Η Τουρκία στο τραπέζι του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του ΝΑΤΟ- Πως θα αντιμετωπιστεί το “πείσμα” Ερντογάν για Φινλανδία και Σουηδία- Τι προσδοκά η Ελλάδα

 Η Τουρκία στο τραπέζι του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του ΝΑΤΟ- Πως θα αντιμετωπιστεί το “πείσμα” Ερντογάν για Φινλανδία και Σουηδία- Τι προσδοκά η Ελλάδα

Σε σύνοδο-σταθμό μετατρέπεται εκ των πραγμάτων η διάσκεψη των ηγετών των κρατών μελών του ΝΑΤΟ, στα τέλη του μήνα στη Μαδρίτη, καθώς η Συμμαχία θα πρέπει να ξεπεράσει τις εσωτερικές αντιθέσεις προκειμένου να προωθήσει την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας.

Όλοι, και κυρίως, οι ΗΠΑ αναμένεται να επιχειρήσουν να πείσουν τον Ταγίπ Ερντογάν να υπερβεί τις αντιρρήσεις του, όμως είναι βέβαιο πως ο Τούρκος πρόεδρος θα φροντίσει να λάβει τα περισσότερα δυνατά ανταλλάγματα πριν συναινέσει.

Στο πλαίσιο αυτό η ελληνική πλευρά δια του πρωθυπουργού θα επιχειρήσει να αναδείξει την τουρκική επιθετικότητα στο Αιγαίο, αν και δεν πρέπει να θεωρείται βέβαιο πως αυτό θα είναι το κύριο μέλλημα του ΝΑΤΟ που αυτή την περίοδο ιεραρχεί ως βασικό το θέμα της ένταξης των δύο σκανδιναβικών χωρών. Ίσως, γι αυτό ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα ρίξει το βάρος του κυρίως στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που θα προηγηθεί, όπου οι συσχετισμοί είναι πιο ευνοϊκοί για την Ελλάδα.

Η προκλητικότητα της Άγκυρας είναι ένα δεύτερο κεντρικό θέμα και φαίνεται ότι θα παραμείνει ως τέτοιο τουλάχιστον το επόμενο 20ήμερο, μέχρι την σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ στην Μαδρίτη, όπου θα συζητηθεί η ένταξη στο ΝΑΤΟ Σουηδίας-Φινλανδίας και θα κορυφωθούν οι πιέσεις επί της Τουρκίας να άρει το βέτο.

Όπως επισημαίνει ανάλυση του K-Report, σε αυτό το κρίσιμο διάστημα η Άγκυρα θα κλιμακώσει τα στοιχήματά της σε όλα τα ταμπλό: (α) Στο επίπεδο της πίεσης επί της Σουηδίας κυρίως να δεχθεί κάποιες κινήσεις εναντίον κουρδικών πολιτικών οργανώσεων, που η Τουρκία χαρακτηρίζει τρομοκρατικές. Δύσκολη απαίτηση –χαρακτηριστικό είναι ότι χθες η σουηδική κυβέρνηση φέρεται να έδωσε κάποιες εγγυήσεις σε ανεξάρτητη βουλευτή κουρδικής καταγωγής, ώστε να διασφαλίσει την ψήφο της σε ψηφοφορία επί πρότασης μομφής, εδώ. (β) Στο επίπεδο των απειλών για στρατιωτική επιχείρηση στην βόρεια Συρία, παρά τις έντονες αμερικανικές αντιρρήσεις, αλλά και παρά την παρέμβαση της Μόσχας, εδώ. Και (γ) στο επίπεδο της ρητορικής (προς το παρόν) έντασης με την Ελλάδα για θέματα κυριαρχίας επί των νησιών του Αιγαίου και «αποστρατιωτικοποίησής» τους. Η καθημερινή καταιγίδα επιθετικών δηλώσεων συνεχίστηκε και χθες με πολλούς πρωταγωνιστές, ανάμεσά τους ο υπουργός εξωτερικών Τσαβούσογλου

Στον ίδιο τόνο η Τουρκία απάντησε και στην ιδιαίτερα αρνητική έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου για την πορεία των ευρωτουρκικών σχέσεων, με έμφαση σε θέματα δημοκρατίας, κράτους δικαίου και στο θέμα των πτήσεων πάνω από κατοικημένα ελληνικά νησιά (η έκθεση, εδώ). Ενόχληση προκάλεσε στην Τουρκία και μια δήλωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ που παρέπεμπε το τουρκικό αίτημα για F-16 στο εξαιρετικά αρνητικό Κογκρέσο.

