Τουρισμός: Ακυρώσεις έως 50% στη Μαγνησία
Σοβαρό πλήγμα στον χειμερινό τουρισμό και στη συνολική λειτουργία της αγοράς προκαλούν τα αγροτικά μπλόκα στο εθνικό οδικό δίκτυο, με ξενοδόχους και μεταφορείς να εκπέμπουν σήμα άμεσου κινδύνου και να ζητούν λύση «εδώ και τώρα», προκειμένου να αποτραπεί περαιτέρω οικονομική ζημιά εν μέσω της εορταστικής περιόδου.
Οι πολύωρες καθυστερήσεις στους δρόμους και η αβεβαιότητα στις μετακινήσεις έχουν ανατρέψει τον σχεδιασμό των χριστουγεννιάτικων αποδράσεων, οδηγώντας σε μαζικές ακυρώσεις κρατήσεων σε ολόκληρη την ηπειρωτική Ελλάδα. Εκεί όπου οι πληρότητες άγγιζαν ακόμη και το 100%, πλέον καταγράφονται απώλειες που φτάνουν έως και το 50%, συμπαρασύροντας ξενοδοχεία, εστίαση, εμπόριο και τοπικές αγορές.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γιάννης Χατζής, κάνει λόγο για αλγεινή κατάσταση, προειδοποιώντας –μέσω ανάρτησής του στα κοινωνικά δίκτυα– ότι η ζημιά στον τουρισμό και την οικονομία διογκώνεται ώρα με την ώρα.
«Οι πελάτες μας δεν φταίνε»
Όπως επισημαίνει, οι ξενοδόχοι στέκονται στο πλευρό των αγροτών, αναγνωρίζοντας τη στενή και αλληλοεξαρτώμενη σχέση του τουρισμού με τον πρωτογενή τομέα. Την ίδια στιγμή, όμως, ξεκαθαρίζει ότι οι μορφές κινητοποιήσεων δεν μπορεί να πλήττουν άλλους κλάδους και τις τοπικές κοινωνίες.
«Δεν γνωρίζουμε ποιος ευθύνεται για την αλγεινή κατάσταση. Οι μόνοι που σίγουρα δεν φταίνε είναι οι πελάτες μας, τα μέλη μας και οι εργαζόμενοί μας. Ζητούμε μέχρι το τέλος της ημέρας να αποκατασταθεί η ομαλή και ασφαλής κυκλοφορία», υπογραμμίζει, προειδοποιώντας ότι κάποια στιγμή όλοι πρέπει να αναλαμβάνουν τις ευθύνες που τους αναλογούν.
Μαγνησία: Ακυρώσεις έως 50%
Ιδιαίτερα βαρύ είναι το πλήγμα στη Μαγνησία, όπου οι ακυρώσεις αγγίζουν το 50%.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας, Γιώργος Ζαφείρης, δηλώνει ότι οι επαγγελματίες αναμένουν άμεση λύση, αφήνοντας ανοιχτό ακόμη και το ενδεχόμενο νομικών αξιώσεων κατά του Δημοσίου.
«Η ηπειρωτική Ελλάδα ματώνει»
Τη δραματική εικόνα συνοψίζει ο γενικός γραμματέας της ΠΟΞ και πρόεδρος των ξενοδόχων Δράμας, Άγγελος Καλλίας: «Η ηπειρωτική Ελλάδα αυτή τη στιγμή ματώνει. Ο τζίρος που χάνεται τις ημέρες των εορτών είναι ο υψηλότερος ολόκληρης της χειμερινής σεζόν».
Όπως εξηγεί, η απώλεια της εορταστικής περιόδου μπορεί να μεταφραστεί σε 40%–50% απώλειες εσόδων, με ακυρώσεις χιλιάδων ευρώ και διαμονές 4–5 ημερών, που ακόμη και αν αρθεί το πρόβλημα, δύσκολα θα αναπληρωθούν.
Τρίκαλα: Πτώση επισκεψιμότητας άνω του 30%
Στα Τρίκαλα, έναν από τους πλέον δημοφιλείς εορταστικούς προορισμούς, η επισκεψιμότητα έχει μειωθεί πάνω από 30%.
