Οι μικρές “νίκες” των social media στο κενό που αφήνουν τα συμβατικά ΜΜΕ

 Οι μικρές “νίκες” των social media στο κενό που αφήνουν τα συμβατικά ΜΜΕ

Πριν μερικές ημέρες ο δημοσιογράφος Νίκος Μπογιόπουλος αποκάλυψε από την εκπομπή του στον Realfm και το σάϊτ του imerodromos.gr πως το Δημόσιο (δηλαδή η κυβέρνηση) είχε ασκήσει αναίρεση σε απόφαση που δικαιώνει και αποζημιώνει τους συγγενείς των νεκρών της Marfin. Σχεδόν κανένα από τα “συμβατικά” μέσα ενημέρωσης δεν ασχολήθηκε και το θέμα θα περνούσε απαρατήρητο εάν δεν έφθανε στον “χωροχρόνο” των social media.

Σε χρόνο-ρεκόρ έχει viral. Χιλιάδες χρήστες στο twitter και το facebook σχολίασαν αρνητικά και έκαναν λόγο για υποκρισία της κυβέρνησης που, ενώ οργάνωσε εκδήλωση τιμής με ανάρτηση πλακέτας στο κτίριο όπου συντελέστηκε το αποτρόπαιο έγκλημα, το 2010, διεκδικεί την αναίρεση της “αστικής” δικαίωσης των συγγενών των θυμάτων. Η αντίδραση του Μεγάρου Μαξίμου ήρθε με καθυστέρηση περίπου 48 ωρών αλλά κινήθηκε στην σωστή κατεύθυνση. Η αίτηση αναίρεσης του Δημοσίου αποσύρθηκε.

Αξίζει να σημειωθεί πως ακόμα και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, και κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ, αντέδρασαν σε “δεύτερο χρόνο”, όταν ήδη το θέμα είχε κάνει τον γύρο του διαδικτύου.

Χθες, η κυβέρνηση δια του υφυπουργού Πολιτικής Προστασίας απέσυρε άρον-άρον το σποτ της καμπάνιας “Μένουμε Ασφαλείς” με τον ηθοποιό Χρήστο Λούλη. Για το σποτ είχε εκφράσει την άποψη ότι είναι σεξιστικό, η πρώην Γενική Γραμματέας Ισότητας Φ. Κούβελα. Μέχρι εκείνη τη στιγμή ουδείς είχε ασχοληθεί. Κανένα κόμμα δεν είχε τοποθετηθεί και, φυσικά, κανένα “συμβατικό” μέσο ενημέρωσης δεν είχε δώσει χώρο και χρόνο στις όποιες ενστάσεις.

Μέχρις ότου, αίφνης, το θέμα έγινε -κι αυτό- viral στα social media, με μεγάλο αριθμό χρηστών να αντιπαρατίθενται σχετικά με το εάν το σποτ ήταν ή όχι σεξιστικό. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και βουλευτές της Ν.Δ, όπως ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος και ο Γιάννης Λοβέρδος ανάρτησαν στο twitter την διαφωνία τους σχετικά με την απόσυρση του σποτ. Παρόλα αυτά, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας το απέσυρε.

Παρόμοια συμβάντα έχουν καταγραφεί τους τελευταίους μήνες. Θέματα που αποσιωπούνται από τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης λαμβάνουν διαστάσεις στα social media και αναγκάζουν την κυβέρνηση σε “διορθωτικές” κινήσεις.

Σε αρκετές περιπτώσεις, μάλιστα (όπως παλαιότερα με τους διορισμούς “ημετέρων” στα νοσοκομεία), εφημερίδες, τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί σύρονται αφού τα θέματα αυτά έχουν αναδειχθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αλλά και πριν λίγο καιρό με αφορμή την σκανδαλώδη υπόθεση των voucher τηλεκατάρτισης, η οποία ξεκίνησε με το hashtag #Σκοιλ_Ελικικου για να αποκτήσει μείζονες πολιτικές διαστάσεις, να φτάσει στη Βουλή και να κλονίσει την κυβέρνηση.

Το φαινόμενο αποκτά ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον και επιβεβαιώνει αφενός την ενίσχυση του ρόλου των τελευταίων και αφετέρου την αδυναμία των “συμβατικών” μέσων ενημέρωσης να παρακολουθήσουν τα κοινωνικά ρεύματα και το ενδιαφέρον των πολιτών. Όλα αυτά έχουν προκαλέσει έντονη ανησυχία, σύμφωνα με πληροφορίες, στο επικοινωνιακό επιτελείο της κυβέρνησης, καθώς διαπιστώνεται πως δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα η κυριαρχία στα ΜΜΕ (ιδιαίτερα μετά και την επικοινωνιακή καμπάνια των 20 εκατ. ευρώ). Ανησυχία έχει προκαλέσει το φαινόμενο και στον ΣΥΡΙΖΑ, καθώς επιβεβαιώνεται η αναιμική του επικοινωνιακή τακτική και η αδυναμία του να δημιουργήσει θέματα, αλλά παρακολουθεί, συχνά, το “ρεύμα” των social media…

Σχετικά Άρθρα