Η ελληνική πλευρά με ψυχραιμία διατηρεί χαμηλούς τόνους έναντι της ασυνήθιστα έντονης τουρκικής ρητορικής καμπάνιας, ενώ παράλληλα διατηρεί την αμυντική ετοιμότητα σε επίπεδο συναγερμού. Ενδιαφέρουσα ήταν η δήλωση του πρωθυπουργού, ο οποίος συνέστησε αυτοσυγκράτηση, δήλωσε έτοιμος να μιλήσει με Ερντογάν («εγώ δεν είμαι ποτέ αυτός ο οποίος θα πει ότι δεν μιλάω με κάποιον») και πρόσθεσε: «Εύχομαι και ελπίζω και ενθαρρύνω ανοιχτά την Τουρκία αυτή η ρητορική να μην μεταφραστεί και σε παραπάνω ένταση στο πεδίο».

Γιατί είναι “ορόσημο” για την Τουρκία η Σύνοδος του ΝΑΤΟ στην Μαδρίτη

Ο Sinan Ülgen, πρώην Τούρκος διπλωμάτης, είναι Διευθυντής της δεξαμενής σκέψης EDAM με έδρα την Κωνσταντινούπολη και επισκέπτης μελετητής στο Carnegie Europe, περιγράφει αναλυτικά στο ProjectSyndicate την σημασία της Συνόδου του ΝΑΤΟ.

Η τρέχουσα αρνητική στάση της Τουρκίας έναντι των αιτήσεων ένταξης της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ως κατηγορηματική απόφαση να εμποδίσει την ένταξη των δύο σκανδιναβικών χωρών. Αλλά οι πολιτικοί ηγέτες στο Ελσίνκι, τη Στοκχόλμη και την Άγκυρα πρέπει τώρα να προετοιμάσουν το κοινό τους για μια αναπόφευκτα εσφαλμένη συμφωνία.

Μία από τις βασικές γεωπολιτικές συνέπειες του πολέμου του Ρώσου Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν κατά της Ουκρανίας ήταν η επιστροφή σκληρών ανησυχιών για την ασφάλεια στην κύρια ευρωπαϊκή πολιτική. Σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η εισβολή του Πούτιν πυροδότησε τη δέσμευση για αύξηση των αμυντικών δαπανών . Στην παραδοσιακά ουδέτερη Φινλανδία και Σουηδία, η αύξηση της δημόσιας υποστήριξης για ένταξη στο ΝΑΤΟ ακολουθήθηκε από αιτήσεις για ένταξη στη συμμαχία. Η σύνοδος κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη στα τέλη Ιουνίου μετατράπηκε έτσι γρήγορα σε ένα γεγονός ορόσημο που προαναγγέλλει την περαιτέρω διεύρυνση της συμμαχίας.

Όμως η διεύρυνση του ΝΑΤΟ απαιτεί τη συναίνεση όλων των χωρών μελών και ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι η χώρα του «δεν έχει ευνοϊκή γνώμη» σχετικά με τις αιτήσεις της Σουηδίας και της Φινλανδίας. Η αρνητική στάση του Ερντογάν, την οποία δικαιολόγησε με το σκεπτικό ότι οι δύο χώρες φιλοξενούν Κούρδους τρομοκράτες, θέτει σε κίνδυνο την περαιτέρω διεύρυνση του ΝΑΤΟ σε μια περίοδο μεγάλης γεωπολιτικής αβεβαιότητας.

