Πέντε χαμένοι πολιτισμοί για τους οποίους δεν έχετε ακούσει ποτέ- Ο μύθος για το Άγιο Δισκοπότηρο και οι “πρόδρομοι” των Μάγια

 Πέντε χαμένοι πολιτισμοί για τους οποίους δεν έχετε ακούσει ποτέ- Ο μύθος για το Άγιο Δισκοπότηρο και οι “πρόδρομοι” των Μάγια


Το Curse of the Ancients με την Alice Roberts
 διερευνά πώς τα κατακλυσμικά γεγονότα από την ιστορία έχουν επηρεάσει τον σύγχρονο κόσμο και πώς οι αρχαίοι πρόγονοί μας αντιμετώπισαν τις συνέπειες. 
Σε κάθε επεισόδιο, η Alice ταξιδεύει τους θεατές σε όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αφρική για να ανακαλύψουν επικές τοποθεσίες και ορόσημα, παραμυθένιες πόλεις εγκαταλελειμμένες, πεδία μάχης ξεχασμένα από καιρό και εκλεπτυσμένους πολιτισμούς ανατρεπόμενους και χαμένους στην ομίχλη του χρόνου. Κάθε Δευτέρα στις 21:00 στο Sky HISTORY.

Σκεφτείτε τη φράση «χαμένοι πολιτισμοί» και πιθανότατα θα σας έρθουν στο μυαλό άνθρωποι όπως οι Μάγια ή οι Αζτέκοι. Αλλά υπάρχουν πολλοί άλλοι, λιγότερο γνωστοί πολιτισμοί, βασίλεια και αυτοκρατορίες που ήρθαν και παρήλθαν στη μακρά ιστορία της ανθρωπότητας. Εδώ είναι πέντε άλλα που πρέπει να γνωρίζετε.

Το Βασίλειο του Aksum

«Υπάρχουν τέσσερα μεγάλα βασίλεια στη Γη», έγραψε ο Πέρσης προφήτης Μάνη του 3ου αιώνα. «Το πρώτο είναι το Βασίλειο της Βαβυλώνας και της Περσίας. Το δεύτερο είναι το Βασίλειο της Ρώμης. Το τρίτο είναι το Βασίλειο των Ακσουμιτών. Το τέταρτο είναι το βασίλειο των Κινέζων».

Η τρίτη επιλογή του Μάνης αναφερόταν σε έναν πολιτισμό που ήταν ένας από τους ισχυρότερους της 1ης χιλιετίας μ.Χ., αλλά ο οποίος έχει περιέλθει σε σχετική αφάνεια στους αιώνες από τότε. Αναδυόμενο στη σημερινή βόρεια Αιθιοπία και την Ερυθραία, το Βασίλειο του Ακσούμ κυριάρχησε στην ακτή της Ερυθράς Θάλασσας, αποτελώντας βασικό μέρος της εμπορικής οδού μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Εξάγονταν ελεφαντόδοντο, κοσμήματα, λιβάνι και ζωντανά ζώα, ενώ εισήχθησαν μετάξια, μπαχαρικά και γυάλινα σκεύη.

Γνωρίζουμε ότι υπήρξαν βίαιες περίοδοι στην ιστορία του, κυρίως μια σειρά εδαφικών μαχών κατά της Περσικής Αυτοκρατορίας. Το Βασίλειο έγινε επίσης το πρώτο υποσαχάριο κράτος που ασπάστηκε τον Χριστιανισμό. Σήμερα, οι επισκέπτες της αρχαίας πρωτεύουσας Aksum στην Αιθιοπία μπορούν ακόμα να δουν λείψανα αυτού του χαμένου πολιτισμού, συμπεριλαμβανομένων πανίσχυρων, πανύψηλων οβελίσκων που σηματοδοτούν ταφικούς θαλάμους. Στην πόλη βρίσκεται επίσης η Εκκλησία της Παναγίας της Σιών, η οποία ιδρύθηκε από τους Ακσουμίτες και πιστεύεται ευρέως ότι περιέχει την Κιβωτό της Διαθήκης.

Ο πολιτισμός Caral

Χιλιάδες χρόνια πριν από τη χρυσή εποχή των Μάγια στην Κεντρική Αμερική, ένας άλλος πολιτισμός άκμασε νοτιότερα στο σημερινό Περού. Υπάρχει μεταξύ 4ης και 2ης χιλιετίας π.Χ., γενικά πιστεύεται ότι είναι ο αρχαιότερος γνωστός πολιτισμός σε ολόκληρη την Αμερική.

