Θεμιστοκλέους στο libre: Τίθεται σε λειτουργία ο Ψηφιακός Βοηθός Πολίτη για ιατρικά ραντεβού μέσω 1566
Οι αλλαγές στο ΕΣΥ, η λειτουργία των ΤΕΠ και η αξιοποίηση της τεχνολογίας στη δημόσια υγεία είναι μεταξύ των θεμάτων που σχολιάζει στη συνέντευξή του στο libre ο Υφυπουργός Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους. «Σήμερα το ΕΣΥ διαθέτει περισσότερο προσωπικό και πιο σύγχρονες υποδομές από ποτέ», υπογραμμίζει, τονίζοντας ότι η μείωση της αναμονής στα επείγοντα και η διαφάνεια στις νοσοκομειακές διαδικασίες αποτελούν βασικές προτεραιότητες του υπουργείου.
Αναφερόμενος στις ψηφιακές εφαρμογές που ήδη εφαρμόζονται, όπως το «βραχιολάκι» και ο Ψηφιακός Βοηθός Ιατρού, σημειώνει ότι οι νέες τεχνολογίες ενισχύουν τη λειτουργία του ΕΣΥ και βελτιώνουν τις υπηρεσίες υγείας.
Τέλος, όσον αφορά το πολιτικό του μέλλον, αναφέρει ότι η απόφαση για την υποψηφιότητά του βρίσκεται στα χέρια του Πρωθυπουργού, ξεκαθαρίζοντας παράλληλα ότι την τελική απόφαση την έχουν οι πολίτες.
Συνέντευξη
-Κύριε Υφυπουργέ, τι είναι εκείνο που ωθεί έναν νευροχειρουργό που έχει εργαστεί σε αρκετά νοσοκομεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό να ασχοληθεί με την πολιτική;

Η αγάπη προς την πατρίδα, η αποφασιστικότητα να αλλάξει όσα μπορεί, η γνώση των προβλημάτων που έζησε ως εργαζόμενος γιατρός στο ΕΣΥ και η βούληση να γυρίσουμε σελίδα και να προχωρήσουμε μπροστά.
Είμαστε σε πολύ καλύτερο επίπεδο από ό,τι ήμασταν και μπορώ επίσης να δεσμευτώ ότι, στο μέλλον, θα είμαστε σε ακόμα καλύτερο σημείο από ό,τι είμαστε σήμερα
Η πολιτική και η ιατρική άλλωστε έχουν μια κοινή συνισταμένη: την αναζήτηση ρεαλιστικών λύσεων για την καλύτερη φροντίδα προς τον συνάνθρωπο. Είμαι υπερήφανος που υπηρέτησα το ΕΣΥ ως γιατρός, είμαι επίσης υπερήφανος που το υπηρετώ σήμερα ως Υφυπουργός. Σε αυτό το πλαίσιο, τολμώ να πω ότι το Υπουργείο Υγείας είναι το δεύτερο μου σπίτι, καθώς ζω και μετέχω στην προσπάθεια αυτή από το 2019. Οι μέχρι τώρα θετικές αξιολογήσεις των ασθενών δεν είναι σημείο εφησυχασμού, αλλά σημείο αφετηρίας για να προχωρήσουμε μπροστά.
-Ήθελα να σας ρωτήσω εάν είστε ικανοποιημένος από το επίπεδο παροχών υγείας στη χώρα μας και εάν οι συνθήκες εργασίας για τους γιατρούς είναι – ως οφείλουν – οι κατάλληλες. Τι θα αλλάζατε άμεσα εάν γινόταν;
Μπορώ με σιγουριά να σας πω ότι είμαστε σε πολύ καλύτερο επίπεδο από ό,τι ήμασταν και μπορώ επίσης να δεσμευτώ ότι, στο μέλλον, θα είμαστε σε ακόμα καλύτερο σημείο από ό,τι είμαστε σήμερα. Επειδή, πρώτον, σήμερα το ΕΣΥ διαθέτει το περισσότερο προσωπικό που είχε ποτέ. Επειδή, δεύτερον, τα περισσότερα νοσοκομεία της χώρας διαθέτουν ήδη τις πιο σύγχρονες υποδομές που είχαν ποτέ. Επειδή, τρίτον, θα προστεθούν τέσσερα νέα νοσοκομεία: το Παιδιατρικό Νοσοκομείο Σταύρος Νιάρχος και το Νέο Θεαγένειο Αντικαρκινικό Νοσοκομείο στη Θεσσαλονίκη, καθώς και τα νέα νοσοκομεία στη Σπάρτη και στην Κομοτηνή με δωρεά του ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Τέταρτον, επειδή η χρήση των ψηφιακών εργαλείων βοηθά στη μεγιστοποίηση της παραγωγικότητας και στην πολύ πιο εύκολη πρόσβαση των ασθενών στο σύστημα Υγείας. Με λιγότερη αναμονή και καλύτερη εξυπηρέτηση. Πέμπτον, η Ελλάδα έχουμε επιτύχει να είναι σε πολύ καλύτερο σημείο σε ότι αφορά την πρόσβαση στις δομές Υγείας.
