Ανάλυση: Διαβάζοντας πίσω από τη δημοσκόπηση της GPO – Τι ζητούν οι ψηφοφόροι, ιδεολογική ταυτότητα των κομμάτων, το βαρόμετρο των εκλογών

 Ανάλυση: Διαβάζοντας πίσω από τη δημοσκόπηση της GPO – Τι ζητούν οι ψηφοφόροι, ιδεολογική ταυτότητα των κομμάτων, το βαρόμετρο των εκλογών

Ιδιαιτέρως σημαντικά είναι τα ευρήματα της έρευνας της GPO για το που κατατάσσουν οι ερωτηθέντες ιδεολογικά τα κόμματα, επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά τον τρόπο με τον οποίο προσαρμόζουν τα επιτελεία την στρατηγική που ακολουθούν το τελευταίο διάστημα. Είναι κοινό μυστικό πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Αλέξης Τσίπρας επιδιώκουν από την προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προσέγγιση του κέντρου, πιέζοντας και οι δύο ασφυκτικά το ΚΙΝΑΛ που δείχνει όμως να αντέχει και να δείχνει πως είναι ο μοναδικός εκφραστής του συγκεκριμένου πολιτικού χώρου.

Του Σωτήρη Ευσταθίου

Μπαίνοντας στα μισά της τετραετίας που όπως δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει την εξαντλήσει, η δημοσκόπηση της GPO αποτυπώνει με ξεκάθαρο τρόπο την ιδεολογική ταυτότητα που έχει το κάθε κόμμα, η οποία παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται από τους πολιτικούς αρχηγούς δύσκολα αλλάζει.

Η ΝΔ είναι κατά βάση ένα δεξιό κόμμα, το ΚΙΝΑΛ κεντρώο και ο ΣΥΡΙΖΑ ένα κεντροαριστερό κόμμα.

Αυτή είναι όμως είναι μια συνολική άποψη των ερωτηθέντων που δεν χρειαζόταν να γίνει καμία έρευνα για να το διαπιστώσουμε. Το ενδιαφέρον όμως στα επικοινωνιακά επιτελεία έχουν τα ευρήματα της δημοσκόπησης όταν εκφράζουν άποψη οι ψηφοφόροι των ίδιων των κομμάτων.

Δεξιά στροφή παίρνει η ΝΔ

Το 62% των ερωτηθέντων εκτιμά πως με τις πολιτικές που εφαρμόζει το κυβερνών κόμμα έχει στρίψει προς τα δεξιά, αυτό εκτιμά και το 35% των ψηφοφόρων της ΝΔ που είναι ένα ιδιαιτέρως σημαντικό ποσοστό.

  • Ωστόσο το 79,5% των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ, το 86,7% του ΚΙΝΑΛ, αλλά και το 49,7% των ερωτηθέντων που δήλωσαν πως ψήφισαν στις προηγούμενες εκλογές ΝΔ ζητούν να μετατοπιστεί προς το κέντρο. Ζητούν ουσιαστικά από τον Κυριάκο Μητσοτάκη να απομονώσει τις ακραίες φωνές που υπάρχουν στο εσωτερικό του κόμματος του αλλά και να αλλάξει το μίγμα πολιτικής που ακολουθεί. Όμως υπάρχει και ένα 30,4% «γαλάζιων» ψηφοφόρων που επιθυμεί να συνεχίσει να ακολουθεί δεξιά ρότα.

Στο Μαξίμου το τελευταίο διάστημα επιχειρούν να βγάλουν μπροστά πρόσωπα που δεν προέρχονται από την ΝΔ θέλοντας να παρουσιάσει ένα διαφορετικό προφίλ ωστόσο αυτή η κίνηση μέχρι στιγμής δεν δείχνει να έχει φέρει αποτελέσματα ενώ υπάρχει και ο κίνδυνος να απομακρυνθούν και οι δεξιοί ψηφοφόροι.

