• 11 Μαΐου, 2021

Άρθρο Παπαδημούλη στο libre: Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης: Ούτε εθνικό, ούτε σχέδιο

 Άρθρο Παπαδημούλη στο libre: Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης: Ούτε εθνικό, ούτε σχέδιο

Έχουμε συνηθίσει σε κάθε αποκαλούμενη «εθνική προσπάθεια», είτε είναι αθλητικός αγώνας της Εθνικής ομάδας είτε εκπροσώπηση της Ελλάδας σε διεθνές ή ευρωπαϊκό πολιτικό επίπεδο όπως στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, να υπηρετούμε τα συμφέροντα της χώρας μας, αντιλαμβανόμενοι το εθνικό καλό, το δημόσιο συμφέρον και βασισμένοι στην επιδίωξη ευρύτερης πολιτικής και κοινωνικής διαβούλευσης και συνενόησης.
Κάτι τέτοιο δεν συνέβη με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης που η χώρα μας οφείλει να υποβάλλει στην Κομισιόν έως το τέλος Απριλίου.

Του Δημήτρη Παπαδημούλη*


Γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ, ερήμην της Βουλής, της Αυτοδιοίκησης, των επιχειρήσεων, των εργαζομένων, των κοινωνικών οργανώσεων, των επιμελητηρίων, ερήμην ακόμη και της συντριπτικής πλειοψηφίας του Υπουργικού Συμβουλίου της κυβέρνησης Μητσοτάκη, υπέβαλλε ένα σχέδιο στην Κομισιόν, το οποίο δεν δόθηκε ποτέ πλήρες, στη διαβούλευση με τους άμεσα εμπλεκόμενους και ενδιαφερόμενους φορείς.
Για να μην υπάρχει καμία παρανόηση αναφορικά με την άσκηση της συγκεκριμένης πολιτικής, αξίζει να σημειωθεί ότι δεν πρόκειται για κάποιο εσωτερικό ζήτημα της κυβέρνησης ούτε για κάποια από από τις απευθείας αναθέσεις που μας έχει συνηθίσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Πρόκειται για ένα Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, που θα επηρεάσει καθοριστικά τη ζωή των Ελλήνων τα επόμενα χρόνια και υπερβαίνει κατά πολύ τη θητεία της παρούσας κυβέρνησης, δεδομένου ότι δεσμεύει τη χώρα για μια περίοδο που εκτείνεται μέχρι το τέλος του 2026 και με πληρωμή δανείων που αφορά και τις επόμενες γενιές μέχρι το 2058!

Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, θα έρθουν στην Ελλάδα 30,5 δισ. ευρώ (17,8 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις και 12,7 δισ. σε δάνεια).
Πιστή στη μονομέρεια και τις αφανείς σκοπιμότητες με τις οποίες πορεύεται μέχρι σήμερα στην εσωτερική πολιτική, η κυβέρνηση παρουσίασε δημόσια την περίληψη της πρότασής της για το σχέδιο αξιοποίησης των 30.5 δισ. που αναλογούν στην Ελλάδα, έχοντάς το επεξεργαστεί εν κρυπτώ και κρατώντας το επτασφράγιστο μυστικό στο εσωτερικό της χώρας, παρότι το προσχέδιο των 700 σελίδων είχε κατατεθεί στην Κομισιόν από τον Νοέμβριο του 2020.
Σήμερα δε, το σχέδιο που έχει κατατεθεί από την κυβέρνηση στην Κομισιόν, υπερβαίνει τις 2.000 σελίδες!
Ο μεγάλος ηττημένος, έως και απών, στο προσχέδιο του Εθνικού Σχεδίου της Ελλάδας, που θέλουν να το εμφανίσουν ως τετελεσμένο στην ελληνική Βουλή και τον ελληνικό λαό, είναι οι δημόσιες υποδομές, το κοινωνικό κράτος.


Σε μια χώρα καθημαγμένη από τη χρεοκοπία που μας κληροδότησαν, από δέκα χρόνια μνημονίων, από μια κακοδιαχειρισμένη πανδημία και ουσιαστικά από μια ολόκληρη δεκαετία που έχει πλήξει τις υποδομές, απουσιάζουν οι γενναίες και αναγκαίες επενδύσεις στη δημόσια υγεία, τη δημόσια εκπαίδευση, την έρευνα, τις μεταφορές, την επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης… Αυτές είναι οι μεταρρυθμίσεις που λείπουν από το σχέδιο της ΝΔ.
Την ίδια στιγμή, στο προσχέδιο συναντάμε, τον νόμο-λαίλαπα για τα εργασιακά, που κάνει το 8ωρο δεκάωρο και τις υπερωρίες απλήρωτες για τον εργαζόμενο.

