρηματικές της αποφάσεις. Πρακτική που, όπως είναι λογικό, ασκεί μια ιδιόμορφη πίεση στους τοπικούς φορείς, ώστε να καθιερώσουν κίνητρα για να «προτιμήσει» τα αεροδρόμιά τους, συμπιέζοντας τις δυνατότητές τους. Αυτό που έχει βεβαίως παρατηρηθεί είναι ότι όσο «καταδρομικά» αποχωρεί, χωρίς συναισθηματισμούς, καθώς συχνά ακυρώνει προορισμούς για τους οποίους έχουν ήδη γίνει κρατήσεις, τόσο γρήγορα επανέρχεται, όπως πολύ γρήγορα έγινε στην περίπτωση των Χανίων.

Πηγή: OT.gr

Θεόκριτος Αργυριάδης