Μητσοτάκης: Με τον Τερματικό Σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης, η χώρα μας θα αναλάβει ένα νέο κομβικό ενεργειακό ρόλο

 Μητσοτάκης: Με τον Τερματικό Σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης, η χώρα μας θα αναλάβει ένα νέο κομβικό ενεργειακό ρόλο

Ο πρωθυπουργός και ηγέτες της Βαλκανικής έδωσαν το παρών στην τελετή έναρξης υλοποίησης της πρώτης πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) της Gastrade

«Ηβαλκανική χερσόνησος έχει πλέον τη δική της θέση στην ενεργειακή μετάβαση της ευρωπαϊκής ηπείρου. Ένα πρώτο πολύ σημαντικό βήμα σε αυτή την κατεύθυνση είναι το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης, μια νέα ενεργειακή πύλη και ένας φάρος που εκπέμπει ένα διπλό σήμα», ξεκίνησε την ομιλία του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από την Αλεξανδρούπολη, κατά την τελετής έναρξης υλοποίησης της πρώτης πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) στη χώρας μας, που υλοποιείται αυτή την περίοδο από την εταιρεία κοινής ωφέλειας Gastrade του Ομίλου Κοπελούζου.

«Πρώτον, ότι με το πολύ σημαντικό αυτό έργο μπορούμε πλέον να υποκαταστήσουμε το φυσικό αέριο από τις ρωσικές πηγές. Ταυτόχρονα όμως, η χώρα μας είναι έτοιμη να αναλάβει ένα νέο κομβικό ρόλο σε αυτόν τον νέο ενεργειακή χάρτη της Ευρώπης. Οι πρόσφατοι εκβιασμοί της Μόσχας σχετικά με το φυσικό αέριο καθιστούν πλέον τη συνεργασία της Ελλάδας με τις βαλκανικές χώρες, όχι απλά αναγκαία αλλά και κατεπείγουσα. Η χώρα μας έχει φροντίσει πλέον για την δική της ενεργειακή επάρκεια και είναι έτοιμη να συνδράμει και προς άλλα κράτη, όπως είναι Βουλγαρία», τόνισε ο πρωθυπουργός.

Κ. Μητσοτάκης: Γεωστρατηγικός κόμβος η Βόρεια Ελλάδα - ertnews.gr

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο σημαντικό ρόλο του έργου που αναπτύσσει η Gastrade, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Όπως γνωρίζετε η νέα πλωτή δεξαμενή της Ρεβυθούσας θα ανεβάσει την δυναμικότητά της κατά 155.000 κυβικά μέτρα και το τερματικό στην Αλεξανδρούπολη θα προσθέσει ακόμα 154.000 κυβικά μέτρα. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο έργο που αποτελείται από μια υπεράκτια μονάδα υγροποίησης και αποθήκευσης LNG και από ένα υποθαλάσσιο και έναν χερσαίο αγωγό που θα οδηγούν το αέριο στο εθνικό σύστημα μεταφοράς. Μια υψηλής τεχνολογίας κατασκευή συνολικού κόστους 360 εκατομμυρίων ευρώ που χρηματοδοτείται κατά το ήμισυ από το ΕΣΠΑ αλλά κινητοποιεί και ιδιωτικά κεφάλαια από τις χώρες μας και ευχαριστώ όλους τους μετόχους της Gastrade, την Ελμίνα Κοπελούζου, και βέβαια τον Δημήτρη Κοπελούζο που πρώτος οραματίστηκε αυτό το έργο σε καιρούς που η χρησιμότητά του και η σημασία του να μην ήταν τόσο προφανής».

Το παρών στην τελετή εκτός από τον κ. Μητσοτάκη, έδωσαν ο πρόεδρος και ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας κ.κ. Ρούμεν Ράντερ και Κίριλ Πέτκοφ αντίστοιχα, ο πρωθυπουργός της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας Ντίμιταρ Κοβάτσεφσκι, ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς, οι υπουργοί Ενέργειας των τεσσάρων χωρών, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ και ο απερχόμενος πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών στη χώρα μας Τζέφρυ Πάιατ, που επιστρέφοντας στην Ουάσιγκτον, αναμένεται να αναλάβει υφυπουργός Ενέργειας των ΗΠΑ.

Μητσοτάκης: Μία αναπτυξιακή κοσμογονία συντελείται στην Αλεξανδρούπολη -  «Εθνικός Κήρυκας»

Το έργο της Gastrade

Η υπεράκτια πλωτή μονάδα μήκους περίπου 300 μέτρων, θα βρίσκεται σε απόσταση 17,6 χλμ. από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και θα συνδέεται με τον Τερματικό Σταθμό, μέσω αγωγού μήκους 28 χλμ. Η πλωτή αυτή μονάδα θα παραλαμβάνει από δεξαμενόπλοια το υγροποιημένο φυσικό αέριο και θα το αποθηκεύει στις δεξαμενές του. Όταν αεριοποιείται, θα εισάγεται στον αγωγό και θα μπαίνει στο σύστημα τροφοδοσίας ώστε να καταλήξει στους τελικούς καταναλωτές. Η συνολική χωρητικότητα θα φτάνει τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως (οι συνολικές ανάγκες της χώρας μας ανέρχονται κάθε χρόνο περίπου στα 7 δισ. κυβικά μέτρα).