Κεντρικός άξονας του Εθνικού Σχεδίου Ανάπτυξης της χώρας, θα έπρεπε να είναι η ενίσχυση των υποδομών και των δημόσιων αγαθών. Η εγκατάλειψη των δημοσίων επενδύσεων την τελευταία δεκαετία, επιβάλλει τον εκσυγχρονισμό και την ανανέωσή τους, ώστε να προσελκύσουν με την σειρά τους περισσότερες ιδιωτικές επενδύσεις, και να αντιμετωπίσουν την μεγάλη αποεπένδυση.
Η δραστικότερη ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, για παράδειγμα, είναι μέσα στις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές και τον κανονισμό της Κομισιόν για την σύνταξη των 27 Εθνικών Σχεδίων των κρατών μελών. Είναι σα να μας μας λένε «ξοδέψτε, επενδύστε, θωρακίστε την υγεία» και η κυβέρνηση της ΝΔ, να λέει όχι.
Κανένα μακρόπνοο σχέδιο δεν διαφαίνεται στο Εθνικό μας Σχέδιο, που ο Κ. Μητσοτάκης και οι συν αυτώ, επέλεξαν να διαχειριστούν ως προσωπικό και κομματικό τους φέουδο και όχι ως Εθνικό σκοπό. Καμία πρόταση ή ένδειξη ότι τα κονδύλια για την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση, δεν θα ξοδεφτούν άπαξ, για να «αγοράσουμε τεχνολογία» ή υπηρεσίες ξένων εταιριών, αντί να ενισχυθεί και η εγχώρια «προστιθέμενη αξία» που μπορεί να δημιουργήσει απασχόληση, επενδύσεις και να επιτρέψει να αντιστρέψουμε το brain drain, φέρνοντας πίσω στην Ελλάδα τους λαμπρούς μας επιστήμονες που αναγκάστηκαν να ξενιτευτούν.
Όσο για τον τομέα των δανείων, που αναλογούν σε ένα μέρος των συνολικών κονδυλίων που έχουμε λαμβάνειν από το Ταμείο Ανάκαμψης, μιλάμε ουσιαστικά για ένα αχαρτογράφητο «τρίγωνο των Βερμούδων», προορισμένο να κάνει αυτά τα περίπου 13 δισεκατομμύρια ευρώ των δανείων να χαθούν σε διαδρομές που οδηγούν σε τσέπες λίγων και «ημέτερων»: Δεν ξέρουμε καν τι έργα θα περιληφθούν εκεί, υποψιαζόμαστε όμως βάσιμα ότι η επιλογή της κυβέρνησης, τα ποσά αυτά να πάνε μέσω τραπεζών και σε όσους έχουν τη δυνατότητα να δανειστούν (ισχυροί της ενέργειας και των ψηφιακών δικτύων;), εξαιρεί κατ’ αυτόν τον τρόπο τη μεγάλη πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της ελληνικής κοινωνίας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, ως αξιωματική αντιπολίτευση, έχει προτείνει το αυτονόητο: Να συγκροτηθεί μια Επιτροπή της Ελληνικής Βουλής, με τη συμμετοχή και κοινωνικών οργανώσεων, η οποία θα ασκεί με όρους διαφάνειας διαρκή έλεγχο και εποπτεία για το που θα πάνε αυτά τα χρήματα. Και αυτή είναι και η μεγάλη πρόκληση και για τον ΣΥΡΙΖΑ και για τις κοινωνικές οργανώσεις: Να μην επιτρέψουμε στη ΝΔ να χρησιμοποιήσει αυτά τα χρήματα σαν να της ανήκουν, σαν να είναι προίκα της, αλλά προς όφελος όλης της κοινωνίας.
Για να γίνει κατανοητό πόσο πίσω και πόσο αντίθετη με το ευρωπαϊκό κλίμα λογοδοσίας και διαφάνειας, δημοκρατικής συναίνεσης και εθνικού στόχου είναι η κυβέρνηση της ΝΔ, αξίζει να αναφερθεί ότι στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουμε συγκροτήσει ήδη μια 27μελή Επιτροπή, στην οποία έχω την τιμή να είμαι τακτικό μέλος, ο μόνος από την Ελλάδα, η οποία θα κάνει τακτικό έλεγχο, κανονικό monitoring στο τι περιλαμβάνουν και πώς υλοποιούνται τα 27 Εθνικά Σχέδια Ανάκαμψης των κρατών μελών της ΕΕ, αφού εγκριθούν από την Κομισιόν. «Αποφασίζοντας και διατάσοντας», ο Κυριάκος Μητσοτάκης αρνείται εμμονικά και αυθαίρετα στην Ελληνική Βουλή αυτό που ήδη έχει υλοποιήσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

  • Ο Δημήτρης Παπαδημούλης είναι Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Συντονιστής της Ευρωομάδας της Αριστεράς (Τhe Left) στην Επιτροπή Προϋπολογισμών (BUDG), σκιώδης εισηγητής για το Ταμείο Ανάκαμψης και μέλος της Ομάδας Εργασίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον έλεγχο εφαρμογής του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.