Η πρόεδρος του Μύλου των Ξωτικών, Έφη Λεβέντη, σημειώνει ότι χάθηκαν σχολικές εκδρομές, ενώ πολλοί επισκέπτες φτάνουν για λίγες μόνο ώρες και αποχωρούν χωρίς διανυκτέρευση, στερώντας «οξυγόνο» από την τοπική οικονομία.
Ο πρόεδρος των ξενοδόχων Τρικάλων, Κωνσταντίνος Παπαπούλιος, κάνει λόγο για ακυρώσεις κοντά στο 40% και σοβαρό πλήγμα στην ψυχολογία της αγοράς, αποκαλύπτοντας ότι ο κλάδος εξετάζει ακόμη και αναστολές πληρωμών για να αντέξει τις απώλειες.
Αβεβαιότητα σε όλη την αγορά
Ακυρώσεις και επιβράδυνση κρατήσεων καταγράφονται επίσης σε Βόλο, Πήλιο, Καρπενήσι, ενώ στην Αράχωβα το βασικό πρόβλημα είναι η κατάρρευση της ζήτησης και η αβεβαιότητα των ταξιδιωτών.
Μοναδικές εξαιρέσεις εμφανίζονται στα Καλάβρυτα, λόγω ομαλής πρόσβασης από την Αθήνα, καθώς και στα Ιωάννινα, όπου μέρος των απωλειών καλύπτεται από αυξημένη ζήτηση.
Στα όρια οι μεταφορείς
Την ίδια στιγμή, ιδιοκτήτες και οδηγοί φορτηγών καταγγέλλουν ασφυκτικές συνθήκες στο εθνικό οδικό δίκτυο λόγω των μπλόκων. Δρομολόγια 5–6 ωρών μετατρέπονται σε ταξίδια 10–15 ωρών, εκτοξεύοντας το κόστος μεταφοράς και εξαντλώντας σωματικά και ψυχικά τους οδηγούς.
Παρά τις δυσκολίες, οι μεταφορείς διαβεβαιώνουν ότι η τροφοδοσία της αγοράς συνεχίζεται, χωρίς ελλείψεις ενόψει εορτών. Ωστόσο, προειδοποιούν πως αν η κατάσταση παραταθεί, θα είναι αναπόφευκτη η μετακύλιση του αυξημένου κόστους στους πελάτες.
Δύο θανατηφόρα τροχαία σε Αμφίκλεια και Άρτα
Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών, Παναγιώτης Τεγρέλλης, αναφέρει ότι τις τελευταίες ημέρες σημειώθηκαν δύο θανατηφόρα τροχαία στην Αμφίκλεια και την Άρτα, τα οποία –όπως εκτιμά– συνδέονται με την αυξημένη κίνηση βαρέων οχημάτων σε δευτερεύοντες δρόμους.
Παράλληλα, αναδεικνύει το ζήτημα των ωραρίων οδήγησης, καθώς τα μπλόκα οδηγούν σε υπέρβαση του ανώτατου ορίου των 8 ωρών, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να κινδυνεύουν με βαριά πρόστιμα, παρότι οι καθυστερήσεις δεν οφείλονται σε δική τους υπαιτιότητα. Ιδιαίτερα προβλήματα καταγράφονται και στα φορτηγά διεθνών μεταφορών που ακινητοποιούνται σε σημεία εισόδου της χώρας, όπως ο Προμαχώνας.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, Απόστολος Κενανίδης, υποστηρίζει ότι ούτε η Τροχαία διευκολύνει επαρκώς το έργο των μεταφορέων. Όπως αναφέρει, σε αρκετές περιπτώσεις επιτρέπεται η διέλευση από παλαιές εθνικές οδούς μόνο σε Ι.Χ., αναγκάζοντας τα βαρέα οχήματα να ακολουθούν παρακάμψεις εκατοντάδων χιλιομέτρων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η διαδρομή Θεσσαλονίκη – Καβάλα, όπου λόγω μπλόκου στη Μουσθένη τα φορτηγά κατευθύνονται μέσω Σερρών, με αποτέλεσμα σημαντική επιμήκυνση του ταξιδιού και περαιτέρω επιβάρυνση κόστους και ασφάλειας.