Τι απαντούν οι τούρκοι επιστήμονες για τους γερανούς μέσα στην Αγιά Σοφιά

 Τι απαντούν οι τούρκοι επιστήμονες για τους γερανούς μέσα στην Αγιά Σοφιά

Εξηγήσεις για τον τρόπο που εκτελούνται τα έργα συντήρησης στην Αγία Σοφία, στον απήχο και των επικρίσεων που διατυπώθηκαν για την είσοδο στον ναό βαρέων γερανοφόρων οχημάτων έδωσαν μέλη του τουρκικού επιστημονικού συμβουλίου που επιβλέπει τα έργα στο μνημείο.

Σύμφωνα με την άποψη που εξέφρασαν, η χρήση γερανού και χαλύβδινων υποστηρίξεων είναι η μόνη τεχνικά εφικτή και ασφαλής λύση, δεδομένου ότι το μνημείο παραμένει ανοικτό στη λατρεία και «δεν μπορεί να κλείσει από μια σκαλωσιά».

Μιλώντας στην εφημερίδα Hurriyet, τα μέλη του επιστημονικού συμβουλίου υποστήριξαν ότι αντίστοιχες μέθοδοι έχουν χρησιμοποιηθεί σε μεγάλα μνημεία του εξωτερικού, όπως στην Παναγία των Παρισίων και ισχυρίστηκαν ότι «η σκληρή κριτική οφείλεται και στην πολιτική πόλωση», ενώ η πολυπλοκότητα των εργασιών καθιστά δύσκολη την πλήρη κατανόησή τους από το ευρύ κοινό.

«Απαραίτητη η χρήση γερανού»

Συμπερασματικά, επισημαίνεται ότι η χρήση του γερανού και των χαλύβδινων στηριγμάτων θεωρείται απαραίτητη, είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη και ασφαλής επιλογή για την προστασία της Αγίας Σοφίας, καθώς καμία άλλη μέθοδος δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο το μνημείο ή να κλείσει για το κοινό.

«Ο τρούλος χρειάζεται μια χαλύβδινη κατασκευή τόσο από κάτω όσο και από πάνω. Και αυτό θα το κάνουμε χωρίς να κλείσουμε το μνημείο στη λατρεία και την επίσκεψη. Ως Επιστημονική Επιτροπή κάναμε 58 συνεδριάσεις και συζητήσαμε όλες τις λεπτομέρειες. Τελικά, υπάρχουν τέσσερα πλαίσια, δοκοί, κολόνες… Έχει στηθεί μια πλατφόρμα για επέμβαση στον τρούλο από κάτω, σε ύψος 46 μέτρων. Δεν υπάρχει μηχάνημα στον κόσμο που να μπορεί να σηκώσει το βάρος του χάλυβα που χρησιμοποιείται για αυτές τις κολόνες, πέρα από τον γερανό που βλέπετε στις φωτογραφίες» δηλώνει στην τουρκική εφημερίδα ένα μέλος του συμβουλίου.

«Αμελητέο το βάρος του γερανού» σε σχέση με τις κολόνες

Ο ίδιος επισημαίνει επίσης ότι ο γερανός είναι 45 τόνων, βάρος που είναι αμελητέο σε σύγκριση με τις κολόνες. «Όταν ολοκληρωθεί όλο το σύστημα, το συνολικό βάρος θα είναι περίπου 530 τόνοι». Σε έναν από τους πυλώνες θα υπάρξει ανελκυστήρας· από εκεί θα ανεβαίνουν τα εξαρτήματα προς τον τρούλο.

Τα μέλη του συμβουλίου τόνισαν ότι όλες οι αποφάσεις ελήφθησαν έπειτα από πολλές συνεδριάσεις, τεχνικές αναλύσεις, προσομοιώσεις, σεισμικές και γεωλογικές δοκιμές, ενώ έγιναν και έλεγχοι του υπεδάφους. Απορρίπτουν δε τις κατηγορίες ότι ο γερανός επιλέχθηκε για λόγους κόστους και επισημαίνουν ότι η UNESCO δεν απαγορεύει συγκεκριμένα εργαλεία, αλλά απαιτεί μόνο επεμβάσεις που δεν προκαλούν βλάβη.

Επεσήμαναν ακόμη ότι πρόκειται για την πιο εκτεταμένη επέμβαση που έχει γίνει στην Αγία Σοφία από την εποχή των αδελφών Fossati, των Ελβετών αρχιτεκτόνων του 19ου αιώνα που εργάστηκαν στην αποκατάσταση της Αγίας Σοφίας την περίοδο 1847-1849.

Τα έργα στον τρούλο

Ερωτηθείς για τα έργα στον τρούλο, ο καθηγητής Αχμέτ Γκιουλέτς σημείωσε: «Ο τρούλος έχει σοβαρά προβλήματα. Ίσως η τελευταία ουσιαστική επέμβαση να έγινε την εποχή των Fossati. Όταν αφαιρέσουμε την κάλυψη του τρούλου θα δούμε τι υπάρχει από κάτω. Οι συζητήσεις άλλωστε ξεκίνησαν ακριβώς όταν σχεδιάζαμε πώς θα αφαιρέσουμε αυτή την κάλυψη. Αφού εξετάσαμε όλες τις εναλλακτικές, καταλήξαμε σε αυτή τη λύση».