Αποκλειστικό/ Ρήτρα αναπροσαρμογής- Λογαριασμοί που σοκάρουν (εικόνες)- Οδηγός επιβίωσης: Πώς να αποφύγετε μονομερή εφαρμογή από τους παρόχους

 Αποκλειστικό/ Ρήτρα αναπροσαρμογής- Λογαριασμοί που σοκάρουν (εικόνες)- Οδηγός επιβίωσης: Πώς να αποφύγετε μονομερή εφαρμογή από τους παρόχους

Πληθαίνουν οι καταγγελίες πολιτών που καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα ποσά, εάν δεν θέλουν να μείνουν χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα. Ιδιώτες πάροχοι ενέργειας επιβάλλουν νέα ρήτρα αναπροσαρμογής και απειλούν να κατεβάσουν τον διακόπτη εφόσον ο πελάτης αρνηθεί να καταβάλει τα χρήματα. Το ζήτημα αφορά κυρίως επαγγελματίες, όμως το τελευταίο διάστημα και αρκετά νοικοκυριά λαμβάνουν ‘‘ενεργειακά τελεσίγραφα’’ με υψηλά ποσά που βεβαίως αδυνατούν να πληρώσουν.

Του Απόστολου Στάικου

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ξενοδόχου, από τον οποίο ζητήθηκε να καταβάλει 8000 ευρώ για μια περίοδο δύο μηνών. Εάν δεν συμμορφωνόταν, ο ιδιώτης πάροχος θα του έκοβε το ρεύμα. Μια τέτοια κίνηση θα του προκαλούσε μεγάλη οικονομική ζημιά, γι’ αυτό και ο επαγγελματίας προσέφυγε στην δικαιοσύνη.

  • Ο ξενοδόχος αμφισβήτησε την νομιμότητα των χρεώσεων και κατέθεσε αγωγή.

Ακολούθησαν ασφαλιστικά μέτρα, ώστε να μην διακοπεί η σύνδεση του ρεύματος. Ο δικαστής έκανε δεκτή την προσωρινή διαταγή και διέταξε τον πάροχο να απέχει από την εντολή προς τον ΔΕΔΗΕ για την διακοπή του ρεύματος.

Τον τελευταίους μήνες δεκάδες αγανακτισμένοι πολίτες καταφεύγουν σε δικηγόρους και ζητούν την προστασία της δικαιοσύνης, αφού από την μία ημέρα στην άλλη καλούνται να βάλουν βαθιά χέρια στην τσέπη.

  • Μιλώντας στον Real fm, η δικηγόρος Αριάδνη Νούκα υποστήριξε πως ‘‘είναι πάρα πολλές περιπτώσεις, καθημερινά βλέπουμε εξωπραγματικές χρεώσεις. Μιλάμε για καταστάσεις που δεν μπορείς να πιστέψεις πως συμβαίνουν’’.

ΑΚΟΥΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΥΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΟΤΡΩΤΣΟ ΚΑΙ ΠΑΝΟ ΑΜΥΡΑ:

To libre επικοινώνησε με την δικηγόρο Αριάδνη Νούκα η οποία μας είπε:

  • ‘‘Οι πολίτες καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη και δεν μπορούν να καταλάβουν. Γι’ αυτό απευθύνονται σε εμάς και ζητούν την προστασία της δικαιοσύνης’’.

1441 ευρώ για ένα κλειστό μαγαζί

Επιχείρηση εστίασης στην Κω εκλήθη να πληρώσει εκκαθαριστικό λογαριασμό ύψους 1441 ευρώ για τον περασμένο Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο. Μόνο που το κατάστημα ήταν κλειστό, αφού το εστιατόριο ανοίγει για σεζόν λίγο πριν το Πάσχα. Το μόνο που λειτουργούσε ήταν οι κάμερες. Ο ιδιοκτήτης βρέθηκε σε απόγνωση και ζήτησε την βοήθεια της Αριάδνης Νούκα.    