Το λεγόμενο «βραχιολάκι» είναι ένα εργαλείο που φέρνει διαφάνεια, οργάνωση και αξιοπιστία εκεί όπου κάποτε επικρατούσε χάος
Τέλος, έκτον, η χρήση ψηφιακών εργαλείων στους προϋπολογισμούς, όπως το DRG, διασφαλίζει ότι οι δαπάνες σε κάθε νοσοκομείο πιάνουν τόπο, ενώ και η μεταρρύθμιση στη σχέση εργασίας των υγειονομικών, όπως η δυνατότητα των γιατρών να ασκούν ιδιωτικό έργο, έχει αρχίσει να αποδίδει. Για να απαντήσω στην ερώτησή σας, δεν έχει τόση σημασία να δηλώνει κάποιος ικανοποιημένος αλλά κυρίως αποφασισμένος να προχωρήσουμε μπροστά.
–Από τον Μάρτιο του 2025 εφαρμόζεται στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών το σύστημα ηλεκτρονικής ιχνηλάτησης, το λεγόμενο «βραχιολάκι». Η τεχνολογία αξιοποιείται ως μέσο για να επιστρέψει ο σεβασμός και η διαφάνεια. Βοηθά πραγματικά το μέτρο;
Η μείωση του χρόνου αναμονής των ασθενών στα επείγοντα των νοσοκομείων αποτελεί βασική μας προτεραιότητα. Είναι ζήτημα ανθρωπιάς και σεβασμού προς τον πολίτη. Είναι ζήτημα ανταποδοτικότητας προς τον φορολογούμενο που χρηματοδοτεί το ΕΣΥ. Με τον Υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη, τολμήσαμε να αγγίξουμε ένα ζήτημα που για δεκαετίες αντιμετωπιζόταν ως “άβατο”. Από τον Μάρτιο του 2025 έχουμε δει μια μεγάλη αλλαγή, μια πραγματική μεταρρύθμιση. Το λεγόμενο «βραχιολάκι» είναι ένα εργαλείο που φέρνει διαφάνεια, οργάνωση και αξιοπιστία εκεί όπου κάποτε επικρατούσε χάος.
Σύντομα θα τεθεί σε λειτουργία και ο Ψηφιακός Βοηθός Πολίτη για την Υγεία… θα επιτρέπει στους πολίτες να κλείνουν εύκολα τα ραντεβού τους μέσω του 1566 με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης
Έχουμε πλέον πραγματική εικόνα της ροής των ασθενών και των αναγκών κάθε νοσοκομείου. Χάρη στο σύστημα αυτό, ο μέσος χρόνος αναμονής στα ΤΕΠ μειώθηκε στις 3,5 ώρες, ενώ από τον Φεβρουάριο – πριν δηλαδή εφαρμοστεί – έως τον Οκτώβριο του 2025 σημειώθηκε μείωση κατά 65%. Κι αυτός ο χρόνος δεν είναι «χαμένος»: ο ασθενής περνά εξετάσεις από 5 έως 7 ειδικότητες. Φυσικά δίνεται άμεση προτεραιότητα στα επείγοντα.
-Ο «Ψηφιακός Βοηθός Ιατρού» λειτουργεί ήδη πιλοτικά, υποστηρίζοντας το υγειονομικό προσωπικό με πληροφορίες για φάρμακα, πρωτόκολλα θεραπείας και διασύνδεση φακέλων ασθενών. Πείτε μας λίγα λόγια για τη λειτουργία του.