Από την άλλη πλευρά, η Τουρκία υποστηρίζει παραδοσιακά την πολιτική ανοιχτών θυρών του ΝΑΤΟ προς πιθανά νέα μέλη και η δήλωση του Ερντογάν δεν πρέπει να εκληφθεί ως κατηγορηματική απόφαση να εμποδίσει την ένταξη των δύο σκανδιναβικών χωρών. Στην πραγματικότητα, προωθεί δύο άλλους στόχους.

Πρώτον, η θέση του Ερντογάν αντανακλά τα συσσωρευμένα παράπονα της Τουρκίας σχετικά με τη στάση της Σουηδίας έναντι του κουρδικού ζητήματος γενικά και του αυτονομιστικού Εργατικού Κόμματος του Κουρδιστάν (PKK) ειδικότερα. Η Τουρκία είναι δυσαρεστημένη με την έλλειψη ανταπόκρισης των σουηδικών αρχών σχετικά με τις δραστηριότητες του PKK –μιας οντότητας που χαρακτηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Τουρκία ως τρομοκρατική οργάνωση– και των οργανικών παραφυάδων του στη Σουηδία.

Οι απαιτήσεις της Τουρκίας να καταστείλουν οι σουηδικές αρχές τις δραστηριότητες συγκέντρωσης κεφαλαίων και στρατολόγησης αυτού του δικτύου παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτες. Η Σουηδία έχει επίσης φιλοξενήσει ορισμένους πολιτικούς πρόσφυγες, τους οποίους οι τουρκικές αρχές πιστεύουν ότι συνδέονται με την απόπειρα πραξικοπήματος του Ιουλίου 2016 στην Τουρκία. Επιπλέον, η Φινλανδία και η Σουηδία επέβαλαν προηγουμένως εμπάργκο όπλων στην Τουρκία λόγω των διασυνοριακών στρατιωτικών της επιχειρήσεων στο Ιράκ και τη Συρία. Το τουρκικό κοινό γνωρίζει καλά τις απαιτήσεις της κυβέρνησής του και υπάρχει ευρεία διακομματική υποστήριξη για τη στάση του Ερντογάν.

Αυτό μας φέρνει στον δεύτερο λόγο για την υπεροχή του Ερντογάν. Δημοσιεύοντας την αντίθεσή του στις υποψηφιότητες της Φινλανδίας και της Σουηδίας, αντί να επιλέγει την αθόρυβη διπλωματία, ο Ερντογάν ελπίζει ότι το θέμα θα βοηθήσει στην εδραίωση της δημόσιας υποστήριξής του. Οι βαθμολογίες του στις δημοσκοπήσεις έχουν μειωθεί σημαντικά πρόσφατα και, με τις επόμενες προεδρικές εκλογές μόλις ένα χρόνο μακριά, θέλει να καλλιεργήσει την εικόνα του ως ισχυρού ηγέτη με βασικό ρόλο στη διεθνή πολιτική.

Απολαύστε απεριόριστη πρόσβαση στις ιδέες και τις απόψεις των κορυφαίων στοχαστών του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων εβδομαδιαίων μακροχρόνιων αναγνώσεων, κριτικών βιβλίων, επίκαιρων συλλογών και συνεντεύξεων. Ετήσιο έντυπο περιοδικό The Year Ahead . το πλήρες αρχείο PS. κι αλλα. Όλα για λιγότερο από 9 $ το μήνα.

ΕΓΓΡΑΦΕΊΤΕ ΤΏΡΑ
Η εμπλοκή της κοινής γνώμης σε ζητήματα διεθνούς διπλωματίας μπορεί να εξυπηρετήσει τον στόχο της διαφάνειας. Αλλά περιπλέκει επίσης την αναζήτηση συναίνεσης συνδέοντας τις κυβερνήσεις με τις δηλωμένες δημόσιες θέσεις τους και εμποδίζοντας τις πιθανότητες για παραχωρήσεις και συμβιβασμούς. Γι’ αυτό είναι πολύ αισιόδοξο να περιμένουμε ότι η διαφωνία θα ξεπεραστεί μέχρι τη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη. Μην κάνετε λάθος: η αντιπαράθεση συνεπάγεται αυξανόμενους κινδύνους για την ακεραιότητα της συμμαχίας και για τις σχέσεις της Τουρκίας με τη Δύση.