Κατά συνέπεια, η χωροθέτηση του Τερματικού Σταθμού LNG της Αλεξανδρούπολης από την Gastrade θα δημιουργήσει εν μέσω της πρωτοφανούς ενεργειακής κρίσης που βιώνουμε, έναν νέο διάδρομο μεταφοράς φυσικού αερίου προς την Ελλάδα και τη Βουλγαρία σε πρώτη φάση και εν συνεχεία στη Ρουμανία και τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας. Με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί η ενεργειακή απεξάρτηση όχι μόνο από το ρωσικό ορυκτό καύσιμο αλλά και από τους αγωγούς που διατρέχουν την Τουρκία, τονώνοντας έτσι τη δυναμική ανάπτυξη του Έβρου και ενισχύοντας βέβαια τη θέση της χώρας μας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο, αποτελεί μέρος της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη σύνδεση της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (CESEC) στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου μέσω της ανάπτυξης Κάθετου Διαδρόμου και έχει ενταχθεί στην επικαιροποιημένη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). Ήδη δεκάδες εταιρείες από τα γειτονικά κράτη αλλά και παραγωγοί φυσικού αερίου που ενδιαφέρονται να πουλήσουν το μείγμα κορεσμένων υδρογονανθράκων στα Βαλκάνια, σπεύδουν να κλείσουν χωρητικότητα στην Σταθμό, που προγραμματίζεται να λειτουργήσει πλήρως το 2023. Μάλιστα με την υλοποίηση και της δεύτερης υποδομής FSRU στο Θρακικό πέλαγος από το 2024, οι ποσότητες μεταφοράς φυσικού αερίου αναμένεται να διπλασιαστούν.

Στο project, που αναπτύσσεται από την Gastrade του Ομίλου Κοπελούζου, συμμετέχουν επίσης η Gaslog Investments, (100% θυγατρική της εταιρείας Gaslog που κατέχει και διαχειρίζεται πάνω από 35 πλοία μεταφοράς LNG), η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η Bulgartransgaz EAD (BTG) που είναι ο διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου της Βουλγαρίας και ο ΔΕΣΦΑ.

Αντίδραση από ΣΥΡΙΖΑ

Κοινή δήλωση Σ.Φάμελλου-Π.Πέρκα για τις δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη στην Αλεξανδρούπολη

Ο κ. Μητσοτάκης σε απόγνωση εγκαινιάζει έργα στον Έβρο με σφραγίδα ΣΥΡΙΖΑ

Ο κ. Μητσοτάκης βρισκόμενος σε απόγνωση, λόγω της ταχείας αποδόμησής του από το σαρωτικό κύμα ακρίβειας στο οποίο έχει οδηγήσει την ελληνική κοινωνία και οικονομία, πήγε σήμερα στην Αλεξανδρούπολη για να εγκαινιάσει αρχικά τη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων της Αλεξανδρούπολης που έχει τη σφραγίδα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, καθώς επανασχεδιάστηκε, δημοπρατήθηκε και συμβασιοποιήθηκε την περίοδο 2015-2019 και στη συνέχεια την έναρξη κατασκευής του πλωτού τερματικού σταθμού (ΥΦΑ) Αλεξανδρούπολης (FSRU) που επίσης προωθήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ. Και δεν είχε την επάρκεια να πει έστω μια κουβέντα για το ιστορικό αυτών των έργων.

Δεν μας εκπλήσσουν φυσικά τα ψέματα και η «κοντή μνήμη» του κ. Μητσοτάκη, κάτι που επαναλήφθηκε σήμερα στα εγκαίνια της ΜΕΑ Αλεξανδρούπολης. Του υπενθυμίζουμε ότι επί ΣΥΡΙΖΑ:

● Ακυρώθηκε το δικό τους υπερδιαστασιολογημένο έργο απορριμμάτων στην Αλεξανδρούπολη που προωθούσε με ΣΔΙΤ η κυβέρνηση Σαμαρά Βενιζέλου, σε αντίθεση και με τις ανάγκες του Έβρου αλλά και με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

● Ολοκληρώθηκε ένας σύγχρονος Εθνικός Σχεδιασμός Διαχείρισης Απορριμμάτων, όλοι οι Περιφερειακοί Σχεδιασμοί και η νομοθεσία με κεντρικό στοιχείο την ανακύκλωση και την κυκλική οικονομία.