Το ΕΣΥ κάνει βήματα μπροστά και αγκαλιάζει καινοτομίες. Ο Ψηφιακός Βοηθός είναι η πρώτη εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα της Υγείας και είναι προσβάσιμος από κάθε υγειονομικό μέσω του ηλεκτρονικού φακέλου υγείας. Έχει στόχο να προσφέρει στους επαγγελματίες υγείας άμεση και ολοκληρωμένη πρόσβαση στα στοιχεία του ασθενούς, εξασφαλίζοντας εξοικονόμηση χρόνου, μείωση της γραφειοκρατίας, καλύτερο συντονισμό της παρεχόμενης φροντίδας και διευκόλυνση στη λήψη ιατρικών αποφάσεων.
Δική μου βούληση είναι το έργο που έχει επιτευχθεί σήμερα στην υγεία να αξιολογηθεί κάποια στιγμή από τους πολίτες
Οι ιατροί μπορούν είτε να αντλήσουν άμεσα πληροφορίες από τον φάκελο του ασθενούς είτε να ρωτήσουν τον Ψηφιακό Βοηθό σε απλή γλώσσα – καθώς υποστηρίζει και προφορική συνομιλία – είτε να επιλέξουν ερωτήσεις από την παρεχόμενη λίστα, όπως «Τι φάρμακα χορηγήθηκαν το τελευταίο τρίμηνο;», «Ποιοι εμβολιασμοί έχουν γίνει μέχρι σήμερα;», «Δείξε μου τη συνοπτική ιατρική εικόνα του/της ασθενούς».
Σύντομα θα τεθεί σε λειτουργία και ο Ψηφιακός Βοηθός Πολίτη για την Υγεία, τον οποίο παρουσιάσαμε πριν λίγες ημέρες και ο οποίος αρχικά θα επιτρέπει στους πολίτες να κλείνουν εύκολα τα ραντεβού τους μέσω του 1566 με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Στη συνέχεια, οι εφαρμογές θα βελτιώσουν την εμπειρία των πολιτών, καθώς θα έχουν πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες για την υγεία τους και την πρόσβαση στο ΕΣΥ. Οι εφαρμογές αυτές αποτελούν ακόμη μια απόδειξη ότι πρέπει να πάψουμε να βλέπουμε τις τεχνολογικές εξελίξεις ως φόβητρο και να τις αντιληφθούμε ως σύμμαχο που μπορούμε να αξιοποιούμε προς όφελος του πολίτη.
-Τελικά, θα είστε υποψήφιος στις επόμενες βουλευτικές εκλογές;
Από το 2019 συμμετέχω στην προσπάθεια της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος με έχει τιμήσει με κομβικές θέσεις ευθύνης στον τομέα της Υγείας, την οποία ο ίδιος έχει τονίσει ότι αποτελεί προσωπική του προτεραιότητα. Με εμπιστεύτηκε αρχικά για τον συντονισμό του μεγαλύτερου προγράμματος εμβολιασμού που γνώρισε η χώρα, του προγράμματος «Ελευθερία», όταν και δείξαμε σε ολόκληρο τον κόσμο την εικόνα μιας Ελλάδας που πρωτοπορεί, καινοτομεί και αναγνωρίζεται διεθνώς ως παράδειγμα καλής πρακτικής.
Δεν έχει τόση σημασία να δηλώνει κάποιος ικανοποιημένος αλλά κυρίως αποφασισμένος να προχωρήσουμε μπροστά
Τα τελευταία 2,5 χρόνια με έχει εμπιστευτεί στη θέση του Υφυπουργού Υγείας. Πιστεύω βαθιά στην έννοια της αξιολόγησης, ότι δηλαδή σε αυτή τη χώρα πρέπει να αξιολογούμαστε όλοι. Τη θεωρώ κίνητρο αλλά και κινητήριο δύναμη για να προχωρούμε μπροστά. Και σε μια Δημοκρατία τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο τον έχουν πάντα οι πολίτες. Η τελική απόφαση ανήκει στα χέρια του Πρωθυπουργού. Δική μου βούληση όμως είναι το έργο που έχει επιτευχθεί σήμερα στην υγεία να αξιολογηθεί κάποια στιγμή από τους πολίτες.