«Οι άνθρωποι τρελάθηκαν, δεν ήξεραν  τι να κάνουν. Αρνήθηκαν να πληρώσουν. Όμως στη συνέχεια συνέβη κάτι πολύ ενδιαφέρον. Στον επόμενο εκκαθαριστικό, η ρήτρα αναπροσαρμογής δεν ξεπέρασε τα 26 ευρώ.    Ακολουθήσαν δύο ακόμη λογαριασμοί με ποσά 3,76 και 4 ευρώ. Δεν πρέπει λοιπόν ο ιδιώτης πάροχος να μας εξηγήσει πως φτάσαμε στα 1441 ευρώ; Από που προκύπτει αυτό το ποσό και πως ξαφνικά μειώθηκε τόσο πολύ;» υποστηρίζει μιλώντας στο Libre η Αριάδνη Νούκα.

Χρέος 200.000 ευρώ σε έξι μήνες

Πριν από λίγες ημέρες αγρότης ζήτησε νομική υποστήριξη, αφού ο ιδιώτης πάροχος επέβαλλε νέα ρήτρα αναπροσαρμογής και του ζήτησε να καταβάλει 53.000 ευρώ. Το ποσό αφορά μια περίοδο μόλις τριάντα ημέρων. Εντός των επομένων έξι μηνών, ο αγρότης βρέθηκε να χρωστάει 195.000 ευρώ.

«Μέχρι τον Οκτώβριο δεν χρωστούσα πουθενά, ούτε ένα ευρώ και πλέον χρωστάω 200.000 ευρώ. Καταστρέφομαι» δήλωσε ο αγρότης που αποφάσισε να ζητήσει νομική βοήθεια. Υπάρχουν όμως και άλλες κραυγαλέες περιπτώσεις που δείχνουν πως κάποιοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την δυσμενή συγκυρία.

  • «Τον περασμένο Φεβρουάριο, επαγγελματίας έλαβε δέκα εκκαθαριστικούς λογαριασμούς. Η περίοδος κατανάλωσης ξεκινούσε τον Απρίλιο 2021, δηλαδή πολύ πριν από την έναρξη του πολέμου και βεβαίως πριν από την έκρηξη των τιμών της ενέργειας» δήλωσε η Αριάδνη Νάκου.

Τα ψιλά γράμματα και οι αντιρρήσεις

Ο ξενοδόχος που κέρδισε μια προσωρινή, μα σημαντική δικαστική νίκη έκανε αυτό που όλοι πρέπει να κάνουμε σε ανάλογες περιπτώσεις. Διάβασε τα ‘‘ψιλά γράμματα’’ της σύμβασης που είχε υπογράψει και αρνήθηκε την μονομερή αλλαγή που η ιδιωτική εταιρεία επιχείρησε να επιβάλει.

Δηλαδή, πρόβαλλε ‘‘αντιρρήσεις’’.

  • Αυτός είναι ο όρος που χρησιμοποιούν οι νομικοί και έχει μεγάλη σημασία γιατί επιτρέπει στον πολίτη να προσφύγει στη δικαιοσύνη, εξηγώντας πως από την πρώτη στιγμή απέρριψε την κίνηση του ιδιώτη πάροχου. Οι δικηγόροι θεωρούν τις ‘‘αντιρρήσεις’’ υποχρεωτικό προστάδιο μιας διαδικασίας που οδηγεί στην αίθουσα του δικαστηρίου.

Οι αντιρρήσεις πρέπει να υποβληθούν γραπτώς, ώστε να έχουν νομική ισχύ. Αν ένας πολίτης δεν έχει την δυνατότητα να πληρώσει δικηγόρο, μπορεί και μόνος του να καταθέσει τις αντιρρήσεις του σχετικά με την ρήτρα αναπροσαρμογής.      

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΥΠΈΡΟΓΚΩΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ:

Η δικαστική μάχη της ΕΚΠΟΙΖΩ

Στις 18 Μαΐου εκδικάζεται η συλλογική αγωγή που έχει καταθέσει η ΕΚΠΟΙΖΩ. Η καταναλωτική ένωση στρέφεται κατά ιδιώτη προμηθευτή ενέργειας και ζητεί να κριθούν καταχρηστικοί οι όροι της σύμβασης που ορίζουν την ρήτρα αναπροσαρμογής. Η ΕΚΠΟΙΖΩ υποστηρίζει πως η αγωγή αφορά το σύνολο των καταναλωτών και όχι 50 ή 100 ιδιώτες. Δηλαδή εκτιμά πως μια αμετάκλητη απόφαση σε αγωγή ένωσης καταναλωτών ισχύει για όλους τους πολίτες. Την άποψη αυτή συμμερίζεται και η Αριάδνη Νούκα που αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην υπόθεση.

