ΚΥΣΟΙΠ: Στο προσκήνιο η στρατηγική για την περιφερειακή ανάπτυξη εν μέσω αγροτικών κινητοποιήσεων
(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)
Την ώρα που οι κλιμακούμενες αγροτικές κινητοποιήσεις αναδεικνύουν με εμφατικό τρόπο μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αφορούν στην ελληνική περιφέρεια, το Μέγαρο Μαξίμου φέρνει στο προσκήνιο ως μείζονα κυβερνητική προτεραιότητα το συνολικό ζήτημα της περιφερειακής ανάπτυξης. Στην σημερινή συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής υπό τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, αναμένεται να παρουσιαστεί ένας πλήρης οδικός χάρτης με έργα που υλοποιούνται σε όλη τη χώρα, καθώς και σειρά πρωτοβουλιών με στόχο την σύγκλιση και την άρση των ανισοτήτων στις περιφέρειες.
Επί τάπητος θα τεθεί η Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη, στο πλαίσιο της οποίας εντάσσονται τα υπό διαμόρφωση 50 Τοπικά Σχέδια Ανάπτυξης, ένα για κάθε περιφερειακή ενότητα της χώρας, τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2026. Παράλληλα θα “τρέχουν” και οι οριζόντιες πολιτικές που αφορούν στην οικονομική και κοινωνική αναπτυξη της περιφέρειας και έχει ενταχθεί πλέον σε αυτές και η περιφερειακή οπτική.
Πρόκειται για μια ατζέντα που περιλαμβάνει ζητήματα που συνδέονται, μεταξύ άλλων, με τις οδικές, λιμενικές και σιδηροδρομικές διασυνδέσεις, την διαχείριση υδάτων, τον αντιπλημμυρικό σχεδιασμό, τις πολιτικές για ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές, την νησιωτικότητα, τον χωρικό σχεδιασμό και φυσικά τον πρωτογενή τομέα.
Κυβερνητικά στελέχη επισημαίνουν ότι βασικός πυλώνας της Εθνικής Στρατηγικής είναι η επίλυση άμεσων ζητημάτων που αφορούν την ελληνική περιφέρεια και η διαμόρφωση εντός του 2026 ενός εθνικού προγράμματος σε ολόκληρη τη χώρα για τα επόμενα χρόνια. Κάτι που τονίζουν πως θα γίνει σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες ώστε στοχευμένα η χώρα να κατευθύνει εθνικούς και ενωσιακούς πόρους με τον βέλτιστο και αποδοτικότερο τρόπο στην ελληνική περιφέρεια.
Μετά την παρουσίαση της Εθνικής Στρατηγικής για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη και αφού μεσολαβήσει η συζήτηση και ψήφιση του προϋπολογισμού του 2026, στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο του έτους θα παρουσιαστεί και ο συνολικός οδικός χάρτης των μεταρρυθμίσεων του (προεκλογικού) 2026.
Το μήνυμα μάλιστα όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις που ήδη εκπέμπει ο κ. Μητσοτάκης τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στις διεθνείς επαφές του, είναι πως αυτή η κυβέρνηση “θα πάει ενάντια στην παράδοση που θέλει τις κυβερνήσεις να «πατούν φρένο» καθώς πλησιάζουν οι εκλογές”.
“Δεν σκοπεύω να το κάνω αυτό. Θα συνεχίσω τις σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, πολλές εκ των οποίων θα φέρουν το επόμενο κεφάλαιο στην αναπτυξιακή μας πορεία, μετά τις επόμενες εκλογές”, τόνισε χαρακτηριστικά προ ημερών.
Η προσπάθεια της κυβέρνησης να φέρει στο προσκήνιο την περιφερειακή ανάπτυξη εξελίσσεται πάντως εν μέσω των αγροτικών μπλόκων και με τους παραγωγούς που βρίσκονται στους δρόμους με τα τρακτέρ να εμφανίζονται ανυποχώρητοι.
Το Μέγαρο Μαξίμου εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τις κινητοποιήσεις με μια διττή τακτική. Από την μία εκφράζει κατανόηση για τα αιτήματα αγροτών και κτηνοτρόφων, επιδίδεται σε έναν αγώνα δρόμου για να επιταχύνει τις επιπλέον πληρωμές ύψους 1,2 δις που έχει δεσμευθεί ότι θα γίνουν ως το τέλος του έτους, διαβεβαιώνει πως οι ειλικρινείς αγρότες θα λάβουν στο τέλος της ημέρας μεγαλύτερη ενίσχυση λόγω της “δεύτερης κατανομής” των αδιάθετων πόρων και δηλώνει ανοιχτή σε διάλογο.
Από την άλλη όμως, λέει ένα ξεκάθαρο “όχι” σε κλείσιμο δρόμων, καθώς και σε ενδεχόμενες κινητοποιήσεις σε λιμάνια, αεροδρόμια, τελωνεία και ζητά από την Αστυνομία να βρει εκείνη τον τρόπο για να ανοίξουν δρόμοι που είναι σήμερα κλειστοί, αλλά και για να μην υπάρξουν αποκλεισμοί που θα διαταράξουν την οικονομική δραστηριότητα στην χώρα.
“Είναι το καθήκον της Αστυνομίας να ανοίξει την κυκλοφορία. Επιχειρησιακά το πώς θα το κάνει, στον σωστό χρόνο και με το σωστό τρόπο, αλλά όχι με μεγάλη καθυστέρηση, θα το αποφασίσουν οι επιχειρησιακά υπεύθυνοι”, διαμηνύει το Μέγαρο Μαξίμου. Όπως λένε κυβερνητικά στελέχη “κανένας δεν μπορεί να εμποδίζει τους συμπολίτες του να πηγαίνουν στη δουλειά τους, στο σπίτι τους, στο χωριό τους. Δεν πρέπει καν να το συζητάμε εν έτει 2025. Το κλείσιμο του δρόμου είναι μία πράξη που στο τέλος της ημέρας ζημιώνει το σύνολο της κοινωνίας”.
Προειδοποιήσεις, αλλά σε χαμηλούς τόνους, απηύθυνε από την πλευρά του και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοίδης λέγοντας χθες ότι “υπάρχουν ζωτικής σημασίας, κρίσιμες υποδομές, των οποίων η λειτουργία δεν μπορεί να παραβιάζεται, διότι θα παραβιαστεί συνολικά και η ασφάλεια και η λειτουργία της χώρας”.
Μένει να φανεί στην πράξη πότε και ποια θα είναι τα επόμενα βήματα από πλευράς της κυβέρνησης δεδομένου ότι το κλίμα στον αγροτικό κόσμο είναι σαφώς πιο επιβαρυμένο σήμερα σε σχέση με τις προηγούμενες κινητοποιήσεις που μετά την κάθοδο των τρακτέρ στην Αθήνα, αλλά και τις αποφάσεις που είχαν ληφθεί μετά από συναντήσεις στο Μέγαρο Μαξίμου, οδηγήθηκε σε εκτόνωση.
Συνεργάτες του κ. Μητσοτάκη φέρνουν μάλιστα ως παράδειγμα αυτό το προηγούμενο διαλόγου τονίζοντας ότι μέσα από έναν πολύ παραγωγικό διάλογο πριν από δύο χρόνια υλοποιήθηκαν δύο εκ των διαχρονικότερων αιτημάτων του πρωτογενούς τομέα, η μόνιμη επιστροφή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο και το φθηνότερο ρεύμα σε βάθος δεκαετίας.