Υπάρχουν μερικές χαρακτηριστικές πτυχές σε αυτόν τον μυστηριώδη, χαμένο κόσμο. Σε αντίθεση με άλλους αρχαίους πολιτισμούς, οι κάτοικοι των Caral φαινόταν να μην είχαν καμία απολύτως κουλτούρα εικαστικών τεχνών και δεν χρησιμοποιούσαν κεραμικά. Οι αρχαιολόγοι δεν έχουν βρει πίνακες, γλυπτά ή σημάδια αγγείων που χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση τροφίμων. Από την άλλη πλευρά, οι κάτοικοι Caral ήταν προφανώς ενθουσιασμένοι με τη μουσική, αν τα φλάουτα που φτιάχτηκαν από οστά ζώων είναι κάποια ένδειξη.

Ήταν επίσης εξαιρετικά καταξιωμένοι αρχιτέκτονες. Η πρωτεύουσα του πολιτισμού, γνωστή ως η Ιερή πόλη του Caral-Supe, εξακολουθεί να φέρει τα σημάδια των επιτευγμάτων τους, όπως τα ερείπια τεράστιων πυραμίδων, βυθισμένες πλατείες, ένα κυκλικό αμφιθέατρο και κατοικίες.

Η εξερεύνηση του πολιτισμού Caral, η οποία ξεκίνησε με σοβαρότητα μόλις τη δεκαετία του 1990, έχει ριζικά ξαναγράψει την ιστορία της ανθρωπότητας στην Αμερική, αποδεικνύοντας ότι οι περίπλοκες κοινωνίες πηγαίνουν πίσω για περισσότερο από όσο φαντάζονταν οι ειδικοί.

Οι Ναβαταίοι

Αναδυόμενοι ως ομοιογενής πολιτισμός τον 4ο αιώνα π.Χ., οι Ναβαταίοι υπήρχαν αρχικά ως νομαδική φυλή στην Αραβική έρημο. Με τον καιρό, ίδρυσαν ένα βασίλειο που κατείχε τεράστια δύναμη στην περιοχή. Έχοντας τον έλεγχο του εδάφους που χρησιμοποιούσαν οι έμποροι που ταξίδευαν μεταξύ της Αραβίας και της Μεσογείου έκανε τους Ναμπαταίους εξαιρετικά πλούσιους, αλλά ήταν επίσης τρομεροί μαχητές.

Μια περίφημη ιστορία αφηγείται πώς έσφαξαν χιλιάδες Μακεδόνες στρατιώτες, (με επικεφαλής έναν από τους στρατηγούς του Μεγάλου Αλεξάνδρου) που είχαν σχέδια για την επικράτειά τους.

Η πρωτεύουσα των Ναβαταίων ονομάστηκε Raqmu και σήμερα ονομάζεται Πέτρα. Βρίσκεται στην Ιορδανία, είναι ένα αξιόλογο μνημείο μιας εξαφανισμένης κοινωνίας, προσβάσιμο μόνο μέσω ενός στενού φαραγγιού που ονομάζεται Siq. Περπατώντας αυτό το απόκρημνο, ελικοειδή μονοπάτι οδηγεί τους επισκέπτες στην καρδιά της Πέτρας, όπου περίτεχνα κτίρια έχουν λαξευθεί κατευθείαν στις όψεις των βράχων από ψαμμίτη. Ανάμεσά τους είναι το πιο εμβληματικό ορόσημο του Ναμπαταϊκού από όλα, ο ναός Al-Khazneh, ο οποίος χαρακτηρίστηκε περίφημα ως η κρυψώνα του Αγίου Δισκοπότηρου στον Ιντιάνα Τζόουνς και την Τελευταία Σταυροφορία .

Ο πολιτισμός Cucuteni–Trypillia

Ευδοκιμώντας μεταξύ της 6ης και 3ης χιλιετίας π.Χ., ο πολιτισμός Cucuteni–Trypillia, που συχνά αποκαλείται απλώς Τρυπυλία, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Η επικράτειά τους περιελάμβανε τη σύγχρονη Μολδαβία καθώς και εκτάσεις της σύγχρονης Ρουμανίας και Ουκρανίας, όπου οι Τρυπυλιώτες κατέκτησαν τη γεωργία και την κτηνοτροφία.