Ρότα προς το κέντρο ζητούν από τον ΣΥΡΙΖΑ

Μεγάλη συζήτηση γίνεται τα τελευταία χρόνια για την ιδεολογική ταυτότητα του ΣΥΡΙΖΑ. Ο Αλέξης Τσίπρας επιχείρησε σταδιακά την διεύρυνση του κόμματος εντάσσοντας πρόσωπα που προέρχονται από τον προοδευτικό χώρο, μία προσπάθεια που εξακολουθεί να προκαλεί προστριβές στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ.

  • Σύμφωνα με την μέτρηση της GPO 1 στους 2 ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή το 50% επιθυμεί να κινηθεί προς τα Αριστερά ζητώντας ουσιαστικά ακόμη πιο σκληρή αντιπολίτευση απέναντι στη ΝΔ.

Ωστόσο το 29,2% πιστεύει πως πρέπει ιδεολογικά να πάει προς το κέντρο, όπως επίσης και το 40,1% των ψηφοφόρων του ΚΙΝΑΛ ένα ποσοστό ιδιαιτέρως υψηλό το οποίο συνολικά φτάνει το 69,3%. Αυτός είναι και ο λόγος που στην Κουμουνδούρου επιχειρούν να αλλάξουν την αντιπολιτευτική τους στρατηγική προκειμένου να διευρύνουν την εκλογική τους δεξαμενή.

Εκφραστής του κέντρου το ΚΙΝΑΛ

Η Φώφη Γεννηματά δείχνει να αντέχει από το ασφυκτικό πρέσινγκ που δέχονται οι ψηφοφόροι της από την ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ. Η πόλωση του πολιτικού κλίματος δείχνει να μην έχει επηρεάσει σημαντικά την ιδεολογική ταυτότητα του ΚΙΝΑΛ που επηρεάστηκε σαφώς από την περίοδο της συγκυβέρνησης με τη ΝΔ.

  • Είναι ενδεικτικό πως οι ερωτηθέντες σε ποσοστό 39,1% χαρακτηρίζουν το ΚΙΝΑΛ ως ένα κεντρώο κόμμα, το 23,2% υποστηρίζει πως είναι κεντροαριστερό και το 21% κεντροδεξιό. Είναι το μοναδικό κόμμα πως μπορεί από την μία να προσελκύσει πρόσωπα που προέρχονται από την ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ αλλά από την άλλη δείχνει πως χρειάζεται ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση το ιδεολογικό αποτύπωμα της Χαριλάου Τρικούπη.

Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει και η δημοσκόπηση της GPO καθώς το 58% των ψηφοφόρων του ΚΙΝΑΛ ζητά να παραμείνει στον χώρο του παραδοσιακού κέντρου. Η Φώφη Γεννηματά υπερτερεί του Αλέξη Τσίπρα στο ερώτημα ποιος από τους δύο πολιτικούς αρχηγούς εκφράζει την Σοσιαλδημοκρατία στην χώρα μας καθώς η πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ συγκεντρώνει 48,2% έναντι 37,3 του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ.

Οι πιο δύσκολοι ψηφοφόροι

Ο χώρος του κέντρου αποτελεί βαρόμετρο στις εκλογικές αναμετρήσεις με τους ψηφοφόρους της συγκεκριμένης ιδεολογίας να είναι οι περισσότερο αναποφάσιστοι. Σύμφωνα με την έρευνα το 63% των πολιτών που συμμετείχαν δήλωσε πως ψηφίζει το ίδιο κόμμα από το 2015.

  • Μάλιστα τα ποσοστά είναι ιδιαιτέρως υψηλά τόσο προς τα δεξιά όσο και προς στα αριστερά και τα οποία κυμαίνονται από 67% έως 79% και πέφτουν σημαντικά στον χώρο του κέντρου φτάνοντας στο 46%.

Σύμφωνα με αναλυτές αυτό οφείλεται στο γεγονός πως κυβέρνησαν ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ με αποτέλεσμα οι ψηφοφόροι να μετακινηθούν προς τα δύο μεγάλα κόμματα. Επίσης υπάρχει και ένα 45,7% που τονίζει πως δεν έχει σημασία τι ψήφισε δείχνοντας εμφανώς απογοητευμένα από τα δύο κόμματα εξουσίας.

Σχετικά Άρθρα