● Τροποποιήθηκε (2017) η περιβαλλοντική άδεια, επανασχεδιάστηκε και εντάχθηκε το έργο ως δημόσιο στο ΕΣΠΑ (2017), δημοπρατήθηκε και υπογράφηκε η σύμβαση, με παρουσία του τότε Αναπλ.ΥΠΕΝ Σωκράτη Φάμελλου (18.1.2019).

Είναι λοιπόν προφανές ότι σε τίποτα δεν συνέβαλε στα σημερινά εγκαίνια η κυβέρνηση Μητσοτάκη, και η μονάδα δεν ήταν δική του δέσμευση, όπως ψευδώς δήλωσε σήμερα στα εγκαίνια. Εξάλλου το μόνο που έχει να επιδείξει είναι η ένταξη της καύσης των απορριμμάτων στη στρατηγική του και η υποχώρηση της ανακύκλωσης στην Ελλάδα, εφόσον έχει ναρκοθετηθεί με σκάνδαλα και ακραία σπατάλη δημόσιων πόρων για να εξυπηρετηθούν συμφέροντα.

Υπενθυμίζουμε επίσης στον κ. Μητσοτάκη ότι επί των ημερών του εξελίσσεται ταχεία περιβαλλοντική υποβάθμιση στον Έβρο όπως η απένταξη από το ΕΣΠΑ του εμβληματικού έργου αποκατάστασης των μεταλλείων της Κίρκης, η κατάργηση των Φορέων διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς – Λευκίμης – Σουφλίου αλλά και του Φορέα Δέλτα Έβρου και Σαμοθράκης, στο πλαίσιο του περιβαλλοντοκτόνου νόμου 4685/2020.

Το ίδιο έργο βέβαια συνεχίστηκε και στα «εγκαίνια θεμελίωσης» του πλωτού τερματικού σταθμού (ΥΦΑ) Αλεξανδρούπολης (FSRU), που παρουσίασε πληθωρισμό εγκαινίων αλλά ύφεση έργων κατά τη διάρκεια των τελευταίων 3 ετών. Θυμίζουμε λοιπόν ότι και αυτό το έργο προχώρησε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ως αποτέλεσμα πολύμηνων διαπραγματεύσεων.

Μάλιστα η βουλγαρική συμμετοχή στο έργο διασφαλίστηκε μετά από πολλαπλές συναντήσεις των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, Π. Σκουρλέτη και Γ. Σταθάκη, με την ομόλογό τους, Τ. Πέτκοβα, όπου ωρίμασε και ξεκίνησε ταυτόχρονα η κατασκευή ενός άλλου έργου που αναβαθμίζει το ρόλο της χώρας ως πύλη φυσικού αερίου στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, τον Διασυνδετήριο Αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB). Είχε προηγηθεί η κοινή δέσμευση του τότε Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, και του Βούλγαρου ομολόγου του Boyko Borissov κατά τη διάρκεια των εργασιών του Γ’ Ανωτάτου Συμβουλίου των δύο χωρών στη Σόφια, στις 02.08.2016.

Ακόμα και η βιωσιμότητα του έργου διασφαλίστηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αφού, ολοκληρώθηκε το πρώτο market test για τον πλωτό τερματικό σταθμό (ΥΦΑ) Αλεξανδρούπολης, όπου υπήρξε δέσμευση ποσοτήτων άρα εγγυήσεις για τη βιωσιμότητά του.

Ο κος Μητσοτάκης με επικοινωνιακές κινήσεις προσπαθεί να καλύψει την ανεπάρκεια της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησής του, όπως έκανε και κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ), όπου δεν παρουσίασε καμία άμεσα εφαρμόσιμη λύση για την ενεργειακή επάρκεια της Ελλάδας. Εξάλλου με το νέο χρονοδιάγραμμα ο πλωτός τερματικός σταθμός (ΥΦΑ) Αλεξανδρούπολης αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2023 και άρα δεν αποτελεί λύση για την υφιστάμενη κατάσταση όσον αφορά στην ενεργειακή επάρκεια της Ελλάδας.

Σχετικά τέλος με τις δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη ότι «τα έφερε έτσι η ζωή το FSRU Αλεξανδρούπολης να αποκτήσει ξεχωριστή γεωπολιτική σημασία», του θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ εργαζόταν στην κατεύθυνση ενίσχυσης του γεωπολιτικού ρόλου της Ελλάδας δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στις συνεργασίες και στο εθνικό μας συμφέρον, όπως έκανε και με τη Συμφωνία των Πρεσπών με τη Βόρεια Μακεδονία, για να μπορεί σήμερα ο κος Μητσοτάκης να μιλάει για το ότι τα Βαλκάνια αντιμετωπίζουν με ενότητα τη συγκυρία που δημιούργησε ο πόλεμος στην Ουκρανία μακριά από αδιέξοδους ανταγωνισμούς.

Χρήστος Σταθόπουλος