Έδειξαν επίσης ιδιαίτερη δεξιότητα στην τέχνη της υφαντικής κατασκευής και της κεραμικής. Εκλεπτυσμένοι κλίβανοι χρησιμοποιήθηκαν για την παραγωγή αγγείων, μπολ και άλλων τεχνουργημάτων με διακριτικά, στροβιλιζόμενα σχέδια. Κατασκεύασαν επίσης κεραμικά ειδώλια στυλ «θεάς» που πιθανώς είχαν θρησκευτική και πνευματική σημασία.

Περιέργως, οι …Τρυπυλιώτες είχαν τη συνήθεια να καταστρέφουν τους δικούς τους οικισμούς κάθε 60 με 80 χρόνια. Τα στοιχεία δείχνουν ότι θα έκαιγαν κυριολεκτικά τις κατοικίες τους και θα τις ξαναέχτιζαν, για λόγους που συνεχίζουν να συζητούνται μεταξύ ιστορικών και αρχαιολόγων.

Ίσως η τελετουργική καταστροφή και η ανάσταση κτιρίων να εξυπηρετούσε έναν συμβολικό σκοπό, μιμούμενοι κύκλους ζωής και θανάτου στη φύση. Μπορεί ακόμη και να σκέφτηκαν ότι οι κατοικίες τους είχαν μια δική τους δύναμη ζωής. Ο «ορίζοντας του καμένου σπιτιού» είναι το υποβλητικό όνομα που δόθηκε στη γεωγραφική ζώνη στην Ευρώπη όπου έλαβαν χώρα αυτές οι μυστηριώδεις πράξεις εμπρησμού, τόσο καιρό πριν.

Ο πολιτισμός Sanxingdui

Το 1986, η ανακάλυψη λάκκων γεμάτους θησαυρούς στην επαρχία Σιτσουάν θα άλλαζε θεμελιωδώς την κατανόησή μας για το παρελθόν της Κίνας. Νεφρίτες, χρυσοί θησαυροί, χαυλιόδοντες ελεφάντων και τεράστια, εντυπωσιακά χάλκινα έργα τέχνης παρείχαν στοιχεία ενός πολιτισμού που είχε χαθεί από καιρό που υπήρχε μέσα σε μια περιτειχισμένη πόλη. Αυτή η τοποθεσία, το Sanxingdui, βρισκόταν περίπου 800 μίλια από την ιστορική καρδιά της δυναστείας των Shang, η οποία υπήρχε τη 2η χιλιετία π.Χ. και ήταν επίσημα η παλαιότερη επιβεβαιωμένη κινεζική δυναστεία.

Με άλλα λόγια, οι ανασκαφές στο Sanxingdui μας λένε ότι υπήρχε μια άλλη, ανεξάρτητη κοινωνία που υπήρχε πολύ μακριά από το σημείο όπου υποτίθεται ότι ξεκίνησε ο κινεζικός πολιτισμός.

Ανθίζοντας περίπου την ίδια εποχή με τη δυναστεία των Shang, οι άνθρωποι του Sanxingdui είναι πλέον ίσως περισσότερο γνωστοί για τις αξιοσημείωτες χάλκινες μάσκες και τα γλυπτά τους. Αυτά απεικονίζουν παράξενα πρόσωπα με προεξέχοντα μάτια, γιγάντια αυτιά σε σχήμα φτερών και άλλα επιδεικτικά χαρακτηριστικά που τα χαρακτηρίζουν μοναδικά στον κινεζικό πολιτισμό.

Αναπόφευκτα, κάποιοι με ενθουσιασμό διατύπωσαν τη θεωρία ότι αυτά τα έργα τέχνης απεικονίζουν αρχαίους εξωγήινους που μπορεί να έχουν επισκεφτεί την περιοχή. Εν τω μεταξύ, οι κυρίαρχοι ιστορικοί πιστεύουν ότι πρόκειται, στην πραγματικότητα, για εξαίσια επεξεργασμένες απεικονίσεις αρχαίων ηγεμόνων και θεοτήτων, που θα χρησιμοποιηθούν σε τελετουργίες των οποίων οι λεπτομέρειες δεν θα μάθουμε ποτέ με βεβαιότητα.

Πηγή: Sky History

Σχετικά Άρθρα