  • «Εμείς προσφεύγουμε στα δικαστήρια γιατί υποστηρίζουμε πως οι όροι που καθορίζουν την ρήτρα αναπροσαρμογής είναι αδιαφανείς. Αυτός είναι ο βασικός ισχυρισμός του κάθε πελάτη που εκπροσωπώ. Τώρα, ενδεχόμενη δικαίωση της ΕΚΠΟΖΩ αλλάζει το δεδομένα διότι πλέον δεν μιλάμε για ένα μεμονωμένο ιδιώτη που στρέφεται κατά μιας επιχείρησης. Πρόκειται για κάτι πολύ μεγαλύτερο» δήλωσε στο Libre η δικηγόρος.           

Ο ρόλος του Συνήγορου του Καταναλωτή

Εκτός από νομική βοήθεια, αρκετοί καταναλωτές ζητούν και την παρέμβαση του Συνηγόρου του Καταναλωτή. Η Ανεξάρτητη Αρχή εξετάζει την καταγγελία και συνήθως καταλήγει σε μια συμβιβαστική πρόταση. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως προτείνει την μείωση του ποσού που καλείται να πληρώσει ο πολίτης. Συχνά η μείωση φτάνει και το 50%. Όμως ορισμένοι ιδιώτες πάροχοι ενέργειας αρνούνται να συζητήσουν τις συμβιβαστικές προτάσεις που καταθέτει η Ανεξάρτητη Αρχή. Το ζήτημα είναι πως οι αποφάσεις του Συνηγόρου αποτελούν συστάσεις, δηλαδή δεν είναι δεσμευτικές. Οπότε οι ιδιωτικές εταιρείες πετούν τις συστάσεις στο καλάθι των αχρήστων και συνεχίζουν να ζητούν υπέρογκα ποσά.

  •  «Τον τελευταίο καιρό και μάλιστα δύο φορές, η ΔΕΗ ανακοίνωσε πως δεν πρόκειται να ακουμπήσει τα σταθερά τιμολόγια. Μέχρι στιγμής δεν το έχει κάνει. Οι ιδιώτες πάροχοι δεν ακολούθησαν το παράδειγμα της ΔΕΗ. Οι ιδιώτες δεν σέβονται την σταθερή τιμολόγηση» σημειώνει η Αριάδνη Νούκα.

“Βροχή” οι καταγγελίες

Σύμφωνα με τα στοιχεία του news247.gr, τους τελευταίους μήνες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ, τον νούμερο ένα πάροχο, έχουν αυξηθεί κατά 5%. Αντίστοιχα και για τους υπόλοιπους προμηθευτές οι ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι τέτοια περίοδο. Το ίδιο και οι διακανονισμοί, με τάση αύξησης μάλιστα 10% κάθε μήνα. Χαρακτηριστικά το ποσοστό των καταναλωτών που εξοφλούν τους λογαριασμούς μετά το πέρας ενάμιση μήνα αυξήθηκε από 25% σε 50%, με το χρονικό διάστημα πλέον να φτάνει μέχρι και τους 3 μήνες.

Σε κάθε περίπτωση, η ακρίβεια και η αδυναμία πληρωμών, έχει δημιουργήσει ένα φαύλο κύκλο που ταλανίζει την αγορά και τροφοδοτείται από την συνολικότερη κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη. Το πρόβλημα εισπραξιμότητας για τους προμηθευτές έχει ως αποτέλεσμα να διογκώνονται και τα χρέη αυτών προς τους διαχειριστές. Όπως ανέφερε ο κ. Δαγούμας, η ΡΑΕ έχει προβεί σε κυρώσεις σε 5 προμηθευτές για ληξιπρόθεσμα χρέη προς διαχειριστές, καθώς και σε κλήση 12 προμηθευτών για τα ληξιπρόθεσμα το 2021.

Παναγιώτης Δρίβας