Παρά την αναταραχή της διπλωματικής δραστηριότητας που ακολούθησε τις αρχικές δηλώσεις του Ερντογάν, μικρή πρόοδος φαίνεται να έχει επιτευχθεί μέχρι στιγμής. Δεν είναι σαφές ότι η Φινλανδία και η Σουηδία μπορούν πράγματι να ικανοποιήσουν όλες τις απαιτήσεις της Τουρκίας. Θα πρέπει να είναι σε θέση να παρέχουν τις απαιτούμενες εγγυήσεις για την αυστηρή εφαρμογή της εγχώριας αντιτρομοκρατικής νομοθεσίας, περιορίζοντας έτσι τις δραστηριότητες συγκέντρωσης κεφαλαίων και στρατολόγησης καθορισμένων τρομοκρατικών οντοτήτων. Ο τερματισμός του εμπάργκο όπλων θα πρέπει επίσης να είναι εφικτός. Μάλιστα, η σουηδική κυβέρνηση ανακοίνωσε πρόσφατα ότι δεν υπάρχουν εμπόδια στις εξαγωγές όπλων στην Τουρκία.

Αλλά για ορισμένες από τις άλλες απαιτήσεις της Τουρκίας, όπως τα αιτήματά της για έκδοσή της, η Φινλανδία και η Σουηδία ενδέχεται να μην είναι σε θέση να προσφέρουν μια σταθερή δέσμευση. Σε μια συνταγματική τάξη που χαρακτηρίζεται από ισχυρό διαχωρισμό των εξουσιών, οι κυβερνήσεις δεν μπορούν να αποφασίζουν αντί των δικαστικών υπηρεσιών. Στην καλύτερη περίπτωση, η Τουρκία και οι δύο σκανδιναβικές χώρες μπορούν να συμφωνήσουν να καθιερώσουν έναν πιο τακτικό διάλογο, μέσω του οποίου τα αιτήματα αυτά θα μπορούν να αντιμετωπίζονται με πιο εποικοδομητικό τρόπο. Η Τουρκία θα ενισχύσει επίσης σημαντικά τη διπλωματική της θέση ενισχύοντας εμφανώς το κράτος δικαίου στο εσωτερικό, ξεκινώντας με την εφαρμογή των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Υπάρχει μια διπλωματική «περίοδος χάριτος» μέχρι τη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη. Αλλά μόλις τελειώσει η συγκέντρωση, η θέση άλλων μελών του ΝΑΤΟ και ιδιαίτερα των ΗΠΑ μπορεί να αρχίσει να σκληραίνει εναντίον της Τουρκίας. Οι κατηγορίες ότι η Τουρκία εμποδίζει τη διεύρυνση σε μια κρίσιμη καμπή για την ευρωπαϊκή ασφάλεια, και ως εκ τούτου βοηθά τη Ρωσία, θα μπορούσαν να κερδίσουν έλξη. Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα ήταν εχθρικό προς τον σκοπό της συμμαχίας και, απομονώνοντας την Τουρκία, θα μπορούσε να ενισχύσει την αντίσταση του Ερντογάν.

Η αποφυγή αυτού του σεναρίου θα απαιτήσει από τη Φινλανδία και τη Σουηδία να δεσμευτούν σε ό,τι είναι πολιτικά εφικτό και ηθικά απαραίτητο σε έναν κοινό αγώνα κατά της τρομοκρατίας. Θα απαιτήσει επίσης από την Τουρκία να αποδεχθεί κάτι που είναι πιθανό να είναι μια ατελής συμφωνία. Οι πολιτικοί ηγέτες στη Στοκχόλμη, το Ελσίνκι και την Άγκυρα πρέπει τώρα να προετοιμάσουν το κοινό τους για μια αναπόφευκτα εσφαλμένη συμφωνία.

Σχετικά Άρθρα